چرا برخی می‌گویند واکسن نزنید؟

واکسیناسیون باعث کاهش تعداد ناقلان بدون علامت کرونا و مهمترین ابزاری برای کنترل همه‌گیری بیماری است. تأخیر در واکسیناسیون احتمال ابتلای هر فرد به بیماری شدید را در این همه‌گیری افزایش می‌دهد، اما در چنین شرایطی همچنان عده‌ای بدون دلیل منطقی با زدن واکسن مخالفت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاکنون چندین پیک کرونایی در کشور داشته‌ایم که به باور بسیاری از کارشناسان پنجمین پیک آن بسیار سهمگین بوده است. از این رو با واکسینه‌کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری و حتی برداشتن محدودیت‌ها را انتظار داشت. درحالی‌که هر روز خبر جهش جدیدی از ویروس کرونا منتشر می‌شود، علم پزشکی با تحقیقات به این نتیجه رسیده که واکسیناسیون جمعی، تنها راهی است که می‌تواند پاندمی کرونا را کنترل کرده و جلوی مرگ‌ومیر انسان‌ها را بگیرد.

به باور بسیاری از کارشناسان در پیک پنجم بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی را تجربه کردیم، بنابراین واکسیناسیون زمانی می‌تواند، موفق واقع شود که ۷۰ درصد افراد جامعه واکسن زده باشند، اما در این بین شاهد هستیم که عده‌ای با تزریق واکسن کرونا مخالفت می‌کنند و با توجه به شایعات در واکسیناسیون تعلل می‌کنند. در حالی که بسیاری دولت‌ها برای واکسیناسیون تلاش می‌کنند افراد ضدواکسن تلاش می‌کنند تا دیگران را از تزریق واکسن منصرف کنند و با حربه عدم مصونیت طولانی‌مدت واکسن‌ها نسبت به ابتلاء به بیماری، پیش می‌روند. اگرچه در بسیاری از کشورها با برنامه واکسیناسیون میزان ابتلاء کاهش یافته اما ضدواکسن‌ها ادعا می‌کنند ماندگاری ایمنی واکسن گذرا است.

واکسن گریزها اطلاعات خود را از منابع موثق بگیرند

رضا فدایی متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: ۴۴ مرکز تجمیعی و ۷۵ مرکز معمولی برای واکسیناسیون در استان اصفهان فعال است و روزانه تزریق حدود ۶۰ هزار دز واکسن کرونا در مراکز تجمیعی واکسیناسیون استان انجام می‌شود. در حال حاضر «سینوفارم چینی» عمده واکسن‌های تزریقی کرونا در مراکز تجمیعی واکسیناسیون است و به تعداد محدودتر واکسن‌های «برکت و «آسترازنکا» هم به تعدادی از متقاضیان تزریق می‌شود.

چالش‌های مسئولیت اجتماعی مهار کرونا و مدعیان مخالف

وی اضافه می‌کند: روند مراجعه دانش‌آموزان برای واکسیناسیون کند است و با این روند نمی‌توان دبیرستان‌ها را به صورت حضوری از نیمه آبان و از اول آذرماه بازگشایی کرد، اگر بخواهیم این برنامه محقق شود بهتر است واکسینه شدن دانش‌آموزان با سرعت بیشتری صورت بگیرد تا به آمار مورد نظر برسیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید می‌کند: با پوشش بیش از ۸۰ درصدی دانش‌آموزان احتمال بروز این بیماری با بالا رفتن سطح ایمنی بدن آن‌ها در کلاس‌های درس حضوری نسبت به این ویروس بسیار کاهش پیدا می‌کند. با این روند کند مراجعه دانش‌آموزان، به نظر می‌آید بازگشایی مدارس از نیمه دوم آبان ماه و ابتدای آذر محقق نشود و امیدواریم که با اطلاع‌رسانی مناسب شاهد مراجعه تعداد بیشتری باشیم.

فدایی ادامه می‌دهد: عده‌ای از افراد واکسن گریز کمپین «نه به واکسن کرونا» را راه انداخته‌اند، این افراد باید اطلاعات خود را از منابع موثق بگیرند. افرادی که مردم را به تزریق نکردن واکسن تشویق می‌کنند باید دلیل منطقی داشته باشند. در صورتی که افراد واکسن نزنند و به این ویروس مبتلا شوند هیچ کمکی از دست بقیه برای آن‌ها برنمی‌آید. بنابراین بهتر است زندگی و جان خانواده خود را به خطر نیندازند و در اولین فرصت ممکن اقدام به تزریق واکسن کرونا کنند که تا حدود زیادی در پیشگیری از بیماری و کاهش فرم شدید بیماری مؤثر است.

هر ادعایی نیازمند دلیل منطقی است

وی تصریح می‌کند: مسئولیت اجتماعی مردم برای مهار کرونا این است که هر فرد برای هر موضوعی ادعایی دارد، باید دلیل هم داشته باشد و در مورد واکسن کرونا نیز همین طور است، کسانی که مردم را از تزریق واکسن کرونا منع می‌کنند باید دلایل منطقی خود را بیان کنند که می‌بینیم هیچ دلیل قاطعی هم در این زمینه ندارند و برای عوارضی که به واکسن کرونا نسبت می‌دهند اصلاً هیچ نوع دلیل قانع کننده‌ای ندارند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، می‌گوید: منتظر ماندن مردم برای برندهای خاص واکسن کرونا تنها اتلاف وقت است و باعث تأخیر در روند واکسیناسیون می‌شود، در افراد واکسینه شده احتمال ابتلاء به نسبت کاهش پیدا می‌کند و اگر هم مبتلا شوند فرم خفیف این بیماری را می‌گیرند بنابراین منافع واکسیناسیون بسیار زیاد است.

وی در مورد اثربخشی واکسن کرونا و تزریق دز سوم اظهار می‌کند: با تزریق واکسن کرونا ایمنی برای بدن افراد ایجاد می‌شود، اما مدت زمان آن برای همه افراد هنوز به طور کامل مشخص نیست، آنچه مسلم است در بین پرسنل درمانی و کادر پزشکی که به طور مرتب با بیماران در ارتباط هستند اعلام شده برای بالا بردن سطح ایمنی بدن باید دز سوم واکسن کرونا را بعد از گذشت شش ماه تزریق کنند، اما برای عموم مردم این مدت زمان مدنظر نیست و هنوز تکلیفی در این زمینه تعیین نشده است.

گروهای مخالف تزریق واکسن کرونا

رضا اسماعیلی‌جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بروز شایعات در مورد تزریق واکسن اظهار می‌کند: گروه‌های متفاوتی در جامعه مخالف تزریق واکسن کرونا هستند، به دلیل اینکه از آنچه که در بدن اتفاق می‌افتد و عملکرد واکسن کرونا ارزیابی منفی دارند؛ عده‌ای از این مخالفان بیشتر تمایل به طب سنتی دارند و به طور کلی در حیطه طب سنتی با استفاده از ابزارهای مدرن پزشکی از جمله واکسن کرونا برای مقابله با این ویروس مخالفت شدیدی دارند.

وی اضافه می‌کند: عده دیگری از مخالفان تزریق واکسن کرونا نیز به دلیل درآمدهای بسیار بالایی که به دلیل همه‌گیری این ویروس کسب کرده‌اند با پدیده تزریق واکسن برای پیشگیری و مقابله با این ویروس موافق نیستند، گروهی از مردم هم بعد از اینکه واکسن‌ها تزریق شد و باز هم مرگ‌ومیر دوستان و اقوام و فامیل را در بین تزریق کننده‌های واکسن دیدند تا حدودی در مورد کارایی واکسن‌ها برای مقابله با این ویروس شک دارند، عده‌ای از مردم هم تحت تأثیر ارائه آگاهی‌های نادرست در فضای مجازی با تزریق واکسن کرونا مخالفت می‌کنند.

اهمیت مسئولیت اجتماعی برای مهار کرونا

این جامعه‌شناس در مورد مسئولیت اجتماعی مردم برای مهار کرونا، تصریح می‌کند: بخشی از مسئولیت اجتماعی مربوط به تأمین سلامت جسمی و اجتماعی افراد است، یک پدیده حائز اهمیت در اصفهان این است که تزریق واکسن در جامعه دانش‌آموزی به آمار ۷۰ درصدی رسیده و برای مردم عادی این آمار ۵۸ درصد است.

اسماعیلی تاکید می‌کند: یعنی خانواده‌ها برای تزریق واکسن به فرزندان خود مراجعه کرده‌اند، اما هنوز خودشان اقدام به تزریق نکرده‌اند، این اتفاق یعنی اینکه اگر خانواده‌ها خودشان به این مسئله حساس باشند و تصور کنند سلامتی همه اعضای جامعه مانند فرزندان آنها مهم است در نتیجه مسئولیت اجتماعی آنها ایجاب می‌کند در اولین فرصت برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند.

وی می‌افزاید: با واردات واکسن کرونا دسترسی مردم به واکسن‌ها به مراتب نسبت به گذشته بهتر شده است و کمبودی در این بخش وجود ندارد و در خیابان‌های شهر هم شاهد فعالیت مراکز واکسیناسیون هستیم. مسئولیت اجتماعی مردم ایجاب می‌کند در این اقدام تعلل نکنند و برای گسترش سلامت جسمی و اجتماعی خود و افراد جامعه هر چه سریع‌تر واکسن کرونا را تزریق کنند.

ضرورت راهبردهای اقناعی و گفت‌وگوهای چهره‌به‌چهره

این جامعه‌شناس، اظهار می‌کند: بخشی از این اتفاق هم نیازمند وجود راهبردهای اقناعی و گفت‌وگوهای چهره به چهره بین افراد است و تنها با تبلیغات این برنامه فراهم نمی‌شود. در حال حاضر می‌بینیم جریان تبلیغات برای گسترش میزان واکسیناسیون در جامعه ایران دیگر پاسخگو نیست و نیازمند راهبردهای اقناعی و ارتباطات بیشتر در این حوزه هستیم.

اسماعیلی تاکید می‌کند: لازم است گروه‌های پزشکی یا داوطلبان فعال این حوزه بتوانند راهکارها را به سمت اقناع‌های چهره به چهره پیش ببرند و بخشی که باقی می‌ماند از راهبردهای تنبیهی و مجازات‌ها استفاده کرد که بر اساس قانون تعریف شده است و در مواردی هم چنانچه شرایط میسر باشد می‌توان از راهبردهای تشویقی و پاداش برای تسریع روند واکسینه شدن افراد جامعه استفاده کرد.

دو موضع متفاوت نسبت به تزریق واکسن کرونا

مجید شریفی‌فر جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به موضع‌های متفاوت شهروندان برای تزریق واکسن کرونا، اظهار می‌کند: امروز مردم جامعه دو موضع متفاوت نسبت به واکسن اتخاذ کرده‌اند عده‌ای از آنها تزریق واکسن کرونا را لازم می‌دانند و منتظر رسیدن نوبت تزریق واکسن خود هستند تا سریع برای تزریق واکسن مراجعه کنند و به جمعیت ۶۰ میلیونی واکسن زده‌ها اضافه شوند، عده‌ای دیگر که تعداد کمتری نسبت به گروه اول دارند کسانی هستند که به دلایل متفاوت هم خودشان واکسن نمی‌زنند و هم دیگران را به نزدن واکسن توصیه می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: مسائل اجتماعی برای اینکه جامعه از این معضل به سلامت عبور کند واکنش‌های اجتماعی را لازم دارد؛ منظور واکنش‌های هماهنگ بین همه آحاد جامعه است. راه حل مقابله با ویروس کرونا در ایران هم مانند همه جوامع دیگر دنیا مسئله واکسیناسیون کرونا و توصیه به تزریق واکسن و معرفی انواع واکسن و بسترسازی برای این برنامه است برای اینکه مردم بسیار آسان‌تر به واکسن دسترسی پیدا کنند، اما آن اقلیتی که به دلایل مختلف اعتقادی به تزریق واکسن ندارند موضع آنها قرار گرفتن در مقابل جریان عمومی جامعه است.

این جامعه‌شناس تصریح می‌کند: از منظر دینی کار این اقلیت یک نوع حق‌الناس است به دلیل اینکه آنها مردم را توصیه به برنامه‌ای می‌کنند که در عمل به لحاظ علمی ثابت نشده است، شاید افراد بتوانند به روش‌های مختلف برای خود این وضعیت را ثابت کنند اما اگر حتی یک درصد این موضوع ثابت نشود و این افراد حامل ویروس کرونا شوند در مرحله بعدی آن‌ها ناقلان ویروس به دیگران خواهند شد و در این وضعیت به دلیل اینکه هنجار جامعه را نپذیرفته‌اند حق دیگران را ضایع کرده‌اند.

چالش‌های مسئولیت اجتماعی مهار کرونا و مدعیان مخالف

لزوم محرمیت اجتماعی برای واکسن نزده‌ها

شریفی‌فر تاکید می‌کند: از نظر قوانین اجتماعی درست است که تزریق واکسن یک قانون نیست و بیشتر یک توصیه است، اما این اتفاق یک روال عمومی در جامعه بوده و زمانی که همه مردم جامعه یک فعالیت را انجام داده و آن برنامه را می‌پذیرند. اگر یک عده اقلیت نخواهند آن کار را انجام دهند برخورد جامعه با این افراد محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است که این کار در ایران هم در حال انجام است.

وی می‌افزاید: افراد مخالف واکسن دلایلی که می‌آورند واقعاً دلایل همه‌گیری نیست. برخی تزریق واکسن کرونا را توطئه غرب و آمریکا می‌دانند و عده‌ای واکسن را پدیده‌ای غیرعلمی می‌دانند و اعتقاد دارند روش سنتی راهکارهای بهتری دارد و در کل مواردی که بیان می‌کنند مقبولیت عام اجتماعی در داخل کشور و مقبولیت جهانی در دنیا ندارد.

این جامعه‌شناس اظهار می‌کند: از سویی از حکومت نمی‌توان انتظار داشت که به صحبت این اقلیت گوش دهد و آن را قاعده کلی کند. در مورد مسائل متفاوت یک قاعده و استثنا هست، احتمال دارد صحبت این گروه در موارد استثنایی صحیح باشد اما نمی‌تواند به عنوان یک قاعده حاکم قرار بگیرد، در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشور چین که بیشترین درگیری کرونا را داشته، طب مدرن و طب سنتی برای کنترل کرونا مورد استفاده قرار گرفته است، به همین دلیل در چین مسئله تزریق واکسن و کنترل افراد و دادن کد الکترونیکی به مردم برای رصد آنها بسیار جدی بوده و در حال حاضر آمار مرگ‌ومیر چین بر اثر کرونا صفر شده است.

وی می‌افزاید: در چین وقتی یک فرد خارجی وارد می‌شود باید ۱۱ روز را به صورت قرنطینه در هتل بگذراند و بعد از اتخاذ کد رهگیری در صورتی که مشکوک به کرونا باشد در قرنطینه قرار می‌گیرد، چنانچه در هواپیما تست کرونای فردی مثبت باشد همه سرنشین‌های هواپیما قرنطینه می‌شوند. پیگیری‌ها زیادی در چین حاکم است تا ویروس کرونا شیوع پیدا نکند. همه این موارد در حالی است که بسیاری از افرادی که که می‌گویند طب مدرن را قبول نداریم و به روش طب سنتی می‌خواهیم با کرونا مقابله کنیم، شاگرد مکتب چین هستند و در روش طب سنتی بسیاری از شیوه‌هایی که خواهان اجرای آن هستند قبلاً در کشور چین آزموده شده است و آنها به شدت به طب مدرن اعتقاد دارند.

برخورد محکمی برای معضل کرونا نداشتیم

شریفی‌فر در مورد اداره جامعه در برخورد با معضل کرونا می‌گوید: اداره جامعه برای برخورد با معضلاتی مانند کرونا نیازمند دو فاکتور مهم هماهنگی و اقتدار است. اگر هماهنگی نباشد تا بخشی از جامعه عملکردها انجام دهند بخش‌های دیگر اجتماع نیز به هدف خود نمی‌رسند، اگر کار مقتدرانه انجام نشود نتیجه انجام کارها ناقص خواهد بود. اعتقاد دارم در شرایط فعلی و با وجود گسترش این پاندمی همه افراد چه موافق و چه مخالف باید واکسن تزریق کنند. محرومیت اجتماعی مانند داشتن شغل، سفر رفتن و گرفتن پاسپورت و موارد دیگر شیوه جدیدی برای کسانی است که واکسن نمی‌زنند و این برنامه درستی در دنیا است.

وی تاکید می‌کند: بسیاری از اندیشمندان اعتقاد دارند در برخورد با ویروس کرونا در ایران نسبت به سایر جوامع برخورد جدی و محکمی نداشته‌ایم؛ در بسیاری از کشورها برخوردها با این معضل بسیار شدیدتر بوده و موفق هم عمل کرده‌اند، آنچه در طب سنتی و روش‌های دیگر برای کنترل کرونا گفته می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد. طب سنتی زمانی می‌تواند صحبت‌های خود را به کرسی بنشاند که به قاعده تبدیل شود.

این جامعه‌شناس تصریح می‌کند: طب سنتی باید بتواند ثابت کند آنچه می‌گوید یک قاعده است که برای همه افراد جامعه جواب می‌دهد و می‌توان آن را به عنوان نسخه برای همه تجویز کرد، اما تا وقتی این اثبات علمی وجود نداشته باشد تنها راه منطقی تزریق واکسن است. بهتر است مردم به این قاعده اعتماد کنند و در حال حاضر از استثناها چشم‌پوشی کنند تا هم مرتکب حق‌الناس نشوند و هماهنگی جامعه برای واکسیناسیون مردم از بین نرود و از سوی دیگر قفل جامعه باز شود و زندگی مردم به روال عادی برگردد.

گزارش از: اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 532242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.