تاثیر ترخون بر تقویت سیستم ایمنی بدن

متخصص طب سنتی گفت: ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است، این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و C است و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر خواهد بود و به دلیل داشتن خاصیت بی‏‌حس‏ کنندگی در دهان، یونانیان باستان این گیاه را برای تسکین دندان می‌جویدند.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص خواص درمانی گیاه ترخون، اظهار کرد: ترخون یک گیاه قدیمی چند ساله است که ارتفاع آن ممکن است به ۶۰ سانتی‌متر و بیشتر نیز برسد، ترخون دارای برگ‌های سبز رنگ بلند، باریکی و ضعیفی است و از خانواده‏ گل آفتاب‏‌گردان است؛ گل‌های این گیاه زرد رنگ است که در فواصل تیر تا مهرماه شکوفه می‌دهد، قدمت این گیاه به ۵۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد، ترخون برای اولین بار در مناطق جنوبی روسیه و سیبری دیده شده است.

وی ادامه داد: ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است. این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و C است و در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر خواهد بود و به دلیل داشتن خاصیت بی‌حس کنندگی در دهان، یونانیان باستان این گیاه را برای تسکین دندان درد می‏‌جویدند.

متخصص طب سنتی افزود: از این گیاه در قرون وسطی به عنوان یک پادزهر برای درمان سم مارگزیدگی استفاده می‌شده است. از دیگر خواص مفید ترخون می‌توان به مواردی مانند کمک به هضم بهتر غذا، مسکن ملایم و مؤثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و چاقی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ترخون برای درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ترخون تنظیم کننده قاعدگی است و اگر به صورت دم کرده مصرف شود برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار مؤثر و مفید است؛ به همین دلیل برای افراد بیش‌فعال نیز مفید خواهد بود.

تأثیر روغن‌های فرار ترخون بر رماتیسم و آرتریت

یوسفیان با تاکید بر اینکه ترخون تولید صفرا به وسیله کبد را افزایش می‏‌دهد و به این ترتیب به هضم و گوارش غذا کمک می‏‌کند، اضافه کرد: مصرف این گیاه باعث افزایش سرعت فرایند سم‌زدایی در بدن می‏‌شود. افرادی که فشار خون بالایی دارند، می‏‌توانند از این سبزی به جای نمک در غذا استفاده کنند، همچنین ترخون توانایی بسیار زیادی برای مبارزه با کرم‌های روده‏ نیز دارد.

وی با اشاره به خواص مفید روغن‌های فرار ترخون، خاطرنشان کرد: روغن‌های ضروری ترخون به وسیله تقطیر با بخار آب از برگ‌ها و گل‌های این گیاه استخراج می‏‌شود و شامل سینئول، استراگول، اوسیمن و فلاندرن است؛ روغن‌های ضروری یا همان اسانس‌های فرار موجود در ترخون دارای خواص زیادی است که از آن جمله می‌توان به مواردی مانند ضدرماتیسم، اشتهاآور، کمک به بهبود گردش خون، کمک به گوارش بهتر غذاها، برطرف کننده بوی بد، قاعده‏‌آور، محرک و کرم‏‌زدا اشاره کرد.

متخصص طب سنتی در خصوص چگونگی تأثیر روغن‌های فرار بر روی بیماری‌ها، گفت: روغن‌های فرار ضد روماتیسم و آرتریت است، گردش خون و لنف نامناسب به ویژه در اندام‏‌هایی مانند دست و پا را بهبود می‌بخشد و تجمع مواد سمّی مانند اسیداوریک در بدن را کاهش می‌دهد.

کد خبر 534434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.