۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
Space X؛ از ابتدا پرقدرت

Space X در دسامبر ۲۰۱۰ و پس از بازگشت کپسول دراگون از یک پرواز دو مداری تبدیل به نخستین شرکت خصوصی شد که توانست هردو عملیات ارسال و دریافت سفینه فضایی از مدار را با موفقیت پشت سر بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، Space X نام ابرشرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی آمریکایی است که تولید کننده محصولات صنایع هوافضا و ارائه خدمات اکتشاف فضایی و مخابراتی است؛ این ابرشرکت سال ۲۰۰۲ در کالیفرنیا شکل گرفت و تا به امروز در حال گسترش است. شرکت اسپیس‌ایکس از زمان تأسیس تا به امروز رشد بسیاری داشته است و تعداد کارمندان آن که سال‌های ابتدایی ۱۶۰ نفر بود در اکتبر سال ۲۰۱۳ به سه هزار و ۸۰۰ کارمند و پیمانکار رشد کرد. در ادامه به معرفی بیشتر این مرکز می‌پردازیم.

تاریخچه ابرشرکت Space X

در ژوئن ۲۰۰۲ ایلان ماسک بنیان‌گذار پی‌پل و تسلا موتورز، ابرشرکت Space X تأسیس کرد؛ ماسک قصد داشت کارهای بیشتری پیش از بازنشستگی انجام دهد و ثروت خود را صرف کارهای انسان دوستانه کند. دسترسی ارزان و قابل اعتماد به فضا فرصتی تجاری بود که در آمریکا قابل بهره‌برداری بود و رؤیای ایلان ماسک نیز ساخت یک موشک قابل اطمینان نسبتاً ارزان بود تا بتواند بارها به فضا رفته و دوباره به‌کار گرفته شود.

Space X در چهارم اوت ۲۰۰۸ سرمایه‌ای ۲۰ میلیون دلاری را از طرف فاندرس فاند قبول کرد. در آغاز سال ۲۰۱۳ حدود دو سوم این شرکت متعلق به مؤسس آن بود و ۷۰ میلیون سهم آن به ارزش ۸۷۵ میلیون دلار به وسیله سهام اختصاصی به‌دست آمده بود؛ این شرکت تا فوریه سال ۲۰۱۲ حدود ۱.۳ میلیارد دلار ارزش داشت و پس از پرواز دراگون C2+ در می ۲۰۱۲ ارزش سهام خصوصی شرکت حدود دو برابر شد و به مقدار ۲.۳ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۲ عرضه اولیه سهام شرکت تا پایان سال ۲۰۱۳ تا حدی ممکن بود، اما ماسک در ژوئن ۲۰۱۳ اعلام کرد که تصمیم دارد برای برگزاری هرگونه IPO تا پس از ترابری و اسکان بشر در مریخ دست نگه دارد.

اهداف ابرشرکت Space X

یکی از ۱۰ هدف این شرکت کاهش هزینه و دسترسی قابل اطمینان به فضا اعلام شده است زیرا ماسک باور دارد هزینه بالای خدمات فضایی دیگران به دلیل بوروکراسی‌های غیر ضروری است؛ Space X در دسامبر ۲۰۱۰ و پس از بازگشت کپسول دراگون از یک پرواز دو مداری تبدیل به نخستین شرکت خصوصی شد که توانست هر دو عملیات ارسال و دریافت سفینه فضایی از مدار را با موفقیت پشت سر بگذارد.

اسکان بشر در مریخ

طبق برنامه‌های اعلام شده این شرکت، نخستین گروه از انسان‌ها در سال ۲۰۲۴ میلادی به مریخ فرستاده شده و در سال ۲۰۲۵ به آن سیاره خواهند رسید؛ پیش از آن تجهیزات لازم برای اسکان بشر هر دو سال یک‌بار به مریخ فرستاده خواهد شد که نخستین آن در سال ۲۰۱۸ میلادی بود.

فضاپیماهای Space X

پرتابگرهای فضایی فالکون

فالکون یک: فالکون یک، یک موشک کوچک با توانایی قراردادن چند صد کیلوگرم در مدار نزدیک زمین بود؛ این موشک پنج پرواز در طی سال‌های ۲۰۰۶ الی ۲۰۰۹ انجام داد و در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸ پس از چهارمین تلاش به مدار رسید و تبدیل به نخستین موشک با سرمایه خصوصی و سوخت مایع شد که قادر به انجام این کار شده بود.

فالکون ۹: این موشک قادر به تحویل ۱۰ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم به مدار است و برای رقابت با موشک‌های دلتا چهار و اطلس پنج در نظر گرفته شده است؛ فالکون۹ برای مرحله اول ۹ موتور مرلین دارد. این موشک در ژوئن ۲۰۱۰ موفق به رسیدن به مدار شد.

Dragon

Space X در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که به دنبال یک برنامه فضایی مربوط به انسان تا پایان دهه است. فضاپیمای Dragon برای حمل هفت فضانورد به مدار و فراتر از آن در نظر گرفته شده است؛ این فضاپیما در سال ۲۰۱۴ به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

همکاری‌های Space X با NASA

عملیات Red Dragon

Space X علاوه‌بر برنامه‌های خصوصی خود برای فتح مریخ در ژوئیه ۲۰۱۱ مرکز پژوهشی ایمز یک نمونه اولیه از مأموریت مریخ با هزینه پایین را توسعه داد که از موشک فالکون هوی به عنوان پرتابگر و فضاپیمای Dragon برای ورود به جو مریخ استفاده ‎می‌کند؛ این طرح مفهومی که Red Dragon یا اژدهای سرخ نامیده می‌شود برای جذب سرمایه به عنوان یک مأموریت اکتشافی ناسا برای پرتاب در ۲۰۱۸ و رسیدن به مریخ در چند ماه قبل‌تر از آن و در سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۳ مطرح شد.

تأمین نیازهای ISS

Space X در کنار اوربیتال ساینسز کورپوریشن نخستین شرکت خصوصی است که نیازهای ISS را تأمین می‌کند. این شرکت در ۲۲ مه ۲۰۱۲ اقلام مورد نیاز ISS را توسط فالکون۹ با موفقیت به فضا پرتاب کرد و سپس در سال ۲۰۱۴ نیز فضاپیماهای پشتیبانی گونه Dragon را به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد.

قراردادهای ترابری تجاری

NASA در ۱۸ اوت ۲۰۰۶ اعلام کرد که ابرشرکت Space X برنده یک قرارداد خدمات ترابری تجاری مداری ناسا برای نشان دادن تحویل محموله به ISS با یک گزینه ممکن برای انتقال خدمه شده است؛ این قرارداد توسط ناسا برای ارائه سرمایه اولیه بود که برای توسعه تقویت کننده‌های جدید طراحی شده بود و طی آن مبلغ ۲۷۸ میلیون دلار برای توسعه پرتابگر فالکون۹ به Space X پرداخت شد و به همراه آن تشویقی‌هایی نیز در نظر گرفته شد.

کد خبر 536804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.