آبی که در گندم دورریز می‌شود برابر نیاز آب شرب کشور است

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با در نظر گرفتن میزان نسبی مصرف آب در بخش کشاورزی که حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب است، حدود هشت میلیارد متر مکعب آن در دور ریز گندم صرف می‌شود که برابر میزان آب شرب مصرفی کشور است.

جهانگیر عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دورریز مواد غذایی در ایران بین ۱۰ تا ۲۵ درصد بوده که بخشی از آن به فرایند برداشت و بخشی دیگر به انتقال این مواد به محل مصرف مربوط است.

بخش زیادی از دورریز گندم در بخش برداشت است

وی افزود: فرایند برداشت گندم در مزارع نیز اکنون به گونه‌ای است که منجر به دورریز این ماده غذایی شده است، اگر برداشت گندم با روش‌های مکانیزاسیون قوی و یا کمباین انجام شود، دور ریز گندم نیز کمتر می‌شود، به نظر می‌رسد دورریزی که در مزرعه اتفاق می‌افتد بیشتر از مقداری است که در انتقال آن به دورریز تبدیل می‌شود.

با روش‌های جدید برداشت، می‌توان دور ریز گندم را به کمتر از ۱۰ درصد نیز رساند

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه با استفاده از روش‌های جدید برداشت، می‌توان دور ریز گندم را به کمتر از ۱۰ درصد نیز رساند گفت: میزان آب مجازی که برای تولید دور ریز گندم استفاده می‌شود بسیار زیاد است.

عابدی اضافه کرد: با در نظر گرفتن میزان نسبی مصرف آب در بخش کشاورزی که حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب است، حدود هشت میلیارد متر مکعب آن در دور ریز گندم صرف می‌شود که برابر میزان آب شرب مصرفی کشور است.

خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک لزومی ندارد

وی تصریح کرد: محصولات استراتژیکی تعریف شده که تولید آن در کشور را نمی‌توان حذف کرد، اما خودکفایی در تولید این محصولات با توجه به منابع محدود آب در کشور لزومی ندارد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تنها با تولید بخشی از مواد غذایی استراتژیک مورد نیاز کشور، می‌توان امنیت غدایی را تأمین کرد، گفت: بخش دیگر این مواد را می‌توان به طور متنوع از کشورهای مختلف وارد کرد.

عابدی اضافه کرد: اکنون برنج و گندم از جمله اصلی‌ترین غذاهای مصرفی مردم است، این در حالی است که اگر بتوان جایگزینی برای این مواد پیدا کرده و الگوی غذایی مردم متحول شود، بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

سیب‌زمینی جایگزین برنج و گندم شود

وی تصریح کرد: با وجود آنکه در گذشته برنج در سفره‌های ایرانی نقشی نداشته، اکنون مردم بیشتر برنج مصرف می‌کنند که محصول آب‌بر و هزینه‌بری است، می‌توان بخشی از کربوهیدراتی که از طریق برنج و گندم مصرف می‌شود را به سمت سیب زمینی که به وفور در کشور تولید می‌شود سوق داد.

کد خبر 531238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.