برگزاری هجدهمین کنفرانس رمز ایران به میزبانی دانشگاه اصفهان

دبیر هجدهمین کنفرانس بین‌المللی رمز با بیان اینکه این کنفرانس مهم‌ترین رویداد سالیانه کشور در زمینه رمزنگاری و امنیت است، گفت: دانشگاه اصفهان برای دومین بار در سال جاری میزبان هفدهمین دوره آن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز ترک‌لادانی، امروز_ سه‌شنبه دوم شهریورماه_ در نشست خبری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی رمز ایران، اظهار کرد: این کنفرانس مهم‌ترین رویداد سالیانه کشور در زمینه رمزنگاری و امنیت است. انجمن رمزنگاری ایران با بیش از ۲۰ سال سابقه، هر سال این کنفرانس را برگزار کرده و از ظرفیت علمی دانشگاه‌های مختلف برای برگزاری آن بهره می‌برد که این موضوع به استفاده از توان علمی دانشگاه‌های مختلف کمک کرده و برای دانشگاه میزبان فرصت‌سازی می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۸ ششمین دوره این کنفرانس در اصفهان برگزار شد، افزود: توجه ویژه به تحولات دانش و فناوری و نیازمندی‌های فضای کاربردی در جامعه از جمله اهداف این انجمن رمز است.

توجه ویژه دانشگاه اصفهان به اینترنت اشیا

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این دانشگاه امسال برای دومین بار میزبان برگزاری این کنفرانس است، گفت: اینترنت اشیا یکی از فناوری‌های متحول کننده جامعه است که در دانشگاه اصفهان به آن توجه ویژه شده و امسال در کنفرانس رمز، دو کارگاه تخصصی در حوزه اینترنت اشیا ارائه شده است؛ صنایع و کارخانجاتی که به دنبال تحول دیجیتال هستند می‌توانند با شرکت در این کارگاه‌ها با راهکارهای به‌کارگیری امنیت در این زمینه آشنا شوند.

امنیت شبکه ملی اطلاعات یکی از محورهای کنفرانس است

ترک‌لادانی اضافه کرد: بررسی برقراری امنیت در شبکه ملی اطلاعات نیز امسال در این کنفرانس مد نظر بوده است. یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات صیانت از دارایی‌های فضای مجازی کشور است، اما باید امنیت خود این شبکه نیز حفظ شود بنابراین در این کنفرانس با حضور اعضای شورای عالی فضای مجازی کشور در این رابطه پنل‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنفرانس امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود، تصریح کرد: این موضوع منجر به صرفه‌جویی در کاهش هزینه‌ها و افزایش مخاطبان و سخنرانان شده است، امسال تلاش شد از ظرفیت‌های مجازی بودن کنفرانس استفاده شود بنابراین هزینه‌های شرکت در کنفرانس کاهش داده شد و متخصصان کشوری و متخصصان بنام جهانی در آن شرکت می‌کنند.

دبیر هجدهمین کنفرانس بین‌المللی رمز ایران گفت: یک برنامه دانش آموزی در این کنفرانس با هدف جذب استعدادها برای فعالیت در حوزه رمز و فناوری‌های مربوطه با مشارکت خانه ریاضیات اصفهان از اواسط تیرماه، برگزار شد. در مجموع در این بخش ۱۳۵ دانش‌آموز در قالب ۲۰ تیم پسر و ۲۵ تیم دختر از ۱۱ استان کشور شرکت کردند.

اهدای جایزه دکتر برنج‌پور برای اولین بار

ترک‌لادانی اضافه کرد: در کنفرانس هجدهم برای اولین بار مراسم اهدای جایزه "دکتر برنج‌پور" به تیم‌های استارتاپی فعال در حوزه امنیت فضای اطلاعات برگزار می‌شود. خانواده مرحوم دکتر برنج‌پور، انجمن رمز ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و شرکت مهندسی پیام‌پرداز از جمله اعضای هیئت مدیره رویداد این جایزه هستند. در نهایت در یکی از نشست‌های کنفرانس سه تیم برگزیده با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت از تیم برگزیده تقدیر می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف کلی این کنفرانس نزدیک کردن ارتباط بین دانشگاه و صنعت است این کنفرانس در ۱۸ دوره گذشته همواره به دنبال برقراری مجامع علمی و پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان و صنایع با حاکمیت بوده است. یکی از ویژگی‌های حوزه دانشی امنیت اطلاعات در ایران است که این حوزه در دانشگاه‌ها به حوزه صنعت نزدیک است؛ زیرا در سایر حوزه‌های برای استفاده از دستاوردهای دانش بنیان خارج از کشور و خرید محصولات و فناوری‌های آماده باز بوده است، اما در حوزه امنیت اطلاعات بر اساس ماهیتی که این حوزه دارد امکان دسترسی به بسیاری از فناوری‌ها وجود نداشته و به بسیاری از محصولات نیز نمی‌توان در این زمینه اعتماد کرد.

دبیر هجدهمین کنفرانس بین‌المللی رمز ایران گفت: به همین دلیل پس از جنگ تحمیلی تاکنون شرکت‌ها و فعالیت‌های خوبی در این زمینه شکل گرفته است، می‌توان گفت امروز ایران در بسیاری از زمینه‌های مهم محصولات بومی داخلی در اختیار دارد. رمز کننده‌ها و ابزارهای حفاظتی و روش‌ها و ابزارهای رصد تهدیدات و پایش حملات ابزارهای خوبی در کشور ایجاد شده است. این در حالی است که ایران دشمنان زیادی داشته و در سال‌های گذشته دائماً مورد حملات سایبری قرار گرفته است که اگر این توان داخلی شرکت‌ها و نخبگان کشور در این حوزه وجود نداشت احتمالاً تا کنون با مشکلات زیادی مواجه بودیم.

نقش کلیدی انجمن رمز در همگرا کردن فعالیت‌های دانش محور و صنعتی

ترک‌لادانی اضافه کرد: انجمن رمز نقش کلیدی در همگرا کردن فعالیت‌های دانش محور و صنعتی داشته و همواره در فعالیت شرکت‌ها و اثرگذاری بر نحوه کار و پژوهش در دانشگاه‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های حاکمیت در این حوزه مؤثر بوده است. این کنفرانس نیز سمبل فعالیت‌های انجمن است.

وی تصریح کرد: ضروری است که صاحبان صنایع به ملاحظات امنیت ناشی از ورود فناوری اینترنت اشیا توجه کنند تا در این زمینه موفق باشند. کنفرانس رمز نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد که امید است با استقبال صاحبان صنایع همراه باشد، موضوع کارگاه‌های این کنفرانس نشان می‌دهد که آینده صنعت و نقش امنیت در آن اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین جامعه علمی کشور همواره آماده همکاری با صنایع بوده و امید است این رابطه هر روز قوی‌تر از پیش شود.

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان گفت: مبانی رمزشناسی، پیاده‌سازی الگوریتم‌های رمزنگاری و حملات مرتبط، امنیت شبکه، پروتکل‌های امنیتی، امنیت رایانش، مهندسی امنیت و امنیت خدمات الکترونیکی، نهان سازی اطلاعات، جرم‌یابی در فضای مجازی از جمله محورهای علمی پژوهشی کنفرانس و امنیت در اینترنت اشیا، رمزنگاری کوانتومی و امنیت زیرساخت‌های حیاتی از جمله محورهای ترویجی این کنفرانس است.

۲۸ مقاله در هجدهمین کنفرانس رمز ارائه می‌شود

در ادامه حمید ملأ، دبیر علمی هجدهمین کنفرانس بین‌المللی رمز ایران گفت: در کنفرانس امسال ۸۳ مقاله دریافت شده و هر مقاله توسط دو تا پنج داور، داوری شد که از این تعداد ۲۸ مقاله پذیرفته شده و در کنفرانس ارائه خواهد شد بیشترین مقالات مربوط به محور پروتکل‌های امنیتی است. مقالات در کنفرانس به صورت ضبط شده ارائه می‌شود. هر نویسنده در یک ویدئوی ضبط شده در زمان ۱۵ دقیقه‌ای درباره مقاله توضیحاتی ارائه کرده و پس از پخش ویدئو در زمان پنج دقیقه به صورت آنلاین به سوالات داوران پاسخ می‌دهند.

وی افزود: در این کنفرانس سه کارگاه با استفاده از پتانسیل دانشگاهی و شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌های خارج از ایران برگزار می‌شود، بازار محصولات و خدمات امنیتی موضوع یکی از کارگاه‌ها است که در آن چهار نشست برگزار می‌شود. در این نشست‌های لایه‌ای مختلف یک محصول از شبکه تا نرم افزار بررسی می‌شود. امنیت شبکه برق نیز در این کارگاه بررسی می‌شود. امنیت اینترنت اشیا صنعتی نیز یکی دیگر از کارگاه‌هایی است که در آن سه نشست با حضور صنایع برتر ایران و خارج از کشور برگزار خواهد شد.

حضور سه سخنران از دانشگاه‌های مطرح دنیا در کنفرانس

دبیر علمی هجدهمین کنفرانس بین‌المللی رمز ایران خاطرنشان کرد: مقلات این کنفرانس در ۱۰ نشست تخصصی ارائه می‌شود، پنج سخنران کلیدی و شش سخنران مدعو در این نشست‌ها انجام می‌شود. بررسی چالش‌های امنیتی در شبکه انتقال و فوق توزیع برق کشور یکی از موضوعاتی است که در این سخنرانی‌ها مطرح می‌شود. دکتر وینست ترایمن از دانشگاه لوفن بلژیک، دکتر الیزا برتینو از دانشگاه تردو آمریکا، دکتر والدن از دانشگاه دینبرو آلمان سخنرانان کلیدی این کنفرانس هستند.

برگزاری نمایشگاه مجازی برای ارائه محصولات شرکت‌ها در کنفرانس

بهروز شاه‌قلی، دبیر اجرایی هجدهمین کنفرانس بین‌المللی رمز ایران در این نشست تصریح کرد: نمایشگاه مجازی برای عرضه محصولات شرکت‌های حاضر در کنفرانس پیش بینی شده است، کارگاه‌ها پخش زنده نخواهد داشت و دو روز پیش از شروع کنفرانس برگزار خواهد شد، ظرفیت کارگاه‌ها نیز در حال پر شدن است زیرا با استقبال صنایع رو به رو بوده است.

کد خبر 516700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.