تبعیض بین ایثارگران با کدام توجیه؟

در آخرین ماه‌ها فعالیت دولت دوازدهم بخشنامه‌ای از طرف سازمان برنامه بودجه کشور صادر شد که در آن دستگاه‌های اجرایی مکلف به تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شدند؛ اما در فرایند اجرای این بخشنامه اشکالاتی پدید آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوران دفاع مقدس یکی از مهمترین، حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین دوران تاریخ ایران بوده است. در آن زمان رژیم حاکم بر کشور عراق به تصور اینکه اساس نیروی دفاعی ایران در نتیجه وقوع انقلاب اسلامی مضمحل شده و عملاً قدرتی جلودار آن نیست به مرزهای خاکی، هوایی و سپس آبی کشورمان تجاوز کرد.

صدام حسین در سخنرانی که ۴۴ روز پس از آغاز جنگ انجام داد اعلام کرد که طرح حمله به ایران از مدت‌ها قبل تهیه شده است. یکی از نخستین تهاجمات ارتش بعث به خاک ایران در هشتم اسفند ۱۳۵۸ یعنی تنها دو هفته پس از پیام مودت حسن البکر به مهدی بازرگان انجام شد.

ملت ایران یکپارچه متحد شدند و با لبیک به فرمان جهاد امام خمینی (ره)، رهبر عالیقدر نظام اسلامی جبهه‌ها و خطوط دفاعی مقابل ارتش متجاوز بعث را تشکیل دادند، ولی این رویداد به سادگی به سرانجام نرسید!

یکی از مهمترین برهه‌های دوران دفاع مقدس، سه ماه نخست آن است. در آن زمان که مدت خدمت نظام وظیفه و شرایط خاص حاکم بر کشور پادگان‌های نظامی خالی از نیرو و توان دفاعی ارتش به دلیل شرایط خاص حاکم بر کشور تحلیل رفته بود، روزنامه‌های کثیرالانتشار آن زمان با انتشار فراخوانی در دو مرحله سربازان منقضی خدمت سال‌های ۵۵ و ۵۶ را به جبهه فراخواندند. اعزام سربازان منقضی خدمت فراخوانده شده در ۱۰۰ روز اول جنگ تأثیر به‌سزایی در پر کردن پادگان‌ها و تأمین نیروی مورد نیاز جبهه داشت.

به هر روی آن دوران که از سویی سراسر افتخار و غرور و از سویی دلهره و اضطراب بود گذشت و ایران و ایرانیان، مظلوم اما سربلند آن را سپری کردند.

پس از پایان جنگ، مجموعه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی تلاش‌هایی را برای پاسداشت خدمات و تلاش‌های ایثارگران و خانواده‌های آنان را انجام داد که یکی از مهمترین آنها، تصویب قانون بود. این قانون که در ۷۶ ماده و تبصره‌ها و بندهای ذیل آن به تصویب رسیده است تلاش می‌کند خدمات ارائه شده به جامعه ایثارگری شامل خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان را در قالبی نظام‌مند و یکپارچه ارائه کند.

در آخرین ماه‌ها فعالیت دولت دوازدهم بخشنامه‌ای از طرف سازمان برنامه بودجه کشور صادر شد که در آن دستگاه‌های اجرایی به موجب بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و دستورالعمل اجرایی آن به شماره ۱۳۷۵۸ مکلف به تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شدند؛ اما در فرایند اجرای این بخشنامه اشکالاتی پدید آمد.

یکی از گروه‌های مشمول این بخشنامه، ایثارگران با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، همسر و فرزندان آنها هستند، اما در این میان برداشت ستاد کل نیروهای مسلح از کلمه "داوطلبانه" مندرج در این مقرره قانونی ابهامات و اشکالاتی را ایجاد کرد. توضیح آنکه این ستاد عقیده دارد به استناد کلمه داوطلبانه مقرر در این ماده، تنها سه‌چهارم از مدت حضور رزمندگان منقضی خدمت ۵۵ و ۵۶ در جبهه داوطلبانه بوده است.

همه رزمندگان داوطلبانه در جبهه حاضر شدند

عباس صادقی، وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی در این باره می‌گوید: ستاد کل نیروهای مسلح یک مرجع قانونی و ذیصلاح در خصوص تصمیم‌گیری در این مورد است، اما شیوه نگارش ماده و بخشنامه سازمان برنامه بودجه به گونه‌ای نیست که راه را برای بررسی بیشتر بسته باشد.

او تاکید می‌کند: کلمه "داوطلبانه" در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران از باب تاکید آمده است و افاده حصر نمی‌کند، یعنی منظور از این کلمه این نیست که فقط رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه و همسر و فرزندان آنها از مزایای قانونی آن استفاده کنند، بلکه قصد قانونگذار این بوده است که "رزمندگان داوطلبانه در جبهه حاضر شده‌اند و حالا مزایایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود."

این حقوقدان ادامه می‌دهد: وقتی قانونگذار از عبارت "حضور داوطلبانه" استفاده کرده منظورش این نبوده که برخی رزمندگان غیر داوطلبانه در جبهه حاضر شده‌اند، زیرا اساساً امکان ندارد رزمندگان غیر داوطلبانه در جبهه حاضر شده باشند، همه افرادی که به جبهه اعزام شدند عاشقانه و داوطلبانه و برای صیانت از انقلاب و اسلام و کشور اقدام به این کار کردند.

صادقی خاطرنشان می‌کند: اعزام سربازان منقضی خدمت سال‌های ۵۵ و ۵۶ در حالی انجام شد که فراخوانی آنها نیز به صورت کاملاً داوطلبانه بوده و این گروه از رزمندگان اجباری در این زمینه نداشتند.

او تاکید می‌کند: باید حقیقت را بپذیریم. در همان دوران دفاع مقدس هم بسیاری افراد از حق انتخاب خود استفاده کردند و در جبهه حاضر نشدند، اما بسیاری از افراد از جمله رزمندگان منقضی خدمت داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام شدند و بسیاری از آنها در همین مدت شهید یا جانباز شدند، لذا کلمه داوطلبانه حصری نبوده و جنبه تأکیدی دارد و همه مدت حضور رزمندگان در جبهه داوطلبانه و فی سبیل‌الله بوده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که معاونت نیروی انسانی آجا در نامه شماره ۴۵/۱۱۰/۱۹۶/زخ/۹۹ که در یازدهم اسفندماه ۱۳۹۹ به مدیریت نیروی انسانی نزاجا اعلام کرده است که آن گروه از کارکنان دولت که مدت خدمت سربازی خود را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به پایان رسانده و سپس به استخدام دستگاه‌های اجرایی درآمده‌اند و بعد از آن به مدت شش ماه در جبهه حضور پیدا کرده‌اند، این مدت حضور آنان در جبهه به صورت داوطلبانه بوده و افراد موصوف می‌توانند از مزایا و امتیازات آن بهره‌مند شوند. از سوی دیگر ستاد کل نیروهای مسلح نیز پیش از این با صدور گواهی‌هایی قبل از پایان سال ۹۹، همه مدت حضور این رزمندگان را به صورت داوطلبانه محسوب کرده است.

کد خبر 516491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 153
  • نظرات غیرقابل انتشار: 29
  • منقضی ۵۶ IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    57 2
    خدایی ظلم از این بالاتر
    • اعظم پناهی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      49 3
      ای کاش از همون اول کارت ایثارگری نمیدادین تا حداقل نمیسوختیم با این همه تبعیض
  • قاسمپور IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    51 3
    یکی در راه خدا به داد ما منقضی ها برسه
  • حسین کریمی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    35 2
    در حق منقضی ها ظلم آشکار شد...خدایا خودت کمک کن
  • عادل سندوسی US ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    34 0
    حق منقضی های سال پنجاه و شش رو پایمال نکنید
  • میلاد IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    33 4
    رزمنده های عزیزمون کاملأ داوطلبانه و با اختیار خودشون به جبهه رفتن پس این امر واقعأ ظلم در حق این عزیزان حستش که از جونشون گذشتن برای دفاع از مملکت
  • یا زهرا IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    36 5
    سلام و عرض ادب. متاسفانه در حق ایثارگران ارتش، منقضی خدمت هایی که با شروع جنگ، زمانی که نه سنگری بود و نه امکاناتی... با وجود داشتن کارت پایان خدمت(به مدت بیست و چهارماه)، اما با فراخوان دعوت امام رو لبیک گفتند و اولین نفراتی بودند که به حق، شعار زیبای ارتش فدای ملت رو به نمایش گذاشتند.. الان در کمال ناباوری، از مدت حضور در جبهه شون کم میکنند و اون رو جزو مدت سربازی خطاب میکنند در حالی که واقف هستند این عزیزان، کارت پایان سربازیشون رو داشتند. گناه پدران ما این بود که از طرف ارتش در جبهه حضور پیدا کردند چون اگر از طرف هر ارگان دیگه ای رفته بودند، عین شش ماه حضورشون در جبهه داوطلبانه محسوب میشد.. امیدوارم صدای ما به مسئولین در ارتش برسه و به جد، پیگیر احقاق حق رزمنده هاشون باشند..
    • امیر IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      سلام طبق بخشنامه شماره ۲۲۱۳/۱/۱۲/۹۸۱۱۸۴ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۸ معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ، به مدت سه چهارم مدت خدمت وظیفه به عنوان داوطلبی منظور میشه
  • ارتمیس US ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    40 9
    لطفا تبعیض بین ایثارگران را بردارید. ما منقضی خدمت ها حضور شش ماه داوطلبانه در جبهه داشتیم و شایسته نیست حضور داوطلبانه سه چهارم خدمت محسوب شود. تبعیض بین ایثارگران ظلمی آشکار هست در حق ایثارگران منقضی خدمت
  • میلاد IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    34 1
    رزمنده های عزیزمون کاملأ داوطلبانه و با اختیار خودشون به جبهه رفتن پس این امر واقعأ ظلم در حق این عزیزان هستش که از جونشون گذشتن برای دفاع از مملکت
  • رشید IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    29 3
    ظلم بزرگی دارن به منقضی ها میکنن..همه مستندات و شواهد حاکی از داوطلبانه بودن هست ولی در بخشنامه ای که در خرداد دادن سه چهارم حساب کردن ....دست هایی پشت پرده میخان که فرزندان دوره احتیاط تبدیل وضعیت نشن....لطفاً رسیدگی کنید...
  • Mm_s IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    39 2
    با سلام ما فرزندان نیروهای منقضی تا یک ماه پیش حضوراوطلبانه۶ ماه پدرانمان در جبهه های حق علیه باطل تایید شده بود وحتی به ما کارت ایثار۶ ماهه دادند حال که هنگام تبدیل وضعیت این فرزندان نیروهای ایثارگر منقضی رسیده است با یک بخشنامه که یک ماه پیش صادر شده است ۶ ماه حضور داوطلبانه پدرانمان به یکباره به ۴ ماه و۱۵ روز تغییر پیدا کرده هست.خواهش می کنم مشکل نیروهای منقضی رو پیگیری کنید .ما به خاطر این بخشنامه همچنان بلاتکلیفیم.
  • امیر GB ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    27 4
    تشکر میکنم از شما با این مطلب خوب خدا خیرتون بده امیواریم مسولین کاری کنن برای ما منقضی ها
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    28 3
    ما خواستار پیگیری حقمون هستیم،
  • میثم کریمی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    24 2
    باسلام... بزرگوارانی که در ستاد کل شرف حضور دارند محبت کنند شش ماه منقضی های ۵۶رو داوطلبانه محاسبه کنید پدران ماها با خبر شنیدن سه چهارم هر روز دارند اشک می ریزند میگن ماها با جان دل رفتیم از کشورمان دفاع کردیم امتیاز هم تو این چهار سال نخواستیم الان هم فقط بخاظر تبدیل وضعیت فرزندم می خواستم این شش ماه رو استفاده کنم که ستاد کل با ناباوری شش ماه دروه احتیاط رو چهارماه وپانزده روز محاسبه کرده دراین ایام حسینی قسمتون می دهم کار منقضی رو پیگیری کنید.. التماس دعای خیر
  • اسحاق عسکری IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    25 1
    اگر این عدالت هست که منقضی 56که رفته جبهه وظیفه اش بوده با کسی که نرفته هیچ تفاوتی نداره و ما فرزندان این عزیزان ایثارگر با این 6ماه میتونیم تبدیل وضعیت بشیم ،پس ای کاش پدران ماهم نمیرفتن جبهه
  • GB ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    19 2
    سلام خداخیرتون بده حق این رزمندگان منقضی را برگرانید...
  • منقضي خدمت DE ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    16 0
    با سلام واقعا منقضي خدمت ها مظلوم واقع شدن كاش يكي پيگير ميشد حل بشه موضوع
    • m IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      9 1
      خودمون باید اعتراض کنیم که به گوش مسئولین برسه و جلوی این تبعیض آشکار رو بگیرن
  • هادی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    15 1
    به تبدیل وضعیت ایثارگران منقضی خدمت سال۵۶ رسیدگی کنید ۶ماه حضور داوطلبانه ما را در جبهه حذف کردن، ممنون
  • حمید IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    14 0
    سلام. ب داد ما فرزندان منقضی خدمت ارتش برای تبدیل وضعیت ایثارگری برسید
  • Sami IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    16 0
    با سلام لطفا پیگیر نیروهای منقضی باشید
  • GB ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    12 0
    دریابیدرزمندگان منقضی ۵۶را*****
  • ناشناس IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    14 0
    دوره خدکت منقضی خدمت ۵۶ کاملا داوطلبانه بوده
  • محمدرضا کریمی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    16 0
    به کدامین گناه؟ واقعا چرا باید بین فردی که از طرف بسیج رفته جبهه و کسی که از طرف ارتش و به عنوان منقضی خدمت رفته به جبهه، اینقدر تبعیض وجود داشته باشه؟ واقعا کسی نیست جواب بده؟!
  • عمارلو IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    14 0
    سلام، چرا برای پدران ما که منقضی 56 بودند و داوطلبانه به جبهه رفتند و جون خودشونو کف دستشون گذاشتند الان باید 6 ماه داوطلبانه ی آنها رو 3/4،حساب‌ کنند و از خدمت داوطلبانه آن ها کم کنند که ما نتونیم شامل بخش 2تبدیل وضعیت بشیم تو رو خدا شما را به امام‌حسین پیگیر منقضی های 56 باشید حق ما داره پایمال میشه ممنون از پیگیری های شما
  • Sami IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    15 0
    خواهش میکنم پیگیر ما منقضی خدمت ها باشید و از ما حمایت کنید
  • جمشیدی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    13 2
    توروخدا این مشکل حل کنید پدر من سال ۵۹ با وجود داشتن یه دختر سه ماهه شش ماه اونم تو روزای بلند تابستون و بهار در منطقه جنگی بوده انصاف نیست بگن وظیفه ش بوده چه وظیفه ای وقتی با پای خودش رفته همچنان که خیلیا نرفتن و کاری بهشون نداشتن لطفا رسیدگی کنید
  • هاشم عبدالهی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    14 0
    سلام لطفا صدای ما رو به گوش مسئولین برسونید چرا تا الان 6 ماه خدمت منقضی ها داوطلبانه محسوب می‌شد ولی به یک باره اعلام کردند که فقط 4 و نیم ماهش داوطلبانه هست مگه میشه خواهش میکنم پیگیر منقضی خدمت ها باشید حق ما داره پایمال میشه با اینکه پدران ما داوطلبانه به جبهه رفتند چرا باید ستاد کل به یک باره هم چین چيزي بگه
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    11 2
    شما رسانه ما منقضی خدمت ها هستید لطفا از ما حمایت کنید
  • راحیل IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    14 0
    عالیییی. ممنون ازینکه صدای ما شدید.. لطفا مسئولان پیگیری بفرمایند. اعتراض داریم
  • اسماعیل مرادرستمی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    13 0
    واقعا حق منقضی خدمتهای ۵۶ و۵۵ وخانواده آنان ضایع شده.لطفا حق قانونی مارو به مابرگردونین
  • رضا کشاورز IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    13 0
    سلام وقت بخیر. با تشکر از کسانی که پیگیر و به دنبال اعاده حق این دسته از عزیزان هستند. حرف دل بیشتر بچه های ایثارگر را زدید. واقعا اجحاف بزرگی در حق این عزیزان شد. ایشان با چان گذشتگی و ایثار و با فرمان امام خمینی اعزام جبهه ها شدند. با تشکر.
  • GB ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    12 0
    منقضی ها با اینکه داوطلبانه رفتن واقعا مظلوم واقع شدن.ایشالا به حق قانونی خود که تبدیل وضعیت حداقلش هست برسند
  • مریم IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    13 1
    با سلام ، لطفا صدای ما باشید برای رسیدن به خواسته ی به حق ما ۶ ماه جبهه رفتن پدران ما کاملا داوطلبانه بوده و امروز بعد از۱۱ سال کار کردن چشم امید ما به استخدام
  • ریحانه دوستی نیا IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    12 0
    باسلام و احترام ضمن تشکر از شما لطفا پیگیر احقاق حق رزمتدگان منقضی خدمت باشید.پدران ما کاملا داوطلبانه به مدت ۶ ماه درجبهه حضور داشتند. واقعا به دور از عدل و شرع و منطق است که مدت حضور آنان سه چهارم شود
  • مهشید دارابی US ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    13 0
    لطفاً پیگیر تبدیل وضعیت فرزندان رزمندگان منقضی باشید ک داوطلبانه در جبهه های جنگ حضور داشتند
  • DE ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    10 0
    حضورعاشقانه بود حضور درجبهه خط مقدم در آبادان
  • DE ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    7 0
    منقضی ۵۶ درزمان شروع جنگ عاشقانه به جبهه رفت خط مقدم جبهه فقط برای نجات کشورم بود هنوزم با همون روحیه چقدر خوبه فرزندانم هم این راه را ادامه دهند .
  • 0793694132 BE ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    9 0
    استخدام منقضی های ۵۶ حق ماست
  • مهشید دارابی US ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    11 0
    فرزندان رزمندگان منقضی را ک داوطلبانه از ابتدای جنگ در جبهه حضور داشتند را تبدیل وضعیت کنید
  • ایمان US ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    10 0
    درود بر غرورآفرینان منقضی های ۵۵ و ۵۶.
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      4 2
      این کلمه منق منقضی یعنی چی ؟؟
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    9 1
    جنگ خاطراتی خوبی داشت
  • رزمنده دفاع مقدس IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    6 1
    سلام. جالب بود ممنون ولی کلا هیچ کس به رزمنده گان دفاع مقدس ارزشی نمیدهند. چرا چون دولت ارزشی به این افراد نمیدهد.
  • رضا IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    5 1
    خسته شدیم از بس وعده وعید گرفتیم جان عزیزاتان دست بردارید خون به جکرمان نکنید
  • ندا DE ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    14 2
    عزیزانی که به جبهه حق علیه باطل رفتند واقعا مرد بودن، چه یک ماه چه هشت سال، واقعا ظلمه که حقشون پایمال بشه، لطفا تجدید نظر کنید
  • ایرانپور IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    7 1
    جلوی این تبعیض را بگیرید خواهشا این رزمندگان در اغاز جنگ اولین گروهی بودند که جلوی پیشروی دشمن را در خاک ایران گرفتند و چرا 6 ماه داوطلب 3چهارم حساب بشه 3چهارم مربوط به موظف هاست نه داوطلبانه ها
  • جانباز 25٪ IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 1
    با سلام، پس تکلیف جانبازان مستمری بگیر که بتازگی، فقط دو ساله که چندرغاز میگیرند، چی شد؟ چرا ایشان را بصورت حالت اشتغال در نمی آورید؟ در صورتیکه از کار افتادگی ایشان بیش از 25 درصد است، چرا عدالت و قانون راجع به این جانبازان اجرا نمیشود؟؟؟
  • سحر IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    6 0
    این یه ظلم آشکار در حق ما فرزندان منقضی ها بود.
  • رضا IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    7 0
    اگه خدایی باشه باید همه حضور در جبهه باید داوطلبانه حساب بشه. چه منقضی چه سرباز چه هر حضوری.
  • حمیدرضا نظر ی IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    6 0
    از جان خود گذشتن بخاطر آب و خاک ناموس وایستادگی در برابر هر دشمنی از این مملکت
  • مریم IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    9 0
    در اینکه دارن تبعیض قایل میشن هیچ شکی نیست چون این عزیزان حضورشون کاملا داوطلبانه بوده و امیدوارم با پیگیری بتونن جلوی رفتار سلیقه ای آقایون رو بگیرن..
  • رضا US ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    13 0
    منقضی و غیر متقضی نداره. هر روز حضور در جبهه یعنی داوطلبانه. لطفا فرق بین ایثارگران نگذارین
  • US ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    9 1
    به امید حذف قانون مسخره سه چهارم از مدت حضور در جبهه
  • ناشناس IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    9 1
    سلام خیلی به رزمندگان بسیجی بی توجهی شداینشالله دولت آقاریسی حمایت کند همه مردم ازایثاررزمندگان بسیجی میگوینداین افتخاربرای رزمندگان بسیجی که مردم قضاوت کنندازدفاع مقدس حالامعسرباشیم مانعی ندارد برای میهن واسلام ایثارکردید
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    7 0
    تورو خدا نذارین حقی ضایع بشه، دیگه این موقعیت برای ما پیش نمیاد پدران ما همه با جون دل از مملکت دفاع کردن چرا این بی عدالتی آشکارا در حق ما می کنین نذارین پدران ما جلوی فرزندانشان سرافکنده بشن خدای نکرده به خدا که ظلم می کنین
  • هادی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 2
    باسلام رزمندگانی که داوطلبانه بسیجی کمتر از شش ماه جبهه دارن چرا تبدیل وضعیت نمیشن واقعاً داره ظلم میشه به این رزمندگان جان بر کف درود بر رزمندگان عزیز که چه یک ماه یا پنج ماه یا بیشتر از خاک ایران دفاع کردن
  • رقیه IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    9 1
    سلام می‌دونم که پیگیر این بخشنامه هستید که حقی از کسی ضایع نشه انشالله که پیگیری شما هم نتیجه بده و نمی‌گذارین حق پدرانمان ضایع بشه و پیگیر این ۶ماه که در این بخش نامه اشاره شده باشین
  • خلیلی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    12 0
    حیف 28 ماه خدمت در خط مقدم در آن گرمای خوزستان درس مشقم را ول کردم رفتم مجروح هم شدم الان ما را بازیچه دست خودشان کردن هیچ اهمیتی ندارد
  • علی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    8 0
    شما رو به خدا قسم‌حق فرزندان ایثارگر را پایمال نکنید چرا شش ماه حضور پدرانمان را به چهار ماه و۱۵روز کم میکنیدکه شامل استخدام نشویم انصافتان کجا رفته اگه فرزندان خودتان هم بودند همچین بخش نامه هایی وضع میکردید خدا از سر تقصیراتتان بگذرد چقدر تبعیض چقدرکثیف بازی
  • منقضی ها IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    5 1
    شمارو بخدا حق این عزیزان رو ضایع نکنید قیامتی هم هست
  • صادق IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    8 0
    این بزرگترین ظلمی که در حق یک نفر می‌تونه بشه ، چون پدر بنده با داشتن سه فرزند یک ساله و دوساله و سه ساله که معلولیت شدید ذهنی داشته و با وجود اینکه کارمند بانک بوده شش ماه در جبهه ( شش ماهی که برای خانواده اش به اندازه شش سال طول کشیده و متحمل استرس و نگرانی شدند) در برابر دشمن جنگیده و حال اینجانب با سابقه ده سال خدمت قراردادی نمیتونم استخدام بشم
  • بهار IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 0
    امثال پدران ما از جون دل بدون هیچ چشم داشتی مایه گذاشتن الان حق ما نیست که اینقدر تبعیض گذاشته بشه چه کسانی به خودشون اجازه میدن همچین قوانینی رو وضع کنند خدا خودش ازسرتقصیراتتون بگذره.
  • احسان IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    5 0
    جای تاسف داره افرادی که اول جنگ با جان و دل رفته اند جبهه و در سخت ترین شرایط حافظ مملکت بوده اند الان اینوطوری باهاشون برخورد میشه/ آقای قوه قضاییه آقای رییسی لطفا رسیدگی کنید.
  • مهتاب US ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    9 0
    واقعا متاسفم براتون که حق منقضی های ۵۶ و ۵۷ را ضایع کردین،تا دبروز داوطلبانه بود ۶ ماهشون حالا یدفعه سه چهارم شد؟!معلوم نیس کدوم خدا نیامرزده ای پشت این نقشه های کثیف هست..خدا نگذره از اون فرد یا افراد
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    6 0
    الان باید چکار کنیم تا صدای ما رو کسی بشنوه
  • علی IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    سلام .چرا استان بوشهر را برای نیرو هوایی از منطقه عملیاتی خارج کرده اند و برای نیرو دریایی محسوب کرده اند
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 0
    منقضی ۵۵ و ۵۶ کاملا داوطلبانه رفته اند واقعا دور از انصاف است . خواهش میکنم مسیولین رسیدگی کنند.
  • امیررضیان IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    3 1
    سلام ترا به شرافتان قسم تان میدهم منتظران ماده ۸۷ را مطلع کنید که بار دوم برای تایید پرونده هایشان ارسال شده به کجا رسیده باتشکر
  • محمود لطیفی هیر IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    10 0
    سلام درود بر همه شهیدان و ایثارگران ایران زمین رزمندگان را لطفا ارج بدهید و به انان مدال افتخار بدهید تا فرزندانان ما راه ایثار را بشناسند اینقدر به رزمندها که هیچ درصدی ندارند بی توجه نباشید یک کارت شناسای در خور یک رشید بدهید تا با افتخار نشان دهد و بگوید من سرباز و جنگجو در راه اسلام و وطن هستم و به معیشت و درمان رزمندگان لطفا توجه کنید تا که انان جان باقیمانده خود را به رخ دشمنان اسلام بکشند و بگیند ما ایستاده ایم و همیشه خواهیم ایستاد
  • هومن IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    7 0
    سلام واقعا خیلی سخته منیکه پدرم ۶ ماه جبهه داره روی کارت ایثار قید شده باید ۳/۴ اونو در نظر بگیرن و شامل بخشنامه تبدیل وضعیت نشم خواهشا رسیدگی کنین
  • محسن فلاح IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 1
    سلام. در متن قانون اون موقع هست که کسانی که اون روز دعوت شدن به دوره احتیاط داوطلبانه رفتن برای دفاع. و کسانی که دعوت شدن و نرفتن هیچ وقت بازخواست و محاکمه نشدن بابت نرفتنشون. آخه این کارت ایثارگری که دادید چه فرقی می‌کنه با کسانی که نرفتن وقتی هیچ کاربرد و مزایایی ندارعچه. اگر اون دنیایی باشه همتون باید جوابگو باشید پیش ظلمی که در حق فرزندان این رزمنده ها کردید و دلشون رو سوزوندید
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    12 5
    سلام پس رزمندگانی که سه ماه به بالا حضور داوطلبانه داشتند چه میشه،آیا شرایط تبدیل وضعیت شامل این ایثارگران حداقل ۳ ماه به بالا میشه یا نه؟
  • علی افلاکی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    6 0
    والا درتمام دنیا به کسانی که کارهای داوطلبانه انجام می دهند همیشه مثل قهرمانان ملی برخورد میشود ودربرنامه های مختلف ازآنها تجلیل میشود . ولی درکشورما پدران ما سالها قبل ازیک روز تا سآلهای بعد از پذیرش قطعنامه درجبهه های حق علیه باطل ازکشور وناموس خود دفاع کردند حالا میگویند ‌کسی که کمتراز۶ماه درجبهه بوده تحت هرعنوانی بیخود رفته وهیچ ارزشی ندارد .لااقل من که درمورد پدرخودم این راشنیدم
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    8 1
    به خداقسم ظلم هس یکم خجالت بکشین پدرما الگوی وفاداری به این نظام و ارتش هستند انوقت مدت ۶ماه رو ۴ماه و۱۵ روز محاسبه میکن
  • اليناز IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    16 3
    با تشكر از مطالب زيبايتان و حمايت از ما مظلومين ولي اي كاش بفرماييد ما مي بايست چه كنيم و چه كاري از دست ما بر مي ايد؟؟ ايا با تحسن جلوي مجلس كار درست ميشه ايا صداي ما به گوش قانونگذاران ميرسد؟؟ پدران ما داغون شدند اي بزرگان لشگري و كشوري مطمئن باشيد يك ساعت در جبهه اونم خط مقدم دليلي جز حضور داوطلبانه نيست ،نبوده و نخواهد بود پس اين دور از انصاف است اين تبعيض ، نهايت ظلم است .....