سوخت‌ فسیلی ارزان؛ بلای‌جان انرژی‌های تجدیدپذیر

«متأسفانه با توجه به شرایط قیمتی سوخت‌های فسیلی در ایران به طورکلی شانس موفقیت برای محصولاتی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، کم است»

به گزارش خبرنگار ایمنا، گیرنده خورشیدی تولید همزمان برق و حرارت قادر است تا بازدهی کسب انرژی از نور خورشید را به بیش از ۶۰ درصد افزایش دهد و از حرارت تولید شده به این روش بتوان در تأمین آب گرم خانگی، صنعتی و درمانی و یا تأمین آب شرب با استفاده از آب شیرین‌کن‌ها و حتی تأمین سرمایش توسط چیلرهای جذبی استفاده کرد که گام بسیار بزرگی برای تمامی نیازهای اولیه حوزه انرژی است.

گیرنده خورشیدی CHP-SOLARMINA یکی از محصولاتی است که به‌دست محققان یک شرکت نوآور ایرانی در این زمینه تولید شده است؛ به منظور معرفی این محصول با ابراهیم اکبرزاده، کارآفرین و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایده طراحی و ساخت گیرنده خورشیدی تولید همزمان برق و حرارت از کجا نشأت گرفت؟

با توجه به اینکه در هنگام تحصیلات با شرکت اسپانیایی همکاری داشتیم با مفهوم سیستم‌ها و گیرنده‌های خورشیدی که در آینده می‌تواند با بازدهی و شرایط بهتری عمل کند، آشنا شدیم. بعد از جلب نظر مدیریت مجموعه با راهنمایی دوستانی که در خارج از کشور مباحث بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر در ایران را پیگیری کردیم. در نظر داشتیم تا مجموعه گیرنده خورشیدی تولید همزمان برق و حرارت را بر اساس شرایط و اقلیم ایران بازطراحی کنیم البته نوآوری‌هایی در قسمت‌های مختلف این محصول داشتیم.

گیرنده خورشیدی CHP-SOLARMINA چیست؟

گیرنده خورشیدی تولید همزمان برق و حرارت با نام تجاری آن CHP-SOLARMINA در حقیقت مجموعه آینه‌هایی است که به صورت پارابولیک دوبعدی دیش گونه در کنار هم قرار گرفته اند. با تابش نور خورشید به این مجموعه آینه‌ها قوانین حاکم بر فیزیک آینه‌های مقعر مطرح خواهد شد.

بیش از ۵۳ درصد انرژی که زمین همواره در طول روز از خورشید دریافت می‌کند به صورت تابش فروسرخ است که ایجاد کننده حرارت، حدود ۴۴ درصد نور مرئی و سه درصد دیگر آن به عنوان یک اشعه مخرب تحت نام ماورای بنفش دریافت می‌شود.

زمانی که نور به صورت متمرکز بر گیرنده خورشیدی بتابد شاهد افزایش درجه حرارت خواهیم بود؛ با استفاده از مبدل حرارتی در این محصول انرژی گرمایی دریافت شده را از محصول خارج می‌کنیم تا بتوانیم کاربرد مجزایی از این حرارت به دست آوریم.

چه نوآوری جدیدی در طراحی و ساخت گیرنده خورشیدی CHP-SOLARMINA استفاده شده است؟

علاوه بر آینه‌ها در بحث سازه خورشیدی نیز نوآوری‌هایی داشته‌ایم و توانستیم این محصول را به‌صورتی طراحی کنیم تا لزوماً نیاز نباشد بر روی زمین نصب شود و به راحتی روی پشت‌بام منازل قرار گیرد.

کاربرد گیرنده خورشیدی CHP-SOLARMINA چیست؟

کاربردهایی مانند شیرین سازی آب و تأمین حرارت برای مقاصدی مانند گرمایش برای این محصول در نظر گرفته شده است، اما این محصول به نحوی طراحی شده که این قابلیت را دارد تا کاربردش بنا به نظر مصرف‌کننده تغییر پیدا کند.

آیا این دستگاه مشابه خارجی دارد؟

بله؛ شرکت‌های چینی و آلمانی محصولات مشابهی را در این زمینه تولید کرده‌اند ولی به دلیل اینکه شرایط تابشی مطلوبی ایجاد نکرده‌اند موفقیت چشم‌گیری در این زمینه نداشته‌اند؛ البته از طرفی هزینه‌های تولید و نصب دستگاه با توجه به بهره‌وری ایجاد شده مقرون به صرفه نبوده است.

ویژگی متمایز کننده گیرنده خورشیدی CHP-SOLARMINA از محصولات مشابه چیست؟

تولید همزمان برق و گرما از ویژگی‌های این دستگاه است که آن را نسبت به سلول‌های مرسومی که به صورت نیروگاه‌های خورشیدی نصب می‌شود و فقط برق تولید می‌کند، برتر می‌سازد و به تبع همین موضوع در مبحث تولید گرما امکان شیرین‌سازی آب، گرمایش، تأمین آب گرم و در موارد صنعتی نیز می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

بازدهی بیش از ۶۳ درصد در مقایسه با بازدهی ۲۲ درصدی سلول‌های فتوولتایی سیلیکون بیس باعث شده است تا بزرگترین ویژگی این دستگاه بازدهی بالای آن باشد. تابش مادون قرمز به سطح سلول‌ها در محصولات مرسوم باعث افزایش گرما و در نتیجه کاهش عملکرد و بازدهی آن خواهد شد؛ به نحوی که با افزایش هر چهار یا پنج درجه دما نسبت به شرایط استاندارد شاهد کاهش یک درصد راندمان خواهیم بود.

گیرنده خورشیدی CHP-SOLARMINA نمونه داخلی مشابه دارد؟

خیر؛ متأسفانه با توجه به شرایط قیمتی سوخت‌های فسیلی در ایران به طورکلی شانس موفقیت برای محصولاتی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند کم است؛ البته عدم حضور سرمایه‌گذاران نیز مزید بر علت شده است.

مزایای گیرنده خورشیدی CHP-SOLARMINA چیست؟

هر ماژول این دستگاه با توجه به شرایط در ابعاد مختلف بهینه سازی شده است؛ که این موضوع موجب تسهیل فرآیند نصب و جایگذاری آن بر پشت‌بام منازل بدون آسیب رساندن به شرایط نمایی و بصری ساختمان را ایجاد کرده است.

تولید پراکنده انرژی در سطح یک منطقه در مقایسه با تولید به صورت نیروگاهی امنیت بهتری ایجاد خواهد کرد. در بحث‌های پایداری شبکه SF حفظ سطح ولتاژ نیز از ویژگی‌های دیگر این محصول است.

آیا "هوشمندسازی" در ساختار این محصول رعایت شده است؟

بله؛ گیرنده خورشیدی CHP-SOLARMINA عملکردی هوشمند دارد؛ زمانی که شروع به کار می‌کند پارامترهای خود را به صورت ۲۴ ساعته دنبال و نهایتاً در تحت یک اپلیکیشن اندرویدی اطلاعات اولیه را ارسال می‌کند.

کد خبر 526249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.