مصرف اینترنت تماشای آنلاین فیلم در اینستاگرام، آپارات و یوتیوب + مدیریت ترافیک و حجم ویدئو

با دیتا مانیتورینگ (Data Monitoring) سیستم‌عامل اندروید و نرم افزار گلس وایر (Glass Wire) در دسکتاپ می‌توان دیتای مصرفی توسط یوتیوب، اینستاگرام، آپارات یا هر سرویس آنلاین تماشای ویدئو دیگری را به راحتی اندازه‌گیری کرد.

به گزارش ایمنا، در دنیای امروز سرویس استریم و پخش آنلاین جایگزین دانلود ویدئو شده‌اند که با توجه به رزولوشن پخش ویدئو و سرعت اینترنت مصرفی، حجم مصرف هر کدام متفاوت است.

میزان مصرف اینترنت در اپلیکیشن اینستاگرام

مشاهده ویدئوی ۵۹ ثانیه‌ای در اینستاگرام ۱ تا ۲ مگابایت، بارگذاری عکس (Upload) حدود ۳ تا ۴ مگابایت و بارگذاری ویدئو (Video Upload) حدود ۸ تا ۱۵ مگابایت از حجم اینترنت را مصرف می‌کند. همچنین پخش زنده ویدئویی (Live) به ازای هر دقیقه ۵ مگابایت و مشاهده ۴۰ عکس از اینستاگرام حدود ۲ مگابایت از حجم اینترنت را کم می‌کند.

  • شبکه اجتماعی اینستاگرام حجم زیادی از اینترنت شما را مصرف کرده و سبب می‌شود تا زود به زود پیغام اتمام حجم را دریافت کنید. برای مدیریت کردن بهتر میزان مصرف، باید اطلاع دقیقی از حجم مصرفی هر محتوا در اینستاگرام داشته باشید.

برای محدود کردن مصرف اینترنت می‌توان از گزینه‌ای در اینستاگرام استفاده کرد که این شبکه اجتماعی برای مدیریت کردن حجم مصرفی در نظر گرفته است. برای این کار به گزینه تنظیمات پروفایل رفته (Setting) و وارد حساب شوید (Account) سپس در قسمت مصرف داده (Data Usage) تلفن همراه صرفه‌جویی داده (Use Less Mobile Data) را فعال کنید.

  • Instagram > Setting > Account > Data Usage > Use Less Mobile Data

مقدار زیادی از زمان و حجم اینترنت صرف شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌شود و نیاز است تا مصرف آن را مدیریت شود به طور متوسط دیدن هر ساعت فیلم در اینستاگرام تقریباً معادل ۱.۵ گیگ از حجم اینترنت شما را مصرف می‌کند.

مصرف اینترنت تماشای آنلاین فیلم در اینستاگرام، آپارات و یوتیوب + مدیریت ترافیک و حجم ویدئو

میزان مصرف اینترنت در آپارات

آپارات به عنوان مهمترین مرجع اشتراک ویدئو در ایران، سرویسی مشابه با یوتیوب است که مزیت آن دسترسی بدون محدودیت است.

  • تماشای ویدئو با کیفیت UHD یا ۴K: در هر ساعت چیزی بیش از ۷ گیگ از حجم اینترنت شما را به خود اختصاص می‌دهد. یعنی اگر شما یک فیلم سینمایی با مدت ۱.۵ ساعت را در کیفیت ۴K چیزی بیش از ۱۰ گیگابایت از حجم اینترنت شما کاسته خواهد شد.
  • تماشای ویدئو با کیفیت ۲K برای تماشای یک ساعت فیلم در حالت ۲K نیازمند ۳ گیگ حجم اینترنت است. به علاوه سرعت اینترنت برای این حالت باید ۶.۸۲ مگابیت بر ثانیه باشد.
  • تماشای ویدئو با کیفیت ۱۰۸۰P: این سطح از کیفیت پرمصرف‌ترین رزولوشن برای تماشای آنلاین فیلم است و عموم نمایشگرهای موجود از آن پشتیبانی می‌کنند و همه مهم‌تر، کیفیت تصویر مناسبی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • تماشای ویدئو با کیفیت ۷۲۰P: با یک ساعت تماشای شما نیاز به ۰.۹ گیگ حجم اینترنت دارید. سرعت اینترنت در چنین حالتی باید برابر با ۲.۰۵ مگابیت بر ثانیه باشد.
  • تماشای ویدئو با کیفیت ۴۸۰P: در رزولوشن ۴۸۰p هر ساعت تماشای ویدئوی آنلاین، ۷۰۰ مگابایت اینترنت مصرف می‌کند. برای تماشای بی وقفه آثار در این کیفیت، شما به سرعت اینترنتی برابر با ۱.۵۵ مگابیت نیاز دارید. این سرعت و کیفیت متداول‌ترین سرعت و کیفیت است.
  • تماشای ویدئو با کیفیت ۳۲۰P: در این حالت، هر ساعت تماشای ویدئوی آنلاین، حجمی برابر با ۳۰۰ مگابایت از اینترنت مصرف می‌شود. البته این سطح از کیفیت تا حد زیادی پایین است و تماشای محتوای آنلاین در این سطح کیفی رضایت بخش نیست. برای تماشای ویدئوی آنلاین در این سطح، به سرعتی برابر با ۰.۶۷ مگابیت نیاز است.

بنابر اطلاعاتی که وب سایت آپارات منتشر کرده است، ترافیک مصرفی کاربران در آپارات به صورت نیم بها محاسبه می‌شود، چه حین پخش زنده و چه هنگام تماشای آنلاین. از طرف دیگر در نظر داشته باشید که پخش زنده با کیفیت ۷۲۰ و نرخ نمایش ۳۰ فریم بر ثانیه با بیت ریت ۴۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه در آپارات با احتساب حجم مصرفی نیم بها کمتر از ۲ گیگابایت از حجم اینترنت شما خواهد بود.

مصرف اینترنت تماشای آنلاین فیلم در اینستاگرام، آپارات و یوتیوب + مدیریت ترافیک و حجم ویدئو

اینترنت نیم بها چیست؟

اینترنت یک شبکه جهانی است؛ سرورهای برخی سایت‌ها در داخل کشور قرار دارند و سرورهای برخی دیگر خارج از کشور هستند. به این ترتیب برای دسترسی به سایت‌های که سرور آنها در داخل کشور قرار دارد، با وارد کردن آدرس سایت به سرورهای داخلی هدایت می‌شوید و هزینه و ترافیک استفاده شده در این سایت‌ها و سرورها نسبت به سیاست‌های سرویس دهنده متغیر است. مثلاً اگر شرکت ارایه‌ی دهنده‌ی سرویس اینترنت ۵۰ گیگابایت اینترنت یک ماهه را به مبلغ ۷۵ هزار تومان به شما ارائه کرد به این شکل شما ۲۵ گیگابایت حجم برای دسترسی به سایت‌های خارجی دارید و ۲۵ گیگابایت مصرف داخلی که به ازای استفاده از سایت‌های داخلی می‌توانید حدود ۵۰ گیگابایت اینترنت داشته باشید.

مصرف اینترنت تماشای آنلاین فیلم در اینستاگرام، آپارات و یوتیوب + مدیریت ترافیک و حجم ویدئو

میزان مصرف اینترنت در یوتیوب

برای اندازه‌گیری حجم مصرفی از نرم افزار Glass Wier برای ویندوز استفاده شده است

کیفیت ویدئو رزولوشن ویدئو FPS میانگین Bitrate حجم مصرفی در دقیقه حجم مصرفی در ساعت
۱۴۴p ۲۵۶x۱۴۴ ۳۰ ۸۰-۱۰۰ Kbps ۰.۵-۱.۵MB ۳۰-۹۰MB
۲۴۰p ۴۲۶x۲۴۰ ۳۰ ۳۰ ۳۰۰-۷۰۰ Kbps ۳-۴.۵MB ۱۸۰-۲۵۰MB
۳۶۰p ۶۴۰x۳۶۰ ۳۰ ۴۰۰-۱,۰۰۰ Kbps ۵-۷.۵MB ۳۰۰-۴۵۰MB
۴۸۰p ۸۵۴x۴۸۰ ۳۰ ۵۰۰-۲,۰۰۰ Kbps ۸-۱۱MB ۴۸۰-۶۶۰MB
۷۲۰p (HD) ۱۲۸۰x۷۲۰ ۳۰-۶۰ ۱.۵-۶.۰ Mbps ۲۰-۴۵MB ۱.۲-۲.۷GB
۱۰۸۰p (FHD) ۱۹۲۰x۱۰۸۰ ۳۰-۶۰ ۳.۰-۹.۰ Mbps ۵۰-۶۸MB ۲.۵-۴.۱GB
۱۴۴۰p (QHD) ۲۵۶۰x۱۴۴۰ ۳۰-۶۰ ۶.۰-۱۸.۰ Mbps ۴۵-۱۳۵MB ۲.۷-۸.۱GB
۲۱۶۰p (۴k) (UHD) ۳۸۴۰x۲۱۶۰ ۳۰-۶۰ ۱۳.۰-۵۱.۰ Mbps ۹۵-۳۸۵MB ۵.۵-۲۳.۰GB
۴۳۲۰p (۸k) (FUHD) ۷۶۸۰x۴۳۲۰ ۳۰-۶۰ ۲۰-۵۰ Mbps ۱۵۰-۳۷۵MB ۹.۰-۲۲.۵GB
کد خبر 536587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.