فلورانس؛ مهد شکل‌گیری رنسانس

فلورانس، یکی از جذاب‌ترین خواهرخوانده‌های اصفهان، شهری زیبا، دارای محبوبیت فوق‌العاده و خاستگاه رنسانس ایتالیایی است که در ابتدا به‌ عنوان سکونتگاهی برای سربازان رومی بنا و بعدها به خانه بسیاری از هنرمندان هزاره دوم اروپا تبدیل شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر زیبا و فوق‌العاده محبوب فلورانس که در سال ۸۰ میلادی به‌عنوان سکونت‌گاه سربازان رومی توسط ژنرال‌شان لوسیوس کورنلیوس سولا بنا شد، زادگاه بزرگانی چون میکل آنژ، رافائل و لئوناردو داوینچی است و به عنوان مهد تمدن و فرهنگ اروپا و به لحاظ زیبایی و غنای فرهنگی و هنری بسیار شناخته شده است. این شهر تاریخی که هم اکنون پایتخت ناحیه توسکانی ایتالیا محسوب می‌شود، بیش از نیمی از آثار هنری سراسر ایتالیا را در خود جای داده و موزه‌ها، کاخ‌ها و کلیساهایش جایگاه قرارگیری بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنری جهان است.

کلیسای جامع، اوفیزی، بارجلو و آکادمیا از محبوب‌ترین و مهم‌ترین بناهای فلورانس به حساب می‌آیند، کلیساهای سانتا ماریا نوولا و سانتا کروچه گالری‌های واقعی هنر هستند و کتابخانه سان لورنزو نمایشگاهی باشکوه از نبوغ معماری میکل آنژ است. فلورانس را می‌توان لحظه به لحظه و با لذت زندگی کرد و بهترین راه برای لذت بردن از زندگی برنامه‌ریزی برای بازدید از خیابان‌های این شهر هنری، موزه‌ها، بناهای تاریخی، فرهنگ و تک‌تک زیبایی‌های بی چون‌وچرای آن است.

فلورانس؛ مهد شکل‌گیری رنسانس

اقامت در فلورانس به معنای دسترسی آسان به وسایل حمل‌ونقل عمومی به ویژه قطارها و اتوبوس‌هایی است که به سینا، پیزا، سینک‌تره، ونیز و روم می‌روند و به این معنا است که هر فرد در هر نقطه از شهر در فاصله چند قدمی از رستوران‌ها، مغازه‌ها، بازارها، بانک‌ها، مناطق دیدنی و سایر موارد لازم قرار دارد. از سوی دیگر این شهر کوچک دارای قابلیتی است که بتوان تمامی خیابان‌های آن را با پای پیاده سیر کرد و از تماشای دیدنی‌های نزدیک به هم و چشم‌نواز آن لذت برد.

سفر در شهر فلورانس با پای پیاده

بازدید از فلورانس با پای پیاده تجربه‌ای عالی برای عبور از کنار تمامی بناهای تاریخی خاص، لذت بردن از تمامی لحظات در شهر و کشف مواردی است که تا پیش از آن به چشم نیامده بودند خصوصاً که فلورانس به لحاظ جزئیات بسیار غنی است. این اقدام برخلاف استفاده از دوچرخه‌ها و ماشین‌ها (البته بیشتر مراکز دیدنی شهر به روی عبور ماشین‌ها بسته است)، فرصتی را فراهم می‌آورد که چشم بینندگان به روی گنجینه‌های پنهان مختلف شهر باز شود و امکان کشف تمامی مسیرهای انحرافی کوتاه در خیابان‌های جذاب با مکان‌های مخفی، مغازه‌های کوچک و مناظر غیرمنتظره را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

فلورانس؛ مهد شکل‌گیری رنسانس

گشت‌وگذار با پای پیاده همچنین امکان بازدید دقیق از مصنوعات و آثار هنری مهم شهر را فراهم می‌کند و به بینندگان اجازه می‌دهد تا زمانی که تمایل دارند به بازدید از این اماکن بپردازند، برای رفع خستگی به یکی از کافه‌های جذاب و متعدد خیابان‌ها مراجعه کنند و برای تهیه هدایای عالی و سوغاتی برای خود و عزیزانشان به اندازه کافی زمان در اختیار داشته باشند تا در بازارهای متعدد شهر گردش کنند.

فلورانس، میزبان آثار دوره رنسانس

فلورانس زادگاه معماران مشهوری هم‌چون فیلیپو برونسلی، متولد ۱۳۷۷ و در گذشته ۱۴۴۶ است که از مشهورترین معماران و مهندسان ایتالیایی رنسانس محسوب می‌شود. برونسلی سازنده مجسمه مسیح در بازیلیکای سانتا ماریا نوولا و مجسمه‌های محراب کلیسای جامع پیستولا است و در سبک معماری رنسانس از خود آثاری هم‌چون کلیسای کوچک پاتزی، کلیسای سن‌لورنتزو، کلیسای سانتا اسپریتو، کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره و بیمارستان معصومان را در زادگاه خود بر جای گذاشته است. این شهر همچنین محل زندگی لئون باتیستا آلبرتی، از معماران و تأثیرگذاران مشهور رنسانس و نیز یک هنرمند نقاش، شاعر، زبان‌شناس و فیلسوف ایتالیایی بوده است که از میان تمامی آثار معماری‌اش در ایتالیا، بنای خانه پالاززو روچلایی و باسیلیکای سنت ماریا نولا در فلورانس از او بر جای مانده است. این بناهای دیدنی فلورانس را به مهد رنسانس تبدیل می‌کند.

فلورانس؛ مهد شکل‌گیری رنسانس

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره

برای تماشای کل شهر فلورانس می‌توان پس از بازدید کامل از تمامی گوشه و کنار بی‌نظیر کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره، بر فراز گنبد آن قرار گرفت. ساخت کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره در پایان قرن سیزدهم توسط آرنولفو دی کامبیو آغاز شد و گنبدی که بر نمای بیرونی غالب است، در قرن پانزدهم با طرحی از فیلیپو برونلسکی اضافه شد. این گنبد تخم‌مرغی‌شکل باشکوه که بدون داربست ساخته شد در زمان خود بزرگ‌ترین گنبد جهان بود و یک شاهکار معماری بسیار بی‌نظیر است. مجسمه این معماران بزرگ در بیرون از کلیسا، سمت راست واقع شده است.

ورود به این کلیسا رایگان است و به صورت گروهی انجام می‌شود. از آنجایی که تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیاد است و توضیح برای هر یک باعث ایجاد سر و صدای بسیار می‌شود، گروه‌های بیش از چهار نفره به تهیه یک راهنمای صوتی با هزینه هر نفر دو تا دو و نیم یورو ملزم هستند. البته می‌توان برای بازدید از این محل به تورهای بزرگ آن پیوست. در هر صورت پس از بازدید از درون کلیسا، می‌توان با قرار گرفتن بر بام گنبد بی‌نظیر آن از منظره باشکوه شهر فلورانس با تمامی عجایب چشم‌نوازش لذت برد.

فلورانس؛ مهد شکل‌گیری رنسانس

فلورانسی که از بالا دیده می‌شود، تجربه‌ای جادویی و منحصربه‌فرد، فرصتی عالی و لحظه‌ای شگفت‌انگیز است چرا که بازدیدکننده، شهری را از نظر می‌گذراند که هنرمندانی باورنکردنی، دانشمندانی شگفت‌انگیز و تاریخی غنی از اکتشاف و قدرت را به دنیا آورده و خود میزبان چشم‌نوازترین آثار ساخت دست بشر است.

فلورانس، خواهرخوانده جذاب اصفهان

فلورانس از ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۸ مصادف با ۲۲ شهریور ۱۳۷۷، طی مراسمی رسمی با اصفهان خواهرخوانده شد. این پیمان سنگ‌بنای همکاری‌های فرهنگی بین دو شهر در آینده قرار گرفت و آغازی بر همکاری‌های کارشناسی، اقتصادی و گردشگری میان دو شهر شد.

فلورانس؛ مهد شکل‌گیری رنسانس

کد خبر 536752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.