به بهانه انتخاب " قهرمان " برای اسکار 2022

جایزه اسکار را می توان مهم ترین، معتبرترین و در عین حال جذاب ترین جایزه سینمایی در سطح جهانی دانست. مراسم اسکار هر ساله در سالن کداک تیاتر لس آنجلس برگزار شده و برندگان خود را در رشته های مختلف سینمایی می شناسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیست اولیه آثار حاضر در اسکار ۲۰۲۲ قرار است روز ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آذر ۱۴۰۰) معرفی شود. نامزدها در روز ۸ فوریه ۲۰۲۲ (۱۹ بهمن) اعلام خواهند شد و نود و چهارمین دوره اسکار در ۲۷ مارس ۲۰۲۲ (۷ فروردین ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.

چرا اسکار برای سینمای ایران مهم است؟

جایزه اسکار نه تنها برای سینمای ایران که برای همه دنیا مهم است. اسکار بخشی دارد به نام بهترین فیلم بین‌المللی که تا سال ۲۰۲۰ با نام بهترین فیلم خارجی زبان شناخته می‌شد و یکی از مهم‌ترین جوایز اسکار است که از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما به فیلم‌های غیرآمریکایی و عمدتاً غیر انگلیسی زبان اهدا می‌شود. از میان فیلم‌های متقاضی شرکت در این بخش از سراسر دنیا، در نهایت تنها ۵ فیلم به عنوان نامزدهای اصلی جهت رقابت در این بخش معرفی خواهند شد. قرار گرفتن در میان نامزدهای این بخش، برای سینمای هر مملکتی، دستاوردی مهم تلقی می‌شود و بر اعتبار آن می‌افزاید. سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، به ویژه از زمانی که توانست دو بار این مجسمه دوست داشتنی را توسط اصغر فرهادی به خانه بیاورد تا ویترین افتخارات سینمای ایران را کامل کند.

تاریخچه سینمای ایران در اسکار

نخستین بار فیلم دایره مینا، در سال ۱۹۷۷، ساخته داریوش مهرجویی از سوی ایران به آکادمی علوم و هنرهای سینما ارائه شد. اما در میان ۵ کاندیدای نهایی جایی نداشت. بعد از آن تا سال ۱۹۹۴، ایران دیگر فیلمی به اسکار نفرستاد. در این سال، زیر درختان زیتون به کارگردانی عباس کیارستمی نماینده ایران در اسکار بود. از آن سال تا به امروز به جز سال ۲۰۱۲، ایران هر سال نماینده خود را به اسکار معرفی کرده است.

بچه‌های آسمان، ساخته مجید مجیدی، نخستین فیلم ایرانی بود که به فهرست پنج کاندیدا فیلم خارجی زبان اسکار رسید اما در آن سال، این جایزه نصیب فیلم زندگی زیباست از ایتالیا شد.

به بهانه انتخاب " قهرمان " برای اسکار 2022

در سال ۲۰۱۱ فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی، دومین فیلم ایرانی بود که توانست در میان پنج کاندیدا نهایی جای گیرد و در نهایت این جایزه را از آن خود کرد تا سینمای ایران برای اولین بار صاحب اسکار شود. سومین و آخرین فیلمی که تا امروز به فهرست پنج کاندیدا نهایی راه یافته است، فروشنده، اثر دیگر اصغر فرهادی بود که در سال ۲۰۱۶، دومین اسکار را برای این کارگردان و سینمای ایران به ارمغان آورد. هر چند آن دوره از اسکار، همزمان با قوانین جدید مهاجرتی ترامپ علیه چند کشور از جمله ایران بود و فرهادی و گروهش نیز در اعتراض به قوانین، این مراسم را تحریم کرده و در آن حضور نیافتند، به همین دلیل، عده‌ای این اسکار را سیاسی دانستند.

سال گذشته نیز فیلم خورشید، ساخته مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شد، اما از راهیابی به جمع پنج کاندیدای نهایی باز ماند.

بار دیگر اصغر فرهادی

اما امسال هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، فیلم " قهرمان " به کارگردانی اصغر فرهادی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۲ انتخاب کردند.

رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار، پیرامون این انتخاب به رسانه‌ها گفت: "کار این هیئت با توجه به تغییر قوانین اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و تغییر مهلت زمانی شرکت در ادوار اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، با بررسی ۴۴ فیلم اکران شده ایرانی آغاز شد و سپس اعضای هیئت انتخاب به یک فهرست متشکل از ۳ فیلم، شامل "دشت خاموش"، "بندر بند" و "قهرمان"، فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و با امضای اعضای این هیئت، به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد."

به بهانه انتخاب " قهرمان " برای اسکار 2022

محمد علی نجفی، پریوش نظریه، مهدی سجاده چی، محمد مهدی عسگرپور، شادمهر راستین، فریدون جیرانی، رسول صدرعاملی، رامین حیدری فاروقی و رائد فریدزاده اعضای این هیئت بودند.

مخالفان و موافقان این انتخاب چه می‌گویند؟

قطعاً هر انتخابی مخالفت‌هایی را به همراه دارد و به همان اندازه نیز موافقانش از آن دفاع می‌کنند. موافقان این انتخاب معتقدند با حضور برنده دو اسکار و پر افتخارترین کارگردان سینمای ایران، عملاً شکی در انتخاب نماینده ایران برای اسکار وجود نداشت. این پنجمین حضور فرهادی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار است و او حالا در کنار مجید مجیدی، بیشترین میزان نمایندگی اسکار از ایران را به خود اختصاص داده است. این گروه معتقدند فرهادی با دو اسکار برای فیلم‌های جدایی نادر از سیمین و فروشنده، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ اسکار دارد، اما اسکار سوم می‌تواند او را به جایگاه ویژه‌تری برساند چون در آن صورت تنها فدریکو فلینی با ۴ اسکار فیلم خارجی، از فرهادی در بخش فیلم خارجی در تعداد این جایزه، جلوتر است.

از سوی دیگر موافقان این انتخاب، نقدهای مثبت رسانه‌های خارجی بر فیلم قهرمان و واکنش آنها را به این انتخاب، دلیل دیگری برای درستی این انتخاب می‌دانند. آنها معتقدند با داشتن پشتیبانی پخش کننده‌ای به قدرت استودیو آمازون که قدرت خود را پشت فیلم می‌گذارد، فرهادی شانس بسیاری در اسکار امسال دارد چرا که آکادمی اسکار هم همیشه شیفته درونمایه رستگاری و آبرو در فیلم‌های خود بوده است، درست همان مضمونی که قهرمان بر اساس آن ساخته شده است. اما مخالفان این انتخاب در قدم نخست، نقش دولت را در انتخاب نماینده ایران برای اسکار مورد انتقاد قرار می‌دهند. مدتی قبل، کانون کارگردانان خواستار انتقال این مسئولیت به خانه سینما و حذف دخالت دولت و بنیاد فارابی در آن شده بود. نحوه معرفی نماینده ایران به اسکار، با توجه به شرط دریافت پروانه نمایش در ایران، عملاً فیلم‌های مستقل که شانس اکران عمومی داخلی یا دریافت پروانه نمایش ندارند را از چرخه خارج می‌کند. همین باعث شده که سینمای ایران در این سال‌ها بدون اصغر فرهادی به هیچ موفقیتی در اسکار نرسد. اتفاقی که باعث شد امسال فیلم موفقی همچون " قصیده گاو سفید " که در جشنواره‌های معتبر خارجی صاحب جایزه شده است، نادیده گرفته شود. اتفاقی که سال گذشته برای " جنایت بی دقت افتاد. این در حالی است که امسال آکادمی اسکار به دلیل شرایط کرونا، شرط اکران عمومی را برای فیلم‌ها حذف کرده است اما این قانون همچنان برای سینمای ما پابرجا است. در هر حال باید برای اصغر فرهادی و فیلمش در اسکار آرزوی موفقیت داشت تا افتخاری دیگر برای سینمایمان ثبت شود.

کد خبر 530720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.