توضیح درباره تعطیلی اخیر متروی تبریز/ دور باطل مبارزه با فساد در شهرداری

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سیاسیون در ادوار مختلف منجر به این شده بودند که فعالیت‌ها در حلقه بسته باشد، شهردار هم در این مواقع به راحتی شانه خالی می‌کرد، اعضا هم می‌گفتند نظارت شود، دور باطلی به وجود آمده که نتیجه آن منجر به کاهش نظارت‌ها شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تبریز، روح الله رشیدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چند پروژه مهم عمرانی در شهر وجود دارد که هنوز به مرحله اتمام نرسیده و ناقص مانده‌است، این پروژه‌ها مربوط به دوره‌های قبل است و ما در این دوره تلاش کردیم تا به حرکت در بیاید.

وی ادامه داد: برای روگذر ارتش بدون مطالعه پروژه‌ای روی دست شهر گذاشته‌اند که با پیشرفت پروژه زیرساخت‌های گاز و برق مشخص می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: در خصوص حاشیه نشینی نیاز به چرخش نگاه داریم، این چرخش نگاه باید در بودجه خود را نشان دهد، تمام تلاش ما این است که منابع دولتی جذب کنیم، برای پیگیری این موضوع قرار است همراه با تعدادی از اعضای شورای شهر به مجلس برویم تا درخصوص استفاده از ظرفیت مسکن ملی در بافت حاشیه‌نشینی به بحث بپردازیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مساله ما عدالت است، خاطرنشان کرد: عقب ماندگی در توزیع عدالت یکی از اصلی‌ترین مسائل بوده که در هر موردی ضعف در تحقق آن وجود داشته باشد، ورود می‌کنیم.

وی درخصوص تعطیلی اخیر متروی تبریز توضیح داد: در مورد تعطیلی مترو باید بگویم که هزینه بیمه عقب افتاده بود به‌خاطر همین مردم با درهای بسته مواجه شدند. راهبران مترو تکنیسین‌هایی هستند که هزینه زیادی برای آموزش داده‌اند اما نه تنها امنیت شغلی ندارند بلکه وضعیت دریافتی مناسبی هم ندارند.

رشیدی ادامه داد: نقش مشورتی شورا درست است اما اگر در مورد افراد قرار باشد مشاوره داده شود، برای بیش از ۱۰۰ نفر باید مشورت داده شود.

تغییر مدیران در یک حلقه بسته بوده است

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری اضافه کرد: در ادوار مختلف تعداد اندکی در رده مدیران چرخیده‌اند و از نظر دیگران همه این مدیران متخلف هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود، در چنین سیستمی یک مدیر در نگاه برخی صد و در نگاه دیگران صفر است.

رشیدی با بیان اینکه ریشه فساد در ادوار گذشته دخالت اعضای شورا در انتصابات افراد بود، افزود: سیاسیون در ادوار مختلف منجر به این شده بودند که فعالیت‌ها در حلقه بسته باشد، شهردار در این مواقع به راحتی شانه خالی می‌کرد، اعضا هم می‌گفتند نظارت شود، دور باطلی به وجود آمده که نتیجه آن منجر به کاهش نظارت‌ها شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز درخصوص طرح انسداد جذب نیرو به شهرداری توضیح داد: در مورد جذب نیرو ترجیح من این بود که برای دفاتر افراد جدید نیاوریم، از افراد داخل شهرداری استفاده کنیم، برای قانونی کردن این موضوع جذب هر فردی را به صورت موقت ممنوع کردیم تا این آشفته بازار شهرداری ساماندهی شود. اصلاً مشخص نیست که چند نفر نیرو در شهرداری مشغول به کار، چند نفر نیرو نیاز و چند نفر باید جذب شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری همچنین اضافه کرد: ما برای پست‌های شهرداری نیرو زیاد داریم در حالی که نیروی خدماتی کم داریم و این یعنی توزیع نیروی انسانی عادلانه نبوده است.

وی ادامه داد: در رابطه با مربیان شهرداری هم باید بگویم که مربیان باید طبق قانون به میزان ساعات کار حقوق و بیمه دریافت کنند، دو بار با شهردار درخصوص مربیان جلسه داشتیم و این قطعی است که هرکس باید به میزان کار خود دریافتی داشته باشد، قرارداد مستقیم با شهرداری موضوعی است که ما در پی آن هستیم زیرا شرکت‌های تأمین نیرو جز استرس شغلی چیزی برای کارکنان ندارد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اتصال بسیج به خاوران در طرح جامع وجود دارد و طراحان آن معتقدند جایی به جز گذر از مسیر دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز وجود ندارد، آخرین وضعیت این است که به نوعی جاده عبور کند که به آن فضا آسیبی نرسد و ما هم پیگیر این مساله هستیم.

کارگران حق اعتراض دارند

رشیدی در رابطه با اعتراضات کارگری اخیر توضیح داد: در روزهای گذشته با استاندار، معاون اقتصادی و مدیرکل اداره کار در این خصوص صحبت‌هایی داشتیم، کارگران، مردم همین شهر هستند و حق دارند که اعتراض کنند چراکه سه شیفته کار می‌کنند و حالا برای افزایش حقوق یک میلیونی در تلاشند تا زندگی خود را بچرخانند، من به نوبه خود از این قشر شرمنده هستم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری درخصوص خزانه متمرکز اظهار کرد: بر اساس خزانه‌داری متمرکز، ما می‌خواهیم که پول یکجا جمع شده و مبتنی بر نیاز مناطق خرج شود. در بودجه به دنبال این هستیم که ردیف‌های اعتباری برای مناطق محروم باز شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در طرحی که هفته اخیر در مورد مقابله با تعارض منافع در شهرداری، در شورا اعلام وصول شد، از تجربیات شهر تهران و آستان قدس و بقیه ارگان‌ها استفاده کردیم اگر به دنبال بستن منافذ فساد هستیم، چاره‌ای جز فشار آوردن برای برچیدن تعارض منافع نداریم. بعضی از اقوام مدیران شهرداری، شرکت عمرانی ثبت می‌کنند و از شهرداری پروژه می‌گیرند که این مصداق رانت است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: در بعضی کارها پروژه تراشی پیمانکاران انجام شده، فارغ از اینکه چقدر به درد شهر می‌خورد.

اتوبوس برای خط بی آر تی نداریم

رشیدی با بیان اینکه در مسیر بی آر تی مترو داریم و معاونت حمل و نقل به دنبال حمل و نقل ترکیبی است، ادامه داد: از سال ۹۱ دولت فقط ۹ میلیارد برای اتوبوسرانی داده است و برای ورود به خط دو بی آر تی اتوبوس نداریم.

روح الله رشیدی درخصوص برخورد با وانت بارهای سدمعبر کننده در شهر تبریز افزود: بسیاری از این وانت بارها فروشندگانی هستند که دستمزد روزانه می‌گیرند، وانت‌ها برای خودشان نیستند و سود اصلی به جیب دیگران می‌رود.

این عضو شورای شهر تبریز درخصوص نامگذاری معابر اضافه کرد: در مورد مصوبه نام‌گذاری معابر، من نه در جلسه کمیسیون حضور داشتم و نه در جلسه شورا، اما همه انتقادات تبصره این مصوبه بر من وارد شد. در این مصوبه، منظور از عدم استفاده کلمات ترکی جدید این بود که بعضی از کلمات فارسی ترجمه تحت‌اللفظی می‌شود و به عنوان واژه ترکی وارد زبان ترکی می‌شود که شورا نسبت به این قبیل واژه‌های جدید موضع‌گیری کرد.

رشیدی در پایان سخنان خود در خصوص تفکیک سازمان ورزش و تیم داری شهرداری اضافه کرد: من در شورای چهارم با تیم‌داری شهرداری مخالف بودم زیرا مستضعفین سهمی از این تیم‌داری ندارند اما الان می‌گویم بخش خصوصی وارد این تیم داری شود، وقتی چارت وجود ندارد شورا نمی‌تواند از مسیر فرمانداری سازمان ایجاد کند، شهرداری باید با وزارت کشور مکاتبه کند.

کد خبر 538840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.