علی لندی؛ نوجوانی که برای نجات همسایه به آتش زد و آسمانی شد

علی لندی، نوجوانی که در پی آتش‌سوزی جان دو نفر را نجات داد، به دلیل سوختگی زیاد در بیمارستان طالقانی اهواز بستری شد و برای ادامه درمان به بیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان اعزام شد و پس از حدود ۱۰ روز آسمانی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پسر نوجوان ایذه‌ای در آتش‌سوزی رخ داده در خانه‌ای فداکاری از خود نشان داد و فداکاری‌اش مورد تمجید مردم قرار گرفت، ۱۸ شهریورماه سال جاری در یکی از محلات ایذه آتش‌سوزی یک منزل گزارش شد که پسر نوجوان ایذه‌ای در این راستا فداکاری از خود نشان داد.

علی نوجوان ۱۵ ساله ایذه‌ای در حالی که خانه همسایه در آتش می‌سوخت، به دل آتش رفت تا جان دو نفر را که در این خانه زندگی می‌کردند، نجات دهد.

یکی از شاهدان عینی می‌گوید: پس از وقوع آتش‌سوزی و در حالی که دو زن میانسال و سالخورده در آن منزل بودند، علی به دل آتش رفت و وارد خانه شد و این دو زن را در میان آتش نجات داد اما خودش دچار سوختگی شدید شد.

امرالله اورگی، رئیس بیمارستان شهدای ایذه در این باره می‌گوید: شامگاه ۱۸ شهریورماه امسال، پسر ۱۵ ساله به دنبال سوختگی در بیمارستان پذیرش و اقدامات اولیه برای این بیمار انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه سوختگی بالای ۶۰ درصد بود، این نوجوان به بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز منتقل و سپس به بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم اصفهان اعزام شد.

شرایط ناپایدار علی در بیمارستان اهواز

ابراهیم اسماعیلوندی، مسئول اداره آتش‌نشانی شهرداری ایذه نیز در این خصوص می‌گوید: حدود ساعت ۲۲ روز ۱۸ شهریورماه سال جاری در پی تماس تلفنی همشهریان با سامانه ارتباطی ۱۲۵ آتش‌نشانی مبنی بر حریق یک منزل مسکونی به طور فوری تیم‌های اطفای حریق در کمترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام شده و اقدام به اطفای حریق کردند، در این آتش‌سوزی دو خانم و یک پسر دچار سوختگی شدند.

شرایط علی لندی نوجوان ۱۵ ساله ناپایدار و در بخش مراقبت‌های ویژه ICU بستری شده بود و به دلیل شدت جراحات، به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان آورده شد.

علی ۹۱ درصد سوختگی در نواحی مختلف از سر و صورت تا کمر و دست و پاها دارد و فقط مادرش امکان رفتن پیش او را دارد تا بی‌قراری‌اش کم شود و پزشکان منتظر هستند به شرایط پایدار برسد تا بتوانند عمل‌های جراحی را شروع کنند.

همچنین زن میانسال با درصد سوختگی پایین به صورت سرپایی مداوا شد و زن سالخورده با درصد سوختگی حدود ۵۰ درصد به بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز منتقل شد، اما به دلیل جراحات شدید جان خود را از دست داد.

روند درمان نوجوان فداکار ایذه‌ای در بیمارستان امام موسی کاظم

فریدون عابدینی، مسئول فنی بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان در خصوص وضعیت علی، می‌گوید: نوجوان فداکار ایذه‌ای با سوختگی حدود ۹۰ درصد، در زمان حاضر وضعیت قابل قبولی از نظر علائم حیاتی دارد و شرایط او پایدار است.

وی ادامه می‌دهد: این نوجوان با سوختگی عمیق حدود ۹۰ درصد به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان اعزام و بهترین خدمات درمانی برای او انجام شده است.

مسئول فنی بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) با تاکید بر اینکه این بیمار با درصد بالای سوختگی بستری شده است، اظهار می‌کند: این موضوع می‌تواند به ایجاد مشکلاتی منجر شود، اما امیدواریم که مراحل درمانی او با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط بیمار در زمان حاضر قابل قبول است، تصریح می‌کند: اکنون درباره وضعیت آینده او به طور قطع نمی‌توان قطع صحبت کرد و باید دید که بدنش چگونه به درمان‌های انجام شده جواب می‌دهد.

عابدینی با تاکید بر اینکه سوختگی بالای ۶۰ درصد جزو بیماران پر خطر محسوب می‌شود، می‌گوید: این افراد ممکن است با مشکلاتی در قلب، ریه، گردش خون و کلیه مواجه شوند.

وی ادامه می‌دهد: پوست سه کار اصلی کنترل دمای بدن، حفظ آب و جلوگیری از ورود عفونت را انجام می‌دهد و وقتی پوست بر اثر عواملی مانند سوختگی از بین برود عملکرد اُرگان‌های مختلف بدن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این پزشک متخصص می‌گوید: قسمت‌های سطحی بدن نوجوان ایذه‌ای پس از چند هفته با اقدامات درمانی انجام شده ترمیم شود و اعضای داخلی بدن او وارد چرخه نارسایی و ناکارایی نشود.

وی با تاکید بر اینکه بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان از مراکز درمانی خوب سوختگی کشور است، خاطرنشان می‌کند: ما همه امکانات لازم را برای درمان همه بیمارانی که به این مرکز ارجاع می‌شوند استفاده می‌کنیم.

استاندار اصفهان با حضور در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان با نوجوان ایذه‌ای دیدار کرد و از نزدیک در جریان روند درمانش قرار گرفت.

وزیر کشور در تماس با استاندار اصفهان به وی مأموریت داد تا با حضور مستقیم در بیمارستان، وضعیت درمانی نوجوان فداکار ایذه‌ای را پیگیری و نتیجه را به وزیر کشور گزارش کند.

احمد وحیدی، همچنین در تماس با صادق خلیلیان استاندار خوزستان به وی مأموریت داد تا ضمن رسیدگی به وضعیت خانواده علی لندی تا حد امکان هزینه‌های درمان وی از طرف استانداری تأمین شود.

وضعیت علی در بیمارستان از زبان پدرش

داوود لندی پدر این نوجوان در روز سه‌شنبه، در مورد آخرین وضعیت پسرش می‌گوید: در پی این حادثه علی به بیمارستان ایذه و سپس به بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز منتقل شد و با توجه به شرایط وخیم علی، پسرم به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان انتقال یافت.

وی می‌افزاید: بر اساس اعلام بیمارستان اهواز، علی دچار ۹۱ درصد سوختگی شده است، اما بیمارستان اصفهان میزان سوختگی را ۸۵ درصد اعلام کرده است.

لندی تصریح می‌کند: خوشبختانه از ابتدا تاکنون علی هوشیاری خود را از دست نداده اما در ICU بستری است. طبق معاینات انجام‌شده، چشم‌ها و قلب پسرم سالم است و تنها کلیه و بخشی از ریه‌اش مشکل دارند.

پدر این نوجوان ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز وضعیت علی پایدار نیست و سطح اکسیژن خونش ناپایدار است، پزشکان تشخیص داده‌اند که فعلاً جراحی‌ها را انجام ندهند.

وی می‌گوید: در حال حاضر با دستور وزیر کشور برای پیگیری وضعیت علی، روند درمان شکل تازه‌ای پیدا کرده و از پانسمان‌های بهتری برایش استفاده می‌شود که از وزیر کشور تشکر می‌کنیم.

لندی با اشاره به فداکاری علی در سن کم، اضافه می‌کند: روحیات علی این گونه است. اکنون هم که از او می‌پرسم چه شد که این کار را انجام دادی؟ می‌گوید هر کس جای من بود این کار را می‌کرد.

نوجوان فداکار ایذه‌ای فوت کرد+ جزئیات از زبان پزشک معالج

متخصص بیهوشی بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان می‌گوید: با توجه به انجام اقدامات درمانی لازم، علی لندی، شب گذشته در بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان فوت کرد.

جمشید نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص فوت نوجوان فداکار ایذه‌ای، اظهار می‌کند: متأسفانه علی لندی، شب گذشته در بیمارستان فوت کرد، درصد سوختگی این نوجوان بالا و عمیق بود و در پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های دنیا نیز نمی‌توان کار خاصی برای بیماران با سوختگی‌های عمیق انجام داد.

وی ادامه می‌دهد: از همان روزهای ابتدایی که این نوجوان فداکار را به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان انتقال دادند، شرایطش بهبودی چندانی نداشت و از روز چهارشنبه نیز اوضاع وی بدتر شده بود و تنگی نفس نیز داشت و سد دفاعی بدن به شدت پایین بود.

پزشک معالج نوجوان فداکار ایذه‌ای می‌افزاید: آنتی‌بیوتیک‌های وسیعی برای درمان تجویز شده بود، اما بدن علی به درمان‌ها جواب نداد، ریه‌ها و بخشی از کلیه علی نیز دچار آسیب جدی شده بود. این نوجوان تا آخرین لحظه هوشیار بود.

تشییع پیکر نوجوان فداکار ایذه‌ای از بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان

سخنگوی بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان گفت: مراسم تشییع پیکر مرحوم علی لندی رأس ساعت ۱۵:۰۰ امروز جمعه _دوم مهر ماه_ با حضور مسئولان استان اصفهان از بیمارستان امام موسی کاظم (ع) انجام می‌شود.

اکبر مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تشییع نوجوان فداکار ایذه‌ای، اظهار می‌کند: بعد از حدود ۱۰ روز تلاش متخصصان و کادر درمان بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان، علی لدنی به دیار باقی شتافت و همه ره در بهت فرو برد.

وی ادامه می‌دهد: مراسم تشییع پیکر مرحوم علی لندی رأس ساعت ۱۵:۰۰ امروز جمعه _دوم مهر ماه_ با حضور مسئولان استان اصفهان از بیمارستان امام موسی کاظم (ع) انجام می‌شود.

سخنگوی بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان می‌افزاید: یاد علی و فداکاری او که برای نجات جان دیگری به دل آتش زد در یادها باقی خواهد ماند.

تسلیت معاون اول رئیس‌جمهور برای درگذشت نوجوان فداکار ایذه‌ای

معاون اول رئیس جمهور با صدور پیامی درگذشت نوجوان فداکار ایذه‌ای را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت محمد مخبر به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خبر تلخ و ناگوار درگذشت شهادت گونه آقای علی لندی نوجوان ١٥ ساله ایذه ای که با وجود سن کم از جان خود گذشت و جان دو زن گرفتار در آتش را نجات داد و برگ زرین دیگری بر فداکاری‌های فرزندان و قهرمانان این مرز بوم قهرمان پرور افزود، موجب تأثر و تالم فراوان شد.

هر چند آسمانی شدن این نوجوان عزیز اندوهبار و غم انگیز است و مرگ او مردم ایران را متأثر نمود اما اقدام ایثارگرانه وی الگو و سرمشقی ماندگار برای همه نوع دوستان و کسانی است که در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی تلاش می‌کنند.

مصیبت فقدان این نوجوان غیور را به ملت ایران بخصوص مردم شریف شهرستان ایذه، دوستان، اقوام و بستگان به ویژه خانواده گرامی آن فقید سعید صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند بزرگ برای ایشان رحمت و رضوان واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسالت می‌کنم.

محمد مخبر
معاون اول رئیس جمهور»

کد خبر 524409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • حسین IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    51 1
    ماشالله به این شجاعت. من خودم جرعت این کار رو نداشتم. خدا رحمتش کنه
    • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      6 0
      واقعا جرعت زیادی لازم هست که خودت رو به دل آتش بزنی خدا رحمتش کنه
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    58 0
    نوجوان خوزستان ، یکی دیگر از با شرف ترین قهرمانان این سرزمین ، درتاریخ ماندگار شد ، درود بر شرف و غیرت و حماسه این پسر دوست داشتنی ، یادت گرامی باد؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
  • سجاد گروهی از استان کرمان شهرستان فاریاب IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    29 0
    خدا رحمتش کنه خبر شهادتش شنیدم داغون شدم
  • علی IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    28 3
    سلام.. سلام.. سلام. آقا علی گل خوشا به حالت آفرین بر تو ای دلاور مرد بزرگ تو راه شهدا را خوب ادامه دادی یادت تو همیشه در دل تمام مردم ایران و جهان به یادگار میماند دوستت دارم عزیزم خوش به حالت
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    27 0
    روحت شاد.خدا به خانوادت صبربده
  • بی نام RO ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    31 1
    تسلیت و تبریک عرض می کنم. تسلیت بابت از دست دادن همچین بزرگ مرد کوچکی. و تبریک بابت وجود چنین قهرمانان بزرگی که در سنین نوجوانی اینگونه افتخار آفرینی می کنند. روح مطهر علی لندی همشنین با اقا اباعبدالله باد.
  • امین AT ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    28 1
    جیگرم آتیش گرفت عزیز دلم پیشه خدای خودت تا همیشه زنده باش و زندگی کن
  • فاطمه IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    17 0
    علی جان روحت شاد سلام ما رو هم به ابا عبدالله برسان انشاءالله خداوند به پدر ومادرت صبری عظیم عنایت فرماید
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    18 2
    منم خیلی حالم خراب شد وقتی دیدم چجوری شده مخصوصا وقتی فهمیدم ۱۵ سالش شده
    • خدا به خانواده اش صبر بده IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      3 0
      خدا به خانواده اش صبر بده
  • حمیده IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    13 5
    الهی دراون دنیا ب ارزوت برسی و روز اربعین درجوار امام حسین باشی عزیزم... مطمعنا اون شهید شفاعتت هم خواهد کرد ... خوشا بسعادتت و عاقبت بخیرشدی
  • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    19 4
    شادی روحش صلوات
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    11 3
    علی بود و علی واار رفت این یعنی شهات
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    13 7
    ای وای دمتت گرم علی جان راه خوبی رفتی خدایش خیلی دل کردی خدا به پدر و مادرت صبر بده
  • فاطمه IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    13 3
    ماشاالله من هم تمام تلاشم را می‌کنم تا مثل تو باشم خوش بحالت واقعا کسی نمی‌داند این شجاعت،فداکاری و از خود گذشتگی تو را توصیف کند روحت شاد بهشت جاودان جایگاهت
  • امیر IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 5
    خدا رحمتش واقعا خیلی دل داشته دلیل اتش سوزی چی بوده
  • زت IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 15
    بزرگ مردکوچک،دلاور،با امام حسین همنشین بشی انشالله و خدا به خانواده صبر بده انشااله
  • عباس IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    7 2
    ایران عزیز تسلیت ....علی جان فرزند خوزستان ..جوانمرد.. بزرگ مرد ...شهادتت مبارک پسرم .....
  • گلي IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    7 1
    روحت شاد يادت گرامي بزرگ مرد کوچک چه دل بزرگي داشتي پسر خدا به خانوادت صبر بده تو جات تو بهشته با امام حسين محشور بشي
    • امیر IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      1 2
      سلام مارابه مولایمان حسین برسان رفتگان مرانیزباخودت ببرکربلاعلی جان
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    روحت شاد..خدا به خانواده اش صبر بده...درود بر شرف و غیرتت ... آفرین براین پدر و مادر که چنین پسر شجاع و دلیری تربیت کردندباعث افتخاره
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    درود خدا بر تو
  • هانی IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    روحت شاد
  • سعیده IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    روحت شادبزرگ مرد کوچک علی جان خوشا به سعادتت عاقبت بخیر شدی ان شاالله درروزاربعین با علی اکبر امام حسین ع محشوربشی بهشت جاودان جایگاهت خدا به خانوادت صبر بده
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 0
    درود و رحمت خدا بر او و خانواده ای که چنین فرزندی در دامان خود پروریدند . روحت شاد یادت گرامی .
  • رضا عباسی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    5 0
    خدا رحمتش که وقتی فهمیدم خودم داغون شدم
  • خوب IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    خوب
  • حسین IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    بزرگ مرد کوچک پرچمدار ایران روحت شاد
  • شرمیلا IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 1
    احسنت و صد درود بر این پدر مادر که چنین فرزندی تربیت کردند . احسنت علی جان روحت قرین رحمت و شادی به همه مردم ایران گذشت واقعی رو نشان دادی
  • مریم IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    اون قیافه معصومانه ات هر لحظه به یادم میاد اشکم سرازیر میشه ،مثل وقتی حاج قاسم رفت، خدا به پدر و مادرت صبر بده،
  • الی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 0
    علی برادرعزیزم روحت با امام حسین محشور شود
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    فقط میشه واسه خانواده ی عزیزش طلب صبر کرد، علی جان که جاش بهترین جای بهشته خوش به سعادتش، و احسنت به این پدر و مادر که چنین فرزندی رو به جامعه دادند
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 0
    روحت شاد بزرگ مرد کوچک واقعا اینجور فداکاریها روح بزرگی میخواد خدا به مادرش صبر بده راهت پر رهرو
  • آقایی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 0
    سلام ..خواستم بگم خداوندبه پدرومادرش صبرعطافرمایداین نوجوان کاری کردکه دل مردم ایران رابه دردبیاره ..انشاه الله روحش باعلی اصغرعلی اکبرع درکربلا مشهوشودوعلی لندی باامام حسین شهیدپشت پناحش باشدصبرشکیبای برای خانواده دل شکسته اش باشه امین
    • مرتضی روشندل IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      1 0
      خدا رحمتش کنه
    • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 0
      واقعا کسی جز اون نمیتونه این جور شجاعتی رو از خودش بجا بگزارد خدا رحمتت کنه جوان مرد
  • ندا IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 0
    علي عزيز روحت شاد باشد كه حنما هست. خوشا به سعادتت به خاطر اين شجاعت. خدا به سعادت پدر و مادرت. فراموشت نمي كنيم تو هم برايمان دعا كن پسر با غيرت و شجاع
  • ز IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    1 1
    خدا رحمتشون کنه این بزرگ مرد کوچک را
  • نیره IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 1
    به جای قهرمان پروری کاذب سوال کنید چرا بچه پانزده ساله به دل آتش زد... درحالیکه آموزش درباره نحوه برخورد با کپسول آتش گرفته داشته باشه..‌ من کار او را تأیید نمیکنم او یک اشتباه بچگانه کرد چرا ما قهرمان پروری بیهوده میکنیم
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    واقعا دلم درد گرفت،خدا بیامرزتش،قهرمانان،همیشه در تاریخ نامشان جاودانه میماند
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    روحت شاد قهرمان نوجوان تو فداکاری رکورد زدی علی جان
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    روحت شاد قهرمان نوجوان تو فداکاری رکورد زدی علی جان هرجای بهشت که هستی شاد باشی پهلوان کوچک