در نخستین جلسه سؤال و جواب اعضای شورا و گزینه‌های شهردار تبریز چه گذشت؟

نخستین جلسه علنی شورای شهر تبریز برای بررسی برنامه هشت گزینه انتخاب شهردار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه بررسی برنامه گزینه‌های انتخاب شهردار تبریز با بیان اینکه احراز شرایط هیچ کدام از گزینه‌های انتخاب شهردار توسط نهادهای ذی‌ربط ارسال نشده است، اظهار کرد: حضور این افراد در این بررسی و صحن شورا، برای هماهنگی و مقابله با از دست دادن زمان است و حضور آن‌ها به هیچ عنوان نشانگر احراز صلاحیت و شرایط گزینه‌ها نیست.

پس از شروع جلسه ارائه برنامه توسط گزینه‌ها شهرداری تبریز فریدون بابایی اقدم عضو شورای شهر تبریز که خود گزینه تصدی شهرداری تبریز بود، گفت: من به دلیل ذی‌نفع بودن از سوال کردن از تمام گزینه‌ها انصراف می‌دهم و برای تمام نفرات آرزوی توفیق دارم.

هویت کارمندان شهرداری را بر می‌گردانم

حمید منجم اولین گزینه شهرداری تبریز بود که با ارائه برنامه به سوال نمایندگان شهر پاسخ داد.

علی نوای باغبان دیگر عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه مبحث مکان یابی دشت تبریز در غرب شهر تبریز، در تمامی مقاطع گذشته به دلایل مسائل محیط زیستی که صنایع آن داشته مورد توجه بوده گفت: نادیده گرفتن این بخش که امروز به بخشی از شهر تبریز تبدیل شده و وجود آن خلاف نظر تمامی شهرسازان است، باید مورد دقت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه درآمد پایدار از مسائل شهری مهم است گفت: توضیحاتی بیشتر و برنامه‌های مدون‌تری در این زمینه مورد توجه باشد.

منجم پاسخ داد: پیشروی توسعه تبریز را از سمت جنوب در نظر دارم که در این منطقه دشتی وجود دارد زیرا امروز از شرق و غرب تبریز توسعه امکان پذیر نیست.

وی افزود: توجه به محله محوری، بافت فرسوده و ساخت شهرک‌های جدید بدون رعایت هیچ اصولی از جمله سرانه ورزشی سرانه فضای سبز و سایر مسائل بوده که باید برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

حمید منجم با انتقاد از وجود تراکم‌فروشی در شهرداری گفت: ما شهر را فروختیم که حقوق بدهیم. من در برنامه خود وارد بحث بودجه نشدم چون بودجه شهرداری روند، نگاه و نگرش درستی ندارد و من برای این برنامه برای بودجه پیوست در نظر گرفته‌ام.

وی با اشاره به مشکلات قراردادی کارکنان شهرداری افزود: منابع انسانی در بدنه شهرداری اصلاً مورد توجه نبوده و تنوع قراردادها موجب کاهش بازدهی شده است که باید برای این مشکل نیز تلاش کرد.

وی در پاسخ به سوال دبیر شورای اسلامی شهر در خصوص برنامه‌ها برای منابع انسانی و مترو با بیان اینکه در بحث منابع انسانی موضوعات بسیار عمیق است و امکان ارتباط گیری نیست، گفت: امروز در شهر تیریز اتاق پی ام آ وجود ندارد و لازم است منابع انسانی یکسان سازی شود.

وی با بیان اینکه انباشت نیروی انسانی و نارضایتی در حوزه منابع انسانی را افزایش داده گفت: نسبت به قراردادها حساس هستم و هویت کارمندان شهرداری و منزلت آنها را بر می‌گردانم.

حمید منجم با انتقاد از عملکرد مدیران گذشته شهرداری گفت: مدیران شهرداری نتوانسته‌اند مسائل را به صورت مناسب مدیریت کنند و بر همین اساس باید پرسید بحث مترو آیا ارزش اجرا دارد، آیا قنات‌ها در ساختار شهر تبریز در اجرای مترو نظر قرار گرفته شده است، یا چون شهرهای دیگر مترو دارند ما نیز باید داشته باشیم که با تمام اینها باید گفت: مترو با توجه به جغرافیای شهر، جوابگو ما نیست و مورد اقبال قرار نمی‌گیرد.

گزینه شهرداری تبریز در پاسخ به سوال رئیس شورای شهر در خصوص چگونگی رفع ایرادات در چشم‌انداز توسعه موجود با بیان اینکه مدیریت کلان باید راهبردی باشد گفت: در زمینه شهرسازی، عمرانی و بسیاری از مسائل دیگر در گذشته فقط شعار دادیم و عملکرد قابل قبولی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس شورای شهر در خصوص چگونگی اصلاح چشم‌انداز ۱۲ ساله شهرداری تبریز و برنامه‌ها برای محله محوری گفت: در این زمینه ما دیدگاه مردمی را در نظر داریم و این چشم اندازه ارائه شده پروژه محور است و برای تکمیل موارد دارای نقص شهرسازی در شهرک‌ها مثل شهرک فجر که با وجود نبود سینما و مرکز بازی راه اندازی شده برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

حمید منجم در پاسخ به سوال پرویز هادی عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص ساماندهی نیروی انسانی و سالن‌های بحران و نحوه ساماندهی حاشیه نشینی و درجا سازی گفت: سالن‌های مدیریت بحران خاصیت خود را دارند، در زمان‌های مختلف کارکردهای مختلف دارند اما در اصل سالن ورزشی هستند و باید در مواقع مختلف وظایف مختلف را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در خصوص سالن‌های بحران ابتدا باید پیکره لرزه نگاری و میزان تلفات را در نظر بگیریم گفت: پس از آمایش اطلاعات باید احداث این سالن‌ها را در مکان‌های مناسب در دستور کار قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوالات در زمینه ساماندهی حاشیه نشینی گفت: آزادسازی زمین موجب افزایش ارزش ملک خواهد شد که در این زمینه با ایجاد دفاتر تسهیل‌گری می‌توان در این زمینه تمرکز کرد.

کنترل هوشمند ترافیک نیاز به اقدامات اساسی دارد

جعفر مدبر دیگر گزینه شهرداری در پاسخ به سوال روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص موضوع سرمایه گذاری و اصول حاکم بر سرمایه گذاری و مشارکت و همچنین سهم و جایگاه شهرداری در جریان سرمایه گذاری گفت: سیاست گذاری اصلی شهر سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه باید برای سرمایه گذار انگیزه ایجاد کنیم گفت: پدر توسعه ترکیه در این خصوص می‌گوید که برای پیشرفت مملکت باید کاری کنید که سرمایه گذار احساس کند سر شما کلاه گذاشته است. ما در این جریان سود سرمایه گذار را حساب می‌کنیم و این انگیزه سرمایه گذار را از میان می‌برد لذا باید حتی با دادن امتیاز سرمایه گذار را جذب کنیم.

این گزینه شهرداری تبریز در پاسخ به سوال یاسین بجانی سخنگوی شورای شهر تبریز در خصوص هوشمندسازی حمل‌ونقل و ساماندهی نیروی انسانی و همچنین بازخرید نیروهای مازاد گفت: بحث هوشمند سازی ایجاد زیر ساخت است و ما می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی، مدیریت برنامه کنیم و در حمل و نقل عمومی شرایطی را محیا کنیم که مردم خودرو شخصی استفاده نکنند.

وی با اشاره به اقدامات گذشته در زمینه هوشمندسازی گفت: مدیریت کنترل هوشمند ترافیک بحثی است که کمی هزینه شد اما به سمت هوشمندی نرفت که باید در این زمینه اقدامات اساسی شود.

مدبر در پاسخ به سوال ساماندهی نحوه نیروها گفت: نیروها ساماندهی کردن می‌خواهد که با آزادسازی نیروها و توجه به شرکت‌های خصوصی می‌توانیم آن‌ها را کارآمدتر کنیم.

ایجاد خزانه متمرکز برای توسعه عدالت در شهرداری تبریز

علی جعفری آذر، دیگر گزینه شهرداری بود که در پاسخ به سوال سید کاظم زعفرانچیلر که پرسید بر اساس سوابق شما که دبیر کمیته رشوه در دانشگاه بودید آیا مجموعه شهرداری را آلوده به رشوه خواری می‌دانید و اگر میدانید برنامه شما چیست، گفت: شهرداری مجموعه بزرگی بوده و در مقایسه با مأموریت‌های شهرداری نیروی انسانی کم است.

وی افزود: در دستگاهی به این بزرگی و دارایی‌های با ارزش، احتمال هرگونه خطا وجود دارد بنابراین در شهرداری نیز رشوه وجود دارد ولی عناصر پاکدست بیشتر است.

گزینه شهرداری تبریز با بیان اینکه هوشمندسازی، اصلاح فرایند و مکانیزه کردن از برنامه‌های من برای اصلاح ساختارها است گفت: نظارت‌ها باید افزایش یابد.

جعفری آذر در پاسخ به این سوال که در زمینه محیط زیست، پدافند غیر عامل و فرونشست زمین که می‌تواند موجب فرو ریختن تونل‌ها و احتمال آلودگی آب‌ها به نیترات شود، گفت: شهرداری از صاحبنظران و متخصصان مملو است، حوزه ایمنی و شهرسازی را در این زمینه بسیج، آن را پیگیری و مشکلات را با مشارکت صاحب نظران رفع می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال غلامرضا احمدی نایب رئیس شورا در حوزه مالی و اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار گفت: اگر ۳۰ درصد مسکن مهر را به شهرداری بدهند و شهرداری تبریز واحد پیش ساخته ایجاد کند می‌تواند درآمد داشته باشد و در دیگر موارد همچون آسفالت نیز می‌توان با خودکفایی هزینه‌ها را کاهش داده و درآمد ایجاد کرد.

گزینه شهرداری تبریز در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی وظیفه شهرداری را خانه سازی می‌دانید در حالی که وظیفه شهرداری رفع خطر است گفت: بر اساس مفاد حقوقی در قانون شهرداری‌ها.

روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز نیز در این مورد افزود: ماده ۵۵ بند ۲۱ جزو تکالیف شهرداری است و احداث مسکن ارزان قیمت از این وظایف است.

وی در پاسخ به سوال یاسین بجانی سخنگوی شورای شهر در خصوص نظر خود در زمینه حذف منطقه باسمنج از محدوده شهری تبریز گفت: نگاه اصلی باید حفظ حریم اصلی باشد.

گزینه شهرداری تبریز با بیان اینکه البته ما باید برنامه‌های شورا را می‌شنیدیم تا بدانیم تا چه حد می‌توانیم برنامه‌های شورا را اجرایی کنیم، گفت: فقدان مدیریت واحد شهری باعث شده که تعارضات با منافع مردم و اتلاف هزینه وجود داشته باشد.

وی افزود: دو هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که جز مسائل مهم شهری است که برای آن برنامه داریم و یکی دیگر از مشکلات فرسودگی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی است.

وی افزود: طبق برآوردها یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای تبریز نیاز است در حالی که ۷۰۰ دستگاه وجود دارد.

جعفری آذر با بیان اینکه تبریز، یکی از بزرگترین حاشیه‌نشینی‌ها را داراست و البته این حاشیه‌ها دیگر چسبیده به شهر است و با مرکز شهر فقط چند دقیقه فاصله دارد گفت: من از کلمه سکونتگاه غیررسمی بیزارم زیرا این افراد مردم شهر ما هستند و رسمی و غیررسمی ندارد.

وی با بیان اینکه شهردار شهر تبریز منصوب شورا است و باید بیشترین همفکری راهبردی و مستمر را با شورا داشته باشد افزود: تهیه برنامه راهبردی از جمله برنامه‌ها است که شهرداری ریز برنامه برای همه فعالیت‌ها و پروژه‌ها داشته باشد.

گزینه شهرداری تبریز با بیان اینکه اگر می‌خواهیم عادلانه حرکت کنیم، باید برنامه راهبردی داشته باشیم گفت: ایجاد خزانه متمرکز برای توسعه عدالت از دیگر برنامه‌های من است.

بهره‌وری سالن‌های ورزشی شهرداری باید مورد توجه باشد

عباس رنجبر، دیگر گزینه تصدی‌ شهرداری تبریز در پاسخ به سوال سید کاظم زعفرانچیلر که پرسید در برنامه هیچ اشاره به بحث ورزش نشده و گردشگری چندان توضیح داده نشد، امروز حوزه گردشگری بسیار مؤثر در فضاهای اقتصادی است گفت: مکان‌های مختلفی را در سطح شهر به عنوان مراکز توریستی تفریحی در نظر داریم که مشخص خواهد شد. مثلاً در ایتالیا محل‌هایی برای پخت پاستا در نظر گرفته‌اند که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

این گزینه شهرداری تبریز با بیان اینکه به ورزش محلات و همگانی معتقدم افزود: ورزش قهرمانی برای استعدادیابی باید بر اساس ماده ۵۵ قوانین شهرداری در نظر گرفته شود و در این راستا برنامه داریم.

وی در پاسخ به سوال یاسین بجانی سخنگوی شورای شهر تبریز در خصوص ریز پهنه بندی تبریز و مشکلات تبریز در این زمینه گفت: ریز پهنه بندی در تبریز مطالعه نشده و مطالعات نوع خاک و ژئوفیزیک و ارزیابی آثار اجتماعی ناشی از زلزله نیز مشخص نیست و من فقط در خصوص موارد و برنامه پیشگیری صحبت کردم که مربوط به جان شهروندان است.

پرویز هادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه فضاهای ورزشی شهرداری در شرایط مناسبی نگهداری نمی‌شود و سرانه ورزشی تبریز ۳۰ سانتی‌متر است گفت: سه سال است سازمان ورزش منحل شده و باید برای اینها برنامه داشت.

وی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته فضاهای ورزشی از بین رفته و رسیدگی مناسبی نمی‌شود آیا برای احیای این سازمان برنامه دارید تا مستقل شود و افزایش سرانه داشته باشیم که عباس رنجبر در پاسخ گفت: عمده دلیل مشکلات سازمان ورزش و ادغام آن به دلیل مشکلات عدیده در بحث نیروی انسانی است.

وی با بیان اینکه سالن‌های ورزشی شهرداری در زمان‌های بحران مورد استفاده قرار می‌گیرد اما پیش از آن در مسیر ورزش مورد بهره برداری هستند گفت: برای مدیریت بهره‌وری در این سالن‌ها باید برنامه‌ریزی کرد.

وی در پاسخ به سوال پرویز هادی عضو شورای شهر تبریز در خصوص برنامه‌اش برای کاهش بار ترافیک محدوده مرکزی تبریز و ساماندهی دستفروشان گفت: پالایش شهر و کاهش سفر به مرکز شهر موجب کاهش دستفروشان می‌شود.

رنجبر در خصوص ساماندهی دست فروشان گفت: برای ساماندهی دستفروشان باید محل‌هایی تعبیه شود و ساماندهی کنیم چرا که این افراد باید درآمد داشته باشند.

این گزینه شهرداری تبریز در پاسخ به سوال محمدحسن اسوتچی عضو شورای شهر تبریز در خصوص قیمت‌های کارشناسی در ائل گلی گفت: وقتی تبریز برگشتم شروع به کارشناسی کردم، برخی‌ها احساس می‌کنند که کارهای من این افراد را بیکار کرده است و در مراجع مختلف این موارد را مطرح می‌کنند. طی ۱۰ سال گذشته سه هزار نظریه دادم و تا امروز اعتراض و شکایت نبوده است و مردم من را می‌شناسند و این صحبت‌ها رقابت درون حرفه‌ای است.

میدان حکومتی تبریز باید احیا شود

همچنین فریدون بابایی اقدم، برنامه خود را جهت تصدیگری شهرداری تبریز ارائه کرد و با بیان اینکه یادمان نرود که در این شهر قاسم خان والی، ارفع الملک، دکتر وارسته، سردار نوین‌ها و درویش زاده‌ها شهردار شدند افزود: ان‌شاءالله بر اساس عملکردمان باهم حرمت این جایگاه را حفظ کنیم

وی در پاسخ به سوال سید کاظم زعفرانچی‌لر در خصوص ایجاد پیست دوچرخه سواری در میدان چایی تبریز گفت: کارهایی که قبلاً در میدان چایی شده از جمله احداث محل ورزشی اشتباه بود، ما از حریم میدان چای برای بحث دوچرخه سواری استفاده می‌کنیم.

بابایی اقدم در پاسخ به سوال احد صادقی دبیر شورای اسلامی شهر درخصوص برنامه‌ها برای آلودگی هوای تبریز گفت: برای این موضوع باید سازمان محیط زیست را پای کار آورد و قبلاً تعیین سهم آلایندگی بین شهرداری، دستگاه‌ها و واحدهای صنعتی محل چالش بود که باید این چالش‌ها نیز رفع شود.

وی در پاسخ به سوال روح الله رشیدی مبنی بر اینکه برآورد مالی برای پروژه‌های بزرگ از کدام محل‌ها است افزود: بازنگری در سیاست‌های تولید درآمد مدنظر است و نوسانات اقتصادی را در نظر خواهیم گرفت.

این گزینه شهرداری تبریز افزود: برخی پروژه‌ها را می‌توان به ارزش افزوده تبدیل کرد و با تجاری سازی املاک از طریق اعمال شفافیت آن را به یکی از منابع درآمدی تبدیل کرد.

بابایی اقدم در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی انتصاب مدیران و دستورالعمل انتصاب گفت: در معاونت برنامه‌ریزی چهارچوبی تعیین شد و آئین نامه انتصابات بر اساس سوابق است و تک به تک پست‌های کلیدی در این آئین نامه متصور شده و به صورت لایحه در صحن شورا می‌توان اصلاحی نیز اضافه شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر در خصوص مسائل مالی و تأمین بودجه گفت: برنامه چهارساله در دوره قبل تدوین شده است و بودجه امروز نسبت به چهار سال آینده اگر این بودجه بماند چهار برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه بازنگری پروژه‌ها و سهم مشارکت در نظر گرفته شده است گفت: ۲۵۰ هکتار پروژه طرح گردشگری سد امند برای شهرداری است و همچنین طرح جامع گردشگری وجود دارد که مطمئنم اگر استارت پروژه‌های مشابه باشد ارقام تأمین می‌شود.

محمدحسن اسوتچی عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه از زمان قدیم کمربند سبز برای تبریز متصور بود و بسیاری پروژه‌های دیگر که هیچگاه اجرا نشد و چندین دوره نیز خود شما در شورا حضور داشتید و جزو اکثریت بودید اما اقدامی انجام نگرفت گفت: چگونه است که از عدالت شهری سخن گفته می‌شود و برخی موضوعات همچون خدمات رسانی به روستای اوغلو و برخی استخدام‌ها در شهرداری وجود داشت لطفاً نظرات خود را در این زمینه‌ها اعلام‌کنید.

فریدون بابایی اقدم در پاسخ به این سخنان با بیان اینکه من به عنوان کاندیدای شهرداری در اینجا هستم نه عضو شورا که اگر اینگونه باشد شخص آقای اسوتچی نیز باید به برخی مسائل توضیح دهند و در این دوره نیز بنده همواره تلاش کرده‌ام اتحاد اعضا حفظ شود.

وی در پاسخ به سوال محمد حسن اسوتچی در خصوص پروژه ۴۵ متری انقلاب گفت: این طرح یک طرح مصوب است و در سال ۹۱ تصویب شده است که اگر ایرادی وجود دارد به عهده معاونت شهرسازی شهرداری و راه و شهرسازی است که متولیان پروژه بودند.

وی افزود: بارها از طرف کمیسیون شهرسازی از شهرداری خواستیم کدهای ارتفاعی پروژه را اعلام کنند اما این کار انجام نشده و شهروندان به ناچار با اطلاعات موجود اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

بابایی اقدم در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه احیای میدان حکومتی تبریز که از برنامه‌های اعلامی خود است گفت: چگونه است که در اصفهان میدان امام علی (ع) با هزینه‌های هزار میلیاردی اجرا می‌شود اما در تبریز نمی‌توان باید این مسائل حل شود.

وی در خصوص تملک و بازسازی بافت حاشیه نشین شهر تبریز گفت: در برخی محلات امکان درجا سازی وجود ندارد و باید به محل دیگری انتقال داده شوند که شهرک جوانان یکی از گزینه‌ها است اما اگر نشد جاهای دیگر باید مدنظر باشد.

این کاندیدای شهرداری تبریز در پاسخ به سوال در خصوص ارائه خدمات به روستای اوغلو گفت: این روستا و ۸ روستای دیگر گفت: در شورای چهارم طرح جامع شهر تبریز در شورا بررسی شد و در سال ۹۵ در شورای عالی شهرسازی ۹ روستا به تبریز الحاق شد و به استانداری ابلاغ شد و یکی از دلایل ابلاغ اوغلو نیز مهاجر پذیر بودن سر ریز جمعیتی تبریز است.

بابایی اقدم افزود: چون این روستاها به تبریز الحاق شدند مقرر شد شوراهای وقت این روستاها دعوت شود و نیازهای خود را از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ بیان کنند و سالانه نیز توسط شورا به این روستاها اعتبار اختصاص داده می‌شود و در دوره چهارم در این روستاها انتخابات شورای شهر تبریز برگزار شده است اگر ریالی بیشتر از بودجه مصوب هزینه شده باید جوابگو باشند.

بابایی اقدم در پاسخ به سوال محمد حسن اسوتچی در خصوص استخدام‌های بدون ضابطه در شهرداری نیز با بیان اینکه ورود نیرو نه تنها در شهرداری تبریز بلکه در سایر شهرها نیز به دلیل نبود آزمون استخدامی استخدام با سفارش انجام شده است گفت: فرزند آقای اسوتچی در شهرداری با سفارش استخدام شده است یا آیا همکار خودمان آقای صادقی با آزمون وارد شهرداری شده یا با سفارش شخصی در شهرداری استخدام شده؟ بنده منکر استخدام افراد در شهرداری نیستم اما اینها به دلیل نبود آزمون استخدامی است و اگر فرزند آقای اسوتچی الان در شهرداری است استعفا دهد.

اسوتچی در پاسخ به این سخنان گفت: پسر بنده توسط آقای باغبان در شهرداری استخدام شده و من دخالتی در این موضوع نداشته‌ام و اگر سایر افرادی که با سفارش وارد شهرداری شده‌اند استعفا دهند فرزند من هم استعفا می‌دهد.

رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با دعوت حاضرین به آرامش خواستار رعایت عدالت زمانی شد و از فریدون بابایی اقدم نیز خواست در زمینه موضوعات فرهنگی برنامه‌های بیشتری را با هماهنگی صاحبنظران به برنامه‌های خود اضافه کند.

گفتنی است سایر نامزدهای سمت شهرداری تبریز نیز طی جلسات فوق‌العاده بعدی، برنامه‌های خود را ارائه داده و پاسخگوی سوالات اعضای شورای شهر خواهند بود تا درنهایت یک نفر به عنوان شهردار کلانشهر تبریز انتخاب شود.

براساس این گزارش آقایان بابایی اقدم، رنجبر، هوشیار، منجم، مدبر، جعفری‌آذر، فاتح و سلیمانی گزینه‌های نهایی برای سمت شهرداری تبریز هستند که در صورت احراز صلاحیت این افراد از سوی مراجع ذی ربط، یکی از این هشت نفر با انتخاب اعضای شورا شهردار کلانشهر تبریز خواهد شد.

کد خبر 516941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.