داروی رمدسیویر چیست؟ + راهنمای کامل علایم، عوارض، درمان و شیوه‌های پیشگیری

رمدسیویر (Remdesivir‎) یکی از پرمصرف‌ترین داروهای درمان کرونا در ایران است که با وجود عوارض کلیوی و کبدی تزریق می‌شود و خطر مرگ را در برخی از مبتلایان به کووید -۱۹ کاهش می‌دهد.

تاکنون هیچ دارویی برای درمان قطعی کرونا وجود نداشته اما برخی داروها نظیر "رمدسیویر" که در لیست دارویی وزارت بهداشت قرار گرفت، جهت درمان بیماران حاد استفاده می‌شود.اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره داروی رمدسیویر برای درمان بیماری کرونا داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.

داروی رمدسیویر چیست؟

دارویی که برای مبارزه با ابولا ایجاد شده است به عنوان یک درمان Covid-۱۹ مورد مطالعه قرار می‌گیرد. یافته‌های امیدوار کننده‌ای در این زمینه وجود دارند ولی محققان درباره آن‌ها احتیاط می‌کنند. چرا؟ داروی رمدسیویر به عنوان یک درمان احتمالی برای موارد بحرانی بیماری جدید کروناویروس (COVID-۱۹) مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که این دارو هنوز در هیچ کشوری برای درمان COVID-۱۹ تأیید نشده است، مطالعات اخیر ادعا کرده است که نتایج نویدبخشی یافته است.

این یک داروی با خواص ضد ویروسی است که توسط شرکت بیوتکنولوژی مستقر در ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ برای درمان موارد ابولا تولید شد.

ویروس‌های کرونا RNA تک رشته‌ای به عنوان ماده ژنتیکی خود دارند. هنگامی که ویروس جدید کرونا SARS-CoV۲ وارد سلول انسانی می‌شود، یک آنزیم به نام RdRP به تکثیر ویروس کمک می‌کند.

چگونه باید از داروی رمدسیویر استفاده کرد؟

Remdesivir به صورت محلول (مایع) و پودری است که با مایع مخلوط شده و تزریق می‌شود. (به آرامی تزریق می‌شود) پزشک یا پرستار بیمارستان به مدت سی تا صد و بیست دقیقه این دارو را در ورید تزریق خواهد کرد. معمولاً این دارو یک بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ روز متوالی تجویز می‌شود. طول درمان شما بستگی به میزان واکنش بدنتان به دارو دارد.

داروی رمدسیویر چیست؟ + راهنمای کامل علایم، عوارض، درمان و شیوه‌های پیشگیری

تزریق داروی رمدیسیویر برای درمان کرونا

تزریق Remdesivir ممکن است واکنش‌های جدی در طول و بعد از تزریق دارو داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حین تزریق رمدیسیویر یا بعد از آن، فوراً به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید:

  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تعریق
  • سرگیجه هنگام ایستادن
  • راش
  • خس خس سینه یا تنگی نفس
  • ضربان قلب غیر طبیعی سریع یا کند
  • تورم صورتگلو، زبان، لب‌ها یا چشم‌ها.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

از آنجا که شما Remdesivir را در شرایط بالینی دریافت خواهید کرد، احتمالاً دوز دارو را فراموش نخواهید کرد.

هنگام دریافت رمدسیویر از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد هرگونه محدودیت در غذا، نوشیدنی یا فعالیت دنبال کنید.

چه داروهای دیگری روی داروی رمدسیویر تأثیر می‌گذارد؟

در صورت مصرف کلروکین یا هیدروکسی کلروکین نیز به پزشک خود اطلاع دهید. هریک از این داروها می‌توانند تأثیر داروی رمدسیویر را کمتر کند.

داروهای دیگری نیز ممکن است روی رمدسیویر تأثیر بگذارد: از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی. پزشک خود را در مورد تمام داروهای فعلی خود و هر دارویی که مصرف می‌کنید یا مصرف آن را متوقف می‌کنید، مطلع کنید.

ملاحظاتی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی

هر ویال ۱۰۰ میلی گرم پودر لیوفیلیزه رمدسیویر حاوی ۳ گرم سولفوبوتیلتر بتا سیکلودکسترین سدیم است، در حالی که هر ۱۰۰ میلی گرم/۲۰ میلی لیتر محلول رمدسیویر حاوی ۶ گرم SBECD است. بیمار مبتلا به COVID-۱۹ که دوز قابل توجهی از Remdesivir ۲۰۰ میلی گرم دریافت می‌کند، بسته به فرمول، ۶ تا ۱۲ گرم SBECD نیز دریافت خواهد کرد. این مقدار SBECD برای بیماران با عملکرد طبیعی کلیه در آستانه ایمنی است. پزشکان ممکن است ترجیحاً از فرمول پودر لیوفیلیزه (که حاوی SBECD کمتری است) در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی استفاده کنند.

از آنجا که هر دو فرمول رمدسیویر حاوی SBECD هستند، بیماران با میزان فیلتراسیون گلومرولی کمتر از ۵۰ میلی لیتر در دقیقه از برخی آزمایشات بالینی رمدسیویر حذف شدند. سایر آزمایشات دارای eGFR <۳۰ میلی لیتر در دقیقه بودند. Remdesivir به دلیل کمبود داده‌ها برای بیماران با eGFR کمتر از ۳۰ میلی لیتر در دقیقه توصیه نمی‌شود. عملکرد کلیه باید قبل و در طول درمان با رمدسیویر تحت نظر بالینی کنترل شود.

دو مطالعه مشاهده‌ای، استفاده از داروی رمدسیویر را در بیماران بستری مبتلا به COVID-۱۹ مورد ارزیابی قرار داد، طبق این دو مطالعه، تفاوت قابل توجهی در عوارض جانبی یا آسیب حاد کلیوی بین بیماران با آزادسازی کراتینین کمتر از ۳۰ میلی لیتر در دقیقه و موارد دیگر گزارش نشد.

چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید در زمان مصرف داروی رمدسیویر رعایت کنم؟

اقدامات احتیاطی و مراقبت‌هایی باید قبل، حین و بعد از مصرف داروی Remdesivir لحاظ کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مراقبت قبل از درمان با دارویRemdesivir:

  • در صورت حساسیت به رمدسیویر، داروهای دیگر یا هر یک از اجزای تزریق این دارو، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.
  • به پزشک و داروساز خود بگویید که سایر داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی که مصرف می‌کنید یا قصد دارید از آنها استفاده کنید چیست. حتماً یکی از موارد زیر را ذکر کنید: کلروکین یا هیدروکسی کلروکین. پزشک شما ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد. او شما را از نظر عوارض جانبی تحت نظر دقیق قرار می‌دهد.
  • در صورت ابتلاء به بیماری کبد یا کلیه به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت بارداری، قصد بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

داروی رمدسیویر چیست؟ + راهنمای کامل علایم، عوارض، درمان و شیوه‌های پیشگیری

تزریق رمیدسیویر برای زنان باردار تحت نظارت پزشک

مراقبت بعد از مصرف داروی کرونا

نکات زیر را بعد از مصرف رمدیسیور (داروی کرونا) رعایت نمائید:

  • قبل از مصرف Remdesivir با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل یا عوارض جانبی پس از مصرف، سریعاً به بیمارستان نزدیک خود بروید. برای درمان بهتر با پزشک خود مشورت کنید.
  • در سفر، همیشه داروهای خود را در کیف خود داشته باشید تا از هرگونه شرایط اضطراری جلوگیری کنید.
  • هر زمان که Remdesivir مصرف می‌کنید، نکات نسخه خود را رعایت کرده و از توصیه پزشک خود پیروی کنید.

نتایج تحقیقات داروی کرونای رمدیسیویر چقدر امیدوار کننده است؟

تاکنون هیچ مطالعه‌ای در مورد رمدسیویر به اندازه کافی جامع نبوده است که بتوان با اعتبار آن را شرح داد. در مطالعه‎‌ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، ۵۳ بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد، گروه کوچکی برای نتیجه گیری قطعی هستند. همچنین ۱۳ درصد از بیماران مورد مطالعه فوت کردند.

دکتر هرشاد لیمای از بخش داخلی در بیمارستان نانواتی بمبئی، بیمارستان ویژه COVID-۱۹، گفت:: داروی رمدسیویر نتایج خوبی در مورد ابولا نیز نشان نداد. اما ابولا و کرونا متفاوت هستند. ما باید منتظر آزمایشات برای اندازه گیری اثر دارو برای COVID-۱۹ باشیم.”

ایران: چهارمین کشور تولید کننده داروی رمیدسیور

در فروردین ۱۴۰۰، محصولی به نام «رمدسیور» در ایران شناسایی شد. مصرف این دارو بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ جواب داده است. این داروی ایرانی سبب بهبود و درمان نسبی آنها (معادل ۸۰ درصد از مبتلایان به کرونا) خواهد شد
شرکت روناک دارو سابقه مثمر ثمری در تولید داروهای آنتی وایرال دارد. داروی رمدسیور هم از نظر ماهیتی در این سطح دارویی قرار می‌گیرد. با اتکا به پیش زمینه تکنولوژی تولید داروهای ضدویروس در این شرکت، بلافاصله فعالیت‌ها در واحد تحقیق و توسعه بر روی تولید این محصول آغاز شده است.
پس از گذشت سه ماه کار تحقیقاتی و مطالعاتی، کشور ایران موفق شد به فرمولاسیون تولید داروی رمدسیور دست یابد. این دارو صد در صد بومی و متعلق به کشور ایران است. شرکت روناک دارو، نخستین شرکت ایرانی در زمینه تولید داروی Remdesivir است.

قیمت رمدسیویر در ایران

قیمت داروی رمدسیویر در بیمارستان‌های دولتی حدود ۷۰۰ هزار تومان است که بخش قابل توجه این مبلغ را بیمه پرداخت می‌کند. اما در بازار آزاد به ویژه اکنون که بیماری در کشور اوج گرفته و کمبود شدید انواع داروهای مربوط به بیماری کرونا حتی سرم احساس می‌شود، رمدسیویر با قیمت‌های میلیونی (بازار سیاه هر شیشه از ۸ تا ۱۲ میلیون تومان) به فروش می‌رسد.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد حتی تزریق این دارو در برخی مراکز بسیار گران است. تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی تا ۷۰۰ هزار تومان برای تزریق هر دز رمدسیویر پول دریافت می‌کنند.

برای تأمین هزینه‌های درمان کرونا ویروس چه کنیم؟

بیمارهایی که در بیمارستان برای درمان ویروس کرونا بستری می‌شوند، می‌بایست هزینه‌های زیادی را بابت بستری و درمان بپردازند. برخی از آن‌ها توانایی پرداخت هزینه‌های این ویروس را ندارند. کارشناسان بیمه دات کام برای حل این موضوع بیمه تکمیلی و بیمه کرونا را به شما پیشنهاد می‌کنند.

داروی رمدسیویر چیست؟ + راهنمای کامل علایم، عوارض، درمان و شیوه‌های پیشگیری

بیمه تکمیلی برای پوشش هزینه درمان کرونا با داروی رمدیسیویر

می‌توانید برای هزینه‌های درمان ویروس منحوس کرونا، از پوشش بیمه تکمیلی استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان بیمه دات کام ارتباط برقرار کرده و هرگونه اطلاعاتی که می‌خواهید به دست آورید را از آن‌ها جویا شوید. به امید سلامتی همه‌ی هم‌وطنان سرزمین و هم نوعان سراسر جهان…. سپاس قهرمانان سلامت….!‎

منبع مطلب: مجله بیمه دات کام https://bimeh.com/mag/

کد خبر 519624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.