افزایش سرعت وای فای + ترفند برای انواع مودم Wifi

افزایش سرعت اینترنت با توجه به نحوه اتصال و استفاده از بهترین روش های تقویت مودم و برنامه امکان پذیر است.

به گزارش ایمنا، در گذشته ارتباط داده‌ای دیجیتال تنها با استفاده از اتصال کابل شبکه‌ی دارای سوکت شبکه RJ۴۵ به پورت شبکه (پورت LAN) امکان پذیر بود. ولی امروزه انواع فیبر نوری برای ارتباطات زمینی و سیستم‌های رادیویی برای ارتباطات بدون سیم بسیار رایج و فراگیر شده‌اند. یکی از روش‌های ارتباط بی سیم سیستم وای‌فای است. با گسترده شدن استفاده از موبایل‌های هوشمند و انواع لپ تاپ و نوت بوک، تکنولوژی وای‌فای تبدیل به پرکاربردترین روش اتصال به شبکه‌های کامپیوتری و شبکه‌های اینترنتی شده است.

وای فای چیست؟

Wi-Fi یک تکنولوژی شبکه بی‌سیم است که می‌تواند تلفن‌های همراه، تلویزیون و هر دستگاهی که از تکنولوژی وایرلس از نوع وای‌فای بهره می‌برد را با امواج رادیویی، شبکه کند. در واقع، ارتباط در یک شبکه بی‌سیم بسیار شبیه به ارتباط رادیویی دوطرفه است.

وای‌فای که گاهی اوقات با مودم وای‌فای اشتباه گرفته می‌شود، برگرفته از اصطلاح انگلیسی WiFi ، یک فن‌آوری استاندارد شده برای ایجاد شبکه کامپیوتری بی سیم و اتصال به اینترنت بدون سیم و با استفاده از امواج رادیویی است. همچنین در برخیی از متون از کلمه Wi-Fi به عنوان کلمه اختصاری برگرفته شده از Wireless Fidelity (وفاداری بی سیم) یاد می‌شود. ؛Wi-Fi تنها نام یک استاندارد در شبکه‌های وایرلس است. تکنولوژی وای‌فای توسط انجمن استانداردهای IEEE در قالب IEEE ۸۰۲.۱۱ استاندارد شده است.

تفاوت وایرلس با وای فای

وایرلس یک عبارت بسیار کلی است و به معنی تکنولوژی ارتباط بی‌سیمی است که اشاره به هر گونه ارتباط بین دستگاه‌ها بدون استفاده از کابل دارد. اما وای فای در واقع سیگنال رادیویی مشخصی است که ارتباط بی‌سیمی بین دستگاه‌های مختلف را ممکن می‌سازد. با سیگنال وای فای حتی می‌توانید اینترنت را هم شر کند. در واقع وای فای و وایرلس هر دو یک وظیفه یکسان دارند و آن هم ایجاد یک ارتباط بدون کابل است.

ویژگی‌های یک روتر

  • یک درگاه برای اتصال مودم کابلی یا مودم DSL.
  • یک روتر
  • یک هاب اترنت (Ethernet Hub)
  • یک دیوار امنیتی (Firewall)
  • یک نقطه دسترسی بی‌سیم (Wireless Access Point)

راه‌هایی برای افزایش سیگنال مودم وای فای

انتخاب بهترین مکان برای مودم

مکان مودم یا روتر را تغییر دهید. این کار به شما کمک می‌کند اگر مودم یا روتر در نقطه کور قرار داده شده باشد با یک جا به جایی ساده سیگنال مودم تحت تأثیر قرار بگیرد. از آنجایی که برد شبکه‌های معمولی وای فای نمی‌تواند تمام قسمت‌های خانه را پشتیبانی کند و همین طور مقدار مسافت و سد فیزیکی که ممکن است بین دستگاه‌ها و روتر قرار گرفته باشد می‌تواند از قدرت سیگنال مودم شما بکاهد. تغییر مکان مودم شما قادر است به طور مستقیم بر میزان برد سیگنال دستگاه تأثیر گذار باشد. مودم را در قسمت‌هایی قرار دهیم که امواج رادیویی و سدهای فیزیکی بر روی قدرت سیگنال آن مؤثر نباشند از جمله سدهای فیزیکی می‌توان به قسمت‌های فلزی و دیوارها و وسایلی مانند ماکروویو و مواردی که از نظر امواج رادیویی می‌توانند بر روی قدرت سیگنال تأثیر گذار باشند.

افزایش سرعت وای فای + ترفند برای انواع مودم Wifi

مودم نسل قدیم یا جدید

با استفاده از مودم می‌توان سرعت اینترنت را افزایش داد؛ آخرین استاندارد تعریف شده مودم Wi-Fi ۸۰۲.۱۱ac است. اگر مودم شما از نسخه‌های قدیمی است، توصیه می‌شود آن را تغییر دهید و مودم نسل جدید خریداری کنید. از مهم‌ترین مزیت‌های مودم‌های نسل جدید پهنای باند بیشتر آنها به همراه پاسخگویی به تعداد یوزر وای فای بیشتر نسبت به مودم‌های قدیمی است.

افزایش سرعت وای فای + ترفند برای انواع مودم Wifi

بهترین باند فرکانسی

روترهای مدرن در درجه اول روی دو باند فرکانس رادیویی کار می‌کنند: ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز. باندی که برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شود سرعت و کیفیت اتصالات روتر را در فواصل مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد.

باند ۲٫۴ گیگاهرتز از ابتدا برای وای فای مورد استفاده قرار گرفته است؛ ولی برای بسیاری از ارتباطات بی سیم دیگر هم از آن استفاده می‌شود. برای همین امواج رادیویی در این فرکانس کمی شلوغ هستند. علاوه بر این، حداکثر سرعت باند ۲٫۴ گیگاهرتز نسبت به باند ۵ گیگاهرتز کمتر است اما این باند دامنه بهتری دارد.

این دو باند فرکانس اغلب به صورت دو شبکه وای فای جداگانه ظاهر می‌شوند. بنابراین برای سازماندهی مجدد اتصالات باید باندهای نادرست را از سیستم خارج کرد و دوباره به باند صحیح هر دستگاه متصل شد.

بهترین اتصالات برای باند ۵ گیگاهرتز:

  • کنسول‌های بازی
  • رایانه‌های شخصی
  • تلفن‌های هوشمند
  • تلویزیون‌های هوشمند

بهترین اتصالات برای باند ۲٫۴ گیگاهرتز:

  • اسپیکر یا بلندگوهای هوشمند
  • دستگاه‌های خانگی هوشمند
  • دوربین‌های امنیتی

افزایش سرعت وای فای + ترفند برای انواع مودم Wifi

مودم خود را به روز کنید

بررسی کنید که آیا بروز رسانی خاصی برای نرم افزارها وجود دارد یا نه. تا جایی که ممکن است به روز رسانی روتر را امن و آپدیت نگه دارید و برای حل مشکلات موجود از نرم افزارهای به روز شده استفاده کنید. خیلی از روترهای جدید دارای قابلیت به‌روزرسانی خودکار سیستم عامل هستند؛ اما اگر روتر شما به طور خودکار آپدیت نمی‌شود باید خودتان به صورت دوره‌ای این کار را انجام بدهید تا مطمئن شوید روتر با بیشترین و بهترین سرعت ممکن کار می‌کند.

گسترش شبکه Wifi

اگر روتر را در یک مکان عالی و مرکزی قرار داده‌اید اما با این حال هنوز هم در بعضی از قسمت‌های خانه از نظر سرعت یا ارتباط با شبکه مشکل دارید، شاید لازم است دستگاهی اضافه کنید که می‌تواند دامنه شبکه شما را افزایش بدهد.

دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش دسترسی به شبکه وای فای خودتان از آنها استفاده کنید:

  • تقویت کننده‌های وای فای بین روتر و نقطه کور قرار می‌گیرند و سیگنال‌های وای فای موجود را در نقطه جدید تقویت یا توزیع می‌کنند.
  • نقاط دسترسی سیمی از طریق کابل اترنت به روتر شما متصل می‌شوند و می‌توانند شبیه تقویت کننده‌های وای فای، به عنوان یک تعمیم دهنده عمل و سیگنال‌های Wi-Fi و LAN را توزیع کنند. خیلی از دستگاه‌ها و از جمله روترهای قدیمی می‌توانند به عنوان نقاط دسترسی استفاده شوند.
  • کیت‌های توسعه دهنده پاورلاین (Powerline) دارای دو دستگاه هستند. یکی از این دستگاه‌ها را از طریق اترنت (شبکه داخلی اینترنتی) به روتر خود متصل و به پریز برق وصل می‌کنید. دستگاه دوم را باید جایی که می‌خواهید وای فای در آنجا سرعت بیشتری داشته باشد وصل کنید. به این ترتیب سیگنال‌های اینترنتی از طریق سیم برق عبور کرده و وای فای را تقویت می‌کنند.
  • سیستم‌های مش (Mesh) وای فای یک یا چند دستگاه را جایگزین روتر شما می‌کنند. این دستگاه‌ها با هم کار می‌کنند و یک شبکه وای فای ایجاد می‌کنند که چندین نقطه در سراسر خانه شما را تحت پوشش قرار می‌دهد.

افزایش سرعت وای فای + ترفند برای انواع مودم Wifi

دستگاه‌های متصل به وای‌فای را حذف کنید

زمانی که دستگاه‌های مختلفی به شبکه وای‌فای متصل شوند، پهنای باند میان دستگاه‌های مختلف تقسیم می‌شود. برای حل این مشکل و دستیابی به حداکثر سرعت شبکه، باید دستگاه‌هایی که به شبکه وای‌فای متصل شده‌اند را حذف کنید.

بررسی کنید اشکال از طرف شرکت سرویس دهنده اینترنت نباشد

یک بار از طریق وای فای و بار دیگر از طریق کامپیوترتان که توسط یک کابل اترنت مستقیماً به روتر متصل شده است. اگر هر دو با مشکل کندی سرعت مواجه هستند، احتمالاً برای رفع اشکال یا ارتقا نوع اینترنت باید با ISP خود صحبت کنید اما اگر سرعت وای فای خیلی کندتر است پس به احتمال زیاد اشکال از خود روتر است.

افزایش سرعت وای فای + ترفند برای انواع مودم Wifi

تجهیزات جدید خریداری کنید

ارتقا به یک روتر جدید می‌تواند تغییر چشمگیری ایجاد کند، چرا که فناوری استفاده شده در انتشار سیگنال در طی سال‌های اخیر تغییر بسیاری کرده است. شما همچنین می‌توانید روتر فعلیتان را با نصب یک آنتن قوی‌تر ارتقا دهید، اما فقط بعضی از روترها این اجازه را به شما می‌دهند. این کار اصلاً پهنای باند شما را افزایش نمی‌دهد اما سیگنال شبکه را تا فاصله بیشتری پخش می‌کند.

کد خبر 516405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.