استاندار جدید سالن های تئاتر را ساماندهی کند

یک کارگردان تئاتر گفت: انتظار می‌رود استاندار جدید ضمن طراحی یک حمایت مالی درست و منطقی از انجمن هنرهای نمایشی اصفهان، پیگیر ساماندهی سالن‌های تئاتر نیز باشد و از طرفی روند ساخت تئاتر شهر که شهردار اصفهان در پایان روزهای کاری خود کلنگ آن را زد نیز بررسی کند.

محمد جواد صرامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به نظر می‌رسد اصفهان دچار سو مدیریت در حوزه تئاتر است. این سو مدیریت صرفاً مربوط به یک بخش نیست، بلکه مربوط به اندیشه اکثر کسانی است که در قانون گذاری یا مدیریت امور و همچنین حمایت از هنرمندان تئاتر درگیر هستند. این امر به مشکلاتی باز می‌گردد که چندین سال روی هم جمع و تبدیل به نوعی بی اعتنایی شده است. در حال حاضر نادیده گرفتن بحث معیشت هنرمندان تئاتر، همچنین بی توجهی به زمان زیادی که از زندگی خود برای تولید یک اثر می‌گذارند و از طرفی فراهم نکردن حداقل امکانات برای آرامش خاطر هنرمندان این حوزه در اصفهان بسیار نمود پیدا کرده است.

وی افزود: این نادیده گرفتن‌ها می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد که اولین نمونه آن نبود پلاتو های تمرین به میزان لازم است. بعضی از گروه‌های تئاتر مدت‌ها در انتظار یک جای تمرین هستند یا مجبور هستند در مکان‌های غیر متعارف تمرین کنند و این درد بزرگی است. این مورد در گروه‌های جوان و تازه کار بیشتر دیده می‌شود در حالی که قشر جوان امیدهای آینده‌ی تئاتر هستند و به نظر من حمایت از جوانان تازه کار و با انگیزه حلقه گمشده این سوءمدیریت ها است.

این هنرمند ادامه داد: دومین مشکل نبود سالن‌های کافی برای گروه‌های تئاتر حرفه ای است. در حال حاضر تنها سالن حرفه ای مربوط به اداره فرهنگ و ارشاد، سالن‌های مجتمع فرهنگی فرشچیان است که طبق قاعده‌ای که اداره ارشاد مدت‌ها به آن پایبند است به بخش خصوصی تحویل داده شده و از آنها اجاره گرفته می‌شود. مبنای آن قانون واگذاری مراکز دولتی به مراکز غیردولتی طبق اصل ۴۴ قانون اساسی است. اما در این قانون که در خرداد ماه سال ۱۳۸۴ توسط رهبر معظم انقلاب به رؤسای سه قوه ابلاغ گردیده صراحتاً اعلام شده این کار زمانی صورت پذیرد که سپردن آن واحد ذیربط متعلق به مراکز دولتی که اداره اش توسط آن مرکز ممکن نیست به یک مرکز غیر دولتی بتواند باعث پیشرفت آن مرکز شود و اگر در سیاست‌های کلی آن که در مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون شده است دقت کنیم واگذاری به بخش خصوصی منوط به زمانی است که مثلاً اداره ارشاد چندین سالن تئاتر دارد و برای اداره بهتر آن مجبور است آن را به بخش خصوصی بدهد.

صرامی اضافه کرد: در شهر اصفهان تنها سالن حرفه ای تئاتر به نام فرشچیان به بخش خصوصی تحویل داده شده که این خود امری خطا است و از طرفی در این چند ساله واحدهای خصوصی که این مکان را اجاره کرده اند نیز به جای اینکه این مکان را برای گسترش رشته هنرهای نمایشی ارتقا دهند و پلاتوهای آن را برای هنرمندان تئاتر قابل استفاده کنند، همه آن‌ها را به سمت اهداف تجاری برده و به جاهایی اجاره داده اند که هیچ توجیه فرهنگی و هنری ندارد و جالب است بدانید تنها یک پلاتوی تمرین برای هنرهای نمایشی در این مجموعه باقی مانده است که از مشکلات بسیاری چون نداشتن تهویه، سیستم خنک کننده و گرم کننده مناسب، سیستم نور مناسب و همچنین نبود یک اتاق مناسب تعویض لباس رنج می‌برد. این کمبودها سال‌ها مطالبه شده و هیچ توجهی نه از طرف اداره ارشاد و نه از طرف واحد خصوصی اجاره کننده نشده است. البته پای حرف واحدهای خصوصی اجاره کننده هم که بنشینیم متوجه می‌شویم که برای تأمین اجاره‌ای که به اداره ارشاد می‌دهند مجبور به تجاری سازی مجتمع شده اند. به نظر من اجاره دادن تنها واحد فرهنگی هنری قابل استفاده برای هنرهای نمایشی شهر اصفهان به واحد خصوصی از اساس کار نادرستی بوده است.

وی تصریح کرد: در مورد واگذاری سالن نمایش استاد فرشچیان به بخش خصوصی نیز بارها نزد ارشاد مطالبه گری شده، اما پاسخی دریافت نشده است و مایلیم این مسأله توسط استاندار جدید به صورت جدی پیگیری شود. به نظر من با در نظر گرفتن شرایط حاکم، بهتر است اداره سالن‌های نمایش تالار فرشچیان توسط اداره ارشاد به انجمن هنرهای نمایشی سپرده شود و همچنین نظارت دقیقی بر عملکرد امور فرهنگی هنری مجتمع فرشچیان صورت پذیرد. انجمن هنرهای نمایشی ساختاری حقوقی دارد و منتخب اهالی تئاتر است. بنابراین حمایت از این انجمن و اعتماد به آنها می‌تواند تحولی در مسیر هنرهای نمایشی استان اصفهان رقم بزند. چه قبول کنیم چه نکنیم آنچه به چشم می‌آید نادیده گرفته شدن هنرمندان هنرهای نمایشی در شهر اصفهان است و این مسأله فقط گلایه به اداره فرهنگ و ارشاد نیست بلکه گلایه به تمام مدیران شهر است که برای هنرمندان تئاتر که بی شک مظلوم ترین هنرمندان کشور محسوب می‌شوند قدم‌های بزرگ و متحولانه برنمی دارند.

این هنرمند ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا هنرمندان تئاتر از لحاظ معیشتی آرامش ذهنی داشته باشند. در دوران کرونا کار هنرمندان تئاتر به صورت کامل تعطیل بود و نتوانستند تئاتر تولید کنند، حتی آموزشگاه‌های مرتبط نیز نتوانستند به خوبی کار خود را پیش ببرند. این اتفاق از لحاظ درآمدی به شدت به آنها ضربه زده است. انتظار می‌رود استاندار جدید بتواند شرایطی را فراهم کند تا دغدغه ذهنی هنرمندان تئاتر کم شود.

صرامی خاطر نشان کرد: انجمن هنرهای نمایشی باید با مدیران استان از جمله مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت حوزه هنری، شهرداری و فرمانداری همدلی داشته باشد. شاید تنها فردی که می‌تواند از این تعامل حمایت کند استاندار جدید باشد. در واقع استاندار از انجمن هنرهای نمایشی به عنوان نمایندگان هنرمندان حمایت کند تا بتوانند کار در حوزه تئاتر را محکم‌تر و پر انگیزه تر پیش ببرند. در اصفهان، نبود وفاق، همدلی و حمایت منطقی به تئاتر لطمه زده است. به گونه‌ای که شهر تهران به عنوان پایتخت و مرکز تئاتر ایران روز به روز ارتباطات خود را با اصفهان کم‌تر می‌کند و نبود مطالبه گری درست و عملکرد قابل قبول دلیل این اتفاق است.

وی افزود: انتظار می‌رود استاندار جدید ضمن طراحی یک حمایت مالی درست و منطقی از انجمن هنرهای نمایشی اصفهان، پیگیر ساماندهی سالن‌های تئاتر نیز باشد و از طرفی روند ساخت تئاتر شهر که شهردار اصفهان در پایان روزهای کاری خود کلنگ آن را زد نیز بررسی کند. اگر مطالبی که به نوعی آسیب شناسی وضعیت تئاتر اصفهان بود به مرحله عمل برسد شک نکنید در تئاتر این شهر تحول بزرگ رخ خواهد داد.

این هنرمند گفت: اگر استاندار جدید به نوعی دعوت انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان که بزودی انتخابات دوره تازه آنها برگزار می‌شود را بپذیرد و جلسه‌ای خصوصی با آنها داشته باشد، یک قدم بزرگ برداشته شده است. از طرفی لازم است استاندار محترم از این انجمن حمایت کند تا بتواند مطالبات هنرمندان تئاتر را پیش ببرند. امید است در دولت جدید همه افرادی که به نوعی مسئولان فرهنگی و هنری شهر اصفهان هستند دست به دست هم دهند و با حمایت از هنرهای نمایشی بتوانند آغازگر یک تحول باشند.

کد خبر 522844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.