جستجو در گوگل فارسی + عجایب آموزش سرچ Google، روش، ترفند، تکنیک و کدهای مخفی اینترنت

موتور جستجوی گوگل دارای ابزار و نکاتی برای آموزش روش صحیح سرچ پیشرفته در Google فارسی و انگلیسی (google.com) است.

به گزارش ایمنا، گوگل یک موتور جست‌وجو برگرفته شده از واژه گوگول به معنی "یک عدد یک و صد صفر جلوی آن" است و قصد دارد سرویس‌ها، اهداف، اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را به مقدار عدد Google (∞>)در وب و فضای مجازی گسترش دهد.

گوگل یعنی چه؟

گوگل به‌طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جست‌وجو و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد. نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود. این شرکت محصولات اینترنتی مفیدی مانند سرویس جی‌میل و شبکه‌های اجتماعی گوگل+ را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزارهای رومیزی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی، ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌رسان فوری گوگل تاک نیز توسعه پیدا کرد.

جستجو در گوگل فارسی + عجایب آموزش سرچ Google، روش، ترفند، تکنیک و کدهای مخفی اینترنت

گوگل چیست؟

گوگل سازنده پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایل جهان، اندروید و همچنین سیستم‌عامل گوگل کروم نیز هست. الکسا اینترنت، وب‌سایت گوگل در آمریکا (google.com) را به عنوان پربازدید تر ین سایت اینترنت در فهرستش قرار داده است، همچنین وب‌سایت های گوگل در کشورهای دیگر مثل هند google.co.in (که در رتبه چهاردهم قرار دارد) به عنوان پربازدید تر ین سایت در هند یا google.co.uk به عنوان پربازدید تر ین سایت در انگلیس و خیلی سایت‌های دیگر آن پربازدید تر ین در کشور خود هستند و در فهرست برترین صد سایت دنیا قرار دارند. سایر متعلقات گوگل همانند، یوتیوب (رتبه سوم در الکسا) یا بلاگر (رتبه ششم در الکسا) و اورکات نیز در این فهرست قرار دارند.

ترفندهای سرچ در گوگل

سرچ دقیق عبارت با "…"

اگر کلمه‌های مورد نظر برای سرچ را داخل دو گیومه ("…") قرار دهید، گوگل با همان ترتیبی که کلمه‌ها را تایپ کردید، در وب‌سایت‌ها به جست جو خواهد پرداخت. برای مثال، جست جوی "خبر گزاری ایمنا" تنها نتایجی را نشان خواهد داد که این دو کلمه با همین ترتیب کنار هم قرار گرفته باشند: "خبرگزاری ایمنا"

جستجو در گوگل فارسی + عجایب آموزش سرچ Google، روش، ترفند، تکنیک و کدهای مخفی اینترنت

استفاده از - برای فیلتر کلمه خاص

در نتایج جستجوی شما کلمات کلیدی خاصی وجود دارند که به آن‌ها نیازی ندارید، می‌توانید با اضافه‌کردن خط فاصله «-» به اول آن کلمه، به گوگل بگویید تنها وب‌سایت‌هایی را به شما نشان دهد که این کلمه در آن‌ها به‌کار نرفته باشد. شما می‌توانید به هر تعداد کلمه که می‌خواهید از نتایج جست جو حذف شوند، «-» اضافه کنید.

برای مثال، جستجوی زیر تنها صفحاتی را نشان خواهد داد که درباره شبکه‌های اجتماعی ایمنا به‌غیر از فیسبوک و اینستاگرام هستند.

"خبر گزاری ایمنا" -instagram- facebook

جستجو کلمه در وب‌سایت خاص با :site

یکی از اپراتورهای بسیار کاربردی سرچ گوگل:siteاست. این اپراتور به شما امکان می‌دهد نتیجه جستجوی خود را تنها در یک وب‌سایت خاص مشاهده کنید؛ مثلاً در جستجوی زیر، بعد از :site، آدرس سایت ایمنا نوشته شده و تایپ کل عبارت "آب و هوای اصفهان" بعد از آن به گوگل می‌گوید این عبارت را تنها در سایت ایمنا جستجو کند.

"آب و هوای اصفهان" site: imna.ir

جستجو در گوگل فارسی + عجایب آموزش سرچ Google، روش، ترفند، تکنیک و کدهای مخفی اینترنت

استفاده از «..» بین دو سال برای محدود کردن تاریخ نتایج

برای محدود کردن تاریخ نتایج جست جو می‌توانید هم از گزینه Tools زیر نوار جست جو استفاده کنید و Any time را به ماه یا سال گذشته یا هر تاریخ دلخواه با انتخاب Custom range تغییر دهید و هم می‌توانید برای راحتی کار، به‌کمک دو نقطه «..» بین دو سال، نتایج جست جو را در بازه زمانی محدودتری مشاهده کنید.

برای مثال گوگل تمام مطالبی که دارای کلیدواژه اقتصاد بودند و بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ در سایت ایمنا منتشر شده‌اند، به شما نشان خواهد داد:

imna 1399..1400: اقتصاد

استفاده از @ برای پیدا کردن شبکه اجتماعی

اگر دنبال اکانت رسمی برندهای خاص نظیر اپل یا مایکروسافت در شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید ابتدا نام شبکه اجتماعی موردنظر را تایپ و بعد نام برند را با نماد @ در نوار جستجوی گوگل سرچ کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید صفحه اینستاگرام ایمنا را در گوگل پیدا کنید، کافی است عبارت زیر را جست جو کنید:

instagram @imna

جستجو در گوگل فارسی + عجایب آموزش سرچ Google، روش، ترفند، تکنیک و کدهای مخفی اینترنت

مشاهده نقشه

برای دیدن نقشه گوگل بدون کلیک‌کردن روی تب Maps در گوگل می‌توانید از دستور :map استفاده کنید. اسم شهر موردنظر را وارد کنید.

map: esfahan

جستجوی کلیدواژه در عنوان

استفاده از دستور:intitle به گوگل می‌گوید عبارت موردنظر را تنها در عنوان صفحات وب جست جو کند، نه در کل متن آن.

در مثال زیر، گوگل تنها صفحاتی را نمایش خواهد داد که کل عبارت "اقتصادی" در عنوان آن‌ها به‌کار رفته باشد.

intitle: "اقتصادی ایمنا"

مشخص‌کردن نوع فایل در سرچ

به‌کمک دستور:filetype می‌توانید عبارت موردنظر را با فرمت خاصی، مثلاً PDF یا pp. جست جو کنید. به‌جای: filetype می‌توانید از اپراتور:ext نیز استفاده کنید. این دو اپراتور همچنین برای تعیین فرمت خاصی از عکس (PNG, JPG, GIF و…) به‌کار می‌روند.

covid-19 filetype:pdf

جست جو وب‌سایت‌های مشابه

دستور:related به کاربر کمک می‌کند وب‌سایت‌های مشابه به وب‌سایت موردنظر خود را پیدا کند؛ مثلاً اگر طرفدار سایت خبری هستید و دراین‌بین رسانه‌های خبری خارجی فقط NY Time را می‌شناسید، می‌توانید به‌کمک اپراتور:related با وب‌سایت‌های دیگری آشنا شوید که مشابه NY Time در زمینه خبری فعالیت می‌کنند.

related:imna.ir

جست جو در دیکشنری گوگل

اگر می‌خواهید معنی کلمه را به فارسی یا هر زبان دیگری در گوگل ترنسلیت جست جو کنید، کافی است بعد از کلمه، از حرف اضافه in و اسم زبان مدنظر استفاده کنید. برای مثال:

technology in persian

کد خبر 537348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.