بومی‌سازی کلید رقابت با صنایع خارجی است

«با توجه به اینکه نمونه داخلی بسیاری از محصولات دانش‌بنیان از منظر اقتصادی شرایط بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد، می‌تواند بیش از نمونه‌های خارجی مورد توجه قرار گیرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر نقطه‌ای از جهان ایفا می‌کنند به‌گونه‌ای‌که از آن‌ها به‌عنوان «موتور محرکه اقتصاد» در هر کشور یاد می‌شود. توسعه دانش‌بنیان سبب ایجاد رضایت‌مندی و انگیزه در میان نخبگان و فارغ‌التحصیلان می‌شود که محصولاتش با تولیدات متکی بر سرمایه و واردات تفاوت ویژه‌ای دارد.

امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی رشد چشمگیری داشته‌اند و محصولات داخلی به قدری باکیفیت هستند که می‌توانند با نمونه‌های خارجی وارد رقابت شوند. یکی از محصولات مهم و کاربردی که توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی بومی‌سازی شده و ثبت اختراع ملی نیز دریافت کرده، بازتابنده کامپوزیتی است. این محصول نوعی آینه محسوب می‌شود که از وزن و ضخامت کمتری برخوردار بوده و قدرت انعکاس بالاتری نیز دارد. بازتابنده‌های کامپوزیتی در صنایع مختلف و به خصوص استحصال انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی کاربرد بسیار مهمی دارد.

تاکنون نمونه‌های مختلفی از بازتابنده کامپوزیتی در اروپا ساخته شده است، اما این محصول تاکنون نمونه داخلی مشابهی نداشته است. با این حال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال ایرانی توانسته نمونه داخلی بازتابنده کامپوزیتی را با قابلیت‌های بهتر و قیمت پایین‌تری تولید کند که وجود چنین ویژگی‌هایی باعث شده میزان رقابت‌پذیری این محصول با نمونه‌های خارجی افزایش پیدا کند. برای شناخت بیشتر کاربردهای بازتابنده کامپوزیتی و بررسی نمونه ایرانی این محصول که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شده است، با ابراهیم اکبرزاده، کارآفرین و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: بازتابنده کامپوزیتی چیست؟

اکبرزاده: درصورتی که بخواهیم بازتابنده کامپوزیتی را به زبان ساده معرفی کنیم، باید بگوییم که این محصول نوعی آینه است که از آن در صنایع مختلفی از جمله استخراج انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود. عمده کاربرد بازتابنده کامپوزیتی در استحصال انرژی تجدیدپذیر است.

یکی از تفاوت‌های اصلی که بازتابنده کامپوزیتی نسبت به سایر بازتابنده‌ها به جایی باز می‌گردد که لایه بازتاب‌دهنده دیگر روی شیشه، فلز یا متریال‌های این چنین اعمال نمی‌شود بلکه روی زیر لایه نازک‌تر، سبک‌تر و بسیار مقاوم‌تری عمل می‌کند که این زیر لایه از جنس کامپوزیت و با زمینه پلیمری است.

ایمنا: چرا استفاده از بازتابنده کامپوزیتی حائز اهمیت است؟

اکبرزاده: با توجه به میزان مقاومت این نوع بازتابنده با اعمال این لایه کامپوزیتی روی زیرلایه برای بحث انعکاس نور در شرایط جوی نامساعد با مشکل مواجه نمی‌شویم. درواقع با توجه به اینکه بازتابنده‌ها بیشتر در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، احتمال برخورد اجسام مختلف به‌ویژه تگرگ وجود دارد و بازتابنده کامپوزیتی نسبت به برخورد این اجسام مقاومت بیشتری دارد و پایداری آن بسیار بالا است.

یکی از مزایای بازتابنده کامپوزیتی، وزن کم آن است. زمانی که این بازتابنده روی سازه مورد نظر قرار می‌گیرد وزن زیادی را به آن اعمال نمی‌کند و با توجه به اینکه گیرنده‌های خورشیدی معمولاً مانند گل آفتاب گردان عمل می‌کنند و همواره برای رصد خورشید در حال چرخش هستند، استفاده از این نوع بازتابنده باعث می‌شود که گیرنده خورشیدی وزن کمتری داشته‌باشد و به موجب آن انرژی کم‌تری صرف حرکت و رصد خورشید می‌کنند.

بازتابنده‌های کامپوزیتی معمولاً در مسائل مرتبط با انرژی‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین از این سازه می‌توان در گلخانه‌ها نیز استفاده کرد. درواقع در هر صنعتی که نیاز به انعکاس نور وجود داشته‌باشد، می‌توان از این فناوری بومی ایرانی استفاده کرد.

ایمنا: آیا بازتابنده کامپوزیتی در ایران و جهان نمونه مشابهی دارد و برتری این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی چیست؟

اکبرزاده: بازتابنده کامپوزیتی تاکنون نمونه مشابه داخلی که توسط شرکت‌های دیگر ساخته شده باشد، نداشته است، اما در خارج از کشور نمونه‌های مشابهی مبتنی بر طرح‌های مختلفی که در حوزه انرژی تجدیدپذیر ارائه شده، وجود دارد.

تاکنون نمونه‌های بازتابنده کامپوزیتی بیشتر در کمسیون علمی اتحادیه اروپا مشاهده شده است، اما با توجه به سطح فناوری که در بازتابنده کامپوزیتی ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است روند تولید آن هزینه کمتری داشته و به موجب این مسئله کامپوزیت بومی ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی خواهد بود و دسترسی به آن نیز راحت‌تر می‌شود.

ایمنا: عملکرد بازتابنده کامپوزیتی ایرانی نسبت به مدل‌های اروپایی چگونه است؟

اکبرزاده: بازتابنده کامپوزیتی که نمونه بومی‌سازی شده محسوب می‌شود، ثبت اختراع ملی دارد و برای مقایسه عملکرد آن با نمونه‌های مشابه خارجی می‌توان به میزان انعکاس نور آن توجه کرد. در بحث انعکاس طیف نور مرئی بازتابنده کامپوزیتی ایرانی قدرت بازتابش بسیار مطلوبی دارد.

علاوه بر این مسئله در محدوده طیف مادون قرمز که عمده انرژی حرارتی دریافتی از سمت خورشید و بخش اعظمی از کاربردهای انرژی خورشیدی وابسته به این طیف نوری است این محصول ایرانی بیش از ۹۹ درصد در مقیاس بالای ۷۰۰ نانومتر که مربوط به طیف مادون قرمز است، بازتابش دارد. در کنار این قابلیت‌ها، با توجه به اینکه نمونه داخلی بسیاری از محصولات دانش‌بنیان از نظر توجیه اقتصادی شرایط بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد، می‌تواند بیش از نمونه‌های خارجی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 664093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.