توقف قیمت دلار و صعود ارزهای دیجیتال

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و نفت سنگین ایران اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که قیمت برخی اقلام خوراکی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن با تغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد همراه بوده و در چهار قلم از کالاها تغییرات منفی بوده است.

کدام اقلام خوراکی بیشترین تغییر قیمت را داشتند؟

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، قیمت برخی اقلام خوراکی طی شهریور ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن به گونه‌ای بوده که بیشترین افزایش قیمت‌ها در کالاهای منتخب مربوط به پرتقال (۴۰.۵ درصد)، ماست پاستوریزه (۱۸.۳ درصد) و پنیر پاستوریزه (۱۵.۴ درصد) بوده است.

البته در چهار قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی است و بیشترین کاهش در قیمت‌ها مربوط به مرغ ماشینی (۲.۴ - درصد)، روغن مایع (۱.۹ - درصد)، موز (۱.۳ - درصد) و گوجه فرنگی (۰.۹- درصد) بوده است.

مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد که در سه مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از ۱۰۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام گوجه فرنگی (۱۳۲.۱ درصد)، کره پاستوریزه (۱۰۷.۵ درصد)، و پیاز (۱۰۲.۱ درصد) بوده است. کمترین میزان رشد قیمت‌ها نیز در اقلامی همچون پرتقال با ۳۱.۵ درصد، گوشت گوسفندی با ۳۴.۶ درصد و موز با ۳۷ درصد دیده می‌شود.

نوسان یک تا پنج میلیونی قیمت‌ها در بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران

در رابطه با روند یک هفته اخیر بازار خودرو گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز در این هفته نوسانات کاهشی داشته است، قیمت خودرو نیز ابتدا در مسیر نزولی حرکت کرد اما همچنان خریداری در بازار وجود نداشت، در حالی که فروشنده زیاد است.

روند قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که خودرو در اواسط هفته کمی ارزان‌تر از ابتدای هفته شد اما قیمت‌گذاری‌های صورت گرفته در آگهی‌های فروش نشان از نوسان‌های اکثراً افزایشی یک تا پنج میلیون تومانی نسبت به ابتدای هفته گذشته (شنبه/۱۷ مهرماه) دارد و تنها در دو خودرو سمند LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کاهش یک میلیون تومانی قیمت نسبت به ابتدای هفته دیده می‌شود.

قیمت نفت امسال ۶۰ درصد بالاتر خواهد بود

تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول پیش بینی می‌کنند میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به ۶۴ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه می‌رسد و از نظر واقعی در میان مدت بدون تغییر خواهد ماند. این وام دهنده جهانی اعلام کرد میانگین قیمت نفت در سال میلادی جاری ۵۹ درصد بالاتر از میانگین قیمت ۴۱ دلار و ۲۹ سنت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

با این حال تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول بر این باورند که در بلندمدت قیمت‌های نفت کاهش پیدا می‌کند و در سال ۲۰۲۶ به ۵۶ دلار و ۳۰ سنت می‌رسد.

زور دلار گرفته شد

دلار در روزهای اخیر صعود قابل توجهی مقابل رقبا داشته و اکنون برخی از معامله گران در حال خارج کردن بخشی از سود خود هستند. با توجه به اینکه هم صندوق بین‌المللی پول و هم بانک جهانی از رشد خوب اقتصادی آمریکا در سال جاری و سال آینده خبر داده‌اند اسکناس سبز موقعیت مستحکمی خواهد داشت البته عملکرد اقتصادی بهتر چین، توجه معامله گران را به روی سرمایه گذاری بر روی یوان نیز جلب کرده و دلار کاملاً از نرخ برابری بالای هفت یوانی سال قبل فاصله گرفته است.

همزمان با افزایش تقاضا برای اوراق دلاری، بازدهی اوراق قرضه دو ساله خزانه داری آمریکا به بالاترین سطح ۱۸ ماه اخیر رسیده است. محبوب تر شدن اوراق دلاری بیش از همه به ضرر ین ژاپن تمام شده که همواره جز امن‌ترین گزینه‌ها در بازار ارز بوده است. ین در سه هفته اخیر با وجود افزایش‌های مقطعی، حدود پنج درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و نظرسنجی دویچه بانک نشان می‌دهد رالی صعودی اوراق دلاری ادامه خواهد داشت.

صعود ارزهای دیجیتال

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۳۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۶۱ درصد بیشتر شده است.

در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است.

بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۷ هزار و ۴.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۷ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۵۲۴.۲۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۰۰ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۴۵۶.۶۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۴۶ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۲.۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۰ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۱.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۲۶ درصد افزایش

۷- سولانا

قیمت: ۱۴۷.۳۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۶۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹۱ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۹.۴۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۶.۲۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۷۴ درصد افزایش

۹ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۱۰- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۳۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۴۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۴۸ درصد کاهش

کد خبر 528860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.