۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵
۲۵ آبان، روز رستاخیز اصفهان

۳۹ سال از باشکوه‌ترین مراسم تشییع شهدای دفاع مقدس در اصفهان می‌گذرد، ۲۵ آبان سالروز حماسه و ایثار این شهر، روزی است که ۳۷۰ شهید بر دستان مردم آن تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۶۱، برای یک شهر، شهید آوردند! ۳۷۰ پرنده خونین بال اصفهانی به دامان مادران و آغوش پدران خود بازگشتند. اصفهان یکپارچه می‌گریست، شهر عزادار و سینه سوخته اما سرفراز، به استقبال قهرمانان وطن رفت و پاره‌های قلب خود را بوسید و به عرشیان سپرد.

میدان امام خمینی (ره) جولانگاه جوانانی شده بود که جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و دعوت حق را لبیک گفتند. در گوشه‌ای از میدان شهدا، نام‌ها یکی پس از دیگری قرائت و به سمت گلستان شهدا تشیع می‌شد. در گوشه‌ای دیگر از میدان امام (ره) نیز مادران شهدا عاشقانه با فرزندان دلبندشان وداع می‌کردند.

۲۵ آبان ماه روز سربلندی مردم اصفهان در آزمون ایثار و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است به آن سان که پیر و مراد ملت، حضرت امام خمینی (ره) در‬ مورد‬ این روز‬ تاریخی‬ فرمودند: «همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ نفر را تشییع کردند، مع‏ذلک همین شهیدداده‌ها و داغ‏دیده‌ها به خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند. ‬در کجای دنیا می‌توانید جایی را مانند استان اصفهان پیدا کنید؟»

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم اصفهان در سالروز حماسه ۲۵ آبان در سخنانشان، حماسه ایثار مردم این شهر را در ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱، مصداق دیگری از سرافرازی در امتحانات الهی برشمردند و فرمودند: «در آن روز عظیم، مردم اصفهان همزمان با تشییع ۳۷۰ شهید، هزاران نفر دیگر از جوانان رشید خود را راهی جبهه‌ها کردند و نماد برجسته‌ای از ایثار و سرافرازی آفریدند.»

۳۷۰ شهید گلگون کفن اصفهانی عملیات محرم؛ به صورت همزمان در خاک پاک وطن آرام گرفتند تا افتخاری بزرگ و بی‌نظیر را برای کشورمان به یادگار بگذارند.

مردم اصفهان در ۲۵ آبان ولایت‌پذیری خود را ثابت کردند

مصطفی سجاد، رزمنده و راوی دفاع مقدس در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فرماندهی در تمامی عملیات‌های دفاع مقدس به ویژه عملیات محرم امامت بود نه هدایت، زیرا اکثر فرماندهان پیش از شروع عملیات در تیم شناسایی حضور داشتند، در این راستا پیش از آغاز عملیات محرم حاج حسین خرازی به همراه مهدی زین‌الدین و سردار قربانی با یکی از اهالی بومی منطقه عین الخوش به منظور شناسایی تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک عراق پیش رفتند.

به گفته وی، پس از انتخاب و شناسایی منطقه عملیاتی عین خوش توسط نیروهای اطلاعات عملیات، تمامی نیروهای پیاده ایران در خصوص منطقه عملیاتی توجیه شدند، اما در بین یگان‌های این عملیات تنها لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بود که می‌بایست از رودخانه دویرج عبور می‌کرد. در شناسایی‌های انجام شده پیش از عملیات عمق این رودخانه فصلی زیاد نبود.

به عقیده این رزمنده دفاع مقدس، شب عملیات محرم پس از مراسم وداع ناگهان هوا ابری شد و باران شدیدی شروع به باریدن گرفت، همین موضوع باعث شده بود که دیدبان‌های عراقی حاضر در منطقه با خیال اینکه بارش باران عملیات ایران را به تعویق انداخته است مواضع خود را ترک کردند، به عقیده من باران در شب عملیات محرم امداد غیبی خداوند بود.

سجاد یادآور شد: شب عملیات پس از ۱۲ کیلومتر پیاده روی هنگامی که به رودخانه دویرج رسیدم سکوت رادیویی بی سیم را شکسته و خطاب به فرمانده گردان موسی بن جعفر (شهید علی ردانی‌پور) در قالب رمز گفتم: (علی، علی، یاسر، رودخانه طغیان کرده است، عبور از رودخانه ممکن نیست) اما دستور فرماندهی این بود که از رودخانه عبور کنید، لذا به رودخانه دویرج زدیم و در این راستا تعداد زیادی از رزمندگان گردان‌های امام محمد باقر و امیرالمومنین درگیر سیلاب و در رودخانه دویرج شهید شدند.

وی تاکید کرد: پس از عبور از رودخانه دویرج به پشت معبر رسیدیم، در همین حال تخریبچی‌ها نیز در حال توسعه معبر بودند که یک مین منور منفجر شد و تیر بارهای عراق شروع به تیر اندازی کردند و ظرف چند ثانیه چندین تن از همرزم‌هایم مقابل چشمانم آسمانی شدند، در حالی که دنبال پناه گرفتن بودم از ناحیه پهلو مورد اصابت تیر قرار گرفته و مجروح شدم.

به عقیده این رزمنده دفاع مقدس، تعداد شهدای عملیات محرم ۱۲۵۰ شهید است که از این تعداد، یکهزار شهید متعلق به لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و از شهرستان اصفهان بودند که در شب اول عملیات به درجه شهادت نائل آمدند. از این تعداد حدود ۷۵۰ شهید تفحص شده و آماده تشیع پیکر بودند پس از انتقال این شهدا به عقب قرار شد، طی سه مرحله تشیع شوند که در مرحله اول حدود ۳۲۰ شهید در ۲۵ آبان ماه سال ۶۱ تشیع شدند، هنگامی که نخستین نفر از شهدا به روی دست مردم اصفهان به گلستان شهدا رسید، هنوز تعدادی از شهدا در میدان امام (ره) بودند.

سجاد یادآور شد: مردم اصفهان در ۲۵ آبان ولایت پذیری خود را ثابت کردند، در این روز بسیاری از خانواده‌های شهدا، دو فرزند شهید خود را تشیع کردند و برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زدند.

کد خبر 535604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.