تقویت هویت شهری در دو بعد کالبدی و فرهنگی مورد توجه باشد

یک دکترای شهرسازی گفت: راهکار موثری که می‌توان به منظور تقویت هویت شهری در نظر گرفت، توسعه شهر براساس توسعه محله محور است چرا که هویت شهری معمولا از سطوح محله‌ای شکل می‌گیرد و سپس به کل شهر تعمیم پیدا می‌کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هویت و حس تعلق نسبت به یک مکان از جمله شاخصه‌های انسانی است که نقش مهمی در دستیابی یک شهر به توسعه پایدار دارد و به نوعی زیربنای همه فرآیندها و روندهای شهری است.

وی با بیان اینکه هویت در هر جامعه شهری به نحوی متفاوت نمود پیدا می‌کند، افزود: تقویت هویت شهری و حس تعلق نسبت به مکان باید در برنامه‌ها و طرح‌های شهری لحاظ شود و ضوابط، راهکارها و راهبردهایی برای آن مدنظر باشد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: هرچقدر ارتباط و تعامل میان شهروندان در فضاهای شهری بیشتر باشد و آنان در امور شهر مشارکت بیشتری داشته باشند، قطعاً هویت در آن شهر نیز نمود بیشتری پیدا می‌کند و روز به روز تقویت می‌شود.

اخگر تصریح کرد: در این راستا باید برنامه ریزی برای طراحی فضاهای شهری، میادین و معابر به نحوی انجام شود تا ارتباطات و تعاملات میان شهروندان افزایش پیدا کند، همینطور بستری فراهم بیاید تا ساکنان شهر بتوانند نقش بیشتری در حل مسائل و معضلات شهری داشته باشند.

وی اضافه کرد: امروزه با گسترده‌تر شدن روابط انسانی در شهرها، افزایش مهاجرت‌ها و ساخت شهرها و شهرک‌های جدی، نقش هویت شهری در مناسبات و روندهای شهر کم رنگ‌تر از گذشته شده است و نیاز است برنامه ریزی ویژه‌ای به منظور حفظ و تقویت این نوع از هویت انجام شود.

این دکترای شهرسازی گفت: راهکار مؤثری که می‌توان به منظور تقویت هویت شهری در نظر گرفت، توسعه شهر بر اساس توسعه محله محور است چرا که هویت شهری معمولاً از سطوح محله‌ای شکل می‌گیرد و سپس به کل شهر تعمیم پیدا می‌کند لذا نیاز است بسترهای فرهنگی و اجتماعی و زیرساخت‌های کالبدی تقویت هویت شهری در این سطوح شهری تقویت شود.

اخگر ادامه داد: محله متن اصلی شهر است لذا نیاز است به منظور افزایش سطح ارتباطات اجتماعی فضاهایی مثل پارک‌ها و بوستان‌ها، فرهنگسراها، مراکز آموزشی و ورزشگاه‌ها در سطح محلات شهری ایجاد شود.

وی تاکید کرد: رویکرد مدیریت شهری نسبت به مسئله هویت و فراهم آوردن بسترهای اجتماعی و فرهنگی در کنار طراحی فضاهای شهری نیز باید مورد توجه باشد.

کد خبر 524860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.