آیا پیشگیری از بروز بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا ممکن است؟

نوشیدن چای زنجبیل و شیر زردچوبه، مصرف شکر زرد، استفاده از روغن زیتون و ماسک زدن میزان تاثیر منفی آلودگی هوا بر سلامت ریه‌ها را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علاوه بر کووید -۱۹، آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌های تنفسی، آلودگی هوا نیز نگرانی پزشکان و مقامات بهداشتی را افزایش داده است. زمانی که هوا آلوده است افراد علائمی مانند گلودرد و گرفتگی بینی را تجربه می‌کنند؛ مه دود باعث می‌شود افراد نتوانند به درستی نفس بکشند. مه دود زمانی رخ می‌دهد که سطح آلودگی هوا بالاتر از حد معمول است، این وضعیت می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد. بنابراین انجام دادن اقدامات خاص برای محافظت از سلامت خود در این شرایط آب و هوایی اهمیت ویژه‌ای دارد. در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

در منزل بمانید

مه دود در نتیجه سوخته شدن زغال سنگ ایجاد می‌شود و به سیستم تنفسی افراد آسیب جدی وارد می‌کند. از آنجایی مه دود در فصل زمستان رایج‌تر است، افراد نباید از منزل خارج شوند، حتی اگر فردی به ورزش کردن در فضای باز علاقه داشته باشد یا معمولاً برای پیاده روی کردن و قدم زدن به پارک می‌رود، زمانی که هوا آلوده است نباید از منزل خارج شود.

نوشیدن چای زنجبیل

زنجبیل به بهبود سلامت دستگاه تنفس افراد کمک شایانی می‌کند؛ اضافه کردن این ماده غذایی به چای باعث می‌شود تأثیر مه دود بر ریه‌ها و دیگر اعضای بدن از بین برود. زنجبیل باعث بهبود سیستم ایمنی می‌شود و با سرماخوردگی و سرفه مقابله می‌کند. به منظور تهیه کردن چای زنجبیل می‌توانید مقداری زنجبیل خشک را در آب بجوشانید و پس از دم کشیدن و آماده شدن آن را بنوشید تا از فواید سلامتی آن بهره‌مند شوید.

نوشیدن شیر زردچوبه

شیر زردچوبه به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد کمک می‌کند، سلامت تنفس را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلاء به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد؛ بنابراین به منظور تهیه این نوشیدنی یک لیوان شیر را بجوشانید و یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. این نوشیدنی تأثیر مه دود بر ریه‌ها و دیگر اعضای بدن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مصرف شکر زرد

شکر زرد نوعی شیرین کننده است که به عنوان یک جایگزین سالم برای شکر تبدیل شده است؛ مواد مغذی موجود در شکر زرد بیشتر از شکر تصفیه شده است. این ماده غذایی علاوه بر این که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد کمک می‌کند باعث کاهش وزن نیز می‌شود. شکر زرد به کاهش تأثیر منفی مه دود و آلودگی هوا نیز کمک شایانی می‌کند. افراد می‌توانند این ماده غذایی را به غذاها و نوشیدنی‌های متفاوت اضافه کنند و از فواید سلامتی آن بهره‌مند شوند.

استفاده از روغن زیتون

زمانی که سلامت دستگاه تنفس شما در معرض خطر قرار گرفته است مصرف مواد غذایی سالم به بهبود آن کمک می‌کند. بنابراین، توصیه شده است که افراد هنگام پختن غذا از روغن زیتون استفاده کنند زیرا به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C و اسیدهای چرب امگا سه

پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب در شرایط آلودگی هوا بسیار مهم است. افراد باید از مواد غذایی استفاده کنند که باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شود و از سلامت افراد محافظت کند. به گفته متخصصان، لازم است افراد از مواد غذایی حاوی ویتامین C و اسیدهای چرب امگا سه استفاده کنند و مصرف کربوهیدرات‌ها ناسالم، غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهد.

استفاده از ماسک

در صورتی که لازم است هنگام آلودگی هوا از منزل خارج شوید، حتماً از ماسک استفاده کنید. ترکیب دود و مه می‌تواند تأثیر مرگباری بر ریه افراد داشته باشد؛ بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است. توصیه شده است افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم مبتلا هستند هنگام آلودگی هوا از منزل خارج نشوند.

کد خبر 534440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.