رابطه میان پوکی استخوان و دیابت

محققان در مطالعه‌ای رابطه میان پوکی استخوان و دیابت نوع دو را بررسی کردند.

به گزارش ایمنا، پوکی استخوان به بیماری خاموش مشهور است زیرا علامتی ندارد و ناگهان خود را با شکستگی‌های زمین‌گیرکننده نشان می‌دهد. دیابت نیز یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند تا سالیان متمادی علامتی ظاهری برای مبتلایان خود ایجاد نکند، اما آیا می‌دانستید که همین دیابت، چه در شکل خاموش و چه در شکل بارز، قادر به تشدید پوکی استخوان است؟

پوکی استخوان فرآیندی است که با افزایش سن و به علت پیری در هر دو جنس مشاهده می‌شود، اما در بیماری دیابت، جریانی خارج از روند طبیعی منجر به تجمع چربی در مغز استخوان و نهایت کاهش کیفیت آن و افزایش شکنندگی استخوان می‌شود.

مطالعات نشان داده که کاهش دسترسی به اکسید نیتریک در استخوان می‌تواند به عنوان یکی از سازوکارهای اصلی بروز چنین پدیده‌ای باشد.

مرکز تحقیقات فیزیولوژی غدد پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم طی پژوهشی به بررسی همین موضوع پرداخته است. دکتر سجاد جدی، مجری اصلی این طرح در این خصوص اظهار کرد: یک درمان مؤثر که باعث کاهش قند خون و همچنین افزایش دسترسی محیط استخوان به اکسید نیتریک باشد، مشخصه اصلی پیشگیری و درمان پوکی استخوان ناشی از دیابت نوع دو است.

وی افزود: نتیجه این مطالعه نشان داده که افزایش فراهم زیستی اکسید نیتریک در استخوان در مبتلایان به دیابت نوع دو توسط دهنده‌های اکسید نیتریک (موادی که قادرند در بدن اکسید نیتریک تولید کنند؛ از جمله منابع طبیعی آنها می‌توان سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو را نام برد)، موجب بهبود عملکرد سلول‌های استخوان‌ساز و افزایش جریان خون استخوانی و نیز کاهش عملکرد سلول‌های تخریب‌گر استخوان شده و در نتیجه تجمع چربی در حفره مغز استخوان کاهش می‌یابد و این امر در نهایت منجر به بهبود کیفیت استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می‌شود.

بنا بر اعلام پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، نظر به اهمیت و بار زیاد بیماری پوکی استخوان از یک‌سو و نیز شیوع بالای دیابت نوع دو در جامعه، این روش درمانی می‌تواند در بهبود کیفیت و طول عمر این گروه تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 529440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.