محله محوری، رویکردی برای حل مسائل شهری

یک دکترای شهرسازی گفت: امروزه مسائل و مشکلات شهری به حدی است که محله محوری تنها راهکار برای برون‌رفت از این مشکلات عنوان می‌شود، اما تا رسیدن و تحقق این رویکرد راه زیادی مانده است، لذا باید در این راستا برنامه‌ای جامع و هدفمند تدوین و تمامی زوایا و مسائل شهری در آن لحاظ شود.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین رویکردها در برنامه‌ریزی شهری که امروزه در کنار رویکرد مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی مورد توجه قرار گرفته، موضوع محله محوری است.

وی با بیان اینکه شهرها مکان و محلی برای ایجاد، رشد و شکوفایی تمدن بشری بوده‌اند، افزود: محلات قدیمی شهرها مرکز پویا و فعال شهر بود و تمامی پیوندهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی در محلات شهری شکل می‌گرفت.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: این پیوندها سال‌های متمادی در محلات شهر پدیدآورنده هویت شهری و رونق و شکوفایی شهر بود و بعضاً با پدیداری برخی بحران‌های جدی مثل بیماری، جنگ و قحطی، و با تخریب کامل شهر و ساکنان آن هویت و پویایی شهری نیز از بین می‌رفت.

وی ادامه داد: با این وجود، تغییر در شرایط و وضعیت شهرها تا پیش از انقلاب صنعتی چندان محسوس نبود، با اینکه ما در شهرهای گذشته نیز نمونه‌هایی از برنامه‌ریزی و طراحی دقیق شهری را شاهد هستیم.

شبانی تاکید کرد: با وقوع انقلاب صنعتی و رشد فناوری، امروزه با مسائلی در سطح شهرها روبه‌رو هستیم که همانند گذشته نیست و بسیاری از ساختارهای اجتماعی که قبلاً پدید آورنده چهره شهرها بودند، امروزه به شدت دستخوش تغییر شده و این اتفاق در تمامی شهرهای دنیا محسوس بوده است. در چنین شرایطی، رویکردهای مختلف مورد توجه اندیشمندان، برنامه‌ریزان، طراحان و مدیران قرار گرفت تا راه‌حلی برای مواجهه با مسائلی باشد که امروزه شهرها با آن دست به گریبان هستند که یکی از مهمترین آنها محله محوری است.

وی تاکید کرد: محلات به خصوص در شهرهای کهن ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشت و حلال بسیاری از مشکلات شهری بود اما امروزه تغییر در ساختار کالبدی، اقتصادی و اجتماعی از یک طرف و نبود برنامه‌ریزی برای جهت‌دهی به این تغییرات از طرف دیگر موجب شده تا شهر از هویت اصیل و گذشته خود فاصله بگیرد و رشد بی‌برنامه و لجام گسیخته نوعی بی‌هویتی را دامن گیر شهرهای ما کند.

این دکترای شهرسازی افزود: این بی‌هویتی هم در شهرهای جدیدالاحداث و هم در شهرهایی که پیشینه تاریخی داشته‌اند به چشم می‌خورد و لذا امروزه محله محوری به عنوان رویکردی مهم و تأثیر گذار مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تحقق محله محوری نیازمند اعمال رویکردی برنامه‌ریزی شده و جامع است و باید در این راستا تمامی فرآیندهای اجتماعی، فرهنگی، کالبدی، برنامه‌ریزی و اقتصادی امروز شهرها مورد توجه قرار گیرد زیرا شرایط دیگر نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است.

شبانی تصریح کرد: امروزه مسائل و مشکلات شهری به حدی است که محله محوری تنها راهکار برای برون رفت از این مشکلات عنوان می‌شود، اما تا رسیدن و تحقق این رویکرد راه زیادی مانده است، لذا نیاز است برنامه‌ای جامع و هدفمند در این راستا تدوین شود و تمامی زوایا و مسائل شهری در این برنامه لحاظ شود.

کد خبر 536175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.