خلافی خودرو چیست؟ + ۶ روش سریع استعلام و پرداخت خلافی ماشین در سال ۱۴۰۰

تخلفات رانندگی زمانی رخ می‌دهد که رانندگان قوانین مربوط به عملکرد وسایل نقلیه در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را نقض کنند. آگاهی از قوانین رانندگی و جرایم مربوط به نقض آن‌ها در احتیاط بیشتر رانندگان و کاهش خلافی خودرو تأثیر مثبتی دارد.

ما در این مطلب در صدد ارائه تعریفی از خلافی خودرو و شیوه‌های کاربردی برای استعلام و پرداخت خلافی ماشین در کمترین زمان ممکن هستیم. پس اگر شما از رانندگانی هستید که به رانندگی ایمن و کاهش خسارات جانی و مالی خودروی خود و دیگران اهمیت می‌دهید، این مطلب را از دست ندهید.

خلافی خودرو چیست؟

همانطور که اشاره شد، خلافی خودرو همه تخلفات و نقض قوانین رانندگی را در بر می‌گیرد که شما با وسیله نقلیه خود مرتکب می‌شوید. این موارد، در پرونده خودروی شما نزد نیروی انتظامی ثبت می‌شود که بعضی از این خطاها باعث می‌شوند رانندگی پرخطر همراه با جرایم سنگین را تجربه کنید.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی پلیس هم در ثبت و ضبط جرایم رانندگی دقیق و عمل کرده و دوربین‌های کنترل سرعت را در سراسر شهرها قرار داده است! پس مراقب تخلفات خود باشید. اطلاعات تخلفات رانندگی در سیستم‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌گردد و روش‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی برای بررسی آنان وجود دارد.

جریمه خودرو چه انواعی دارد؟

خلافی خودرو ممکن است از چند نوع جریمه تشکیل شود:

قبض جریمه

حتماً شما نیز این قبض‌ها را به خاطر می‌آورید که از دیرباز تا کنون به ماشین الصاق می‌شدند و به شکل تسلیمی به راننده متخلف تحویل داده می‌شد! همچنین قبض جریمه به روش‌های دیگر از جمله الصاقی، دوبرگی، ثبت تخلف با دوربین نیز انجام می‌شود.

نمره منفی گواهینامه

وقتی همراه با جریمه رانندگی، نمره منفی گواهی‌نامه نیز برای راننده‌ای که تخلف کرده است در نظر گرفته شود. این نمره منفی اگر به حد خاصی برسد می‌تواند موجب توقیف سه ماهه، شش ماهه گواهینامه و یا حتی باطل شدن گواهی‌نامه شود.

توقیف خودرو

زمانی که تخلف خودرو بیش از حد سنگین باشد باعث می‌شود خودرو توقیف شود که در این صورت علاوه بر این‌که پرداخت خلافی خودرو، می‌بایست هزینه حمل، پارکینگ و خدمات مرتبط را بپردازید.

برخی از جرایم رانندگی وسایل نقلیه که با توقیف خودرو توسط پلیس راهور همراه هستند، در زیر لیست شده‌اند:

  • جریمه عبور از چراغ قرمز، حرکات نمایشی، سبقت غیر مجاز و ۰۰۰
  • عبور از چراغ قرمز و سبقت غیر مجاز
  • حرکت نمایشی مانند دور زدن درجا و با حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ
  • تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت)
  • سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه
  • حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها
  • رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان یا افیونی
  • عبور از محل ممنوع
  • تجاوز به چپ از محور راه
  • عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو
  • عدم رعایت حق تقدم عبور و...

پیشنهاد ما به شما خواندن " راهنمای خلافی خودرو " برای آگاهی از لیست جرایم خطرساز است.

خلافی خودرو چیست؟ + ۶ روش سریع استعلام و پرداخت خلافی ماشین در سال ۱۴۰۰

خلافی خودرو چیست؟ + ۶ روش سریع استعلام و پرداخت خلافی ماشین در سال ۱۴۰۰ سرعت غیرمجاز در جاده‌ها یکی از جرایم خطرساز در لیست خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو

بر اساس ماده ۲۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی راهنمایی و رانندگی، ناجا مکلف است امکان دسترسی رانندگان و مالکان به صورت وضعیت خلافی وسایل نقلیه آنها را فراهم کند.

برای مواجه نشدن با مبلغ سنگین خلافی خودرویتان، استعلام و پرداخت به موقع آن‌ها ضرورت می‌یابد.علاوه بر کمرشکن شدن جمع مبالغ جرایمی که از آن‌ها خبرندارید، این احتمال هم وجود دارد که ناگهان پلیس خودروی شما را به علت جرایم سنگین توقیف کند. پس با توجه به این مسائل، استعلام از جرایم ماشین با روش‌هایی ضرورت می‌یابد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰

قبلاً که استفاده از اینترنت و اعتماد به آن چندان رایج نبود، افراد برای دریافت خلافی به یکی از مراکز پلیس + ۱۰ رفته و با پرداخت مبلغی مشخص، صورت ریز خلافی وسیله نقلیه خود را دریافت می‌کردند. مدارک موردنیاز برای پرداخت حضوری جرایم رانندگی دربرگیرنده مدارک زیر است:

  • اصل کارت شناسایی مالک خودرو
  • سند مالکیت خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث

بیمه ثالث خودرو، بیمه‌ای دارای اجبار قانونی است. بیمه شخص ثالث ماشین، خسارات جانی و مالی اشخاص ثالث را در تصادفات و خسارات جاده‌ای جبران می‌کند.

برای استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو به این جا مراجعه نمائید:

https://bimeh.com/thirdparty

البته بیمه دیگری نیز برای خودرو با عنوان بیمه بدنه وجود دارد. این بیمه اختیاری است و فقط خسارات مالی بدنه خودروی مقصر را جبران می‌کند. این بیمه در لیست مدارک مورد نیاز برای رفع خلافی خودرو ذکر نشده است.

خلافی خودرو چیست؟ + ۶ روش سریع استعلام و پرداخت خلافی ماشین در سال ۱۴۰۰

جبران خسارات تصادفات با بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو

مراجعه حضوری برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو کماکان رواج دارد ولی با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت کاهش رفت و آمدها، لازم است دسترسی به صورت وضعیت خلافی از طریق شبکه‌های تارنما (وب سایت) یا تلفن گویا فراهم شود و از طریق پست یا سامانه‌های سیستم‌های الکترونیکی و مخابراتی، سالانه به مالکان وسایل نقلیه صورت وضعیت تخلفات و میزان جرایم وسایل نقلیه متعلق به آنها را اعلام کند. از طرف دیگر، افراد با فراگیر شدن اینترنت، استفاده از روش‌های زیر را ترجیح می‌دهند:

استعلام خلافی از طریق سایت راهور

مالکان می‌توانند از طریق سایت راهور ۱۲۰ نسبت به صورت وضعیت خلافی وسیله نقلیه خود مطلع شوند. برای این‌کار کافی‌ست شماره‌ی مندرج را در سایت پلیس راهور به آدرس www.Rahvar120.ir در قسمت استعلام خلافی خودرو وارد نمائید.

استعلام خلافی از طریق کدهای دستوری USSD

با شماره‌گیری کد #۱۱۰* و اطلاع از کد هفده رقمی VIN اتومبیل (موجود در سند و کارت ماشین) می‌توانید میزان جریمه خودروی خود را استعلام کنید. پرداخت خلافی از طریق همین سامانه نیز امکان‌پذیر است.

استعلام خلافی با پیامک ( SMS)

یکی از راحت ترین روش‌هایی که می‌توان در هر زمان و مکانی از آن جهت استعلام گرفتن خلافی خوردو استفاده کرد، استعلام خلافی خودرو با پیامک است. به این منظور کد هفده رقمی VIN موجود بر روی سند یا کارت ماشین را به یکی از سه شماره زیر ارسال نمایید:

  • ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  • ۳۰۰۰۵۱۵۱
  • ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

پس از این‌که کد را ارسال کردید خلافی خودرو شامل شناسه قبض و پرداخت در قالب پیامک برای شما ارسال خواهد شد. با استفاده از اطلاعاتی که در دست دارید می‌توانید خلافی ماشین را توسط یکی از روش‌های الکترونیکی شامل درگاه پرداخت اینترنتی، دستگاه کارت‌خوان و کدهای USSD پرداخت کنید.

استعلام خلافی از طریق اپلیکیشن

  • اپلیکیشن‌های استعلام خلافی خودرو بسیار فراوان با قابلیت‌های زیر در دسترس هستند:
  • استعلام خلافی خودرو شامل تعداد تخلفات، مبلغ، محل تخلف و …
  • استعلام نمره منفی شامل تعداد تخلف و تعداد نمره منفی گواهینامه
  • استعلام تصادفات خودرو شامل نوع تصادف، مقصر تصادف، تاریخ و …
  • عدم دریافت هزینه اضافی
  • پرداخت آنلاین

استعلام خلافی با تماس تلفنی

هم‌چنین می‌توانید با شماره‌گیری شماره‌ی ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس گرفته و شماره ۱۷ رقمی VIN مندرج در پشت کارت ماشین را برای کارشناسان بخوانید و از میزان جرایم و یا عدم خلافی خودرو خود اطلاعات به دست آورید.

چگونه خلافی خودرو را کاهش دهیم؟

خطا همیشه از ازل همراه انسان بوده و هست. این خطا در رانندگی با عنوان جرایم و خلافی خودرو تعبیر می‌شود.گاهی خلافی خودرو با ریسک و خساراتی همراه است. پلیس راهنمایی و رانندگی، نمایندگی‌ها و سامانه‌های فروش آنلاین بیمه همگی دست در دست هم در صدد کاهش رانندگی‌های خطرساز، بالابردن ایمنی رانندگی و جبران خسارات رانندگان و افراد جامعه هستند. گاهی مسئولیت پلیس در قالب اصل تنبیه و خلافی خودرو تجلی می‌کند.

سامانه‌های استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه نظیر bimeh.com، ریسک‌ها و خسارات رانندگی را با ارائه انواع بیمه‌های وسایل نقلیه نظیر بیمه شخص ثالث خودرو، بیمه بدنه ماشین و بیمه شخص ثالث موتور جبران می‌کنند.

خلافی خودرو چیست؟ + ۶ روش سریع استعلام و پرداخت خلافی ماشین در سال ۱۴۰۰

فرهنگ سازی رانندگی ایمن و بیمه برای کاهش جرایم رانندگی

سامانه خرید اینترنتی بیمه دات کام با فرهنگ‌سازی و رانندگی ایمن، در صدد است که در بستر اینترنت به ارائه اطلاعات مفید و خدمات انواع بیمه خودرو به کمک رانندگان بشتابد. مطمئناً این هدف فرهنگ سازی و آموزش جبران خسارت‌های تصادفات رانندگی، با توجه و دقت بیشتر رانندگان، رعایت قوانین و جلوگیری از بروز خلافی خودرو حاصل خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید از طریق درگاه‌های زیر با بیمه دات کام در ارتباط باشید:

آدرس: تهران، سعادت آباد، میدان فرهنگ، خیابان سرو شرقی، پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

کدپستی: ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

پست الکترونیک: info@bimeh.com

شماره تماس :۴۳۷۲-۰۲۱

کد خبر 520314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.