۱۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۸:۳۷
دانشجوی واقعی کیست؟

تاریخ این سرزمین افراد بزرگی به خود دیده که شاید نامشان دانشجو نبوده است، اما عمر خود را صرف کسب علم و پیشرفت ایران اسلامی کردند؛ از بزرگانی که صدها سال پیش در کشور زیستند تا جوانانی که در همین چند دهه اخیر بودند و بسیاری از آن‌ها در مسیر پیشرفت کشور قدم برداشتند.به راستی دانشجوی واقعی کیست؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تاریخ این سرزمین افراد بزرگی به خود دیده است که شاید نامشان دانشجو نبوده، اما عمر خود را صرف کسب علم و پیشرفت دانش در ایران اسلامی کردند؛ بزرگانی هم‌چون ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیرالدین طوسی و دانشمندان و علمای بسیاری که در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نکردند و عمر خود را در این مسیر وقف کردند.

در همین چند دهه اخیر هم جوانانی بودند که بسیاری از آنان در مسیر تحصیلات عالی و پیشرفت علمی قدم برمی‌داشتند. آن‌ها آینده‌ای روشن پیشِ‌رو داشتند و می‌توانستند با تلاش و دانش خود پیشرفت کنند و در سازندگی کشور نقش‌آفرین باشند. اما زمانی که احساس کردند میهنشان به حضورشان نیاز دارد، مسیر راحت و مطمئن زندگی را رها کردند. تحصیل علم و پیشرفت در درجات علمی در بهترین دانشگاه‌های کشور و جهان را کنار گذاشتند و راهی مسیر دیگری شدند.

آن‌ها با وجود کمبود امکانات در زمان جنگ هشت ساله جانِ خود را در دست گرفتند و با ایمان و شجاعت راهی جبهه شدند. آن‌ها با انتخابی بزرگ و آگاهانه، امنیت و آرامش امروز ما را رقم زدند. کسانی که شاید اگر دانشگاه را برای ادامه مسیر انتخاب می‌کردند، بهترین دانشجویان زمان خود و از کارشناسان عالی رتبه اکنون بودند؛ کسانی که دانشجویی را در تفکر دانستند و آن را در عملیات‌های دفاع مقدس پیاده کردند و هشت سال با مهندسی جنگ آن را زیستند. دانشجویان واقعی ما آن‌ها بودند که علم را در عمل پیاده کردند.

محسن وزوایی

محسن وزوایی در پنجم مرداد ۱۳۳۹ در تهران متولد شد و در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد. او پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۵ با رتبه یک در رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد. از همان دوران دانشجویی در تشکل‌های اسلامی دانشگاه فعال بود و با وقوع انقلاب اسلامی در اعتراضات و تظاهرات ضد رژیم پهلوی پیشتاز بود.

پس از انقلاب، وزوایی به عضویت جهاد سازندگی درآمد و بعد از آن به سپاه پاسداران پیوست. در جنگ ایران و عراق، فرمانده گردان «حبیب بن مظاهر» در تیپ ۱۰ سیدالشهدا شد و در عملیات‌های حساس از جمله عملیات فتح‌المبین حضور مؤثر داشت.

این شهید در دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در جریان عملیات بیت‌المقدس به درجه رفیع شهادت نائل شد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Mohsen_vezvaee.jpg/250px-Mohsen_vezvaee.jpg

حسن باقری (غلامحسین افشردی)

حسن باقری با نام اصلی غلامحسین افشردی در بیست و پنجم اسفند ۱۳۳۴ در تهران زاده شد. او ابتدا در دانشگاه ارومیه و رشته دامپروری تحصیل می‌کرد، اما به دلیل فعالیت‌های اسلامی و انقلابی پس از انقلاب و کنکور مجدد، با رتبه ۱۰۴ وارد دانشگاه تهران در رشته حقوق قضائی شد.

با آغاز جنگ ایران و عراق، باقری به سپاه پاسداران پیوست و به‌سرعت با هوش، تحلیل‌گری و استعداد فرماندهی‌اش در واحد اطلاعات و عملیات در جبهه‌ها مطرح شد. او در عملیات‌های مهم مانند فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان نقش کلیدی ایفا کرد و بسیاری او را «مغز متفکر جنگ» می‌دانند.

باقری در نهم بهمن ۱۳۶۱ در منطقه فکه، همراه با گروه شناسایی، بر اثر اصابت خمپاره به شهادت رسید.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/10/28/1396102813311273130689010.jpg

مهدی زین الدین

مهدی زین الدین یکی از فرماندهان شاخص جنگ ایران و عراق بود؛ او فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب بود. در دوران قبل از انقلاب و اوایل دانشگاه، درس می‌خواند و همزمان با فعالیت‌های مذهبی–سیاسی خانوادگی، با جریانات مبارزاتی علیه رژیم پهلوی همراه شد.

طبق برخی روایت‌ها، او در دوران دانشجویی موفق به پذیرش تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاهی معتبر (دانشگاه شیراز) شد و حتی گویا پذیرش از دانشگاهی در فرانسه نیز داشت. (بر اساس آنچه در منابع یاد شده آمده، هرچند منبع دقیق دانشگاه فرانسه نیاز به تأیید دارد.)

اما با وقوع جنگ، زین الدین تصمیم گرفت مسیر پزشکی و تحصیل را رها کند و به جبهه بپیوندد؛ او فرمانده‌ای شجاع و با ایمان شد. در جبهه، با حضور فعال، رهبری لشکر ۱۷ را بر عهده گرفت و تلاش کرد تا همواره جوانان را با انگیزه، اعتماد به نفس و روحیه معنوی پیش ببرد. زندگی و انتخاب او نماد ایثار، اولویت آرمان بر زندگی شخصی، و فداکاری برای وطن است.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Mehdi_Zeinoddin.jpg

مجید بقایی

اطلاعات درباره شهید مجید بقایی نسبت به برخی دیگر از شهدا کمتر در منابع آزاد در دسترس است. با این حال بر اساس منابعی که درباره «نخبگان دانشجو شهید» آمده است، مجید بقایی در دوران قبل از جنگ دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه جندی-شاپور اهواز بود.

با شروع جنگ ایران و عراق، او نیز مانند بسیاری دیگر از جوانان نخبه، تصمیم گرفت ادامه تحصیل را رها کند و به دفاع از کشور بپردازد. گفته می‌شود که او بعداً به فرماندهی در قرارگاه «کربلا» منصوب شد.

این مسیر از پزشکی و رشته دانشگاهی تا فرماندهی در جنگ نشانگر این است که برای او، خدمت به کشور و ایمان، بر هر چیز دیگری اولویت داشت. زندگی شهید بقایی نمایانگر تعهد جوان مسلمان به مسئولیت اجتماعی و آماده بودن برای ایثار است.

https://wikidefa.ir/attach/1747881715.jpg

محمدابراهیم همت

شهید محمدابراهیم همت جزو فرماندهان محبوب و شناخته‌شده دوران دفاع مقدس بود. طبق منابعی که درباره «دانشجویان نخبه شهید» منتشر شده، دوران تحصیل او در دانشگاه علامه طباطبایی با رشته «تربیت معلم» سپری شد.

همت با شروع جنگ، تمام مسیر خود را وقف دفاع از کشور کرد. فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) را بر عهده گرفت و با شجاعت و تلاش فراوان، در بسیاری از عملیات‌ها نقش داشت. شهامت، فداکاری و روحیه رهبری او باعث شد که همت به نماد ایثار بسیاری از رزمندگان تبدیل شود.

زندگی او به ما یاد می‌دهد که تحصیلات و مدرک تنها یک بخش از مسیر است و آنچه انسان را متمایز می‌کند باور، شجاعت و مسئولیت‌پذیری است.‌

Mohammad Ebrahim Hemmat - Wikipedia

مصطفی چمران

مصطفی چمران از پیشگامان مبارزه، دانش و انقلاب بود. او پیش از انقلاب، تحصیلات خود را تا دکترای فیزیک به‌ویژه فیزیک پلاسما ادامه داد. بر اساس اطلاعات منتشرشده، دوران تحصیل علمی و پژوهشی‌اش در خارج از کشور (آمریکا) بود.

با وقوع انقلاب و سپس جنگ، چمران انتخاب کرد تا به جای ادامه پژوهش و زندگی علمی، در جبهه و میان رزمندگان باشد. فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم شد و در جبهه‌های سخت مثل جبهه دهلاویه به دفاع از کشور پرداخت.

شهادت او در اوایل جنگ تحمیلی، نقطه عطفی بود که نشان داد علم و ایمان اگر با هم باشند، چه بزرگی می‌توانند بخلق کنند. چمران برای بسیاری نماد «دانشجو + مجاهد» است.

https://commons.wiki.khomeini.ir/w/images/thumb/0/08/%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C_%DA%86%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpg/800px-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C_%DA%86%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpg

به گزارش ایمنا، هر یک از این شهدا با وجود شاخص علمی خود انتخاب کردند راهی متفاوت را بروند: راهی که تنها هدفش ادامه تحصیل و رفاه نبود، بلکه ایثار، مسئولیت و خدمت به وطن چشم‌انداز آن بود. آن‌ها به ما آموختند که دانش و علم مهم است، اما اگر با ایمان و مسئولیت همراه شود، می‌تواند بار سنگینی از آرمان، آزادگی و عزت بر دوش بکشد.

کد خبر 930429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.