Mars؛ خدای جنگ منظومه شمسی

اسم لاتین سیاره مریخ یعنی Mars برگرفته از خدای جنگ روم است و نام دیگر آن که سیاره سرخ است به دلیل رنگ قرمز سطح آن انتخاب شده است.

عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به اینکه سیاره مریخ چهارمین سیاره منظومه شمسی است، اظهار کرد: این سیاره در زبان عربی و یونانی به نام مریخ، زبان لاتین mars و در زبان ایرانی بهرام شناخته می‌شود.

وی افزود: اسم لاتین این سیاره یعنی Mars برگرفته از خدای جنگ روم است و نام دیگر آن که سیاره سرخ است به دلیل رنگ قرمز سطح آن انتخاب شده است؛ قرمزی سطح مریخ نیز به دلیل وجود بسیار اکسید آهن در سطح، سنگ و خاک این سیاره است.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها ویژگی‌های این سیاره را اینگونه شرح داد: این سیاره دارای دو قمر به نام‌های فوبوس و دیموس است و بلندترین کوه منظومه شمسی به نام آتش‌فشان Olympus Mons که سه برابر قله اورست است و حدود ۲۴ کیلومتر ارتفاع دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مریخ را با سیاره زمین مقایسه کنیم باید گفت که جرم آن حدود یک دهم زمین، قطر آن ۶ هزار و ۷۹۱ کیلومتر برابر با حدود نصف کره زمین، هر روز آن ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه و هر سال آن ۶۸۷ روز است.

تمنده ادامه داد: تا فوریه سال ۲۰۲۱ حدود پنج ربات مریخ‌نورد به صورت موفقیت‌آمیز در این سیاره فعال بوده که در سال ۱۹۹۷ مریخ‌نورد سوجورنو، سال ۲۰۰۴ دو مریخ‌نورد اسپریت و آپورچونیتی، سال ۲۰۱۱ مریخ‌نورد معروف کیوراسیتی و در سال ۲۰۲۰ آخرین مریخ‌نورد که پرسیورنس یا استقامت نام داشت به این سیاره پرتاب شد.

وی افزود: سردی بسیار سیاره مریخ باعث شده بود که برخی ادعا کنند آبی در این سیاره وجود ندارد زیرا دمای بیشتر نقاط سیاره مریخ از قطب‌های زمین بسیار سردتر است و در قطب مریخ دما به منفی ۱۳۰ درجه سلسیوس نیز می‌رسد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها تاکید کرد: به دلیل شرایط اقلیمی آب و هوای مریخ، تمامی افراد منتظر بودند ناسا اعلام کند مریخ خالی از آب است، ولی در سال ۲۰۱۵ ناسا اعلام کرد که آب در مریخ وجود دارد و در ماه‌های گرم سیاره آب در این سطح جاری نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: جاری شدن آب در دمای بسیار سرد مریخ به دلیل وجود ناخالصی و نمک‌های بسیار خاص در آب آن است که باعث می‌شود در دمای منفی ۵۰ درجه نیز به راحتی حرکت و در سطح مریخ جاری شود.

کد خبر 538281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.