ضایعه‌های پوستی از عوارض داروهای صرع/برخی بیماری‌های عصبی ریشه ژنتیکی دارد

یک متخصص ‌مغز و اعصاب گفت: بهتر است بیماران ‌صرعی از مصرف سیگار و الکل اجتناب کنند تا دچار حمله‌های زیاد تشنج نشوند، برای ۹۰ درصد بیماران درمان‌های دارویی را شروع می‌کنیم و معمولا با یک نوع دارو بیماری صرع کنترل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیما شاه‌زمانی در خصوص درمان بیماری صرع در برنامه مجازی، اظهار کرد: برای درمان صرع کنترل تشنج‌ها لازم است، برای ۹۰ درصد بیماران درمان‌های دارویی را شروع می‌کنیم و آنچه حائز اهمیت است اینکه با یک نوع دارو بیماری صرع کنترل می‌شود، اگر یک نوع دارو برای بیمار کفایت نداشته باشد می‌توانیم داروهای دیگری را استفاده کنیم.

بروز عوارض داروها و لزوم اطلاع‌رسانی به پزشک

وی افزود: داروهای صرع عوارضی مثل اختلالات کبدی، کلیوی، پوستی و گوارشی را دارد، اگر بیماری با این داروها دچار عارضه شود باید به پزشک معالج برای تغییر دارو اطلاعات لازم را ارائه دهد تا روند تغییر داروی مصرفی او صورت بگیرد.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: زمانی که برخی عارضه‌های دارویی مانند خارش و ضایعه‌های پوستی نمایان می‌شود، ضروری است در این حالت بیمار این موارد را به پزشک معالج اطلاع دهد، علاوه بر این موارد بیماران صرعی باید مصرف هر نوع داروی جدید و استفاده از داروهای هورمونی و پیشگیری از بارداری را به پزشک اطلاع دهند.

شاه‌زمانی ادامه داد: اگر افراد بیمار داروهای دیگری را با داروهای ضدتشنج بخورند دچار مسمومیت می‌شوند و آگاهی پزشک معالج از این تداخل دارویی مهم است، در واقع وابسته به نوع، تعداد تشنج‌ها و سندروم طول دوره درمان و مصرف داروهای بیماران صرعی تشخیص داده می‌شود، لازم است بعد از طی شدن مدت زمان تعیین شده، مصرف داروها با تجویز پزشک کاهش پیدا کند.

رژیم غذایی کتوژنیک برای کودکان مبتلا به صرع

وی خاطرنشان کرد: برای بیمارانی که با مصرف دارو نتوانیم به کنترل کانون تشنج برسیم، با عمل جراحی آن منطقه به بهبود بیماران صرع کمک می‌کنیم، علاوه بر این موارد با استفاده از برنامه رژیم غذایی کتوژنیک برای افراد مبتلا به صرع به خصوص برای کودکان دو تا پنج سال می‌توان نسبت به درمان اقدام کنیم.

این متخصص مغز و اعصاب در مورد کمک‌های اولیه برای بیماران صرع گفت: برای بیمارانی که دچار تشنج شده‌اند برای ارائه کمک‌های اولیه در صورت عینکی بودن بیمار باید ابتدا عینک را از صورت او برداریم، اگر لباس و گردنبندی تنگ دارد آن را باز کنیم تا حس خفگی به بیمار دست ندهد، اشیای تیز و برنده را از اطراف او برداریم و جلوی حرکات سریع دست و بدن او را هم نگیریم.

شاه زمانی اضافه کرد: از ابتدای تشنج به زمان توجه کنیم و طول مدت تشنج را در نظر بگیریم، برای پزشک معالج دانستن این طول زمانی تشنج بسیار مهم است. به دهان بیمار دست نزنیم و فک و دهان او را هم فشار ندهیم، در هنگام تشنج و بعد از آن به بیمار آب و مایعات ندهیم، به دلیل اینکه دادن آب و مایعات سودی برای بیمار صرعی ندارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که حرکات تشنج بیمار آرام‌تر شد صبر کنیم و بعد از آن بیمار را به سمت پهلو خوابانیده و زیر سر بیمار یک لباس نرم برای جلوگیری از آسیب به سر او بگذاریم، دادن تنفس مصنوعی به بیمار در هنگام حمله تشنجی اصلاً لازم نیست.

این متخصص مغز و اعصاب، اظهار کرد: بروز تشنج برای بیمار مبتلا به صرع نیازمند محرک‌ها نیست، اما گاهی اوقات بی‌خوابی، ترس، مصرف الکل و عدم مصرف داروها محرکی برای بروز تشنج و حمله صرعی می‌شود، لازم است بیماران صرعی از استرس‌ها و هیجان‌ها به دور باشند و داروهای خود را به موقع مصرف کنند.

تشنج بیشتر از پنج دقیقه و ضرورت مراجعه به اورژانس

شاه زمانی، اضافه کرد: اگر تشنج‌ها بیش از پنج دقیقه طول کشید و بیمار هوشیاری خوبی نداشت باید به اورژانس مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرد، هیچ شاهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد که خوردن تعدادی از مواد غذایی باعث افزایش حمله‌های صرع می‌شود و این موارد هنوز اثبات نشده است.

وی تاکید کرد: بهتر است بیماران صرعی از مصرف سیگار و الکل اجتناب کنند تا دچار حمله‌های زیاد تشنج‌ها نشوند، بیماران صرع می‌توانند ورزش‌های پیاده‌روی آهسته، پینگ پنگ و فعالیت‌های کم ریسک را داشته باشند و نمی‌توانند ورزش‌های پرریسک مانند دوچرخه سواری، شنا، اسکیت و اسب سواری انجام دهند، در صورت علاقمندی زیاد به انجام این ورزش‌ها باید با ایمنی کافی و دستور پزشک معالج این ورزش‌ها را انجام دهند.

نقش وراثت در بروز عارضه و ازدواج بیماران صرعی

این متخصص مغز و اعصاب، گفت: بعضی از انواع صرع‌ها به به صورت موروثی به فرزندان منتقل می‌شوند و مسائل ارثی و محیطی در این اتفاق دخیل است، ممکن است فرزندان افراد مبتلا به صرع در جامعه ریسک ابتلای بالاتری به این بیماری را داشته باشند.

شاه زمانی، تصریح کرد: با گذشت زمان و دوره جدید زندگی و شناختی که مردم از این بیماری پیدا کرده‌اند، نگرش جامعه نسب به قبل به این بیماری تغییر یافته و بسیاری از بیماران صرع ازدواج کرده، فرزندآوری و فعالیت اجتماعی دارند، باید بیماران صرعی قبل از ازدواج مصرف منظم داروها و درمان کنترل شده تحت نظر پزشک معالج را در دستور کار داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این گروه از بیماران ضروری است قبل از ازدواج حتماً موضوع بیماری صرع را با شریک زندگی خود مطرح کرده و از پنهان کاری پرهیز کنند، امیدواریم با اصلاح نگرش آحاد جامعه نسبت به بیماری صرع، بیماران مبتلا به این عارضه بتوانند در جامعه زندگی سالمی داشته باشند.

کد خبر 522569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.