برای احیای واحدهای صنعتی راکد چه باید کرد؟

راه‌اندازی مجدد ۴۰۰ واحد صنعتی راکد در مدار تولید در سال جاری با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها، از خبرهای امیدوار کننده‌ای است که با ادامه اجرای آن شاهد رونق اقتصادی و بازگشت نیروهای کار به عرصه فعالیت خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اولویت قرار گرفتن احیای واحدهای نیمه تعطیل، تعطیل و بازسازی تجهیزات این واحدهای صنعتی از خبرهای داغ و خوشایند این روزهایی است که تعداد زیادی از صنایع به دلایل مختلف در مسیر رکود قرار گرفته‌اند. بنا بر گفته مقامات رسمی، نزدیک به دو هزار واحد تعطیلی ورشکسته کشور در مسیر احیا قرار گرفته اند و با تکیه بر رویکردهای مختلف نوسازی و بازسازی، دولت سعی دارد با راهکارهایی مانند تقبل برخی بدهی‌ها، تأمین سرمایه در گردش و تزریق نقدینگی اعمال معافیت‌های ویژه و مواردی دیگر بنگاه‌های تولیدی را از بحران نجات دهد.

بر این اساس امسال راه‌اندازی مجدد ۱۶۰۰ واحد در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته که از آغاز سال تاکنون حدود ۴۰۰ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته اند همچنین در سال ۱۳۹۹ نیز ۱۵۵۷ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده که با اشتغالزایی ۲۵ هزار و ۹۸۸ نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به چرخه تولید بازگشتند. حال با توجه به وعده‌های مسئولان در رابطه با بازسازی واحدهای ورشکسته امید می‌رود تلاش بیشتری در راستای احیای این مراکز تولیدی راکد و نیمه فعال انجام بگیرد.

تولید در اصفهان پویاست

کارشناسان اقتصادی برای ورشکستگی صنایع از دلایلی چون معوقات بانکی، رکود و شرایط اقتصادی کنونی، مدیریت ناکارآمد، فقدان نبود مقررات شفاف، فرسودگی تجهیزات، فقدان نیروی انسانی متبحر و نبود منابع مالی جدید به علاوه نبود تخصص و مدیریت صحیح نام می‌برند اما موضوعی که وجود دارد آن است که اصفهان به عنوان یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور تا چه میزان موفق به احیای واحدهای ورشکسته و نیمه تعطیل خود شده است.

اصفهان از حیث تعداد واحد صنعتی رتبه دوم، از لحاظ اشتغال صنعتی رتبه سوم و ازنظر تعداد معادن فعال با ۸۶۰ معدن، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. این استان با تولید حدود ۶۰ درصد از فولاد، قطب صنایع فولاد کشور، با بیش از دو هزار و ۴۵۰ واحد، قطب نساجی کشور و با بیش از دو هزار و ۶۰۰ واحد فعال، قطب تولید سنگ‌های ساختمانی، تزئینی و نمای کشور محسوب می‌شود. قطعاً با فعال کردن واحدهای نیمه تمام، راکد و نیمه تعطیل در چنین استانی شاهد رونق هرچه بیشتر و ایجاد پیشرفت‌های بسزایی در آن خواهیم بود.

بنا بر گفته ایرج موفق رییس سازمان صمت اصفهان، بازگشت ۲۵۰ واحد صنعتی به مدار تولید در سال گذشته از اتفاقات خوب صنعت اصفهان بوده است که با مدیریت و تلاش مجدانه دستگاه‌های اجرایی اقتصادی استان و همکاری بانک‌ها این واحدها در سال ۱۳۹۹ به چرخه تولید بازگشتند.

وی تصریح می‌کند: در دو سال گذشته حدود یک هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی جدید در استان اصفهان فعالیت خود را شروع کردند که همه این طرح‌ها بین ۶۰ درصد تا ۹۵ پیشرفت داشتند.

این مسئول می‌افزاید: باوجود مشکلاتی همچون کرونا که در جهان چالش‌های اقتصادی متعددی را به وجود آورد و موجب بیکاری بسیاری از افراد شد و همچنین باوجود تداوم تحریم‌ها تولید در اصفهان پویا بوده و چرخ صنایع در حرکت است.

کدام واحدها به چرخه تولید بازمی‌گردند؟

مورد قابل توجه دیگری که در ارتباط با احیای واحدهای صنعتی وجود دارد آن است که آیا به راستی تمام بنگاه‌های صنعتی ورشکسته یا نیمه فعال، قابلیت بازگشت به تولید را دارند یا خیر؟

برخی کارشناسان و مسئولان در این باره پیشنهاد می‌دهند تفکیک انواع بنگاه‌های اقتصادی برای تعیین نوع کمک‌رسانی به آن‌ها اهمیت فراوانی دارد، چه بسا همه واحدهای تعطیل و نیمه فعال قابلیت بازگشت را ندارند و لازم است منافع احیای آن‌ها در نظر گرفته شود.

محمد شاکری، کارشناس و فعال صنایع در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح بازگشت واحدها و مراکز صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل به چرخه تولید، طرحی بسیار کارآمد و مفید محسوب می‌شود به ویژه برای استان‌های صنعتی که در این چند سال تحریم آسیب فراوان دیده بسیاری از مراکز و بنگاه‌های صنعتی آن‌ها به رکود و تعطیلی رسیده‌اند اما برای احیای این واحدها بهتر است به این نکته توجه شود که بازگشت آن‌ها به چرخه تولید با چه منافعی همراه خواهد بود به عبارتی قابلیت این مراکز بررسی شود زیرا برخی از واحدهای تولیدی، فعالیت‌هایی انجام داده که صرف منابع کشور برای احیای آن‌ها بیهوده است. حتی برخی از واحدها بارانت خواری تأسیس شده‌اند و به علل فعالیت ناسالم امکان ادامه فعالیت را نداشته‌اند.

این فعال صنایع اظهار می‌کند: ضروری است که به طور کامل چنین واحدهایی شناسایی شود و سپس در جهت راه‌اندازی مجدد آن‌ها اقدام گردد. زیرا مراکزی وجود دارد که اگر احیا شود به غیر از سوددهی بالا، تولیدات بسیار باکیفیتی را هم عرضه می‌کنند. اما به دلایلی چون بدهی‌ها، معوقات بانکی و مهم‌تر از همه دستگاه‌ها و تجهیزات فرسوده به تعطیلی کشیده شده‌اند که بهتر است در وهله نخست برای این مراکز اقدام شود.

تدابیری برای تداوم احیای صنایع

بر اساس شواهد موجود در تعدادی از کشورها مفاد قانونی وجود دارد که مربوط به تأمین مالی پس از ورشکستگی است؛ این چنین که شرایط برای بازگشت این شرکت‌ها فراهم می‌شود و شرکت‌های ورشکسته پس از پشت سر گذاشتن این دوران، مجدداً فعالیت خود را به صورت یک شرکت فعال از سر خواهند گرفت. در ایران هم قانون تجارت اشاره‌ای گذرا به موضوع داشته اما به دلیل فقدان پشتوانه‌های اجرایی تقریباً بدون استفاده مانده است. این‌گونه که معمولاً ورشکستگی به معنای پایان فعالیت یک شرکت و خروج از چرخه فعالیت اقتصادی است. در این حال تدابیر و راهکارهایی هم وجود دارد که می‌تواند به بازگشت صنایع ورشکسته‌ای که تا همین چندی پیش مشغول به فعالیت بوده‌اند کمک نماید.

عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به طور معمول موانعی بر سر راه تولیدکنندگان کشور برای ادامه فعالیت وجود دارد که عمده‌ترین آن‌ها مشکلات بانکی بوده به طوری که واحدهای تولیدی با بانک‌ها وارد معامله‌شده و از طرفی هم برای دریافت‌کننده تسهیلات شفافیت ندارند؛ همچنین چالش‌های تحریم مانند تبدیل ارز برای تأمین مواد اولیه، و نبود مواد اولیه از مهم‌ترین مشکلاتی بوده که مانع ادامه فعالیت آن‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: به علاوه برخی کارخانه‌ها تولیداتی داشته که ادامه فعالیت آن‌ها توجیه اقتصادی نداشته و باید تغییر خط می‌دادند یا آنکه اصلاح ساختار انجام می‌گرفت. حال با توجه به اینکه احیای واحدهای نیمه تعطیل و یا ورشکسته دغدغه‌ای بزرگ برای بخش خصوصی و دولتی بوده سال گذشته وزارت صمت با دستورالعمل‌های حمایتی مصمم به احیای واحدهای تعطیل و یا نیمه تعطیل شد که تصمیم بسیار خوبی بود و نتایج موفقی داشت.

این مسئول تصریح می‌کند: به خصوص در اصفهان که با همکاری قوه قضائیه، خانه صنعت معدن و تجارت، سازمان صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی و… برای شناسایی چنین واحدهایی اقدام شد، مشکلات مطرح گردید و راهنمایان خبره که خود از صنعتگران موفق کشور بوده برای کمک به این نوع واحدها برگزیده شدند. در این بین مشخص شد که برخی از این واحدها دارای مشکلات بسیار کوچکی هستند و راه اندازی شدند حتی تعدادی از این مراکز احیا شده به تولید صادرات محور رسیده‌اند.

سهل‌آبادی خاطرنشان می‌کند: برای ادامه احیا، حفظ و توسعه بخش‌های مختلف تولید باید راهکارهای حمایتی مانند نقدینگی، تهیه مواد اولیه و واردات این مواد، انبارداری‌های بسیار سنگین، کرایه‌های سنگین حمل‌ونقل ریلی، کشتیرانی و جاده‌ای فراهم شود.

وی تصریح می‌کند: مورد مؤثر دیگر در احیای این واحدهای تعطیل، اصلاح خطوط تولید است زیرا با تجهیزات فرسوده، فعالیت مقرون به صرفه نیست. برای این منظور ورود سرمایه‌گذارانی به عنوان شرکای صاحبان این واحدها بسیار، ضروری است.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران یادآور می‌شود: اگرچه نیاز واحدهای تولیدی فقط تأمین سرمایه و نقدینگی نیست اما بیشترین مشکل آن‌ها هم به همین موضوع مربوط می‌شود که اقدامات انجام گرفته اخیر، برای چنین منظوری بسیار مفید واقع شد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 516593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.