پذیرش ادامه مذاکرات در گرو قبول FATF است

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: زمانی که ایران در چارچوب مذاکرات قرار گیرد، نوعی چراغ سبز به FATF نشان داده است، برداشته شدن تحریم‌ها و پذیرش FATF در گرو یکدیگر بوده و طبیعی است که در چارچوب مذاکرات پذیرفته شود زیرا غیر از این تعارض به وجود می‌آید.

سید کمیل طیبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سیگنال‌های سیاسی در ایران تأثیر مستقیم بر بازار ارز دارد، در چند ماه اخیر نیز بازار ارز وابستگی زیادی به اخبار مثبت و منفی از انجام شدن یا به تعویق افتادن مذاکرات نشان داده به طوری که هرگاه این سیگنال ایجاد شده که ممکن است برای مدت طولانی مذاکرات انجام نشود بازار به سرعت عکس‌العمل نشان می‌دهد.

وی افزود: اگر مذاکرات انجام شده و تحریم‌ها برداشته شود برخی منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد شده و عرضه ارز در کشور افزایش خواهد یافت بنابراین محدودیت ایجاد شده از کمبود منابع ارزی بر طرف شده، ریسک بازار کاهش یافته و زمینه برای فعالیت‌های تجاری ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: در آینده به واسطه به جریان افتادن تجارت، صادرات نفتی و غیرنفتی تقویت شده همچنین زمینه برای واردات کالاهای سرمایه‌ای فراهم می‌شود که منجر به افزایش ظرفیت تولید می‌شود بنابراین علاوه بر تأمین کالاهای مورد نیاز داخل، تولید کالاهای صادراتی نیز افزایش می‌یابد.

بازار و عوامل بازارساز به شکل‌گیری مذاکرات توجه ویژه دارند

طیبی اضافه کرد: بازار و عوامل بازارساز به شکل‌گیری مذاکرات توجه ویژه دارند زیرا منجر به برطرف شدن نااطمینانی‌ها و کاهش ریسک بازار می‌شود بنابراین فشار تقاضا اضافی کم شده و تقاضاهای واقعی به آینده موکول خواهد شد.

وی تصریح کرد: سیگنال‌های مثبت از مذاکرات به بهبود بازار ارز کمک می‌کند آنچنان که در هفته گذشته نیز شوکی ناشی از اخبار منفی بر بازار وارد شده و منجر به افزایش قیمت دلار تا بیش از چهار هزار تومان نسبت به دو ماه قبل شد، اکنون نیز بازار ارز تعدیل شده اما این شرایط موقت بوده و کوتاه مدت است بنابراین لازم است مذاکرات در آینده نزدیک عملیاتی شود تا فرصت ثبات در بازار ارز که اکنون ایجاد شده است، از بین نرود.

این استاد دانشگاه گفت: زمانی که ایران در چارچوب مذاکرات قرار گیرد نوعی چراغ سبز به FATF نشان داده است، نظام جمهوری اسلامی اکنون به دنبال بر طرف شدن این مشکل اقتصادی است، برداشتن تحریم‌ها و FATF در گرو یکدیگر بوده و طبیعی است که در چارچوب مذاکرات FATF نیز پذیرفته شود، زیرا غیر از این تعارض به وجود می‌آید، زمانی که روند مذاکرات پیش روی کند موضوع FATF نیز مورد توجه قرار گرفته و حل خواهد شد.

کد خبر 519866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.