عزم مجلس برای تصویب لایحه رتبه بندی معلمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهارنظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

چهارشنبه ۲۸ مهر

جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

لاجوردی: مسائل معیشتی نباید ما را از مساله فرهنگ غافل سازد

زهره سادات لاجوردی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با تبریک آغاز هفته وحدت و ولادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و با هم افزایی معنادار دولت و مجلس بارقه‌های امید برای تغییر و تحول در شرایط عمومی کشور ظاهر گشته است.

وی با اشاره به اینکه حضور میدانی مسئولین مختلف دولتی و نیز شخص رئیس جمهور در نقاط مختلف کشور، ضمن ایجاد درک واقعی از مسائل مردم موجب دلگرمی و افزایش امید در میان آحاد ملت شده است، گفت: اگرچه در سالیان اخیر کشور از ترک فعل‌ها و سو تدبیر برخی از مسئولین دچار رنج مضاعف گردیده و دسترسی مردم به مسئولین دولتی دشوار و ناممکن شده بود، اما با تغییر دولت و نیز رویکردهای مردمی دولت سیزدهم امیدها دوباره بازگشته است که از جمله آن امید به تحول و تغییر به نفع مردم، امید به رفع مشکلات کشور، امید به بهبود وضعیت اقتصادی و امید به بالندگی و پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از آنجا که ادامه مسیر تحول و خدمت رسانی به مردم و نیز ارتقا و رشد روزافزون آن مورد نظر دولت و مجلس می‌باشد و همچنین انتظار بحق مردم شریف ایران است، از دولت محترم انتظار داریم که هر چه سریع‌تر نسبت به انتصاب مدیران و معاونین در سطوح مختلف اقدام نماید.

وی افزود: گرچه پیگیری امور مهمی مانند واکسیناسیون عمومی و گسترده در دستور کار بوده است، لکن شرایط کشور و نیاز مبرم به تحول گسترده در مجاری امور، انتصاب مدیران و معاونین شایسته تحولگرا و انقلابی و جوان را طلب می‌کند. لذا انتظار می‌رود که دولت محترم با اولویت و جدیت کادر تشکیلاتی خود را از سطوح عالی تا سطوح میانی و ما بعد آن با سرعت تکمیل کند تا خدمت رسانی به مردم عزیز ایران با هماهنگی بیشتر دنبال شود.

نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به بحث سیاست خارجی تصریح کرد: با تغییر رویکرد و اتخاذ مواضع عزتمندانه، حکیمانه و مطابق مصلحت کشور زمینه عضویت ایران در پیمان همکاری‌های شانگهای فراهم شد. این امر نشان دهنده آن است که چنانچه مسئولین کشور مطابق اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت تصمیم گیری کنند و بدون ترس بی جهت از قدرت‌های پوشالی اقدام نمایند، نتایج شیرینی برای کشور به بار خواهد نشست.

لاجوردی ضمن تقدیر از مواضع صحیح دولت سیزدهم گفت: انتظار می‌رود که در پرونده هسته‌ای و مسائل دیگر نیز بر همین اساس و با اتکا به خداوند متعال و با در نظر گرفتن قدرت واقعی ملت که برآمده از ایمان و مجاهدت‌های جوانان و دانشمندان فرهیخته کشور و نیز اقتدار سیاسی – نظامی و امنیتی که محصول مجاهدت‌های نیروهای مسلح و حافظان امنیت کشور است، بدون تشویش و ترس و با رعایت اصول یاد شده در مذاکرات وارد شوند و منافع کشور را با اقتدار تأمین نمایند.

وی همچنین با اشاره به موضوع فرهنگ تصریح کرد: فرهنگ مهمترین عنصر شکل دهی و موجودیت یک جامعه است، از این رو امام خمینی اعتقاد داشتند که اگر فرهنگ درست شود یک مملکت اصلاح می‌شود. بنابراین مسائل و مشکلات معیشتی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم نباید ما را از مسائل فرهنگ غافل سازد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات جامعه نتیجه خودباختگی نسبت به فرهنگ بیگانه است. افزایش آمار طلاق، سست شدن بنیان خانواده و طلاق‌های عاطفی، کمرنگ شدن عفاف و حجاب همه ریشه در مسائل فرهنگی دارد که در این میان نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار تأثیرگذار است. امروز نفوذ و استحاله فرهنگی به عنوان دو مؤلفه کاربردی است که دشمن در جنگ نرم فرهنگی علیه کشور ما به کار گرفته است. شاید بتوان اصلی ترین راهکار آنان را سناریوی فروپاشی نظام خانواده در ایران دانست، چرا که آنها به خوبی دریافته‌اند که برای از بین بردن انسجام و مقاومت ملت باید عنصر تشکیل دهنده جامعه یعنی نهاد خانواده را هدف گرفت.

لاجوردی افزود: ضروری‌ترین رویکرد در سیاست‌گذاری‌ها و قانون گذاری و طرح‌های اجرایی مرتبط با زنان و خانواده توجه به صیانت و پاسداری از هویت زن مسلمان و تلاش در جهت ارتقای جایگاه آنان در خانواده می‌باشد و تا زمانی که به این رویکرد توجه کافی صورت نگیرد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توفیقی به دست نخواهد آمد. بنابراین باید هماهنگی بین نهادها و بخش‌های مختلف کشور که عهده دار پیگیری مسائل زنان و خانواده هستند وجود داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه اش تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر گفت: این مسائل فهرست طولانی را شامل می‌شود و باید گفت اهم مسائل در این حوزه‌ها عبارت از برقراری عدالت در تقسیم امکانات و منابع است.

سفرهای استانی رئیس جمهور با دقت برنامه‌ریزی شود

فرهاد طهماسبی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک آغاز هفته اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم از رئیس جمهور و هیأت دولت بابت اقدامات خوبی که در این دو ماه فعالیت دولت سیزدهم انجام شده، از جمله واکسیناسیون گسترده عموم مردم در مقابل ویروس کرونا و انجام سفرهای استانی و حضور در میان مردم تشکر کنم.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس دولت سیزدهم افزود: تربیت، اصلی‌ترین و سرنوشت ساز ترین مسئله از روز اولست تا یوم القیامه است. در ایام شروع سال تحصیلی و شروع فعالیت دولت جدید هستیم. تحول اجتناب ناپذیر بوده و نیاز به مدیریت با برنامه مدون وزارت آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در استان‌ها و شهرستان‌ها مدیریت آموزش و پرورش در حالت بلاتکلیفی قرار داشته، گفت: بنابراین رئیس جمهور عنایت فرماید علی رغم اینکه قانوناً مهلت دارند، نسبت به معرفی گزینه وزارت آموزش و پروش تسریع نمائید؛ چرا که برای اجرای تغییر و تحول در جوامع بشری، سنت الهی بر آن است که خداوند پیامبران را از میان امت‌ها انتخاب کرده است. پس انتخاب و معرفی معلمی دلسوز و مجرب از بدنه آموزش و پرورش مورد انتظار عمده فرهنگیان است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اقدام سفرهای استانی و حضور در میان مردم و اقشار مختلف مردم پسندیده و نیکو است. شنیدن درد دل مردم قابل تقدیر است و بنده هم خسته نباشید عرض می‌کنم اما مردم در این سفرها گلایه‌هایی نیز دارند که به حق و بجاست و آن هم شاید ناشی از عدم دقت در برنامه‌ریزی سفرها است. در سفر اخیر به استان پهناور فارس با حدود ۳۶ شهرستان در یک روز نارضایتی‌هایی را در اکثر شهرستان‌ها به وجود آمد و شایسته نبود با زحماتی که متحمل شدید شاهد نارضایتی باشیم.

کرمی: دولتمردان اجرای مصوبات سفرهای استانی را به صورت جدی مد نظر داشته باشند

غلامحسین کرمی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با حوزه بین‌المللی و منطقه‌ای اظهار کرد: به عنوان خادم مردم به برخی از همسایگان این تذکر را بدهم که حق و حقوق همسایگی و حسن همجواری را رعایت نموده و حرمت بزرگ‌تر از خود را به ویژه حرمت کشور و ملت بزرگ ایران را نگه دارند و دچار سو تفاهم نشده و بازیچه دیگران قرار نگیرند.

وی ضمن تشکر از سفرهای استانی دولت به مناطق مختلف افزود: اجرای مصوبات استانی را به صورت جدی مد نظر داشته باشند، زیرا آنچه بعد از سفر معیار عملکرد دولتمردان قرار می‌گیرد چگونگی تحقق وعده‌های آنان به ویژه وعده‌های مرتبط با معیشت مردم می‌باشد.

نماینده مردم دشتی در مجلس شورای اسلامی در ادامه در ارتباط با حوزه انتخابیه به دو مساله مهم اجتماعی اشاره کرد و گفت: نرخ بالای بیکاری و عدم توسعه یافتگی دو شهرستان تنگی و دشتستان دو مسئله مهم می‌باشد که با وجود منابع و امکانات خدادادی فراوان زیبنده انقلاب اسلامی نبوده و همچنین حق مردم مؤمن و ایثارگر منطقه نمی‌باشد.

کرمی همچنین درباره طرح هم ترازی و رتبه بندی معلمان خاطرنشان کرد: این موضوع در دستور مجلس قرار گرفته که ان شاء الله آنچه خیر و صلاح است به تصویب می‌رسد.

وی در ادامه در رابطه با مشکلات حوزه انتخابیه اش تصریح کرد: از جمله پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه حوزه انتخابیه وجود ۱۰۴ کیلومتر مرز آبی با ۲۵ بندر تجاری و صیادی است که به صورت سنتی فعالیت دارند و هر یک از این بنادر می‌توانند یک استان را از لحاظ درآمد و اشتغال تأمین کنند.

نماینده مردم دشتی با اشاره به وجود معادن متعدد و غنی از جمله سنگ گچ، آهک، مرمریت، قیر طبیعی و… در حوزه انتخابیه اش تاکید کرد: تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی و به خصوص خرما و گوجه فرنگی از دیگر پتانسیل‌های منطقه است.

وی در انتظار از دستگاه‌های اجرایی از وزیر راه و شهرسازی خواست که توسعه بنادر جهت پهلوگیری کشتی‌های تجاری با ظرفیت بالا و تکمیل راه‌های حوزه انتخابیه جهت برقراری ارتباط بین بخش‌های مرکزی و بخش ساحلی به خصوص در راستای استفاده بهتر از بنادر را در نظر داشته باشد. چون تکمیل راه‌های ارتباطی قطب کشاورزی منطقه جهت خارج نمودن این مناطق از بن بست و استفاده بیشتر از محصولات منطقه و توانمندی‌های عشایر خواهد شد.

کرمی از وزیر جهاد کشاورزی و نیرو نیز خواست که تمهیدات لازم برای توسعه بنادر صیادی و استفاده از روش‌های نوین صید و صیادی را در نظر گیرند.

وی با تاکید بر تأسیس سازمان خرما از وزیر صمت ساماندهی تجارت مرزنشینی و توسعه شهرک‌های صنعتی و ایجاد صنایع پتروشیمی بالادستی و پایین دستی را خواستار شد.

نماینده مردم دشتی در پایان از وزیر گردشگری نیز خواست که به توسعه گردشگری در حوزه انتخابیه به خصوص در زمینه ورزش‌های آبی بپردازد.

آیا درست است که وزارت با اهمیت آموزش و پرورش ۵۰ روز با سرپرست اداره شود؟

غلامعلی کوهساری در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس و در اخطاری با استناد به اصل ۱۳۵ قانون اساسی اظهار کرد: براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی رئیس جمهور سه ماه فرصت دارد تا یک وزارتخانه را با سرپرست اداره کرده و در این مدت وزیر مربوطه را به مجلس معرفی کند. امروز حدود ۵۰ روز از انتصاب سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گذرد و براساس قانون ۳۰ روز فرصت باقی است و این حق رئیس جمهور است که از این فرصت استفاده کند.

وی افزود: اما این روزها مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه رتبه بندی معلمان می‌باشد که شاید یکی از مهم‌ترین تصمیمات در خصوص پرسنل آموزش و پرورش است. آیا این صحیح است که سرپرست یک وزارتخانه از حقوق آن دفاع کند؟ قطعاً دفاع یک وزیر با سرپرست متفاوت است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری در ۶ خرداد ماه تاکید کردند که دولت هرچه سریع‌تر تشکیل شود آقای رئیس جمهور نیز بارها تقاضا کردند تا افراد واجد شرایط را برای دستگاه‌های مختلف معرفی کنند. آیا فقط برای وزارت آموزش و پرورش تاکنون یک نفر معرفی شده است؟ ما سال تحصیلی را بدون حضور وزیر آموزش و پرورش آغاز کردیم این وزارتخانه یک میلیون پرسنل دارد و حدود ۱۵ میلیون دانش آموز را سرپرستی می‌کند و در واقع نیمی از جمعیت کشور با این وزارتخانه سروکار دارد آیا صحیح است این وزارتخانه با این حجم از اهمیت ۵۰ روز با سرپرست اداره شود.

کوهساری تاکید کرد: با توجه به مشکلات آموزش و پرورش و شروع سال تحصیلی انتظار می‌رود رئیس جمهور هرچه سریع‌تر وزیر آموزش و پرورش را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر وی اظهار کرد: بر اساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی رئیس جمهور ۹۰ روز بعد از انتصاب سرپرست فرصت معرفی وزیر را دارد و اکنون حدود ۴۰ روز دیگر فرصت باقی است. بنده به صورت حضوری با رئیس جمهور صحبت کردم و ایشان این دغدغه را دارند و پیگیر هستند خوشبختانه سرپرست وزارتخانه هم به صورت فعالانه در حال پیگیری موضوعات است.

راستینه: علی‌اف مراقب خشم ملت‌ها باشد

احمد راستینه چهارشنبه در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس اظهار کرد: ملت ایران، آذربایجان و افغانستان هم پیوستگی تاریخی با هم داشته و به آقای الهام علی اف هشدار می‌دهم که مراقب خشم ملت‌ها باشد. ملت‌های منطقه همواره کنار هم بوده و این پیوستگی به امید الهی ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه ضمن تبریک هفته تربیت بدنی گفت: فرارسیدن این هفته را به همه اهالی ورزش و مدال‌آوران المپیک تبریک می گویم رسیدگی به دغدغه‌های ورزشکاران که بارها در حضور مقام رهبری در خصوص مسکن و اشتغال فراهم شده باید با اولویت دنبال شود از اقدام پهلوان محمدرضا گرایی در اعطای مدال خود به شهید گمنامی که از او معجزه دیده بود تقدیر می‌کنیم. در فدراسیون فوتبال اقداماتی دارد روی می‌دهد که نیازمند بررسی است. اظهارات عجزگونه ای که به گوش می‌رسد زیبنده نمی‌باشد. آقای عزیزی خادم شما از خانواده متدینی هستید و این اظهارات زیبنده شما نیست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: در بحث تغییر پوشاک در جامعه اتفاقات عجیبی در حال روی دادن است؛ برادران نیروی انتظامی و دستگاه‌های فرهنگی در خواب خرگوشی فرو نروند مشکلات اقتصادی نباید زمینه نابهنجاری در پوشش را ایجاد کند. این نوع پوشش قابل قبول جامعه و بچه‌های انقلابی نیست؛ ساماندهی این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان ضمن قدردانی از سفرهای استانی رئیس جمهور خواستار برنامه‌ریزی های تخصصی‌تر و جامع‌تر در این سفرها شد.

حیدری: لایحه نظام رتبه بندی معلمان هر چه سریع‌تر در صحن مجلس تصویب شود

شهریار حیدری در تذکری شفاهی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته وحدت اظهار کرد: از نمایندگان به خاطر توجه به لایحه نظام رتبه بندی معلمان تشکر می‌کنم. انتظار داریم که ضمن بررسی در کمیسیون هر چه سریع‌تر در صحن مجلس هم تصویب شود که حداقل خدمت مجلس انقلابی و جهادی به معلمان گرانقدر است. همچنین همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین مورد انتظار است که ان شاءالله هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سامانه گرمسیری که پروژه‌ای عظیم و حاکمیتی است، مورد غفلت وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است، تاکید کرد: انتظار دارم که هر چه سریع‌تر با حضور میدانی در این منطقه از نظر تخصیص اعتبار سر و سامان یابد. در بحث سند تحول و توسعه پتروپالایش استان کرمانشاه نیز از وزیر نفت انتظار دارم که این پروژه را اجرایی و عملیاتی کند.

نماینده مردم گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار ثبت روز ۴ مهرماه به نام روز مقاومت گیلان غرب در تقویم جمهوری اسلامی ایران شد.

حیدری در تذکری به وزیر راه و شهرسازی نیز خواستار تکمیل جاده‌های غیر استاندارد حوزه انتخابیه به ویژه گیلانغرب شد.

وی خواستار اعمال سریع‌تر امهال وام‌های مناطق زلزله زده استان کرمانشاه که در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تصویب و تاکنون اجرایی نشده از سوی بانک مرکزی شد.

کد خبر 531838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.