در روز سوم بررسی سوابق وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم چه گذشت؟

با پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم، مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی کار، ، دفاع و دادگستری و کشاورزی را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود.

موافقت کمیسیون آموزش، اجتماعی و بهداشت با عبدالملکی

رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد. همچنین مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نظر این کمیسیون نسبت به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مثبت است. همچنین زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌های اعلامی از سوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های آن با اسناد بالادستی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آراء با ایشان موافقت کرد.

چنارانی: عبدالملکی برنامه مشخصی برای اداره وزارت کار ندارد

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهاد کار گفت: آقای رئیسی ما توقع دیگری در معرفی کابینه پیشنهادی از شما داشتیم. کسانی که معرفی شدند افرادی لایق، عالی و در نوع خود شایسته هستند اما انگار آنها جابجا معرفی شدند.

وی با بیان اینکه ما نماینده مردم هستیم، گفت: آقای رئیسی دیگر زمان آزمون و خطا و ان شاءالله، ماشاءالله تمام شده است و ۴۳ سال از عمر بابرکت جمهوری اسلامی گذشته است. خیلی‌ها تماس گرفتند که ما صحبت نکنیم اما اگر وزیری مخالف نداشته باشد چطور می‌خواهیم برنامه‌هایمان را به مردم عرضه کنیم؟ شما باید بگویید زنده باد مخالف من و ما هم باید از نمایندگانی که در مقام مخالفت صحبت می‌کنند استقبال کنیم. اینجا فرصتی برای دفاع از برنامه‌ها است و ما نمایندگان مردم هستیم.

این نماینده مردم با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه کوچکی نیست، گفت: وزارت کار گردش هنگفت مالی دارد و سه وزارتخانه ترکیب شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تشکیل داده است.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم با امید به آقای رئیسی رأی دادند و ما ایشان را فردی فساد ستیز و مبارزه با ظالم می‌شناسند. خیلی از مردم دست یاری دارند. این مدل کابینه که معرفی شده درست نیست چون تخصص‌ها جای خود نیست و وزرا جا به جا گذاشته شده‌اند.

چنارانی افزود: ما جوانان و جوانان زمان جنگ را قبول داریم اما الان دیگر فرصت آن نیست که کسی که تسلطی بر بدنه وزارتخانه‌ای ندارد و از آن سیستم نیامده، وزیر آن وزارتخانه شود چون حداقل شش ماه طول می‌کشد تا بر آن وزارتخانه تازه مسلط شود.

وی افزود: آقای رئیسی دغدغه‌ها را برطرف کنید. ما به دنبال مدیران متخصص و انقلابی هستیم.

چنارانی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی عبدالملکی گفت: ۳۰ صفحه از برنامه‌ها تصویر است و بخشی از آن هم به بیان چالش‌ها، معضلات و راهکارهای تئوری و نظری پرداخته شده که با سرچ در اینترنت می‌توان آن را پیدا کرد. توقع ما این است که وزیر پیشنهادی کار برنامه دهد. برنامه یعنی در سه مدل کوتاه، میان و بلند مدت. البته ایشان در حوزه بهزیستی برنامه‌هایی را ارائه کردند که دلیل آن هم تسلط شان بر این حوزه است. اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها سازمان بهزیستی نیست.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که برنامه عبدالملکی درباره اشتغال چیست، گفت: آقای عبدالملکی کشور ما پتانسیل‌های زیادی برای اشتغال دارد اما برنامه شما برای ایجاد اشتغال چیست. باید دست از تئوری پردازی برداشته و برنامه عملیاتی ارائه کنید. مثل همان چیزی که در حوزه بهزیستی ارائه کردید.

وی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه وزیر پیشنهادی کار چه برنامه‌هایی برای صندوق‌های تأمین اجتماعی دارد، گفت: مجلس یازدهم با شعار شفافیت آمد پس اکنون هم لازم است با شفافیت گفته شود که حداقل وزیر پیشنهادی برای شش ماه آینده چه برنامه و کاری را مد نظر دارد آن هم برای وزارتخانه‌ای که حداقل ۳۰ درصد بودجه کشور را در اختیار دارد.

چنارانی در پایان گفت: برنامه وزیر پیشنهادی کار برای معیشت و رفاه کارگران چیست و چه کارهایی می‌خواهد انجام دهد؟ متأسفانه برنامه‌های ایشان روشن نیست.

علیزاده: وزیر پیشنهادی کار در عین جوانی دارای تجربیات خوبی است

بهزاد علیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی کار تاکید کرد: از رییس جمهور به دلیل معرفی کابینه با تجربه و جوان تشکر می‌کنم، البته اعضای کابینه از ویژگی‌هایی چون روحیه جهادی، انقلابی، فساد ستیزی و تخصص هم برخوردار می‌باشند، البته هم درون مجلس و هم خارج مجلس ممکن است افراد به اعضای کابینه انتقاداتی داشته باشند ولی کابینه در مجموع از توان لازم برای اداره برخوردار است.

وی افزود: وزارت کار از بزرگترین و مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت و دارای چالش می‌باشد که برای حل آنها نیازمند برنامه هستیم که وزیر پیشنهادی دارای این برنامه‌ها می‌باشد، ما معتقدیم اگر این مجموعه وزارت کار با برنامه و به خوبی اداره شود در رونق اشتغال و معیشت و در رفع بخشی از مشکلات کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت، این وزارتخانه همچنین سکان دار هلدینگ ها و شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی هم می‌باشد که اهمیت این وزارتخانه را افزایش می‌دهد.

علیزاده گفت: پس شخصی که وزیر این مجموعه خواهد بود باید دارای برنامه، متخصص، تلاش گر و همجنین پاک دست باشد که وزیر پیشنهادی دارای این ویژگی‌ها می‌باشد، ایشان در حوزه اقتصاد مقاومتی صاحب نظر بوده و نگاه مثبتی به ظرفیت‌های داخلی دارند، در عین جوانی دارای تجربیات خوبی هم می‌باشند، مشاور وزارت اقتصاد، دبیر شورای اقتصادی سازمان صداو سیما و…از جمله تجارب کاری ایشان می‌باشد، وی به واسطه اهل تعامل بودن در مجموعه‌هایی که فعالیت کردند موجب پویایی آن قسمت شده‌اند.

وی ادامه داد: نامناسب بودن فضای کسب و کار، تداوم نرخ بیکاری، عدم تناسب نرخ حقوق و تورم، کاهش توان خرید، عدم همگرایی بخش‌های دولت، کارگر و کارفرما در سیاست گذاری ها، غیر فعال بودن ۴۰ درصد تعاونی‌ها، اتکاء سازمان بهزیستی به بودجه‌های دولتی، بی عدالتی درمانی و تبعیض در حوزه بیمه شدگان صندوق‌ها و … از جمله مشکلات است که با توجه به اشراف و آگاهی وزیر پیشنهادی به این مشکلات، رفع و حل علمی و عملی آنها در برنامه‌های ایشان مشاهده می‌شود.

نماینده مردم دهلران گفت: از جمله راهکارهایی که در برنامه ایشان دیده می‌شود می‌توان به بهبود فضای کسب و کار، حمایت از بخش خصوصی و تعاونی‌ها، توسعه ظرفیت اشتغال در فضای مجازی، حمایت از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، توانمندسازی خدمت گیران بهزیستی، شایسته سالاری در انتصاب مدیران صندوق‌ها، شرکت‌ها و هلدینگ ها و شفافیت در این حوزه و …اشاره کرد.

وی ادامه داد: ولی توقعاتی هم از ایشان وجود دارد، یکی از این توقعات در خصوص انتصابات است، یکی از بخش‌های مهم صندوق‌ها، هلدینگ ها و شرکت‌ها می‌باشند، دقت در انتصاب اعضای هیات مدیره شرکت‌ها امر مهمی است، نظارت کافی بر فعالیت اقتصادی و توجه به دخل و خرج آنها هم امر مهمی است

علیزاده در پایان تاکید کرد: حضور ایشان در این وزارتخانه منشاء تحول، خیر و برکت خواهد شد.

روح الامینی: وزیر پیشنهادی کار به وزارتخانه اشراف ندارد

عبدالحسین روح الامینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اولاً همانطور که رئیس جمهور می‌دانند مخالفت و انتقاد ما از سر دلسوزی و دغدغه است و لاغیر. ما ضمن تکریم ایشان و سرداران راهبردی مانند آقایان وحیدی، ضرغامی، امیر آشتیانی و رستمی و برخی جوانان گام دومی که حتماً به آنها رای می‌دهم و حمایت می‌کنم، به صراحت به ایشان عرض می‌کنم که اشراف به محل ورودش به عنوان وزیر و سکاندار اجرایی این حوزه چند منظوره که مخلوطی از چند وزارتخانه است، ندارد.

روح الامینی در ادامه با بیان اینکه دیروز هم به ایشان عرض کردم که قانع نشدم، بیان کرد: وزارت کار جای سیاست گذاری، تئوری بافی و نظریه پردازی نیست. به عنوان یک داور موفق مسابقه میدان خوب درخشیدند. بعضی‌ها شب قبل یک وزیری بودند و صبح برای وزارتخانه دیگری معرفی شدند. همچنین گزینه‌های متعددی که در روزهای آخر معرفی شدند.

وی افزود: تفاوت ابعاد کار با محیطی مثل کمیته امداد با این حوزه چند ساعتی خیلی زیاد است. ما تصمیم‌مان را به حضرت آقای علم الهدی امام جمعه مشهد رونوشت می‌دهیم که گردن مجلس انداختند و قانونا نیز همین است. انتخاب با رئیس جمهور نیست و پیشنهاد با اوست، اما انتخاب با مجلس است.

روح الامینی تاکید کرد: آقای عبدالملکی به عنوان یک فرد فعال دارای استعداد، پختگی لازم و اشراف ندارد و سوال من این است که در حوزه ساده‌ای مثل صنعت دارو که ۶۰ درصد آن متعلق به شستا و تامین اجتماعی هست، در یک سال و نیم گذشته در مورد دارو و واکسن چه شده است و در یک سال و نیم آینده چه خواهد شد؟.

وی افزود: رئیس شستا که دیروز برکنار شده و گفت رانت ۷ هزار میلیارد تومانی در شستا را حذف کرده است که عبدالملکی درباره آن می‌گوید بنده به پشتوانه رئیس جمهور این امکان را نمی‌دهم؛ این در حالی است که شما به عنوان بازوی رئیس جمهور باید امور را پیگیری کنید.

موسوی لارگانی: رای اعتماد به وزیر پیشنهادی کار ظلم به این جوان، مجلس و دولت است

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مخالفت بنده با ایشان از روی دلسوزی برای رئیس جمهور و مجلس است و هیچ انگیزه سیاسی در کار نیست. وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی از سه بخش تشکیل شده که هر کدام به اندازه یک وزارتخانه است و یکی از عظیم‌ترین وزارت خانه‌های کشور است که حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان ماهانه حقوق کارمندانش پرداخت می‌کند.

وی در ادامه گفت: در گذشته وزرای در قد و قواره رئیس جمهور برای این وزارتخانه معرفی می‌شدند. انتظار می‌رفت آقای رئیس جمهور شخصی در تراز دکتر مخبر برای تصدی این مجموعه عظیم معرفی می‌کرد وزیر کار باید فردی کارآزموده و دارای سابقه اجرایی باشد. وزیر کار باید مورد مقبول جامعه کارگری و بازنشستگان کشور باشد. وزیر کار باید مورد تایید آسیب دیدگان اجتماعی و مددجویان بهزیستی باشد. وزیر کار باید مقبول حداقل ۷۰ درصد جامعه باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: وزیر کار باید عالم به صنعت پزشکی، پتروشیمی و مسائل مربوط به صادرات و واردات و بیمه‌ای باشد. وزیر کار باید علاوه بر تولید پول و ارز برای صندوق‌های بازنشستگی، بحران‌های متعدد این حوزه را مدیریت کند.

وی گفت: از نظر بنده آقای عبدالملکی جوان هوشمند و تئوری پرداز و مسلط به حوزه اقتصادی است، اما ایشان فردی جوان است و نمی‌تواند از عهده این وزارتخانه عظیم بر بیاید، این وزارت خانه زیرمجموعه‌هایی نظیر سازمان تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی، شستا و صندوق بازنشستگی دارد که هر کدام نیازمند مدیری در حد وزیر است.

موسوی لارگانی افزود: ما در سالیان گذشته سه حادثه دلخراش سقوط هواپیمای آسمان، آتش سوزی سانچی و سانحه معدن یورت در استان گلستان را داشتیم که هر سه سانحه فاجعه بار بود، این وزارت خانه بسیار کار سنگینی برعهده دارد. آقای عبدالملکی دارای آینده درخشان است چرا اجازه نمی‌دهید تجارب لازم را کسب کند و بعداً وارد چالشهای بزرگ‌تر شود.

سلیمی: برنامه عبدالملکی برای اشتغال پایدار بلندپروازانه است

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کار، با انتقاد از این‌که چرا از بدنه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردی برای تصدی این پست انتخاب نشده است، گفت: وزارت کار مشغله‌های زیادی دارد که اداره آن قواعد خاص خود را می‌طلبد پس به یک تیم قوی و اتخاذ تصمیمات کارشناسی نیاز داشته و بهتر بود که وزیر پیشنهادی از بدنه این وزارتخانه انتخاب می‌شد.

وی ادامه داد: با توجه به بحران صندوق‌های بازنشستگی معلوم نیست که چگونه وزیر پیشنهادی می‌خواهد از این بحران جلوگیری کند. آیا دانش و تجربه موثر در حوزه صندوق‌های بازنشستگی دارند که بتواند از حقوق بازنشستگان صیانت کند و یا این‌که اساساً اعتقادی به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دارد که دریافتی فعلی آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تاکنون در درون وزارت کار انتصابات براساس گرایش‌های سیاسی بوده که نتیجه آن استفاده از افراد فاقد صلاحیت در ترکیب هیات مدیران است. آیا قول می‌دهید که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به حیات خلوتی برای دوستان و همفکران خود نکنید چون پیش از این هم وزرای قبلی در دولت‌های گذشته مثل شما برنامه‌های جامعی ارائه کردند اما در عمل اتفاق دیگری افتاد اساساً شما اعتقادی به برنامه دارید.

سلیمی با طرح این پرسش که برنامه عبدالملکی برای مددجویان بهزیستی و رفع بی‌عدالتی چیست؟ گفت: به زنان سرپرست خانوار و پوشش بیمه‌ای چه جایگاهی در برنامه شما دارند؟ برنامه شما جهت اشتغال پایدار سالانه بلندپروازانه است و به نظر می‌رسد که حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقفول مانده است چه کاری می‌خواهید برای ریزش دو میلیون شغل انجام دهید؟ و چه فکری برای واکسیناسیون کارگران دارید؟

وی تاکید کرد: با این اوصاف بهتر نبود که فردی از داخل بدنه تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می‌شد؟ آقای عبدالملکی شما خود را دارای صلاحیت کافی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌دانید.

پس از اظهارات مخالفان و موافقان، وزیر پیشنهادی کار به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت.

عبدالملکی: موضوع اشتغال یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌های بنده است

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: بنده از آقای رئیس جمهور جهت اعتماد به بنده برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکر می‌کنم. از نمایندگان نیز جهت جلسات متعددی که برای تبیین برنامه‌های بنده و تبادل نظر فراهم کردند سپاسگزارم. از حمایت کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و درمان و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از خود نیز سپاسگزارم.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده دکترای علوم اقتصاد را از دانشگاه اصفهان داشته و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با رتبه دانشیاری هستم. بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت اجرایی و مدیریتی در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی، استانداری کردستان و کمیته امام خمینی (ره) داشتم و بر بیش از ۱۰ مجموعه اقتصادی که ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد مدیریت داشتم قطعاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی بین سابقه طولانی و تجربه موفق تفاوت قائل هستند. همانطوری که در دوران دفاع مقدس فرمانده گردان با کسب موفقیت فرمانده لشگر می‌شد اما برخی از افراد در جایگاه‌های بالا چندین سال بدون موفقیت فعالیت داشتند و لذا سابقه طولانی صرفاً بیانگر موفقیت نخواهد بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه بزرگی است که بیشترین سطح تماس را با اقشار مختلف جامعه نظیر کارگران، بازنشستگان، عشایر و روستایی‌ها، معلولان، زنان سرپرست خانوار، کارجویان و آسیب دیدگان اجتماعی دارد. این وزارتخانه به بیش از ۷۰ درصد مردم ایران خدمات می‌دهد و بنده این وزارتخانه را وزارت مردم می‌دانم.

عبدالملکی در ادامه تاکید کرد: تحقق برنامه‌هایی که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ام و اجرای دقیق اسناد بالادستی و قوانین مجلس در اولویت بنده است. بنده به عنوان یک مدیر اجرایی که سال‌ها در این کشور فعالیت کرده‌ام معتقد هستم که بخش زیادی از مشکلات ما به اجرا نکردن صحیح قوانین باز می‌گردد. ما اصول متعدد قانون اساسی، بخش‌های مهمی از بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص مبارزه با فساد و ایجاد رفاه برای مردم، اقتصاد مقاومتی، اجرای صحیح ۴۴ قانون اساسی و توجه به بحث سلامت، مسکن، خانواده و اشتغال را داریم که باید به شکل صحیحی اجرایی شوند. بنده قول می‌دهم با کمک و پشتیبانی تمام بخش‌ها در مسیر اجرای دقیق این قوانین حرکت کنم.

وی در ادامه با اشاره به محورهای برنامه خود تاکید کرد: اولین محور برنامه بنده بحث اشتغال است یکی از مهم‌ترین مشکلات رفاهی مردم بحث بیکاری است. اگرچه تولید و اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعت، ساخت‌وساز، گردشگری، بهداشت و درمان و آموزش شکل می‌گیرد اما با توجه به این‌که وزارت کار دبیرخانه ستاد اشتغال کشور است لازم است در مسیر تحقق اشتغال با فرماندهی رئیس جمهور گام جدی بردارد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سوال بنده از شما این است که آیا با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب ما سامانه‌ای داریم که وضعیت اشتغال مردم را مشخص کند؟ می‌توانیم ببینیم چند نفر بیکار و چند نفر شاغل هستند؟ چه کسانی جویای کار بوده و چه تجربه و مهارتی را دارند؟ زمانی که ما این اطلاعات را نداریم قطعاً نمی‌توانیم برنامه ریزی صحیحی در این حوزه داشته باشیم.

وی ادامه داد: برنامه من ایجاد سامانه جامع اشتغال ایرانیان است. تعیین آخرین وضعیت اشتغال کمک می‌کند تا ما بتوانیم برنامه ریزی دقیقی را در این حوزه داشته باشیم. بنده با راه اندازی این سامانه بانک اطلاعاتی را فراهم می‌کنم تا کارفرماها نیز با مراجعه به آن بتوانند نیروهای کار خود را انتخاب کنند. از سوی دیگر با به دست آمدن اطلاعات افراد جویای کار در حوزه آموزش‌های فنی و مهارتی نیز می‌توانیم برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.

عبدالملکی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین مطالبات شما این است که چرا هلدینگ‌های زیرمجموعه صندوق در مناطق محروم سرمایه گذاری نمی‌کنند بنده تمام تلاش خود را خواهم کرد تا همه دستگاه‌ها به نوبه خود و در حد امکانات در مسیر توسعه متوازن کشور ایفای نقش کنم. آمایش سرزمینی در حد کلان در کشور انجام شده است اما در مناطق محروم نیز باید دنبال شود. باید با حرکت در این مسیر به پیشرفت اقتصادی منطقه و تکمیل زنجیره ارزش شغلی مناطق مختلف کمک کنیم.

وی در ادامه با اشاره به محور بعدی برنامه خود بیان کرد: کنار زدن روابط زائد و تسهیل در فرآیند اداری تامین اجتماعی از دیگر اولویت‌های بنده است. وجود ضوابط زائد مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. بنده در مدیریت قبلی خود ۷۰ درصد ضوابط زائد را حذف کردم. محور بعدی که بنده بر آن تاکید دارم سه جانبه‌گرایی برای اصلاح حقوق کار است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: در جلسات متعددی که با کارگران و کارفرمایان برگزار کرده‌ام همگی بر ضرورت اصلاح روابط کارگری و کارفرمایان تاکید داشتند و باید حقوق کار اصلاح شود. از سوی دیگر بنده منابعی را علاوه بر بیمه قالیبافان، کارگران، رانندگان به کارفرمایان نیز ارائه می‌کنم تا در استخدام نیروهای خود مشکل نداشته باشند، چرا که خیلی از کارفرمایان معتقد هستند اگر هزینه بیمه کمتر شود نیروی کار خود را به صورت رسمی استخدام می‌کند. توجه به مشاغل خانگی از دیگر مواردی است که بنده آن را دنبال خواهم کرد.

عبدالملکی با استناد به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی گفت: این قانون در سال ۹۶ تصویب شده اما اجرا نشده است. ما علاوه بر اجرای این قانون، حلقه‌های مکمل آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز اجرا خواهیم کرد. این حلقه‌ها با مشاوره شغلی، مزیت سنجی شغلی منطقه‌ای و ارزیابی و مدیریت بازار تکمیل می‌شود. ما بیش از نیمی از واحدهای ثبات آموزش فنی و حرفه‌ای را به مراکز توسعه کارآفرینی ارتقا خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تأمین اجتماعی و بازنشستگی گفت: به صورت دوره‌ای آمار و اطلاعات مربوط به دخل و خرج‌های سازمان تأمین اجتماعی را در اختیار نمایندگان قرار خواهم داد تا بدانند این پول‌ها کجا مصرف می‌شود. حرکت به سمت تقویت و ایجاد بیمه اجتماعی و بازنشستگی برای نه دهک کشور، از دیگر برنامه‌های من است. همچنین ایجاد عدالت در خدمات درمانی بسیار مهم است. ما باید در مناطقی که واحد درمانی نداریم، این واحدها را احداث کنیم و اگر امکان احداث وجود ندارد، خدمات درمانی خریداری کنیم.

وی ضمن اشاره به ضرورت الکترونیکی کردن تمام و کمال خدمات تأمین اجتماعی، به اجرای کامل قانون هدفمند سازی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: بانک جامع اطلاعات رفاهی ایرانیان را تکمیل خواهیم کرد تا بتوانیم وضعیت رفاهی همه را شناسایی کنیم.

عبدالملکی در خصوص تعاون گفت: در ده سال گذشته، در جریان ادغام سه وزارت خانه، حوزه تعاون به حاشیه رانده شد و مظلوم واقع شد. ما باید تعاون را بالا بکشیم. یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی، مردمی سازی اقتصاد است. مهم‌ترین اقدام در مردمی سازی، توسعه بخش تعاون است. باید در اولین وهله، سند توسعه تعاون را مد نظر قرار دهیم و آن را اجرایی کنیم. این سند اگر چه اشکالات معدودی دارد اما اجرای آن باعث جهش خواهد شد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ضرورت «تولید شاخص فضای کسب و کارهای تعاونی» خبر داد و گفت: تولید این شاخص به این خاطر است که رصد کنیم آیا سال به سال فضای کشور برای فعالیت تعاونی‌ها مساعدتر می‌شود و یا برعکس؟ اگر این شاخص را تولید و ثبت کنیم، می‌توانیم وارد حوزه سیاست گذاری شویم. مسئله تقویت فرهنگ تعاون نیز در کشور مطرح است. ما به تعاونی‌های حوزه‌های روستایی، عشایری و کشاورزی نیز توجه ویژه خواهیم داشت.

عبدالملکی در مورد بهزیستی گفت: سازمانی با ۱۲۰ هزار همکار وجود دارد. ۶.۵ میلیون نفر از ایرانیان تحت حمایت این سازمان هستند. ۲۵۰ هزار نفر آنها زنان سرپرست خانوار هستند. ۲۷ هزار کودک بی سرپرست یا بدسرپرست هستند. کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی، رسیدگی ویژه به معلولان، پیگیری تحقق سهم سه درصدی، مسئله جدی کاهش هزینه‌های معلولیت مثل وسایل کمک توان بخشی و البته مسئله مهم تأمین مسکن برای خانواده‌های پرمعلول در اولویت ما خواهد بود. ارائه بسته‌های حمایتی برای فقر سالمندان، حمایت‌های اجتماعی از زنان سرپرست خانوار از مسائل مورد توجه خواهد بود. باعث شرمندگی ماست که زنان بی سرپرست و بدسرپرست زیادی وجود دارد که پشت نوبت هستند تا مورد حمایت قرار بگیرند. ما تلاش خواهیم کرد کسی پشت نوبت حمایت نماند.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم خطاب به نماینگان مجلس به نگرانی آنها در خصوص هولدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک اقتصادی اشاره کرد و گفت: صندوق بازنشستگی کشور ۵۰ شرکت بورسی و غیربورسی دارد. بخش زیادی از اقتصاد همین چیزهاست. ما مسائل این صندوق‌ها را می‌دانیم. ناپایداری درآمدهای آنها، بدهی بزرگ دولت به آنها، شفاف نبودن دارایی‌ها و فعالیتشان و از همه مهم‌تر مدیریت سیاسی، غیراقتصادی، فسادزا همراه با انتصابات رانتی و حقوق‌های نجومی است. اولین گام من فسادزدایی از مجموعه‌های اقتصادی خواهد بود. اقدام بنده، سالم سازی سرمایه مدیریتی و انسانی در این مجموعه‌ها است. ضمن حفظ مدیران سلامت و کارآمد تمام مدیران نامربوط، مفسد و رانتی در اسرع وقت شناسایی و برکنار خواهند شد و به جای آن مدیران متخصص، جهادی و انقلابی جایگزین خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: تا کی گوشه‌ای بنشینیم و بگوییم که فلان جا را مافیا دست گرفته‌اند. با وجود یک دولت و مجلس انقلابی، کم کاری پذیرفته نیست. این روزها کسانی که منافعشان به خطر افتاده، دروغ پراکنی می‌کنند چرا که بنده پای ریشه کن کردن فساد از این مجموعه‌ها خواهم ایستاد. تا روز آخری که بنده مدیریت می‌کنم، دستگاه انتصابات برای شایسته گزینی کار خواهد کرد. اگر مدیری که من منصوب کردم، دست از پا خطا کند؛ فساد کند یا ناکارآمدی او ثابت شود، بلافاصله برکنار خواهد شد. ما که نمازخوان هستیم و خودمان را پیرو ولایت می‌دانیم نباید بگویم فلان مجموعه مربوط به فلان بیت آیات عظام است یا متعلق به فلان جریان سیاسی است. آغاز کار ما پایانی است بر مسئله مافیا در مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع

بررسی صلاحیت امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون هیچ مخالفی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پرداختند.

با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی دفاع هیچ مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم در دفاع صحبت نکرد، بنابراین بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی دفاع به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت.

امیر آشتیانی: نیروهای مسلح به هر اقدام ماجراجویانه ای پاسخ قاطع می‌دهد

امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود برای وزارت دفاع تأکید کرد:

نیروهای مسلح بیش از هر زمان دیگر در یک انسجام راهبردی و همدلی و تعامل همه جانبه در مجموعه سازمان‌ها و نیروهای ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج مستضعفان و وزارت دفاع در هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارند و گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا آماده حضور در تمام صحنه‌های دفاعی، سازندگی، جهاد همه جانبه و مواجهه با دشمنان و شرارت‌ها هستند.

وزیر دفاع تأکید کرد: در همین راستا مقابله با اغواگری بدخواهان و خنثی سازی توطئه‌ها و تفرقه افکنی ها در بین اعضای نیروهای مسلح و صیانت از اقتدار دفاعی در دستور کار قرار دارد که به فضل خدا تاکنون به یأس و ناامیدی دشمن در تمامی تبلیغات تهاجمی و زمینه سازی ها در فضای مجازی انجامیده است.

وی افزود: خدمت گزاران شما همواره در تمامی دوره‌ها و مقاطع مختلف زمانی در صحنه‌های مقابله و مواجهه با فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی نظام اسلامی و تهدیدات متصور علیه کشور و مخاطرات و بلایای طبیعی حضور فعال، چشمگیر و هوشیارانه داشتند. هر کجا دشمنان قصد توطئه، فتنه، تجاوز و شیطنت داشتند به گونه‌ای با آنها برخورد شده که منصرف و سرشکسته صحنه را ترک کردند. اینک این تجارب گران سنگ در تأمین و تحکیم امنیت و دفاع همه جانبه از سرمایه‌های افتخارآفرین مجموعه دفاعی کشور محسوب می‌شود.

وزیر دفاع خاطر نشان کرد: آمریکا به عنوان نماد پوشالی و استکباری قدرت و تمامی ایادی زخم خورده و رژیم غاصب و جنایت پیشه صهیونیستی مظهر خیال پردازی، گزافه گویی و استیصال هستند که هراز گاهی از سر درماندگی و ترس رویاپردازی می‌کنند. آنها به درستی می‌دانند و تجربه کرده‌اند که ایران اسلامی با تأسی از عاشورا و آموزه‌های معرفتی و تبعیت محض از امام حاضر خود در عصر کنونی با عزم راسخ به دنبال گسترش عدالت و امنیت پایدار و احقاق حقوق مستضعفان و همچنین حمایت همه جانبه از مقاومت و حذف نظام سلطه و یکجانبه گرایی در جهان از یک سو و آرامش در منطقه با تعامل و همکاری تمامی کشورهای منطقه و همسایگان از سوی دیگر است.

آشتیانی افزود: نیروهای مسلح و قدرت منطقه‌ای ما به هر اقدام ماجراجویانه، نابخردانه و تجاهل پاسخ حکیمانه و قاطعانه خواهد داد و هزینه‌ای به دشمن تحمیل می‌کند که از توان و تحمل شان خارج باشد که مثل گذشته برایشان پشیمانی و گذشت را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای وظایف ذاتی خود و مأموریت خود و برگرفته از اسناد بالادستی به ویژه تدابیر و فرامین حکیمانه امامین انقلاب قانون تشکیل وزارت دفاع، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلی ابلاغی در حوزه‌های خودکفایی دفاعی و امنیتی، صنعت، انرژی، تجارت، علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی و شناخت تهدیدات، چالش‌ها و فرصت‌ها رویکرد تحولی خود را در چهار سال آینده با همراهی و همیاری دولت و مجلس انقلابی با لحاظ و توجه جدی و عمیق در جهت افزایش تأثیرگذاری فناوری‌های نوین در عرصه‌های گوناگون قدرت را دنبال می‌کند.

وی افزود: اهمیت به کارگیری از سامانه‌های ترکیبی در حوزه‌های سخت و نیمه سخت و نرم دفاعی و پیشرفت‌ها در حوزه فناوری‌های نانو، زیستی، شناختی، سایبر، کوآنتوم و مواد جدید و فناوری اطلاعات و ارتباطات اهمیت و نقش دیپلماسی دفاعی و پشتیبانی موثر و قدرت ساز نیروهای مسلح در عمق بخشی راهبردی توأم با استحکام درونی و قابلیت بازدارنده از محورهای جامع تقدیمی برنامه بنده است.

وزیر دفاع تأکید کرد: ما در وزارت دفاع بر خود فرض می‌دانیم به موارد ارائه شده در چارچوب به کارگیری همه فرصت‌ها، منابع و ظرفیت‌های ممکن پایبند بوده و همه دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی نمایندگان را در پیاده سازی اجرای برنامه‌ها در دستور کار قرار دهیم. مبنای این برنامه‌ها پشتیبانی از نیروهای مسلح جهت تأمین دفاع و امنیت با بهره گیری از الگوهای بومی توأم با پیشبرد سیاست‌های اقتصاد دفاعی و اقتصاد مقاومتی است. به طور قطع از ظرفیت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی اعم از دانشگاه‌ها، جامعه علمی و شرکت‌های دانش بنیان و همچنین بنگاه‌های تولیدی برای مشارکت در تأمین نیازمندی‌های حوزه دفاع با بهینه سازی و تقویت سازوکارها با مشارکت راهبردی و حداکثری بهره گیری می‌شود.

وی با گرامیداشت روز صنعت دفاعی و یاد و خاطره شهید فخری زاده گفت: ما بر انتقال فناوری و سرریز توانمندی‌های صنعت دفاعی به بخش‌های غیرنظامی و تجاری سازی آنها به صورت هدفمند و منطقی با پرهیز رقابت با بخش خصوصی تأکید داشته و بر تعامل با نخبگان صنعت دفاعی با محیط‌های علمی، فناوری و صنعتی کشور و شناسایی چالش‌های اصلی صنایع مادر و حساس و حل مسئله برای صنایع کشور اعم از دفاعی و ملی اصرار داریم.

آشتیانی خاطرنشان کرد: در طرح‌های سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی لشگری و نقش فناورانه صنایع دفاعی در زنجیره ارزش ساز راهبردی کشور نظیر پتروشیمی، حوزه‌های نفت و معدن با رویکرد تأمین نیازهای خاص و مشترک نظامی و غیرنظامی و جهش صادراتی با مشارکت بخش خصوصی ایفای نقش خواهیم کرد. همچنین جهت گیری برای تقویت بازار سرمایه و ساماندهی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تحت پوشش ساتا و اتکا و مردمی کردن اقتصاد ملی را در اولویت داریم.

وزیر دفاع افزود: ارتقای توان رزم نیروهای مسلح از طریق دستیابی به قابلیت‌های بیشتر صنعت دفاعی برای همه حوزه‌های نظامی به ویژه افزایش توان موشکی اعم از بالستیک، کروز، پدافند هوایی، پهپادی، سامانه‌های فضایی، شناورهای سطحی، زیرسطحی و تجهیزات و رزم دریایی، هوشمندسازی مهمات و افزایش تحرکات و ارتقای قدرت زرهی و ضد زره واحدهای زمینی، جنگ الکترونیک، دفاع سایبری و تحرک خلاقانه در زمینه فناوری‌های بدیع و نوظهور از دیگر برنامه‌های وزارت دفاع است.

وی افزود: در دیپلماسی دفاعی هماهنگ با سیاست خارجی و سیاست‌های ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح به دنبال تحقق اهداف کلان امنیت و منافع ملی با نیل به دفاع همه جانبه و با رویکرد بازدارندگی فعال و حمایت قاطعانه و موثر از محور مقاومت و امنیت پایدار منطقه‌ای و مقابله با تروریسم و مداخله بیگانگان هستیم.

به گفته آشتیانی تقویت شبکه هوشمند هدایت و راهبری همکاری‌های دفاعی و بین المللی و بهره گیری دیپلماتیک به منظور رفع گلوگاه‌های فناورانه و تسهیل فعالیت‌های صادراتی و تأمین نیازمندی‌های دفاعی در کنار توسعه همکاری‌های اقتصادی و گسترش سامانه اشراف اطلاعاتی به منظور رصد تحولات محیطی و بین المللی و مشارکت در تصمیم سازی، راهبردی و معاهدات دفاعی و تعیین تکلیف حقوقی پرونده‌های بزرگ دعاوی خارجی و دریافت مطالبات حوزه دفاعی در دستور کار این وزارتخانه است.

وزیر دفاع درباره اولویت‌های اساسی تأمین معیشت و مسکن کارکنان نیروهای مسلح گفت: به دنبال ترمیم کامل و پایدار حقوق کارکنان و منطقی سازی سهم ساتا در تأمین حقوق بازنشستگان، افزایش سرانه یارانه حکمت، ارائه کالاهای مصرفی و فروشگاهی با افزایش تخفیف‌های قابل قبول و شفاف، پشتیبانی از طرح‌های ملی مسکن به ویژه تحقق و تسریع در اجرای قرارداد ساخت یکصد واحد مسکن شخصی و همچنین تلاش برای توسعه ظرفیت تولید مسکن و صنعتی سازی آن، کاهش سهم بیماران از هزینه‌های سلامت و درمان و ارتقا و پوشش فراگیر صنعت بیمه و بهره گیری از ساماندهی هوشمند در توسعه خدمات غیرحضوری و حمایتی برای ایثارگران نظامی، انتظامی، موثرین تحت پوشش و بیماران صعب العلاج و خانواده‌های صبور آنها هستیم.

وی گفت: در بخش مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل به دنبال تسریع در روند پاکسازی میادین مین و گلوله‌های باقی مانده و کشف نشده در مناطق جنگی، بهینه سازی مصرف انرژی در اماکن و تأسیسات نظامی، کمک به نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مولد سازی و بهینه سازی اراضی و املاک، تسریع در انتقال پادگان‌ها و تأسیسات نظامی تعیین شده از محدوده‌های شهری با کمک سایر دستگاه‌های مربوط هستیم. همچنین تقویت پدافند غیرعامل در اماکن حیاتی و حساس وزارت دفاع و اولویت قرار دادن در حمایت از طرح‌های ملی در استان‌ها در مناطق محروم و حمایت از مردم و صاحبان حق در اختلافات مربوط به املاک و اراضی با نیروهای مسلح و برخورد با معارضان جعلی و زمین خواران از دیگر برنامه‌هایم است.

صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری

بررسی صلاحیت امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

موافقت حداکثری کمیسیون قضایی و حقوقی با وزیر پیشنهادی دادگستری

سیدکاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از اتفاق آرای کمی و کیفی اعضای این کمیسیون در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری خبر داد.

با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی دادگستری هیچ مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم در دفاع صحبت نکرد بنابراین بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی دادگستری به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت.

رحیمی: باید تلاش کنیم که قوه قضائیه ارتقای کارآمدی داشته باشد

امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری در دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت دادگستری گفت: باید تلاش کنیم که قوه قضائیه ارتقای کارآمدی داشته باشد. امنیت قضایی در جامعه باید بالا رود. اگر کسی در جامعه مورد ظلم قرار گرفت، نباید حس کند ملجأ و پناهی ندارد. به قول مقام معظم رهبری، قوه قضائیه باید ملجأ و پناه ستم دیدگان باشد.

وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: کسانی که قانون‌شکن هستند، همواره باید از قوه قضائیه نگران باشند. باید بدانند که یک قاضی مقتدر وجود دارد و حق مظلوم را از آنها می‌گیرد. مردم نباید نگران بی‌گناهی خود باشند. وزیر دادگستری وظیفه دارد که قوه قضائیه بتواند ارتقا یابد.

وزیر پیشنهادی دادگستری دولت سیزدهم ادامه داد: حقوق‌دانان معتقدند که اصل حتمیت کشف جرم بازدارنده‌تر از خود مجازات است. نباید کسی فکر کند که می‌تواند ظلم کند و فرار کند. بعضی به من گفتند که مسائلی را که مطرح می‌کنی، ایده‌آل است. به ایشان گفتم باید به ایده‌آل‌ها برسیم. وظیفه وزیر دادگستری فراهم کردن امکاناتی برای ارتقای دستگاه قضایی است.

رحیمی گفت: اگر امکانات و بودجه لازم به وزارت دادگستری تعلق نگیرد که هم اکنون نگرفته است، قوه قضائیه نمی‌تواند کارش را به خوبی انجام دهد. نمایندگان به شعبات حقوقی سر زده‌اند و می‌دانند که کارکنان ما چه وضعیتی دارند. طبق صراحت قانون هر نماینده مجلس اجازه دارد در خصوص همه مسائل کشور اظهار نظر کند. از طرف دیگر قوه قضائیه معتقد است که یک قوه مستقل است و کسی نمی‌تواند از او سوال بپرسد. وزیر دادگستری وظیفه دارد سوال نمایندگان در خصوص قوه قضائیه را پاسخ بدهد.

وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به گلایه نمایندگان مجلس در خصوص عدم ارتباط مستقیم با قوه قضائیه از دیدارش با غلامحسین محسنی اژه‌ای خبر داد و گفت: ایشان گفتند ما به هیچ وجه راضی نیستیم که حق کسی ضایع شود پس هر کس به ما کمک کند ما از او استقبال می‌کنیم. نمایندگان مجلس که جای خود دارند. آقای اژه‌ای از بنده خواستند شرایطی فراهم کنیم که ارتباط مجلس با قوه قضائیه تسهیل شود.

رحیمی گفت: در دیوان عدالت اداری شکایات بسیاری از سوی مردم در خصوص ادارات وجود دارد. اکثر قریب به اتفاق مواقع حق با مردم است. پس چرا می‌گوییم برود از دیوان عدالت رأی بیاورد؟ ما کارگروه تعاملی انجام خواهیم داد تا مشکل مردم را حل کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: تصور عموم مردم این است که گران فروشی و تنظیم بازار را باید تعزیرات حل کند. تعزیرات شبیه دادگاه است یعنی نیازمند شکایت است اما هر چه هست دولت است. من به دکتر مخبر گفتم که باید ستادی در دولت تشکیل دهیم که تنظیم بازار تا قیمت گذاری و توزیع مناسب و مبارزه با گران فروشی را عملیاتی کنند. چند وزارت خانه باید در این ستاد باشند. ارتقای امنیت قضایی مورد تأکید ماست و به همه ارکان دولت مربوط می‌شود.

صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به بررسی صلاحیت سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پرداختند.

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره ساداتی نژاد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشاورزی خبر داد.

ویس کرمی: رزومه ساداتی‌نژاد بسیار معمولی است

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور است. ۲۶ درصد صادرات غیرنفتی کشور، ۲۰ درصد اشتغال، ۸۵ درصد غذای کشور و ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی به حوزه کشاورزی تعلق دارد. علی رغم تحریم‌ها، رشد ۴ درصدی در کشاورزی داشتیم. در وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۹۲ هزار نیروی انسانی کار می‌کنند. در این وزارت خانه ۸۵۹ وظیفه حاکمیتی و تصدی گری وجود دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس گفت: فردی که آدم شوخ طبعی بود، مرده بود. خوابش را دیدند. به او گفتند چه خبر؟ گفت هر چه شوخی کردیم، جدی گرفتند. اعمالم را نوشتند و دارند مرا می‌زنند. ما چه به شوخی و چه جدی به هر وزیری رأی دهیم، در روز قیامت جدی بررسی خواهد شد. این مدت از جنبه‌های مختلف فشار آوردند تا کسی خلاف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حرف نزند. بنده هم‌اکنون ۳۰ نفر را از خودم دلگیر کرده‌ام. نظارت پیشینی از پسینی بهتر است. بعضی همکاران ما نباید از روی خودشیرینی فضای مجلس را سنگین کنند تا کسی نتواند وزیر تعیین نشده را نقد کند.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: حیطه‌های بسیار گسترده مانند شیلات، منابع طبیعی، جنگل‌ها، مراتع، آبخیزداری، صنایع تبدیلی، بازرگانی کشاورزی، صادرات و واردات کشاورزی، دامپزشکی، سازمان تحقیقات و… تنها بخش‌هایی از این وزارت خانه عریض و طویل است. کسی می‌تواند چنین وزارت خانه‌ای را اداره کند، که علم و تخصص داشته باشد؛ زوایای مخفی جهاد کشاورزی را بشناسد چرا که گردش مالی جهاد کشاورزی به نفت پهلو می‌زند. وزیر جهاد باید دارای برنامه واقع بینانه، علمی و قابل دستیابی باشد. به نظرم سید جواد ساداتی‌نژاد در هر سه مورد ایشان باید خودشان را به مجلس اثبات کنند.

ویس کرمی با بیان این ادعا که رزومه وزیر پیشنهادی جهاد کشاروزی بسیار معمولی است، گفت: همانند ایشان در هر استان صدها نفر وجود دارد. شک دارید ما از استان خودمان معرفی کنیم. ما در استان خودمان در سال ۹۰ چهار مهندس کشاورزی بیکار داشتیم. بالاخره همای سعادت روی دوش بعضی‌ها بیشتر می‌نشیند. کسی که این عرصه را نشناسد، هر که باشد کلاه سرش می‌رود. با این میزان گستردگی و شناخت اندکی که ایشان دارند، از این همه سلطان و فساد در کود و مرغ و تخم مرغ و صادرات و واردات نهاده‌ها و محصولات چطور می‌خواهند مدیریت کنند؟

نماینده مردم خرم آباد در مجلس در بیاناتی انتقادات آمیز نسبت به روزمه سید جواد ساداتی نژاد گفت: می‌گویند ایشان رئیس فراکسیون آب مجلس است. آیا می‌دانید فراکسیون چگونه تشکیل می‌شود؟ یک نفر راه می‌افتد و ۲۰ امضاء جمع می‌کند و فراکسیون تشکیل می‌دهد. فراکسیون یعنی چند نفر که یک چیز را امضاء می‌کنند. ما نباید مردم را گول بزنیم. عملکرد فراکسیون‌ها مهم است. فراکسیون‌ها بگویند در طول این چهل سال چه خدمتی به انقلاب کرده‌اند؟

سخنان مهرداد ویس کرمی انتقادات چند نماینده علی الخصوص احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس را برانگیخت.

ویس کرمی خطاب به آزادی خواه گفت: وقتی شما طلبه هستید و عضو کمیسیون کشاورزی می‌شوید، معلوم است رئیسش چه کسی می‌شود؟ من از حرفم کوتاه نمی‌آیم. جلسه را متشنج نکنید. بگذارید مردم از این تریبون حرف بزنند. می‌دانیم که به سید جواد ساداتی نژاد رأی می‌دهید اما دهان ما را نبندید.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس اظهار کرد: می‌گویند ساداتی‌نزاد ۵ سال نماینده مجلس بوده است که البته باید گفت عمدتاً در کمیسیون آموزش مجلس فعالیت داشتند. ایشان تنها یک سال رئیس کمیسیون کشاورزی بودند. ساداتی نژاد معاون پارلمانی وزیر علوم، معاون دانشجویی دانشگاه شهرکرد و رئیس دانشگاه کاشان بودند که هیچکدام به کشاورزی مربوط نیست. اگر بی انصاف نباشم باید بگویم آن بخش از روزمه ایشان که به عضویت کوتاه مدت در جهاد کشاورزی اشاره می‌کند، به تصدی ایشان برای وزارت خانه جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مربوط است.

ویس کرمی در ادامه انتقاداتش از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم گفت: دکتری جواد ساداتی نژاد هیدرولوژی از دانشگاه مسکو بوده است که جزء صد دانشگاه برتر دنیاست این در حالی است که امور مربوط به آب در برنامه ایشان دیده نمی‌شود. همچنین در برنامه ایشان در خصوص آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود، حفاظت از منابع آب، خاک و ژنتیک و تهیه اطلس زیست بودم کشور، برنامه‌ای دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس در یک آزمون تاریخی قرار دارد، گفت: وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و اقتصاد متعلق به وزارت خانه مربوطه نیستند. آیا مجلس با یک ملاک واحد با آنها برخورد خواهد کرد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را «اغراق آمیز» عنوان کرد و گفت: ایشان معتقدند که می‌توانند میزان کُلزا را از ۳۸۰ هزار تن به هزار و ۶۱۸ هزار تن برسانند. یعنی پنج برابر. می‌خواهند میزان سویا را هشت برابر کنند. اگر این کار را بکند، من دست ایشان را می‌بوسم. این کارها معجزه است. آیا نمی‌توان این برنامه‌ها را با یک جست و جوی ساده نمی‌شود، نوشت؟

ویس کرمی در پایان سخنانش خطاب به نمایندگان مجلس و هیئت رئیسه مجلس گفت: سخنی سینه سینه بین نمایندگان می‌چرخد و آن این است که اجازه دهید همکاران ما که از مجلس به دولت می‌روند، با رأی بالا روند. این گزاره مبتنی بر کدام دلیل و برهان عقلی یا شرعی است؟ اتفاقاً آئین نامه مجلس بر عدم استعفای نمایندگان تأکید دارد. این فشار که با دست خودمان بر خودمان می‌آوریم، سنت خوبی نیست. من می‌دانم مجلس می‌خواهد رأی دهد اما این تریبون فقط برای مخالفت نیست. گاهی باید گفت تا در تاریخ بماند چرا که عقلای بیرون از مجلس و مردم در مورد رفتارهای ما قضاوت خواهند کرد.

نوروزی: ساداتی نژاد معتقد به استفاده از نیروهای جوان و زبده است

رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: من در دوره نهم عضو کمیسیون کشاورزی بودم و در مجلس فعلی هم عضو این کمیسیون هستم. عملکرد کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم بسیار متحول شده به طوری که کمیسیون کشاورزی بالنده ترین، پربارترین و فعال‌ترین کمیسیون‌های مجلس است و بسیار قوی ظاهر شده است. اکنون اعضای کمیسیون کشاورزی نگران از دست دادن آقای ساداتی نژاد؛ این نعمت بزرگ هستند.

وی افزود: یکی از اقدامات بسیار خوب آقای ساداتی نژاد در مجلس موضوع قیمت گذاری محصولات کشاورزی است که خدمتی بزرگ در سال حمایت از تولید، پشتیبانی و مانع زدایی است. ایشان تا ۱۰ شب در کمیسیون‌ها وقت می‌گذراند و پای کار بود.

این نماینده مجلس گفت که نگاه ساداتی نژاد استفاده از تمام ظرفیت‌ها، متخصصان، کارشناسان و نیروهای جوان زبده است.

نوروزی با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات ساداتی نژاد در کسوت رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مشخص‌ترین اقدام، تلاش‌های ایشان برای بحث کمبود مرغ و تخم مرغ و همچنین گرانی کود، سم و نهاده‌های دامی بود که تمامی تلاش شان را به کار برده و جلساتی با حضور مسئولان دولتی برگزار کردند.

با توجه به اینکه دومین نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی انصراف داد، نماینده موافق نیز صحبت نکرد لذا مجلس وارد استماع دفاعیات وزیر پیشنهادی کشاورزی شد.

ساداتی نژاد: کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است

سیدجواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت:

کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است، امنیت غذایی در تمام جهان بر عهده دولت‌ها می‌باشد و این مهم در همه کشورها اولویت اول محسوب و به قدرت غذا تبدیل شده است و هیچ موضوع دیگری نسبت به آن دارای اولویت نیست.

وی افزود: این مهم در جهان به قدرت غذا تبدیل شده و کشورها امروز به دنبال اقتدار غذایی هستند، امروزه اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه مهم قدرت محسوب می‌شوند، این وضعیت جدید حوزه تولید غذا در جهان است، بر همین اساس باید توجه کنیم که برای ایجاد این اقتدار غذایی به اقتدار کشاورزی نیاز داریم، ولی شرایط ما در این حوزه یعنی حوزه کشاورزی چگونه است؟

ساداتی نژاد در ادامه به ظرفیت‌های بی نظیر حوزه‌های کشاورزی و دامداری کشور اشاره کرد و در بخش دیگر گفت: ظرفیت‌های حائز اهمیتی در این حوزه داریم، این ظرفیت، قدرت کشاورزی ما می‌باشد و حاکی از این است که ما می‌توانیم در منطقه دارای اقتدار غذایی باشیم، اقتدار و کرسی‌ای که امروز در اختیار جمهوری اسلامی ایران نیست و در اختیار کشور دیگری قرار دارد پس با توجه به این ظرفیت‌ها در جایگاه خودمان قرار بگیریم.

وی ادامه داد: حال برای رسیدن به این اقتدار کشاورزی به تحول حوزه کشاورزی نیاز داریم، برنامه دولت سیزدهم برای وزارتخانه جهاد کشاورزی با نگاه رسیدن به اقتدار غذایی نوشته شده است، طرح تحول کشاورزی با رویکرد جهادی ۱۶ چالش اساسی بحث کشاورزی را شناخته و با تفکر سیستمی ۲۵ راهبرد ارائه می‌دهد.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه کشاورز امروز تولید کننده قدرت در جمهوری اسلامی است، به اصول برنامه تحول گرایانه خود اشاره کرد و گفت: اصل اول، اصل همه باهم، همان شعار جهاد سازندگی که مناطق محروم را محرومیت زدایی کرد، با همین شعار در حوزه کشاورزی تحول ایجاد می‌کنیم و در کنار نمایندگان همه با هم برای رفع مشکلات کشاورزی تلاش کرده و قطعاً در اناق و دفتر خود نخواهیم نشست و تلاش می‌کنیم مشکلات این حوزه رفع شود.

وی ادامه داد: اصل دوم اصل "ما می‌توانیم" است، مشکلات کشاورزی و اقتصادی فراوان است، ولی با یاری کشاورزان، سیاست گذاران، نخبگان و تشکل‌های صنفی با تحول کشاورزی زمینه ساز تحول دیگر بخش‌ها خواهیم بود، اصل دیگر اصل یک بار برای همیشه است، برخی مشکلات ما در حوزه کشاورزی طولانی مدت وجود داشته که یک بار برای همیشه آنها را رفع خواهیم کرد، برای مثال با این روند کنونی، اراضی کشاورزی ما تا ۳۰ سال آینده هم دارای سند نخواهند شد، با این برنامه ما زمین‌های کشاورزی دارای سند خواهند شد.

وزیر پیشنهادی کشاورزی اضافه کرد: اما اصل چهارم این است که هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد مگر بر اساس علم. ما کشاورزی را اقتصاد می‌دانیم، نگاه غیر تجاری و اقتصادی را در این حوزه قبول نداریم، کشاورزی هم صادرات و هم واردات دارد، کشاورزی با نگاه اقنصادی می‌تواند امنیت غذایی مردم را تامین کند، کشاورزی بنگاه خیریه نیست بلکه حساب و کتاب دارد، باید با قیمت واقعی با این حوزه رویه رو شویم نه با قیمت دستوری، اگر به کشاورزی یارانه ندادیم با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد، ما تلاش داریم با ظرفیت اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و تعاونی‌ها با رعایت حال مصرف کنندگان قمیت نهاده و قیمت نهایی بازار را تعیین کنیم و دست واسطه‌ها را حذف کنیم.

سیدجواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه گفت: بخش‌های فراموش شده در کشاورزی داریم و روحیه و عزم جهادی باید به این وزارتخانه برگردد. روستا فراموش شده که از زمان ادغام جهاد سازندگی این اتفاق افتاد، و امروز بیش از ۲۰ دستگاه متولی روستا است. روستاهای ما بی پناه مانده‌اند و داریم روستاها را به سمتی مدیریت می‌کنیم که شهر شوند. باید مجدداً متولی واحد به روستاها برگردد تا مهاجرت کاهش پیدا کند، لذا لایحه سازمان جهاد سازندگی روستایی که مورد نظر رئیس جمهور هم هست ان شاءالله به مجلس فرستاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشت دیم در کشور ما فراموش شده است‌، بیان کرد: ما ظرفیت دیم فراوان داریم. دنیا ۷۰ درصد محصول را از دیم می‌گیرد. هم در توسعه و هم بهره وری در برنامه‌ها بر آن تاکید شده است.

وی در رابطه با بحث شیلات بیان کرد: شیلات کشور ما نقش فوق العاده در تولید دارد. ۵۰ درصد ماهی در داخل کشور است. الگوی پرورش سالم در دریا و ساحل را فراموش کردیم که در برنامه داریم و به آن پرداخته خواهد شد.

ساداتی نژاد در رابطه با برنامه‌های تحولی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی تفویض اختیار گسترده به شهرستان‌ها خواهیم داشت تا در شهرستان برای کشاورزی و دامپروری تصمیم گرفته شود و از آن حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: کشاورزی ما معیشتی است و باید به سمت تجاری حرکت کند، بنابراین چند برنامه داریم که از مهمترین آن کشاورزی قراردادی است تا کی کشاورز باید تولید کند و محصول روی دستش بماند. در دنیای امروز نیز این رویه وجود دارد که بذری کاشته نمی‌شود مگر آنکه خریدار آن تعیین شده باشد. این هدف در طول چهار سال آینده پیگیری خواهد شد

وی افزود: همچنین تلاش خواهیم کرد کشاورزی به این روش سودمند شود به خصوص خرده مالکان مورد حمایت قرار گیرند.

وزیر پیشنهادی کشاورزی بیان کرد: زنجیره ارزش تبدیلی را رونق خواهیم داد و کشاورزی را بر اساس اقلیم توسعه خواهیم داد و بر مبنای توان اکولوژیکی که در منطقه وجود دارد، نوع کشت را تعیین خواهیم کرد. اجرای الگوی کشت مسئله مهمی است که اجرا نشده است. همچنین تضمین قیمت را خواهیم داشت.

ساداتی نژاد گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها احیای مرغ لاین آرین و دانه‌های روغنی است که مفصل در برنامه‌ها ذکر شده و یکپارچه سازی زمین‌ها را خواهیم داشت. کشاورزی باید علمی باشد و تلاش می‌کنیم سازمان تحقیقات کشاورزی با فرصت مطالعاتی در کنار کشاورزان قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: در مورد مدیریت ریسک کشاورزی و بیمه به سمت مدیریت بحران خواهیم رفت و تنوع بیمه را افزایش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت باغبانی در کشور مغفول مانده، گفت: همچنین توسعه گیاهان دارویی را در کشور خواهیم داشت. فسادستیزی نیز از موضوعات برنامه است و از انحصار جلوگیری می‌کنیم و سوت زنی برای فساد را در وزارت جهاد راه اندازی خواهیم کرد.

وی در رابطه با بخش شیلات گفت: تمام ظرفیت تولید را در دست خواهیم گرفت و باید حداکثر تولید را در نظر بگیریم و همچنین در رابطه با بحث مدیریت منابع انسانی و تربیت کشاورزان آینده، با توجه به اینکه سن کشاورزان بالاست، جوانان را به کار کشاورزی تشویق خواهیم کرد. همچنین در حوزه پرسنل وزارت جهاد و رسیدگی به وضع ایثارگران نیز بر اساس قانون تمهیداتی را در نظر گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تجارت آب مجازی کار خواهیم کرد و بر این اساس محصولات آب بر را از خارج تامین می‌کنیم. لایحه جامع آبخیزداری را نیز به مجلس خواهیم فرستاد و تاسیس پژوهشکده آب و خاک را در برنامه‌ها داریم.

ساداتی نژاد در ادامه افزود: در زمینه توسعه چوب هم کار خواهد شد و درباره پروژه گرمسیری نیز اقداماتی صورت خواهد گرفت. همچنین راه‌اندازی قرارگاه توزیع هوشمند اقلام اساسی و نهاده‌های دامی در دستور کار می‌باشد.

وزیر پیشنهادی کشاورزی در پایان ضمن تشکر از مردم حوزه انتخابیه اش گفت: از مردم کاشان و آران و بیدگل که دو دوره به فرزند خود اعتماد کردند تشکر می‌کنم. اگر انتخاب شدم به کشاورزان تعهد می‌دهم که تمام تلاشم را برای رفع مشکلات آنها به کار خواهم بست و مدیری هستم که به سراغ آنها خواهم رفت و در دفتر خود نخواهم نشست.

کد خبر 516565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.