بیمه شخص ثالث چیست؟ + قیمت

همانطور که کلاه ایمنی برای موتورسواران، گذرنامه برای مسافران بین المللی و ویزای شینگن برای کشورهای اروپایی ضروری‌ است، بیمه شخص ثالث نیز برای رانندگی لازم و ضروری‌ است.

شما نمی‌توانید بدون داشتن بیمه شخص ثالث رانندگی امنی را تجربه کنید. در صورت نداشتن این بیمه و مواجهه با تصادفات و خسارات در پی آن، بیمه هیچ تعهدی در قبلاً پرداخت خسارات وارده نخواهد داشت.

بهترین نوع پوشش بیمه‌ای برای من چیست؟» این یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که از بیمه گران پرسیده می‌شود. هنگام تصمیم گیری در مورد بیمه خودرو، ایده خوبی است که تصویر کاملی از نوع پوشش ارائه شده توسط اکثر شرکت‌های بیمه دریافت کنید. بنابراین، بیمه شخص ثالث چیست؟ چه پوشش‌هایی دارد؟

اگر می‌خواهید خودرویی را در جاده برانید و رانندگی کنید بیمه خودرو الزامی قانونی است. هرکسی که بدون بیمه اتومبیل رانندگی کند با جریمه و محرومیت احتمالی روبرو می‌شود.

اینکه آیا قصد رانندگی با ماشین شخصی خود را دارید، یا خودرویی برای اجاره یا قرض گرفتن برای سوار شدن در آن دارید، باید حداقل بیمه نامه خودرویی را بپردازید که درصورت صدمه دیدن یا آسیب رساندن به دارایی افراد دیگر پرداخت می‌شود.

بیمه شخص ثالث چیست؟

طبق قانون وسایل نقلیه، هر خودرویی باید حداقل به بیمه اتومبیل شخص ثالث مجهز باشد. تا بتواند در جاده‌ها به صورت قانونی رانندگی کند. بیمه شخص ثالث اساساً تمام هزینه‌هایی را که به شخص ثالث وارد می‌شود را تا سقف تعهدات خود پرداخت می‌کند.

این حداقل سطح بیمه‌ای است که براساس قانون برای رانندگی وسیله نقلیه موردنیاز است. بیمه اتومبیل شخص ثالث خسارت وارده به دیگران را در نتیجه تصادف که تقصیر شما است پوشش می‌دهد. خسارت وارده به خودرو شما تحت پوشش بیمه شخص ثالث خودرو قرار نمی‌گیرد. همچنین سرقت ماشین شما را پوشش نمی‌دهد.

مثال: مریم در حال دنده عقب گرفتن از جای پارک است. چندین وسیله نقلیه در اطراف او پارک شده‌اند. او فاصله بین اتومبیل خود و اتومبیل پشت سرش را اشتباه ارزیابی می‌کند و به عقب برمی‌گردد. خودروی دیگر دچار شکستگی چراغ‌های جلو و ضربه‌ای به سپر خودرو شده است. ماشین او نیز آسیب دیده است. چراغ‌های عقب آن شکسته شده و قسمت عقب دچار خراش شده است. او دارای بیمه شخص ثالث است بنابراین شرکت بیمه هزینه‌های خسارت وارده به ماشین دیگر را بر عهده می‌گیرد، اما خودروی مریم تحت پوشش قرار نمی‌گیرد.

برای استعلام و خرید بیمه شخص ثالث به لینک زیر مراجعه نمائید:

https://bimeh.com/thirdparty

بهترین نوع بیمه خودرو برای من کدام است؟

تا حد زیادی به عوامل خطرساز مختلف شما بستگی دارد: سن و تجربه رانندگی، نوع خودرویی که سوار می‌شوید، محل پارک آن و محل زندگی، و بسیاری عوامل دیگر.

به عنوان مثال، یک راننده تازه واجد شرایط بهتر است از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه استفاده کند.

انواع خسارت‌ها در بیمه شخص ثالث

لازم است بدانید که در بیمه شخص ثالث، با دو نوع خسارت مواجه هستیم:

  • خسارات جانی
  • خسارات مالی

به هرگونه آسیبی که به جسم افراد وارد شود خسارات جانی می‌گوئیم از جمله:

۱. زخم و برخورد معمولی تا از کارافتادگی

۲. نقص عضو

۳. قطع عضو

۴. هزینه‌های پزشکی وارد شده در اثر حادثه یا فوت و...

خسارات مالی نیز شامل تمامی خسارات وارد شده برای شخص ثالث و اموال و غیرمنقول وی هستند.

پوشش دهی خسارات مالی و جانی

بنابراین قبل از این‌که از وسیله نقلیه خود استفاده کنید، باید بیمه‌نامه شخص ثالث و میزان اعتبار آن را برای پوشش‌دهی و خسارات مالی و جانی بررسی کنید.

هم‌چنین امکان دارد شخص ثالث، در برخی حوادث یک شخص حقوقی یا شرکتی باشد که اموالش آسیب دیده است. در این صورت تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی زیان‌دیده از حادثه به جز راننده مقصر، واجد شرایط دریافت غرامت تحت بیمه‌نامه شخص ثالث هستند.

خطرات تحت پوشش بیمه شخص‌ثالث

هر سانحه ناشی از وسایل نقلیه، از قبیل سقوط، واژگونی، تصادف، آتش سوزی و انفجار تحت پوشش بیمه شخص‌ثالث قرار می‌گیرد.

خسارات خارج از تعهدات بیمه شخص‌ثالث

  • خسارات وارده به وسیله نقلیه مسبب حادثه.
  • خسارات وارده به محمولات وسایل نقلیه مسبب حادثه.
  • خسارات مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیو اکتیو.

جریمه یا جزای نقدی

اثبات قصد زیان دیده در ایراد صدمه به خود مانند:

  • خودکشی
  • اسقاط جنین
  • نظایر آن و نیز اثبات هر نوع خدعه و تبانی نزد مراجع قضائی
  • خسارات ناشی از حوادثی که در خارج از کشور رخ می‌دهد مگر اینکه در بیمه‌نامه به نحو دیگری توافق شده باشد.

آیا شرکت‌های بیمه‌گر، بیمه شخص ثالث قسطی ارائه می‌دهند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است درباره قیمت بیمه موتور بدانید که در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۰۰ هزار تومان است. این مبلغ رقم مناسبی نسبت به حق بیمه‌ی سایر وسایل نقلیه تلقی می‌شود.

عوامل تعیین کننده قیمت بیمه شخص ثالث

در زیر این موارد را آورده‌ایم:

نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث

همانطور که می‌دانید در سال ۱۴۰۰ نرخ دیه افزایش یافته است. به همین علت نرخ بیمه شخص ثالث افزایش ۳۷ درصدی را احساس کرد. تعیین نرخ بیمه شخص ثالث به عواملی همچون:

۱. نوع خودرو

۲. تعداد سیلندر

۳. تخفیف عدم خسارت

۴. کاربری خودرو

۵. تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

۶. میزان پوشش مالی

۷. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

۸. و...

بستگی دارد. بنابراین نرخ بیمه‌ای که در اینجا بیان می‌کنیم قطعی نبوده و تنها به صورت نرخ پایه و مطابق اعلام سازمان بیمه مرکزی بیان می‌شود.

نوع خودروی سواری شخصی

مبلغ حق بیمه پایه به تومان

کمتر از چهار سیلندر

۱,۹۳۷,۵۰۰

پیکان، پراید و سپند

۲,۲۹۴,۳۰۰

چهار سیلندر

۲,۶۹۷,۱۰۰

بالاتر از چهار سیلندر

۳,۰۱۸,۴۰۰

نرخ بیمه برای خودروهای سواری مسافرکش درون شهری: ۱۰ درصد

برای خودروهای مسافرکش برون شهری: ۲۰ درصد به مبالغ فوق افزوده می‌شود.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

برای خرید بیمه شخص ثالث می‌توانید به وب سایت بیمه دات کام مراجعه کرده و نسبت به خرید این بیمه اقدام نمائید. به منظور خرید، می‌بایست فرم‌های موجود در سایت را تکمیل کرده و درخواست سفارش دهید. پس از سفارش، این بیمه به آدرس مقصد انتخابی شما فرستاده خواهد شد.

ما سعی کردیم کلیه نکات مربوط به انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث را در این مطلب گردآوری کنیم. اگر در زمینه شرایط و قوانین بیمه شخص ثالث به سوالی برخوردید، می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۴۳۷۲ با مشاوران بیمه دات کام ارتباط برقرار کنید یا به سایت https://bimeh.com/ مراجعه نمائید تا اطلاعات لازم در اختیار شما قرار گیرد.

اطلاعات تماس:

آدرس: تهران، سعادت آباد، میدان فرهنگ، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان، پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

پست الکترونیک: info@bimeh.com

شماره تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

کد خبر 523293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.