اثرات تغییرات اقلیمی بر سلامت روان و خشونت

گرمای شدید هوا در نقاط مختلف دنیا همواره پیامدهای منفی بسیاری بر سلامت جسمی بشر به جای گذاشته است؛ در سال ۲۰۰۳، هوای گرم تابستانی به مرگ ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر از ساکنان ۱۶ کشور اروپایی منجر شد. با این حال، اخیرا محققان به بررسی اثرات جزایر گرمایی بر شدت خشونت یا سلامت روان پرداخته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش‌ها از وقوع ۲۹۶ هزار مرگ طی دو دهه اخیر بر اثر افزایش دمای کره خاکی خبر داده و این در حالی است که طی چند سال گذشته، محققان شدت یافتن خشونت و بیشتر شدن تعداد بیماران روانی را نیز در بسیاری از موارد به تغییرات اقلیمی نسبت داده‌اند. در بسیاری از نقاط دنیا، حتی گرم شدن زمین منجر به ترویج خودکشی میان مردم شده و نرخ خشونت خانوادگی و اختلالات رفتاری را نیز افزایش داده است. پیش از این نیز تحقیقاتی در این زمینه انجام شده و نتایج مشابهی در پی داشته بود. به عنوان مثال، پژوهشگران بریتانیایی به مقایسه دمای هوا بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ پرداختند و به این نتیجه رسیدند که طی این سال‌ها دمای هوای اغلب شهرهای کشور به میزان یک درجه سانتی‌گراد افزایش یافته که در پی آن نیز، نرخ خودکشی به میزان ۳.۸ درصد بالا رفته بود. محققان اهل فنلاند نیز در مطالعه دیگری که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۳ انجام شد به این نتیجه دست یافتند که به ازای هر یک درجه سانتی‌گراد بالا رفتن دمای هوا، نرخ خودکشی در این سال‌ها حدود ۱.۷ درصد بالا افزایش یافته بود.

امروزه محققان به طور جدی‌تر از قبل ارتباط بین دمای بالای هوا و همچنین تغییرات اقلیمی بر سلامت روان را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده‌اند که اختلالاتی که بر اثر گرما در خواب یا افزایش سطح سروتونین (هورمونی که محرک احساس خوب است) به وجود می‌آید، افراد را در معرض افکار منفی به ویژه خودکشی وادار می‌کند.

بدیهی است که کم‌خوابی منجر به حس ناامیدی، افسردگی، خشونت و عصبانیت می‌شود که این وضعیت با افزایش دمای هوا شدت بیشتری می‌یابد. علاوه بر این، محققان استدلال کرده‌اند که دمای بسیار بالای هوا می‌تواند زوال عقل و اختلالات سلامت روان را به ویژه در میان افرادی که از نظر روحی آسیب‌پذیرتر هستند در پی داشته باشد و به افکار منفی نظیر خودکشی در میان آنان دامن زند. از سوی دیگر، کاهش سطح سروتونین می‌تواند عواطف انسانی را نشانه بگیرد، حس افسردگی در آن‌ها را شدت ببخشد، نگرانی‌های لحظه به لحظه را برای آن‌ها در پی داشته باشد و در نهایت منجر به خشونت این افراد شود.

پیش‌بینی وضعیت روانی بشر در آینده بر اساس گرمای کره خاکی

بدون شک و در صورت ادامه روند کنونی زندگی بشر، امواج گرمایی در نقاط مختلف دنیا از شدت بیشتری نسبت به امروز برخوردار خواهد بود و رکوردهایی باورنکردنی از بالا رفتن دما به جای خواهد گذاشت. به عنوان مثال، بسیاری از متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که در شمال غربی آسیا دمای هوا تا سال ۲۱۰۰ به میزان ۸.۴ درصد افزایش یابد که پیامدهای آن بر سلامت روان و شیوع خشونت بر هیچ کس پوشیده نیست.

در جهان امروزی که افزایش دمای ۱.۵ درجه سانتی گرادی را تجربه کرده، گرمای بعضی از مناطق شهری بسیار غیرقابل تحمل است و سال‌ها به مرگ صدها و حتی هزاران نفر از ساکنان منجر می‌شود. جالب است بدانید که ارتباط مستقیمی بین افزایش جمعیت و گرم شدن کره سرخ وجود دارد چرا که فعالیت‌های انسانی به عنوان منبع اصلی تولید گرما شناخته شده و این در حالی است که هر روز بیشتر از قبل بر تعداد ساکنان مناطق شهری افزوده می‌شود. طبق آمار در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت دارند که البته پیش‌بینی شده است این میزان تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۷۰ درصد برسد.

اثرات جزایر گرمایی شهری، پدیده‌ای که امروزه گریبانگیر مناطق شهری شده است، هر روز تبعات منفی خود را بیشتر بر محیط زیست و بشر به جای می‌گذارد. تحقیقاتی که تا کنون در این زمینه انجام شده حاکی است که دمای مناطق شهری بسیار گرم‌تر از حومه‌های آن است که علت این امر به مؤلفه‌های متعددی نظیر تفاوت پوشش‌های گیاهی و بتنی، پوشش‌های روشن و تیره، نحوه حمل‌ونقل ساکنان و همچنین فعالیت مراکز صنعتی در شهرها و روستاها نسبت داده شده است. بر این اساس، شهرنشینان به مراتب بیشتر از ساکنان حومه‌ها و روستاها در حین خواب خود گرما را احساس می‌کنند و بدون شک این یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت نرخ خودکشی در شهرها و روستاها است.

چگونه می‌توان خشونت و بیماری‌های روانی ناشی از گرما را کاهش داد؟

امروزه بسیاری از مدیران شهرهای مختلف دنیا از اثرات منفی گرما بر کره خاکی و ساکنان آن آگاه شده و برای کاهش هر چه بیشتر آن کوشیده‌اند. مثلاً در پاریس، شبکه‌ای از جزایر خنک کننده شامل فضاهای آبی و سبز مانند پارک‌ها، دریاچه‌ها و استخرهای شنا به وجود آمده و نقش مهمی در کاهش دمای محیط اطراف خود ایفا کرده است.

در سایر نقاط دنیا مانند سنگاپور مدیران و مردم به ایجاد فضاهای سبز در گوشه و کنار شهرها پرداخته‌اند تا نه تنها از این طریق آلودگی هوا را کاهش دهند، بلکه اثرات جزایر گرمایی را نیز به حداقل برسانند چرا که درختان از طریق ایجاد سایه می‌توانند نقش مهمی در کاهش دمای هوای شهرها ایفا کند.

در بسیاری از شهرهای دنیا نیز برنامه‌ریزان از طریق روشن‌سازی رنگ فضاهای عمومی به کاهش دمای محیط کمک زیادی کرده‌اند چرا که رنگ تیره آسفالت و بتن در شهرها به جذب اشعه‌های خورشید و در نتیجه افزایش دما منجر می‌شود اما استفاده از رنگ‌های روشن و به ویژه سفید در پوشش ساختمان‌ها و معابر شهری نتیجه عکس آن را در پی خواهد داشت.

کد خبر 532555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.