بهترین شهرهای جهان در اتخاذ نوآوری‌های دوستدار اقلیم

جمعیت جهان به طور قابل توجهی رو به افزایش است و پیشرفت‌های تکنولوژی هر روز بیشتر از قبل زندگی و معیشت بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد در چنین شرایطی، پایداری کره خاکی به مراتب بیشتر از قبل با تهدید مواجه می‌شود چرا که گازهای آلاینده به میزان بسیار بیشتری نسبت به گذشته در هوا منتشر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه مردم در سراسر جهان بیش از گذشته از مضرات آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی آگاه شده و اغلب گام‌هایی در راستای پایدارسازی محیط‌های زندگی خود برداشته‌اند. دولت‌ها نیز تحت فشار نسل زد (Z)، اولین نسل اجتماع جوان که با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل پرورش یافته است، به طور پیوسته در تلاش بوده‌اند اقداماتی برای کاهش اثرات اقلیمی و آلودگی هوا اتخاذ کنند و از طریق پیاده‌سازی نوآوری‌های خود، پایداری را برای محیط‌های شهری به ارمغان آورند. در این بین بعضی شهرها بسیار هوشمندانه‌تر از سایرین عمل کرده و نوآوری‌هایی ارائه داده‌اند که به بهترین شکل ممکن در ایجاد شهرهای سبز مؤثر واقع شده و رضایتمندی شهروندی را در پی داشته است.

بهترین شهرهای جهان در اتخاذ نوآوری‌های دوستدار اقلیم

ریکیاویک، ایسلند

اگرچه ریکیاویک، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایسلند از زمان‌های دور به علت تابستان‌های گرم و چشم‌اندازهای بی‌نظیر خود در سراسر جهان شهرت یافته با این حال، اخیراً تدابیر پایدارسازی شهر از اهمیت بیشتری در میان سایر نقاط دنیا برخوردار شده است. جالب است بدانید که پایتخت ایسلند تنها جمعیتی حدود ۱۲۶ هزار نفر را در خود جای داده و همین امر زمینه‌ساز تسهیل اتخاذ نوآوری‌های دوستدار محیط زیست در آن بوده است.

مدیران ریکیاویک ادعا کرده‌اند تا سال ۲۰۴۰ انتشار کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای در شهر را به صفر خواهند رساند که در این راستا، قرار است ترویج دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مهم‌ترین نقش را بر عهده داشته باشد از سوی دیگر، مدیران شهر در نظر دارند تمام وسایل نقلیه عمومی را به نوع هیدروژنی آن تبدیل کنند تا انتشار کربن در آن‌ها را به صفر برسانند. از دیگر اقدامات پایتخت ایسلند در راستای پایدارسازی شهر می‌توان به چشم‌انداز گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرد تا از این طریق، زمینه تردد سبز برای شهروندان فراهم آید و تا سال ۲۰۴۰، تنها چهار درصد از ساکنان به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه بپردازند.

ونکوور، کانادا

ونکوور از نظر جغرافیایی در وضعیتی بسیار مطلوب به سر می‌برد چرا که بین اقیانوس، جنگل و کوه‌ها واقع شده و همین ویژگی زمینه‌ساز اتخاذ بسیاری از رویکردهای دوستدار محیط زیست در آن بوده است البته مدیران شهر با بررسی بیشتر این امتیاز استدلال کرده‌اند که اثرات زیست‌محیطی در ونکوور نیز سه برابر بیشتر از سطح قابل قبول آن در کره زمین است.

برنامه‌ریزان شهر ساحلی کانادا، اخیراً نوآوری سبزترین شهر جهان را آغاز کرده و اهداف بلندپروزانه‌ای برای پایدارسازی ونکوور طی چند سال آینده در سر پرورانده‌اند. هم‌اکنون نیز ونکوور نسبت به سایر شهرهای آمریکای شمالی پایین‌ترین میزان گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند که این موفقیت در پی تلاش‌های بی‌وقفه مدیران برای کاهش اثرات زیست‌محیطی و همچنین قابلیت‌های شهر محقق شده است.

شواهد زیادی مبنی بر تلاش‌های بسیار مدیران ونکوور برای افزایش پایداری شهری وجود دارد؛ به عنوان مثال از سال ۲۰۱۳ به بعد، ایجاد مشاغل سبز تا ۲۳ درصد و کارآفرینی در بخش زراعت محلی تا ۲۶ درصد افزایش یافته است.

بهترین شهرهای جهان در اتخاذ نوآوری‌های دوستدار اقلیم

هلسینکی، فنلاند

پایتخت فنلاند یکی از موفق‌ترین شهرهای جهان در زمینه اتخاذ نوآوری‌های دوستدار محیط زیست به شمار می‌رود که هر ساله به علت داشتن سطح بالای پایداری و آب و هوای پاک، گردشگران زیادی را از سایر نقاط دنیا به سمت خود دعوت می‌کند این در حالی است که گردشگری نیز بزرگ‌ترین نقش را در رونق اقتصادی شهر ایفا می‌کند و در اتخاذ رویکردهای پایدارسازی سهیم بوده است. در واقع، حدود ۷۵ درصد هتل‌های پایتخت فنلاند به عنوان مکان‌های دوستدار محیط زیست شناخته شده، این در حالی است که صاحبان سایر مهمان‌خانه‌های شهر نیز در تلاش برای رسیدن به این هدف هر روزه نوآوری‌های جدیدی به کار می‌گیرند.

بهترین شهرهای جهان در اتخاذ نوآوری‌های دوستدار اقلیم

کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

پایتخت آفریقایی جنوبی از محدود شهرهای قاره آفریقا به شمار می‌رود که مدیران آن در راستای کاهش اثرات اقلیمی و پایدارسازی شهری تدابیری بسیاری خلاقانه اندیشیده‌اند. برنامه‌ریزان کیپ‌تاون همیشه از فناوری پیشرفته برای ایجاد مناطق شهری پایدارتر بهره گرفته و از سال ۲۰۰۸ به بعد انرژی باد را به عنوان منبع مهمی برای تأمین نیروی شهر مورد استفاده قرار داده‌اند. پایتخت آفریقای جنوبی به واسطه نوآوری‌های تکنولوژیک خود تا سال ۲۰۲۰ توانسته است ۱۰ درصد از انرژی مورد استفاده شهر را از نوع تجدیدپذیر تأمین کند این در حالی است که برنامه‌ریزان مدعی شده‌اند با پیشرفت فناوری، میزان تولید انرژی پاک در شهر را روز به روز افزایش دهند. از سوی دیگر مدیران در تلاش هستند سبک زندگی بیرون از منزل را به شیوه ایده‌آل ترویج دهند که برای تحقق این هدف، گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری و دوچرخه‌های اشتراکی رایگان به منظور تشویق مردم به اتخاذ تردد سبز در اولویت برنامه‌های آن‌ها قرار دارد.

بهترین شهرهای جهان در اتخاذ نوآوری‌های دوستدار اقلیم

کد خبر 517906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.