خواص ماست + انواع، کاربرد، مضرات و فواید ماست

ماست از دسته لبنیات دارای رنگ سفید است که در کاهش آفتاب سوختگی، براق کنندگی مو و پوست، درخشندگی دندان ها، درمان عفونت های قارچی و رفع آکنه های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع ماست دارای خواص و فواید فراوانی هستند.

به گزارش ایمنا، ماست از دسته پر مصرف ترین لبنیات‌های سفره خانواده‌های ایرانی است. از آن جایی که علاوه بر بزرگسالان، کودکان نیز به این ماده غذایی علاقه نشان می‌دهند، بنابراین بهتر است والدین از خواص بی نظیر ماست و لبنیات برای کودکان خود آگاهی پیدا کنند. بزرگسالان باید بدانند که ماست تنها در کنار وعده‌های غذایی کاربرد ندارد بلکه می‌تواند در درخشان کردن پوست، مو و دندان‌ها بسیار مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین ماسک فوق‌العاده ای به حساب آید. این ماده لبنیاتی سرشار از کلسیم بوده و در درمان‌های مختلف کاربرد دارد.

ارزش غذایی ماست

ماست یک ماده تخمیر شده و محبوب در میان لبنیات‌های دیگر است. ماست از جمله لبنیات‌های دارای پروتئین، کربوهیدرات، امگا و فیبر بالا است که پروتئین بیشتری نسبت به شیر معمولی در خود جای داده است. این ماده لبنیاتی دارای کلسیم و فسفر باید در برنامه غذایی کودکان و بزرگسالان جا گیرد. ویتامین B۱۲،، K، B۶ و روی از دیگر ارزش‌های موجود در ماست به شمار می‌رود. ماست در درمان مشکلات پوستی و افزایش درخشندگی دندان‌ها بسیار مفید است و در تهیه انواع دسرها کاربرد دارد.

خواص ماست + انواع، کاربرد، مضرات و فواید ماست

انواع ماست

ماست هم زده، ماست قالبی و ماست چکیده از ماست‌های مصرفی مردم محسوب می‌شوند. ماست مانند بسیاری از لبنیات‌ها، انواعی با خاصیت‌ها و فواید متفاوتی دارد که برای افراد با شرایط، نیازهای بدنی و غذایی گوناگونی است:

ماست یونانی و خامه‌ای

ماست یونانی یا خامه‌ای یک ماست تقریباً سفت است که پروتئین زیادی دارد. این نوع ماست قند کمتری نسبت به دیگر ماست‌ها دارد اما در بعضی مواد به دلیل مصرف ذرت و نشاسته در مواد تشکیل دهنده آن برای ایجاد قوام، بهتر است که ورزشکاران از این ماست‌ها میل کنند.

ماست کم چرب یا بدون چربی

ماست‌های کم چرب و یا بدون چربی دارای پتاسیم بسیاری است که منجر به کاهش خون می‌شود و از ابتلای افراد به سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. مصرف ماست‌های کم چرب برای افراد مبتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود.

ماست پر چرب

ماست پر چرب یکی از ماست‌هایی است که با وجود چربی برای سلامت انسان مفید محسوب می‌شود. این نوع ماست دارای پتاسیم، اسید فولیک، ویتامین A، ویتامین D و پروتئین فراوانی است و افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و چربی خون نمی‌باشند، می‌توانند این ماست را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

ماست میوه‌ای

ماست میوه‌ای یا ماست طعم دار از انواع ماست‌هایی است که باید با دقت مصرف شود. این دسته از ماست‌ها با وجود چربی کمی که دارند اما کالری و قند بسیاری را در خود جای داده اند که گاهی مساوی با ماست‌های پر چرب قرار می‌گیرند. اگر فرزندان شما با مزه شیرین این ماست‌ها ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند، بهتر است که با استفاده از وانیل به ماست مزه بدهید تا مصرف آن، اثر نامناسب کمتری ایجاد کند. هلو، بلوبری و توت فرنگی از طعم دهنده‌های موجود در ماست‌های میوه‌ای محسوب می‌شوند.

ماست کفیر

ماست کفیر نوعی ماست رقیق شده است که علاوه بر ویتامین D، کلسیم و پروتئین دیگر ماست‌ها را در خود جای داده است. این ماست در سه نوع بدون چربی، کم چرب و پر چرب قابل مصرف است. به دلیل گازدار بودن این نوع ماست و اثر پروبیوتیکی موجود در آن، ماست کفیر دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد تومور، هضم لاکتوز، درمان نفخ و بیماری‌های گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است.

ترکیبات ماست

دو قاشق سوپ‌خوری ماست را در یک لیتر شیر کم چرب جوشانده شده بریزید. این ماست‌ها در حکم باکتری برای تهیه ماست عمل می‌کند. هنگام اضافه کردن ماست باید دقت کنید که دمای شیر رو به سردی است.

خواص ماست

ماست یک ماده اشتهاآور است که در رفع یبوست، دفع سموم بدن، افزایش زیبایی، کاهش چربی خون، براق کننده ظروف برنجی و رفع کننده آفتاب سوختگی افراد مؤثر است. این ماده لبنیاتی خواص فراوانی دارد و می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

خواص ماست + انواع، کاربرد، مضرات و فواید ماست

ماست، تسریع دهنده هضم معده و رفع کننده مشکلات گوارشی

خاصیت پروبیوتیکی ماست از خواص اساسی و اصلی ماست‌ها در درمان مشکلات گوارشی و معده‌ای محسوب می‌شوند. این خواص به هضم سریع غذا در معده کمک می‌کند و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. پروبیوتیک از مواردی است که به جذب مواد مغذی در بدن کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

برانگیختن قوه ادراک با مصرف ماست

مصرف ماست طبیعی می‌تواند ارتباط سلول‌های خاکستری مغز را با قسمت غشایی پیشین مغز افزایش دهد و قوه ادراک و شناخت افراد را بالا ببرد. بنابراین مصرف ماست برای کودکان جهت افزایش هوش آنها بسیار توصیه می‌شود.

تضمین لاغری با مصرف ماست

ماست به دلیل مواد مغذی و کلسیم قابل توجهی که در خود دارد، از ترشح هورمون کورتیزول که موجب چاقی افراد می‌شود، جلوگیری می‌کند و منجر به لاغری افراد می‌شود. افزایش متابولیسم بدن در حالی است که علاوه بر کاهش چربی‌های اطراف کمر، عضله‌های بدون چربی را در فرد ذخیره می‌کند.

ماست، افزایش دهنده درخشندگی و سلامت دندان‌ها

ماست به دلیل وجود کلسیم فراوان موجب می‌شود که فرد دندان‌های سفید و درخشانی را برای خود ایجاد کند. همچنین از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. قند طبیعی موجود در این ماده موجب کرم خوردگی دندان‌ها نمی‌شود.

ماست، ماده‌ای مفید برای پوست، مو و زیبایی

آبرسانی و لایه برداری از مواردی است که این روزها در آرایشگاه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همراه کردن ماست با جو دو سر می‌تواند ماسکی جهت آبرسانی و لایه برداری پوست محسوب شود. شست و شوی موها پس از ۱۵ دقیقه آغشتگی با ماست به درخشانی و نرمی موها منجر می‌شود. همچنین با استفاده از ماست به عنوان پماد بر روی پوست مانند زیر چشم از تیرگی آن محل بکاهید. ماست لب‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و از خشکی پوست بدن جلوگیری می‌کند.

ماست، ضد آکنه طبیعی و عفونت‌های قارچی

قرار دادن مقداری ماست بر روی لکه‌ها یا مصرف خوراکی وار آن به رفع التهاب‌ها کمک می‌کند. ترکیب ماست و زردچوبه اثر ضد التهابی ماست را افزایش می‌دهد. ماست عفونت‌های قارچی موجود در روده‌ها را از بین می‌برد و تعادل میان باکتری‌ها ایجاد می‌کند. برای رفع عفونت قارچی باید از ماست استفاده موضعی کرد.

کاربرد ماست

ماست در تهیه ماسک‌های صورت، چاشنی دسرها، کشک، دوغ، قرقورت، ماست میوه‌ای، ماست چکیده، ماست منجمد و ماست پاستوریزه از کاربردها و فراورده‌های ماستی به شمار می‌روند.

خواص ماست + انواع، کاربرد، مضرات و فواید ماست

بهترین زمان خوردن ماست

ماست دارای کلسیم و خواص درمانی زیادی برای معده است بنابراین بهتر است که ماست را در زمانی که معده خالی است و یا پیش از میل کردن غذا مصرف کنید تا کلسیم بیشتری به بدن شما جذب شود.

مضرات و عوارض بیش از حد مصرف ماست

ماست دارای طبع سرد و تر است. بهتر است افراد در مصرف این ماده غذایی طبع بدنی خود را در نظر بگیرند. ماست چکیده سردی کمتری نسبت به ماست معمولی دارد. همچنین اسید لاکتیک موجود در ماست به ریه، کلیه، مغز و اعصاب آسیب وارد می‌کند بنابراین در روز باید به مقدار مطلوبی به مصرف ماست اقدام کرد. افراد مبتلا به بیماری صرع، یبوست روده‌ای، شب ادراری، آلرژی، رماتیسم، خار پاشنه و بیماری‌های اعصاب و روان باید کمتر از ماست استفاده کنند. مصرف ماست برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف توصیه نمی‌شود.

ممنوعیت‌ها و مصلح های ماست

ماست مانند هر نوع مواد غذایی دارای مصلحی است. بهتر است که افراد آن را همراه پونه، گل محمدی، موسیر و نعناع مصرف کنند. همچنین از مصرف ماست به همراه ماهی، اسفناج و ترشی باید پرهیز کرد.

کد خبر 522117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.