چین برای جنگ با آمریکا آماده می‌شود؟

عرصه روابط بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

پایان عملیات انتقال و آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد با پایان عملیات انتقال شهروندان آمریکایی و همکاران و مترجمان افغان، روند خروج نظامیان این کشور از کابل آغاز شده است.

به گزارش رسانه‌های افغانستان، آمریکایی‌ها پس از موافقت نکردن طالبان برای تمدید حضور نظامیان این کشور و ادامه مأموریت انتقال شهروندان خود و همکاران افغان آنها به طور رسمی این مأموریت را پایان یافته اعلام کردند.

اکنون روند خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان تا نهم شهریور ماه قطعی شده است و احتمال دارد که پس از نهم شهریور ماه، هیچ نظامی آمریکایی در افغانستان نباشد.

آمریکایی‌ها پس از بیست سال حضور در افغانستان، با خروج غیر مسئولانه خود این کشور را در بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فرو بردند.

رسانه‌های افغانستان یکشنبه به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند، آنها تأیید کرده‌اند که روند خروج نیروهای اعزامی آمریکا از فرودگاه کابل آغاز شده است.

آماده‌باش کامل ارتش چین همزمان با تحرکات نظامی آمریکا

روز یکشنبه منابع خبری از حالت آماده‌باش کامل ارتش چین همزمان با تردد ناوهای آمریکا در منطقه رزمایش تایوان با این کشور خبر دادند.

ارتش چین کنترل کاملی بر وضعیت منطقه دارد و فعالیت‌های تحریک‌آمیز آمریکا نمی‌تواند این وضعیت را تغییر دهد. سخنگوی وزارت دفاع چین در این زمینه گفت، فرماندهی بخش شرقی ارتش چین با پایش اوضاع تردد دو ناو آمریکایی هنگام عبور از تنگه تایوان روز جمعه ردیابی و نظارت کرد.

رسانه‌ها گزارش دادند این هشتمین باری است که ایالات متحده کشتی‌های جنگی را از طریق تنگه تایوان عازم منطقه کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که ایالات متحده بارها چنین اقدامات تحریک آمیزی را انجام داده و این ثابت می‌کند که ایالات متحده، بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات است و بزرگترین خطرات امنیتی را در تنگه تایوان ایجاد می‌کند. ما به شدت با این امر مخالف هستیم و آن را محکوم می‌کنیم.

این مقام نظامی چین گفت، ایالات متحده باید از تحریکات دست بردارد و از اصل چین واحد پیروی کند. ارتش چین در تمام مدت آماده‌باش است تا قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی محافظت کند.

بر اساس این گزارش، در روز تردد کشتی‌های جنگی آمریکا از تنگه تایوان، ارتش چین چندین رزمایش نظامی را نزدیک منطقه برگزار کرد و سخنگوی فرماندهی ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرماندهی شرق چین نیروهای خود را شامل کشتی‌های جنگی، بمب افکن و جنگنده‌ها را روز جمعه در دریای چین شرقی مستقر کرد. وی گفت، این امر با هدف افزایش توانمندی‌های رزمی یروهای فرماندهی انجام شد.

در همین زمینه یک هواپیمای جنگی ضد زیردریایی «وای -۸» و دو بالگرد «زی -۸» روز جمعه وارد جزیره تایوان در منطقه شناسایی پدافند هوایی جنوب غربی این جزیره شدند.

د رخواست مرکل برای تعامل جامعه جهانی با طالبان

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، تعامل جامعه جهانی با گروه طالبان در افغانستان را خواستار شد.

مرکل در جلسه پارلمان آلمان گفت، تلاش برای خارج کردن آلمانی‌ها و افغان‌هایی که به آن‌ها کمک کرده‌اند ادامه دارد.

صدر اعظم آلمان افزود: «خاتمه یافتن این انتقالات هوایی ظرف روزهای آینده به معنای اتمام تلاش‌ها برای حمایت از افغان‌هایی که به ما کمک کرده‌اند و آن‌هایی که با تصرفات طالبان در شرایط اضطراری هستند نخواهد بود».

مرکل در ادامه گفت: «هدف ما باید این باشد که تا آنجا که می‌توانیم دستاوردهای خود در زمینه تغییرات ایجاد شده در بیست سال گذشته در افغانستان را حفظ کنیم. این موضوعی است که جامعه جهانی باید درباره آن با طالبان صحبت کند».

صدر اعظم آلمان روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات بین سران گروه جی -۷ (هفت کشور صنعتی جهان) در مورد افغانستان منجر به تمدید مهلت تخلیه ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برای خروج از کابل نشد. وی مدعی شد کشورش آماده همکاری با ایران و پاکستان برای کمک به پناهجویان افغانستانی است.

پیشنهاد بنت به بایدن

نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به تازگی برای دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات عالی رتبه این کشور به واشنگتن سفر کرده بود و موضوع ایران و برنامه هسته‌ای از محورهای اصلی رایزنی‌هایشان بوده است، پیش از سوار شدن به هواپیما برای بازگشت به قدس اشغالی گفت که دیدارش با بایدن «صمیمانه و مؤثر» بوده است و هر دوی آنها «رابطه‌ای نزدیک و شخصی مبتنی بر اعتماد دارند».

بنت با گفتن اینکه «ما به تمامی اهدافی که برای خودمان تعیین کرده بودیم، رسیده‌ایم» و با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، افزود: بر سر یک کار راهبردی مشترک برای متوقف کردن حرکت سریع ایران به سمت سلاح هسته‌ای توافق کردیم.

شروط لندن برای به رسمیت شناختن طالبان

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت: اگر رژیم جدید در کابل بخواهد به رسمیت شناخته شود یا میلیاردها دلار بلوکه شده رها شود، آنها باید خروج امن کسانی که مایل به خروج از کشور هستند را فراهم کنند به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند و اجازه ندهند افغانستان یک بار دیگر تبدیل به مامن و خاستگاهی برای ترور جهانی شود زیرا این برای افغانستان فاجعه بار خواهد بود.

نخست وزیر انگلیس گفت: ما به همراه متحدان خود در آمریکا و اروپا و در سراسر جهان با طالبان نه بر اساس آنچه آنها می‌گویند بلکه بر اساس آنچه آنها انجام می‌دهند، تعامل خواهیم داشت

کد خبر 518253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.