علائم هشدار دهنده عفونت ریه چیست؟

علائم هشدار دهنده عفونت ریه شامل سرفه مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تب، لرز و خستگی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سلامت سیستم تنفسی افراد تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله آلودگی هوا قرار دارد. زمانی که آلودگی هوا زیاد است خطر ابتلاء به بیماری‌های ریوی و عفونت ریه نیز افزایش پیدا می‌کند. یکی از شایع‌ترین انواع عفونت ریه که توسط ویروس، باکتری و گاهی اوقات قارچ ایجاد می‌شود ذات‌الریه است که می‌تواند زندگی و سلامت افراد را تهدید کند. در ادامه به علائم هشدار دهنده عفونت ریه می‌پردازیم:

سرفه مداوم

افرادی که به عفونت ریه مبتلا می‌شوند به طور مداوم سرفه می‌کنند، بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت یا ذات الریه معمولاً باعث بروز سرفه می‌شود که با مخاط غلیظ به رنگ سفید، سبز و خاکستری مایل به زرد همراه است؛ گاهی اوقات نیز ممکن است مقداری خون در مخاط فرد وجود داشته باشد. این نوع سرفه ممکن است چندین هفته ادامه پیدا کند.

تنگی نفس و درد قفسه سینه

تنگی نفس به این معنا است که فرد نمی‌تواند به آسانی نفس بکشد و با مشکلات تنفسی روبه‌رو می‌شود. تنگی نفس علاوه بر اینکه یکی از علائم عفونت ریوی است، ممکن است نشانه بیماری‌های خطرناک دیگر مانند سکته قلبی نیز باشد؛ به همین دلیل تشخیص دلیل بروز تنگی نفس بسیار مهم است. تنگی نفس ناشی از عفونت ریه ممکن است با علائم دیگر مانند درد قفسه سینه نیز همراه باشد. زمانی که افراد به عفونت ریه مبتلا می‌شوند، مجرای تنفسی به دلیل التهاب باریک می‌شود، بنابراین فرد دچار خس‌خس سینه می‌شود.

تب، لرز، خستگی

هر نوع عفونتی ممکن است باعث بروز التهاب جدی در بدن افراد شود و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد، عفونت ریه نیز از این قانون مستثنی نیست. عفونت ریه ممکن است با علائمی مانند تب، لرز و خستگی همراه باشد؛ بروز این علائم نشان می‌دهد که بدن در حال مقابله با عفونت است.

درمان عفونت ریه

پزشکان ممکن است برای درمان عفونت باکتریایی ریه آنتی‌بیوتیک تجویز کنند، عفونت‌های قارچی ریوی نیز با مصرف داروهای ضد قارچ درمان می‌شود. به نظر می‌رسد که مصرف این نوع داروها به درمان عفونت ویروسی ریه کمک خاصی نمی‌کند و بدن باید به تنهایی با عفونت مقابله کند. با وجود اینکه بیشتر عفونت‌های ریوی با مصرف دارو درمان می‌شود، درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به بهبود سریع‌تر و کاهش علائم مربوطه کمک کند.

توصیه شده است که افراد مایعات زیادی بنوشند، به میزان کافی استراحت کنند، از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، سیگار کشیدن را ترک کنند، از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن محیط استفاده کنند، در معرض دود سیگار قرار نگیرند و هنگام خوابیدن سر خود را بالاتر از بدن قرار دهند تا مخاط راه تنفسی را مسدود نکند.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 535758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.