بهبود روابط ایران و عربستان منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود

یک کارشناس انرژی گفت: برقراری روابط بین ایران و عربستان در افزایش قیمت نفت مؤثر خواهد بود، با توجه به اینکه دو کشور از جمله بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک هستند، این موضوع در سیاست‌های اوپک و فرعی تأثیرگذار خواهد بود و بهبود روابط منجر به افزایش توان کشورهای صادر کننده اوپک خواهد شد.

حسن مرادی در گفت و و با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روابط ایران و عربستان چند سالی است که تیره شده و منافع متقابل و درگیری عربستان سعودی در یمن نیز قطع روابط را تشدید کرد.

وی افزود: با پیشرفت‌هایی که در یمن حاصل شد و حمله‌های پهبادی ارتش یمن به مناطق نفت خیز و فرودگاه‌های عربستان، این کشور لازم دانست از باتلاق یمن خارج شود که راهی جز مصالحه با دولت انقلابی یمن ندارد، بنابراین برنامه داشت که تنش‌ها را به حداقل برساند.

این کارشناس انرژی گفت: از طرفی برخی از همسایگان ایران از جمله کشور دوست و همسایه عراق، قطر و عمان پیشنهاد برقراری روابط دوستانه بین دو کشور را داده بودند. مذاکراتی در چندین دوره در بغداد صورت گرفته که امید است دیر یا زود منجر به بهبود روابط شود.

به زودی روابط دوستانه بین ایران و عربستان برقرار می‌شود

مرادی اضافه کرد: بر اساس اخباری که از بغداد به دست کارشناسان رسیده به نظر می‌رسد نتایج مذاکرات مثبت بوده که نشان می‌دهد به زودی روابط دوستانه بین ایران و عربستان برقرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: برقراری روابط بین ایران و عربستان در افزایش قیمت نفت مؤثر خواهد بود، با توجه به اینکه دو کشور از جمله بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک هستند، این موضوع در سیاست‌های اوپک و فرعی تأثیرگذار خواهد بود و بهبود روابط منجر به افزایش توان کشورهای صادر کننده اوپک خواهد شد.

ایران همچنان قادر به ارسال فرآورده‌های نفتی به لبنان است

این کارشناس انرژی همچنین در رابطه با بحران انرژی در لبنان گفت: در زمانی که لبنان تحریم شد، ایران سخاوتمندانه به درخواست حزب الله و تجار شیعه لبنان، فرآورده‌های نفتی را توسط سه کشتی نفتکش به لبنان فرستاد و بحران سوخت در لبنان مدیریت شد.

مرادی اضافه کرد: مخالفان لبنان که این کشور را محاصره کردند پس از این اتفاق متوجه باخت خود در این بازی شده و تلاش کردند با کاهش تحریم‌ها برای خود سود آفرینی کرده و از سود جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که تحریم لبنان کاملاً برطرف شود و در صورتی که این اتفاق نیافتد جمهوری اسلامی ایران همچنان قادر به ارسال محموله‌های حامل‌های انرژی به لبنان است.

کد خبر 528027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.