راهبردهایی برای افزایش امنیت عابران پیاده در شهرها

کاهش سوانح خیابانی برای به حداقل رساندن تعداد قربانیان، همواره دغدغه برنامه‌ریزان شهری در سراسر دنیا بوده است؛ این مسئله با نزدیک شدن به ایام سال نو و همچنین یلدا در ایران از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود چرا که تعداد افراد بیشتری به عبور و مرور در فضاهای عمومی طی این دوران می‌پردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شواهد حاکی است که همیشه در زمان برگزاری رویدادهای مختلف و به ویژه در ایام کریسمس و پیش از آن، تصادفات خیابانی بیش از سایر زمان‌ها قربانی می‌گیرد. به عنوان مثال، طبق گزاراش‌های ارائه شده از سوی سازمان سوانح آمریکا، کودکان این کشور طی روزهای هالووین حدود ۱۷ برابر بیشتر از سایر ایام سال جان خود را در خیابان‌ها و بر اثر تصادفات از دست می‌دهند. اگرچه آمار فوق در سایر کشورهای دنیا متفاوت است با این حال، همیشه طی مناسبت‌های مختلف چنین ارقامی قابل مشاهده بوده است. این روزها مردم سراسر جهان خود را به تدریج برای کریسمس آماده می‌کنند و مردم ایران نیز در تردد بسیار در فضاهای عمومی جهت انجام خریدهای خود برای شب یلدا هستند که همین امر نگرانی‌های مدیران شهری را از وقوع حوادث خیابانی افزایش داده است.

تا کنون، پیشنهادهای بسیاری برای به حداقل رساندن احتمال وقوع تصادف‌های خیابانی و به تبع، کاهش مرگ‌های ناشی از آن ارائه شده است که در ادامه به اثربخش‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

راهبردهایی برای افزایش امنیت عابران پیاده در شهرها

افزایش محدودیت‌های سرعت

بدیهی است که هر چه سرعت رفت و آمد وسایل نقلیه بیشتر باشد، احتمال وقوع حادثه نیز افزایش می‌یابد و این امر به سهم خود در گرفتن جان عابران پیاده نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند. تجربه نشان داده است عابر پیاده‌ای که در حال تردد با خودرویی به سرعت ۳۵ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند به میزان پنج برابر بیشتر از فردی در معرض مرگ قرار می‌گیرد که با وسیله نقلیه‌ای با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت تصادف می‌کند. شیوه رایجی در ایالات متحده آمریکا برای محدودیت سرعت رانندگی وجود دارد که در آن، محدودیت سرعت بر اساس میزان سرعت سریع‌ترین خودروی در حال حرکت در جاده توسط مهندسان سنجیده و قوانینی سازگار با آن اعمال می‌شود.

تمرکز بیشتر بر طراحی محیط‌های ایمن‌تر برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران مستلزم بهبود طراحی خیابان‌ها است. از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه مؤثر واقع می‌شود می‌توان به کاهش عرض معابر، بهبود وضعیت پیاده‌روها، ایجاد خطوط عابر پیاده با قابلیت دیده شدن بیشتر به عنوان مثال خطوط سه بعدی و نصب علائم مخصوص عابران پیاده برای آگاه‌سازی آن‌ها از خطرات احتمالی طول مسیر اشاره کرد. علاوه بر این، مدیران شهری می‌توانند به بهبود امنیت و افزایش قابلیت دسترسی وسایل نقلیه عمومی کمک کنند تا افراد بیشتری را به سمت جایگزین کردن خودروهای شخصی با این وسایل سوق دهد که این امر به سهم خود می‌تواند احتمال وقوع سوانح خیابانی را به حداقل برساند.

راهبردهایی برای افزایش امنیت عابران پیاده در شهرها

اصلاح قوانین عبور و مرور خیابانی

یکی از مهم‌ترین عللی که امروزه به وقوع سوانح خیابانی و مرگ عابران پیاده منجر می‌شود، پیروی از قوانینی است که به مدت چندین دهه و حتی بیشتر بر عبور و مرور در خیابان‌های شهرهای جهان حاکم بوده است. این قوانین می‌تواند شامل نوع نقاشی خطوط عابر پیاده، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سایر موارد مشابه باشد که ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت عمل کند. برای حل این مشکل، مدیران شهری می‌توانند قوانین را سازگار با نیاز امروز بشر و نوع تردد میان آن‌ها تغییر دهند تا به این وسیله، میزان وقوع تصادفات را نیز به حداقل برسانند.

رسیدگی به خطرناک‌ترین معابر شهری پیش از سایر خیابان‌ها

گزارش‌ها نشانگر آن است که در سال‌های بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ بزرگراه‌های شهرهای مختلف آمریکا بیشترین نرخ سوانح جاده‌ای را از آن خود کرده بود که اغلب محققان علت این امر را به عرض زیاد، ترافیک بالا و نزدیکی آن‌ها به رستوران‌ها، مراکز تجاری و سایر مکان‌های عمومی پرتردد نسبت دادند. علاوه بر این، بزرگراه‌ها معابر اصلی شهرها به شمار می‌رود که اغلب ترددها از طریق آن‌ها انجام می‌شود و در نتیجه می‌تواند منبع وقوع بسیاری از حوادث خطرناک نیز باشد. عبور و مرور عابران پیاده یا دوچرخه‌سواران در این شاهراه‌ها بسیار خطرناک است و به همین دلیل، باید در اولویت بازطراحی مدیران شهری قرار گیرد تا وقوع حادثه و قربانی گرفتن در آن‌ها به حداقل برسد.

راهبردهایی برای افزایش امنیت عابران پیاده در شهرها

طراحی دوباره وسایل نقلیه سنگین

امروزه در اغلب نقاط دنیا بسیار بیشتر از گذشته، امنیت و راحتی کاربران وسایل نقلیه در حین سفر مورد توجه قرار گرفته شده با این حال، کمترین تمرکزی بر طراحی این خودروها برای حفظ ایمنی سایر کاربران خیابانی شده است. از سال ۲۰۰۹، نرخ مرگ‌های ناشی از سوانح خیابانی برای افراد سوار بر خودروها در ایالات متحده آمریکا تقریباً بدون تغییر باقی مانده با این حال، مرگ‌های عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در همین بازه زمانی و به همین دلیل تا حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اغلب تصادفات و مرگ‌های خیابانی بر اثر برخورد عابران پیاده با وسایل نقلیه سنگین اتفاق افتاده است که در این راستا، بسیاری از منتقدان استدلال کرده‌اند بازطراحی این خودروها می‌تواند به کاهش چشمگیر سوانح خیابانی و قربانی شدن عابران پیاده و دوچرخه‌سواران منجر شود.

راهبردهایی برای افزایش امنیت عابران پیاده در شهرها

کد خبر 538618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.