آیا سرعت متابولیسم در میانسالی کاهش می‌یابد؟

تحقیقات نشان می‌دهد سرعت متابولیسم بدن در جوانی یا میان‌سالی تفاوتی ندارد.

به گزارش ایمنا، برخی بر این باورند که با افزایش سن متابولیسم بدن کاهش می‌یابد، اما مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد بدن انسان چه در سن ۲۵ سالگی و چه در سن ۵۵ سالگی به یک میزان کالری می‌سوزاند.

محققان درواقع متابولیسم شش هزار و ۵۰۰ نفر بین سنین هشت تا ۹۵ سال را موردبررسی قرار دادند و نتایج شگفت‌آوری حاصل شد. این تحقیق نشان داد نوزادان سرعت متابولیسم بالایی ندارند، ولی به میزان یکسان مانند مادر خود انرژی می‌سوزانند. از یک ماهگی تا یک سالگی این میزان به‌شدت بالا می‌رود.

از سن یک تا ۲۰ سالگی متابولیسم سالانه ۳۳ درصد کاهش می‌یابد و از ۲۰ تا ۶۰ سالگی به طور محکمی ثابت می‌ماند، اما پس از ۶۰ سالگی سالانه ۰.۷ درصد کاهش می‌یابد.

این مطالعه می‌تواند تفکر ما نسبت به بدنمان را تغییر دهد. برای مثال تصور می‌شد زنان متابولیسم کمتری نسبت به مردان دارند که این‌طور نیست. همچنین این مطالعه نشان داد میان‌سالان هیچ کاهشی در مصرف کالری نداشتند.

طبق این تحقیق درحالی‌که افراد بزرگسال سالانه یک کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند، این امر دیگر نمی‌تواند ربطی به متابولیسم داشته باشد. پس از سن ۶۰ سالگی با کاهش سلول‌ها، تغییراتی برگشت‌ناپذیر در بدن اتفاق می‌افتد.

گفتنی است به دلیل هزینه‌های زیاد، تاکنون مطالعه‌ای در این مقیاس بزرگ روی متابولیسم انجام نشده بود.

منبع: آنا

کد خبر 516893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.