بورس امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص مقاومت داینامیک پیش روی خود را شکسته و به سطح شکسته شده پولبک زد، پیش بینی می‌شود روند صعودی تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تداوم یابد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _چهارشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد دو هزار و ۱۵۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد دو هزار و ۸۰۵ واحدی در سطح ۳۸۶ هزار و ۷۵۵ قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۱۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۷۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۹ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۲۴۳ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۲ هزار و ۵۵۵ و ۲۸ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۳۵۲ میلیون و یک میلیارد و ۶۳۸ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته میشود)

تاثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تاثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص مقاومت داینامیک پیش روی خود را شکسته و به سطح شکسته شده پولبک زد، پیش بینی می‌شود روند صعودی تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تداوم یابد.

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار شرکت ها

شپنا: مجمع عمومی فوق العاده شرکت پالایش نفت اصفهان به منظور تصویب افزایش سرمایه ۸۳ درصدی این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها برگزار شد.

مهمترین موارد مطرح شده در این مجمع: توضیح در خصوص زمین‌هایی که سندشان اخذ نشده است: ما پیگیر سندها هستیم. یک سری زمین ها قبل از انقلاب تحویل گرفتیم. از صفر به دنبال کار آنها هستیم. بیشتر زمین ها را در عرض چند ماه سند می‌گیریم. برای اراضی دورچه چند سال پیگیریم و نتوانستیم سند بگیریم. همه مشکل در ثبت است و نمی توانیم برای آن تارخ بگوییم. رتبه اعتباری ما در دست بررسی است و بالاترین رتبه اعلام خواهد شد تا بتوانیم راحت تر اوراق منتشر کنیم.

این شرکت اعلام کرد: همکاری خوبی با بانک ملت داریم. یک خط اعتباری سه هزار میلیارد تومانی داشتیم که شش هزار میلیارد شده است. بانک دیگری خط ۲ هزار میلیارد تومانی داده اند. از بانک ملی ۷۰۰ میلیارد تومان گرفتیم و برنامه برای گرفتن ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم داریم.ما در آینده بیشتر به سمت بانک ها خواهیم رفت و برای اجرای پروژه از آنها استفاده می‌کنیم. در پایان این مجمع افزایش سرمایه ۸۳.۵ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی و صدور سهام جدید تصویب شد.

شستا: شستا به دنبال پیشبرد دیپلماسی اقتصادی و توسعه صادرات

علی رستمی، مدیرعامل شستا با اشاره به اینکه باید یک پلتفرم مناسب در خصوص صادرات محصولات شرکت‌های این هلدینگ طراحی شود، گفت: در این زمینه می‌توان از جدیدترین فناوری‌های نوین استفاده کرد. رستمی با تاکید بر لزوم مدیریت صادرات در مجموعه‌های شستا با هدف افزایش سطح صادرات، اظهار داشت: تا قبل از این در مجموعه شستا، مدیریت صادرات وجود نداشته است. با حذف دلالی‌گری و واسطه‌گری، ریسک و خطرپذیری حوزه تولید، کاهش خواهد یافت.

وغدیر: ببیشترین پورتفوی بورسی شرکت از صنعت پتروپالایشی می باشد. از مهمترین سرمایه گذاری های شرکت می توان سرمایه گذاری در صنعت اوره ای و در شرکت پارس اشاره کرد.مهم ترین اجزای پورتفوی بورسی شرکت به ترتیب پارسان (با مالکیت ۶۶ درصد) و پارس (با مالکیت ۱۸ درصد) می باشد.

نکته ای که در آخرین گزارش فعالیت ماهانه شرکت قابل مشاهده است فروش سهام کگهر به زیر مجوعه خود، شرکت بین المللی توسعه صنایع ومعادن غدیر می باشد. این فروش به زیرمجوعه سبب شناسایی سود برای شرکت شده اما به واسطه اینکه به قیمت روز فروخته است از مازاد ارزش پورتفوی شرکت کم می شود.البته سود شناسایی خواهد شد.

مهمترین اجزای پورتفوی غیر بورسی شرکت شامل: بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر ،سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر ،مجتمع صنایع الومینیوم جنوب ، توسعه سرمایه و صنعت غدیر ،گسترش صنعت نوین ایرانیان در نهایت NAV هر سهم در حدود ۲۵ هزار و ۸۱۰ ریال می باشد و P/NAV هر سهم در حدود ۵۹ درصد است.

وخارزم: شرکت سرمایه گذاری خوارزمی و شرکت های فرعی آن عمدتاً در زمینه های تولید و فروش برق، سرمایه گذاری در بخش واسطه گری مالی، احداث و فروش املاک و مستغلات، تولید و فروش دارویی و معدن و صنایع معدنی بوده است.

این هلدینگ عمده دارایی با ارزش آن در بخش غیر بورسی و در صنعت تولید برق تمرکز دارد.

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی ۲۰ درصد از بهای تمام شده خود را به سرمایه گذاری در صنعت برق و گاز اختصاص دادهاست که عمدتاً در بخش غیر بورسی قرار دارد. شرکت توسعه برق و انرژی سپهر با مالکیت نیروگاه نیروگاه شهید منتظرقائم با ظرفیت ۱.۶ هزار مگاوات حدود ۲.۹ درصد برق کشور را تولید و ۲۵ درصد از سهم استان های تهران و البرز را دارا میباشد و جز ۱۰ نیروگاه بزرگ کشور است. نیروگاه نیرو پارس نیز یکی از شرکت های تولید برق البته با تولید پراکنده یا DG فعالیت می کند .

سرمایه گذاری در بخش واسطه گری مالی و بانک ها ۲۲ درصد از بهای تمام شده شرکت را به خود اختصاص داده است که عمدتاً مربوط به مالکیت ۱ درصد بانک پاسارگاد و دو درصد از بانک صادرات و همچنین گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم و صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی می باشد.

سرمایه گذاری در صنعت فلزات ۱۱ درصد از بهای تمام شده شرکت را به خود اختصاص داده است. صنایع مس ایران در بین تمام شرکت های بورسی با ۱۵ درصد از بهای تمام شده بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است فولاد مبارکه و فولاد خوزستان از جمله شرکت های دیگر در بخش فلزات این هلدینگ می باشند. صنعت شیمیایی و استخراج کانی فلزی به ترتیب ۹ درصد و ۷ درصد از بهای تمام شده شرکت را به خود اختصاص داده اند.

هلدینگ سرمایه گذاری خوارزمی علی رغم ارزش پرتقوی بورسی بالا به جز چند شرکت دارویی و خدمات پرداختی در بقیه موارد سهامی با درصد های مالکیت مدیریتی را دارا نمی باشد مانند سرمایه گذاری با درصد مالکیت پایین در پتروشیمی پردیس و پتروشیمی خارک و همچنین سرمایه گذاری در شرکت بانکی مانند صادرات و پاسارگاد است.ارزش دارایی های شرکت سرمایه گذاری خوارزمی وابستگی بالای به ارزشگذاری ۱.۶ هزار مگا واتی نیروگاه های تولید برق و شرکت های غیر بورسی فعال در حوزه خدمات بازار سرمایه می باشد در بخش بورسی با توجه به مالکیت سهام بانک و پتروشیمی ها و فلزات عمدتاً تحت تاثیر عملکرد شاخص بازار قرار می گیرد.به صورتی که بالاترین ارزش خالص دارایی به ازای هر سهم شرکت مربوط به شهریور سال ۱۳۹۹ بود که به مقدار سه هزار به ازای هر سهم رسید که شاخص در بالاترین سطح تاریخی خود بوده است.مجموع ارزش خالص دارایی های شرکت ۲۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است که با در نظر گرفتن سرمایه ۱.۸۷ هزار میلیارد تومانی کنونی شرکت ارزش خالص دارایی ها به ازای هر سهم هزار و ۱۷۰ تومان و نسبت P/NAVآن ۴۱ درصد می باشد.

اخبار بازار جهانی و بورس کالا

فولاد، ورق گرم: عرضه تلفیقی سبد ورق گرم شرکت فولاد مبارکه اصفهان از هفته آینده در بورس کالا آغاز و بصورت پیوسته تا پایان سال ادامه خواهد یافت.این عرضه‌ها شامل سبد داخلی- وارداتی به نسبت ۵-۱ بوده و در مجموع عرضه ماهانه این شرکت در بورس کالا به میزان ۱۶.۶ درصد یا ماهانه ۵۰ هزار تن افزایش و به حداقل ۳۰۰ هزار تن در ماه خواهد رسید که البته امکان افزایش بیشتر نیز وجود دارد. با تامین کامل نیاز ورق گرم بازار در هفته آینده انتظار می‌رود سهمیه خرید ورق گرم واحدهای تولیدی در سایت بهین‌یاب حذف و امکان خرید کل نیاز حوزه تولید مهیا شود.

نفت: گزارش آژانس بین المللی انرژی

تقاضای جهانی نفت با توجه به افزایش مصرف بنزین و مسافرت های بین المللی در حال افزایش است. براساس ارزیابی آژانس بین المللی انرژی، تقاضا جهانی نفت نسبت به گزارش قبلی تغییر نکرده و انتظار می رود تقاضا نفت در ۲۰۲۱ حدود ۵.۵ میلیون بشکه در روز و در ۲۰۲۱ حدود ۳.۴ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. عرضه جهانی نفت در نوامبر و دسامبر علی رغم اینکه اوپک پلاس درخواست مصرف کنندگان بزرگ مبنی بر افزایش تولید بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز را رد کرد، انتظار می رود ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. پیش بینی می‌شود آمریکا با افزایش عرضه ۳۰۰ هزار بشکه در روز در فصل ۴ و افزایش ۲۰۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۲، بیشترین افزایش تولید در بین کشورها را داشته باشد. تولید نفت آمریکا احتمالاً تا پایان ۲۰۲۲ به سطوح قبل از کووید ۱۹ نرسد. در ماه اکتبر تولید جهانی نفت با ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش به ۹۷.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

ذخایر نفت OECD حدود ۵۱ میلیون در بشکه کاهش پیدا کرده است. ذخایر نفت این گروه از کشورها حدود ۲۵۰ میلیون بشکه در روز زیر متوسط پنج ساله اخیر قرار دارد که پایینترین سطح از ۲۰۱۵ تاکنون است. ️اوپک پلاس انتظار دارد که از دسامبر بازار نفت با مازاد عرضه مواجه شود. با توجه به گزارش های اخیر، رالی صعودی قیمت نفت می تواند متوقف شود.

اوره: قیمت اوره در جنوب شرق آسیا به هزار دلار رسیده است!

قیمت اوره ایران در هفته جاری و در نشریات جهانی به رقم ۸۸۰ تا ۹۲۰ دلار در هر تن فوب و به صورت بالک رسیده است. بیشترین قیمت اوره در هفته جاری متعلق به جنوب شرقی آسیا و در محدوده هزار دلار در هر تن فوب قرار داشته است. کمترین رقم هم متعلق به چین و در محدوده ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر تن فوب چین بوده است.برخی از منابع خبری می گویند: بعد از محدودیت های صادرات محموله های اوره از چین، حالا مصر هم به دنبال وضع محدودیت هایی برای صادرات اوره است. این در حالی است که در هفته جاری قیمت اوره صادراتی ایران در محدوده ۸۸۰ دلار در هر تن توسط کمیته نرخ گذاری نفت و گاز پارسیان اعلام شده است، اما گزارشی درباره فروش اوره سازها هنوز با این رقم منتشر نشده است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 536115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.