۵ کتاب برتر که هر ایرانی باید یک بار در زندگی بخواند

اگر قرار باشد در وقت محدود خود فقط چند کتاب بخوانیم، شما چه کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟

برخی از کتاب‌ها به گفته بسیاری از کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای و البته منتقدان ادبی، برای لذت بردن و آگاهی بخشی هر نسلی ضروری است و به همین علت هم شما ممکن است لیست‌های ده‌گانه و صدتایی از انواع کتاب‌های خوب دنیا را در اینترنت پیدا کنید. در ادامه این نوشتار ما نیز سعی کرده‌ایم برخی از کتاب‌های خوب و برتر دنیا را معرفی کنیم که گاهی اوقات ارزش خواندن چندین باره را دارند.

۱. کتاب تاریخی ایران بین دو انقلاب

«گذشته، چراغ راه آینده است»؛ اگر این جمله را شنیده باشید، به طور حتم نیز می‌دانید که بر اهمیت آشنایی و آگاهی ما نسبت به گذشته و تاریخ کشور و دنیا اشاره دارد. خواندن کتاب‌های تاریخی معتبر که توانسته‌اند از میان اسناد موجود، چشم‌انداز صحیح‌تری از گذشته ارائه داشته باشند، تأثیر زیادی روی بینش ما نسبت به جامعه شناسی و اخلاقیات مردم در طول اعصار دارد.

کتاب «ایران بین دو انقلاب» نیز نوشته یراوند آبراهیمیان یکی از همین کتاب‌های تاریخی است که وضعیت جامعه‌شناختی، احوالات مردم و سیاست‌ورزی حکمرانان را از دوران قاجار تا زمان پیروزی انقلاب ۵۷ به تصویر می‌کشد و خواندن آن، سرنخ‌های خوبی از نحوه زندگی مردم، نوع نگاه و رفتار آنها نسبت به مسائل مختلف و از جمله حکومت‌ها، گروه‌های تأثیرگذار جریان‌های تاریخی و سیاسی و البته دلایل ایجاد مشروطیت و سقوط نظام شاهنشاهی را ارائه می‌دهد. بنابراین اگر به مساله تاریخ گذشته ایران حساس هستید، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را در لیست کتاب‌های خود برای مطالعه قرار دهید.

۲. کتاب شعر شاهنامه فردوسی

۵ کتاب برتر که هر ایرانی باید یک بار در زندگی بخواند

شاهنامه فردوسی یکی از شاهکارهای قرن چهارم هجری است که به دست حکیم ابوالقاسم فردوسی نوشته شده است و حال تلاش او در طی سی سال بررسی داستان‌های اسطوره‌ای و کهن از ایران زمین بوده است. اشعار این کتاب که به لحن حماسی سروده است، داستان‌های قهرمانی و اسطوره‌ای ایران را از زمان‌های دور مانند هخامنشیان به خوبی به تصویر می‌کشد و با خواندن آن علاوه بر لذت بردن از اوزان شعری، با مجموعه‌ای از زیباترین داستان‌های تاریخی آشنا خواهید شد. اما به دلیل آنکه برخی از کلمات به کار رفته در این کتاب، قدیمی هستند، پیشنهاد می‌کنیم در کنار خواندن کتاب شاهنامه از یک واژه یاب نیز کمک بگیرید. برای شروع با خرید کتاب به صورت اینترنتی و دانلود PDF، می‌توانید در هر جایی که به موبایل و لپ‌تاپ دسترسی داشته باشید، از خواندن این کتاب لذت ببرید.

۳. کتاب رمان جنگ و صلح

رمان چهار جلدی لئو تولستوی، نوشته نویسنده معروف روسی به نام لئو تولستوی است و داستان کتاب را در خلال جنگ بین فرانسه و روسیه روایت می‌کند. در این کتاب خواندنی که یکی از برترین آثار داستانی در دنیاست، ۵۸۰ شخصیت خلق شده‌اند و برخی از آنها مانند پرنس ماری تا انتهای داستان حضور دارند. در این کتاب چهره جنگ و رشادت‌های مردم به خوبی نمایش داده شده است و حدود ۶۰۰ صفحه از کتاب، مربوط به اعتقادات فلسفی نویسنده است که خواندشان به میزان زیادی تامل‌برانگیز است. از کتاب‌های دیگر روسی که ارزش خواندن دارند، می‌شود به جنایات و مکافات و براداران کارامازوف داستایوفسکی و آنا کارنینا اثر لئو تولستوی اشاره کرد.

۴. کتاب رمان بینوایان

بیش از ۵۰ اثر از نویسنده فرانسوی قرن نوزدهم، ویکتور هوگو به یادگار مانده است، اما کتاب رمان بینوایان او شهرت جهانی دارد و تاکنون بارها و بارها، تئاتر، فیلم، سریال، انیمیشن و … از آن ساخته شده است که در اینجا می‌توانید بخشی از آن را مشاهده نمایید. شخصیت اصلی کتاب ژان والژان است که پس از آزادی از زندان، به دنبال کمک به فقرا است و در این راه مشکلات زیادی برایش ایجاد می‌شود. خود نویسنده درباره این کتاب نوشته است: «این کتاب که خواننده را در کلیات و جزئیات به این‌سو و آن‌سو می‌برد، یک فرایند از شر به خیر، از بی‌عدالتی به عدالت، از بطلان به حقیقت، از شب به روز، از فساد به زندگی، از حیوانیت به وظیفه، از جهنم به بهشت و از هیچ به خداست». ترجمه‌های مختلفی از این کتاب شده است و اولین فردی که کتاب بینوایان را به فارسی ترجمه کرد، اعتصام‌الملک، پدر شاعر به نام ایرانی، پروین اعتصامی بود. این کتاب تک جلدی در زمره ادبیات کلاسیک فرانسه به شمار می‌رود و روایت دقیقی از زندگی مردم فرانسه در قرن نوزدهم و پس از انقلاب فرانسه است. دیگر کتاب‌های مشهور این نویسنده گوژپشت نتردام و مردی که می‌خندد، است.

۵. کتاب شعر مثنوی معنوی

۵ کتاب برتر که هر ایرانی باید یک بار در زندگی بخواند

مثنوی معنوی مولانا، نه تنها یکی از معروف ترین آثار ایرانی است، بلکه یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سایر کشورها به شمار می‌رود. از مشخصات این کتاب می‌توان به ۲۶۰۰۰ بیت اشاره کرد که در شش دفتر سروده شده است و بخشی از اشعار آن با آیات قرآن تلفیق شده است. مولانا، عارف بزرگ ایرانی در این مجموعه شعر، تمام اندیشه‌های خویش درباره انسان، وحدت وجود، جایگاه انسان در هستی و نحوه زندگی صحیح را با ارائه تمثیل‌های جالبی از حیوانات و داستان‌های مختلف بیان می‌کند و علاوه بر آن، سبک شعری به کار رفته در آن بسیار روح‌نواز و لذت بخش است. خواندن این کتاب برای همه توصیه می‌شود و در حال حاضر می‌توانید آن را به شکل کتاب رقعی تهیه کنید و یا با خرید آن، pdf آن را دانلود کنید، در این حالت، قیمت مقرون به صرفه‌تری هم خواهد داشت.

از کتاب‌های دیگری که خواندن آن به شدت توصیه می‌شود، کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول، در جستجوی زمان از دست رفته مارسل پروست، صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز، گتسبی بزرگ اسکات فیتسجرالد، هملت شکسپیر، ادیسه هومر و بلندی‌های بادگیر اثر امیلی برونته است. در این کتاب‌ها، نگاه عمیق نویسنده به زندگی، جامعه، سیاست و حکومت، عشق و تنفر به خوبی و در قالب داستان گردآوری شده است.

کد خبر 517835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.