در روز دوم بررسی سوابق وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم چه گذشت؟

با پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم، مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی ارتباطات، اقتصاد، اطلاعات و امورخارجه را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور جلسه علنی صبح امروز -یکشنبه ۳۱ مردادماه- مجلس قرار داشت. در نشست نوبت عصر روز گذشته گزارش کمیسیون‌های صنایع و معادن و فرهنگی درباره عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات قرائت شد؛ همچنین یک نماینده مخالف و یک نماینده موافق به اظهار نظر پرداختند. امروز نمایندگان به ادامه بررسی صلاحیت زارع پور پرداختند.

عباس‌زاده مشکینی: وزیر پیشنهادی ارتباطات در این حوزه تخصصی ندارد

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهاد ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: ما باید برای هر وزارتخانه به صورت اهم و برای وزارتخانه ارتباطات به صورت اخص از نیرویی استفاده کنیم که واجد دو مؤلفه خواستن و توانستن باشد. وزیر پیشنهادی مؤلفه خواستن و انگیزه را دارد اما در خصوص تخصص، متأسفانه ایشان در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصصی ندارد. وزیر پیشنهادی تحصیل‌کرده رشته کامپیوتر یا IT است در حالی که ما در وزارتخانه متخصص ICT می‌خواهیم. بیش از ۹۵ درصد وظایف این وزارتخانه زیرساختی است.

عباس‌زاده مشکینی در ادامه تاکید کرد: ما باید به فرق بین متخصص ICT به IT توجه داشته باشیم چرا که مانند فرق بین پزشک و مهندس پزشکی می‌باشد. پزشک می‌تواند از دستگاه سی تی اسکن استفاده کند اما نمی‌تواند دستگاه را بسازد یا تعمیر کند. در این وزارتخانه ما نیاز به یک متخصص بین‌رشته‌ای داریم. ایشان یک روز سابقه کار در این وزارتخانه را ندارند.

وی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی نمی‌تواند وزارتخانه‌ای را که از یکصد هزار کارمند و مهندس و متخصص تشکیل شده و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد را مدیریت کند. در این حالت باید وزارتخانه را به صورت اتوپایلت پیش ببرد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: این وزارتخانه حداقل ۲۰ میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد و نیاز به وزیری متخصص دارد. یک وزارتخانه استراتژیک نیازمند تفکر، تجربه و تخصص استراتژیک می‌باشد. از سویی دیگر شفافیت یک مؤلفه مهم برای وزارت است. آقای زارع پور بنده شنیده‌ام که شما در جایی گفته‌اید که مخالف روح طرح صیانت هستید و در جایی دیگر گفته‌اید که موافق آن هستید. از شما خواهش می‌کنم پشت این تریبون شفاف به همه اعلام کنید که با این طرح مخالف هستید یا موافق؟.

نظری: زارع‌پور رویه شفافی ندارد

سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دلیل مخالفتم با آقای زارع‌پور به دلیل فقدان رویه شفاف او است. او به نمایندگان مخالفِ طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید که با این طرح مخالف است، بعد در کمیسیون فرهنگی که اعضای آن طراح این طرح بودند بیان می‌کند که موافق طرح صیانت است. این روحیه وزیر قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سابقه زارع‌پور متناسب با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، اظهار کرد: وزارت ارتباطات وزارت گسترده‌ای است. آقای زارع‌پور تنها مسئول IT در قوه قضاییه بوده و طبیعتاً تجربه‌ای برای اداره وزارت ارتباطات را ندارد. او جوان و نخبه است اما تجربه لازم را ندارد.

نظری خاطرنشان کرد: در کلاب هاوس شنیدم که آقای زارع‌پور در هیچکدام از شبکه‌های مجازی خارجی عضو نیستند این یعنی ایشان یا با شماره خود عضویت ندارد یا اعتقادی به شبکه‌های مجازی ندارد.

نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار است زارع‌پور وزیر وزارتخانه‌ای شود که کارگزاران مخابرات روستایی در آن با مشکل مواجه هستند و هنوز وضعیت استخدامی آنها مشخص نیست. در برنامه‌شان چیزی برای رسیدگی به این مشکل دیده نمی‌شود. به نظرم ایشان توانایی وزارت ارتباطات را ندارد.

یوسفی: رشته تخصصی مرتبط وزیر پیشنهادی ارتباطات فراموش نشود

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات تاکید کرد: کابینه توانمند یعنی کار امدترین فرد و متخصص‌ترین فرد در آن حوزه، تا آن فرد بتواند مشکلات مردم را در حوزه کاری خود رفع کند، حال کارامدی چگونه تشخیص داده می‌شود؟ اول با ارائه برنامه و دوم با ارائه کارنامه شخص تا مشخص شود که آیا ایا فرد مورد نظر تحول گرا بوده و یا در بحث تعارض منافع اقدام مثبت داشته است یا خیر؟ جوان بودن به معنای صرفاً جوانی برای مجلس موضوعیت ندارد.

وی افزود: نباید رشته تخصصی وزیر پیشنهادی که مرتبط با حوزه زیرساخت می‌باشد را فراموش کنیم، اگرچه در نظام اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی شده است ولی در این حوزه نیز باید کار شود، از سوی دیگر در حوزه مدیریت منابع و حکمرانی نیز باید توجه لازم را داشته باشم و بدانیم که این فضا امروز با اقتصاد مردم گره خورده است، بر همین اساس معتقدیم وزیر پیشنهادی در این حوزه باید باید دارای شهامت باشد، راه اندازی مرکز دیجیتال که رخ داد سابقه نداشت، این موضوع یعنی وی شهامت این کار را دارد، سابقا مردم باید برای دریافت ابلاغ‌های قضایی در مراکز قضایی در صف‌های طولانی حضور پیدا می‌کردند اما با ایجاد مرکز ابلاغ الکترونیک اقدام خوبی شکل گرفت.

این عضو هیات رییسه مجلس بیان کرد: یکی از موضوعاتی که نمایندگان باید برای رای اعتماد به آن توجه کنند ساماندهی نیروهای شرکتی و نیروهایی است که در بحث پرداخت حقوق دچار مسائلی هستند، چه در حوزه وزارت ارتباطات و چه در وزارت نفت و بازنشسته‌ها، این حوزه نیز نیازمند اقدامی مثبت می‌باشد.

یوسفی گفت: حکمرانی دیجیتال و توجه به تعاملات بین المللی و ایجاد پهنای باند و مبادلات اینترنتی می‌تواند برای ما در این حوزه ایجاد بازار کند، از سوی دیگر شبکه ملی اطلاعات توسعه پایدار در حوزه زیرساختی نیز موضوع مهم دیگری است که نیازمند توجه می‌باشد، در بحث اقتصاد دیجیتال برخی می‌گویند قرار است فضای مجازی بسته شود، اما ما نماینده مردم هستیم و اقتصاد مردم در فضای مجازی برای ما مهم است، حفظ مالکیت باید مشخص شود، متاسفانه عملاً نظارتی بر این فضا وجود ندارد، ما خواهان سامان دهی این حوزه هستیم.

وی تاکید کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان موضوع مهم دیگر است، باید بپذیریم که در حوزه دیجیتال می‌توانیم با برنامه ایشان به سهم ۱۰ درصدی برسیم و این با حمایت از پلتفرم‌های داخلی و فعالین حوزه دانش بنیان امکان پذیر است، ما در حوزه روستایی دارای ۳ و نیم میلیون دانش اموز هستیم، با توجه به بحث آموزش در فضای مجازی این جمعیت در حوزه برای دسترسی به اینترنت پر سرعت نادیده گرفته شدند که باید مورد توجه باشند.

پس از بیان اظهارات موافقان و مخالفان با وزیر پیشنهادی، نوبت به زارع پور در دفاع از خودش رسید.

زارع پور: قول می‌دهم ظرف ۴ سال آینده شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنم

عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلسی شورای اسلامی اظهار کرد: افتخار می‌کنم که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشته‌ام.

وی در ادامه گفت: پیش از هر چیز بر خود می‌دانم که از هیئت رئیسه مجلس تشکر کنم که فرصت دادند و ما توانستیم نظرات خود را در کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم نقد پذیرم و در هر موقعیتی نقطه نظرات کارشناسان و نخبگان را روی سر می‌گذاریم و توجه خواهیم کرد. وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه صحبت‌هایم را در دو بخش شرح حال و برنامه‌ها برای وزارت ارتباطات اعلام می‌کنم، گفت: متولد سال ۱۳۵۹ در اسلام آباد غرب کرمانشاه هستم که تمام رشدم را در همین منطقه محروم داشتم. همچنین عضو هیئت علمی گروه شبکه‌های کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت بودم که تمام مقاطع لیسانس، پسا لیسانس و دکترایم در همین رشته گذرانده‌ام و همچنین در دانشگاه نیو سالت ولز استرالیا تحصیل کردم و سابقه راه‌اندازی و تاسیس مرکز رسانه‌های دیجیتال را در کارنامه خود دارم.

وی افزود: افتخار می‌کنم در دوران مسئولیت در اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی صدها شرکت پا گرفتند.

زارع پور خاطرنشان کرد: در حوزه قوه قضائیه نیز در حوزه‌های مختلف با کار و مجاهدت شبانه روزی همکارانم مدیر مجموعه جوانان با پشتکار هستم و کار مراجعان و مردم را در قوه قضاییه تسهیل کردیم.

وی افزود: اینجانب به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت یافته مکتب امام خمینی و مقام معظم رهبری به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام که تجربه ۱۵ ساله خودم را به کار گیرم و با کار و مجاهدت شبانه روزی همه ظرفیت‌های فناوری مهم را به کار گیریم تا جایگاه انقلاب اسلامی را ارتقا دهیم و ایرانی هوشمند را رقم بزنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: امروز فناوری ارتباطات و اطلاعات تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده و بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور و ۳۵ میلیون از جوانان در این عرصه حضور دارند. امروز فناوری اجتماعی شده و در اعماق زندگی مردم رسوخ کرده و اگر در این حوزه برنامه‌ریزی فعال نداشته باشیم قطعاً به آسیب‌های آن دچار خواهیم شد.

وی افزود: این فناوری فرصت بی نظیری را برای ما فراهم کرده که باید از آن استفاده کنیم و جهش بی نظیری داشته باشیم و رهبری نیز تاکید داشته‌اند.

زارع‌پور تاکید کرد: فناوری شمشیری دو لبه است و فرصت‌ها و تهدیداتی دارد. به عنوان کارشناس این حوزه می‌گویم که فرصت‌های آن بیشتر است و اگر برنامه‌ریزی برای آینده داشته باشیم می‌توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

وی گفت: با بررسی اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ام و درباره مهمترین چالش‌ها و نگاه راهبردی راهکارهای اجرایی و عملیاتی مهمی را در نظر گرفته‌ام که اولین حوزه حوزه حکمرانی دیجیتال است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات خاطرنشان کرد: امروز این فناوری سبک حکمرانی در دنیا را تغییر داده و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده است. امروز عصر پلتفرم و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می‌کند.

وی افزود: عمق راهبردی کشورها را این پلتفرم‌ها تعیین می‌کنند و از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کردیم. الحمدلله پلتفرم‌هایی در سطح جهانی به دست جوانان ایرانی ساخته شده است مانند تاکسی‌های اینترنتی و باید بتوانیم این کار را برای کشورهای دیگر هم انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر ما در این حوزه فعال باشیم به این میزان تحت تاثیر پلت‌فرم‌های خارجی قرار نخواهیم گرفت. ما باید بر ظرفیت جوانان خود تکیه کنیم. اگر ۱۰ سال قبل مسیری را که در حوزه فضایی طی می‌کردیم ادامه می‌دادیم امروز در این حوزه حرفی برای گفتن داشتیم. بنده نگاه راهبردی برای حکمرانی در فضای دیجیتال کشور دارم. البته این موضوع ملی بوده و صرفاً به وزارت ارتباطات باز نمی‌گردد.

زارع‌پور در ادامه اظهار کرد: در خصوص شبکه ملی اطلاعات که بیش از ۲۰ سال است می‌خواهیم آن را اجرا کنیم اما به دلایل مختلفی هنوز محقق نشده است چندین نکته حائز اهمیت می‌باشد. متاسفانه به غلط عده‌ای فکر می‌کنند با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت قطع می‌شود. بنده به عنوان یک متخصص عرض می‌کنم که شبکه ملی اطلاعات از افتخارات هر کشوری است و با راه‌اندازی آن دسترسی کاربران به شبکه جهانی قطع نخواهد شد. چرا باید وقتی یک پیغام را ارسال می‌کنیم بسته‌های اطلاعاتی ما از کشور خارج شود؟ از سوی دیگر هم باید هزینه پهنای باند بین‌المللی را بپردازیم و هم امنیت ما به خطر می‌افتد. طبیعتاً این امر منطقی نیست و بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را در طی زمانبندی معینی که از سوی شورای عالی فضای مجازی تعیین شده جهت پیشبرد امورات کشور راه‌اندازی کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر دسترسی کلیه روستاها دارای جمعیت بالای ۲۰ هزار خانوار به شبکه پرسرعت اینترنت تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد. این موضوع دغدغه اکثر نمایندگان است. بنده از هزاران دانش آموزی که به خاطر دسترسی نداشتن به اینترنت نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند مطلع هستم و قول می‌دهم ظرف یک سال و نیم آینده این مشکل را حل کنم. از سوی دیگر ظرفیت شبکه انتقال داده داخلی در حال اشباع است و بنده قول می‌دهم ظرف مدت دو سال آینده ظرفیت آن را جهت برهم نخوردن تبادلات الکترونیکی افزایش دهم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطر نشان کرد: تحقق دولت الکترونیکی از دیگر اولویت‌های بنده می‌باشد علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در طول سال‌های گذشته ما هنوز در این حوزه عقب هستیم و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از لحاظ کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داریم. ما باید این شاخص را ارتقاء دهیم.

زارع‌پور در ادامه گفت: بنده با سابقه یک دهه کار در الکترونیکی کردن خدمات عرض می‌کنم که ظرف چهار سال آینده با تعامل با بخش‌های مختلف در راستای الکترونیکی کردن خدمات پرکاربرد و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه‌ی خدمات الکترونیکی گام بردارم و ۳۰ پله جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در شاخص‌های جهانی ارتقاء دهم. از سویی دیگر با همکاری با سازمان امور استخدامی به سمت استفاده از هوش مصنوعی به جای مداخلات انسانی در برخی از امور گام بردارم.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال از دیگر اولویت‌های بنده است در برخی از کشورهای دیگر نیروهای جوان آن درآمدی بیش از درآمد نفتی ما از حوزه برنامه‌نویسی دارند. بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده از ظرفیت این حوزه برای اشتغالزایی استفاده کنم. اخیراً شنیدیم که یکی از کشورهای همسایه ویزای طلایی برای جذب برنامه‌نویس در نظر گرفته است اگر ما ظرفیت‌های لازم در کشور را فراهم کنیم دیگر نخبگان ما برای کار در این حوزه به خارج از کشور نخواهند رفت.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: امروز خانواده‌های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند حتی کشورهایی که این فناوری را تولید کردند ابزارهایی برای خانواده‌ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم کرده‌اند. ما نیز وظیفه خود می‌دانیم که این نگرانی را برای خانواده‌ها برطرف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر از نظرات و دغدغه‌های تمام کاربران استفاده خواهیم کرد. حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مردم در این فضا وظیفه ماست. چرا یک پلت‌فرم خارجی باید به خود اجازه دهد تا اطلاعات میلیون‌ها کاربر ما را با مشکل روبه‌رو کند؟ در بحث صنعت فضایی نیز متاسفانه به دلیل نگاه سیاست زده در سالیان گذشته از ظرفیت‌ها غافل شدیم. مردم هنوز خاطرات خوش پرتاب‌های موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ایرانی را در دهه ۸۰ فراموش نکرده‌اند. متاسفانه در سال‌های اخیر این روند رشد متوقف شده است. بنده قول می‌دهم از ظرفیت تمام جوانان و نخبگان برای بازگرداندن این صنعت به ریل شکوفایی خود استفاده کنم. بنده در حوزه خدمات پستی و مالی برنامه‌های متعددی دارم.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و بعد از بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات شدند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی و امور داخلی کشور با خطیب

بر این اساس، محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از نظر مثبت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد. همچنین روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات منطبق با اسناد بالادستی و واجد شرایط برای این وزارت خانه است.

جعفری: وزیر پیشنهادی اطلاعات بر این وزارتخانه اشراف کافی دارد

امیرقلی جعفری بروجنی نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: باید دقت کنیم تا در قضاوت و داوری خود انصاف و عدالت را رعایت کنیم. وظیفه وزارت اطلاعات تولید اطلاعاتی دقیق، ایجاد امنیت پایدار، اشراف اطلاعاتی درون و برون مرزی، مبارزه با تروریسم و فعالیت‌های جاسوسی را برعهده دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: از آنجا که کشورهای اطراف ما نیز ملتهب و متلاطم هستند نیازمند رصد اطلاعاتی دقیق هستیم. محیط اطراف ما آرام و امن نبوده و ما نیازمند وزیری توانمند می‌باشیم.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایشان برنامه دقیقی به مجلس ارائه کرده است و مبارزه هوشمندانه و قاطع با بازیگران و شریان‌های هستی فساد یکی از برنامه‌های ایشان می‌باشد. ارتقاء و رونق تولید و جمع‌آوری و انباشت هوشمندانه و لحظه‌ای اطلاعات از دیگر برنامه‌های ایشان است. تقویت هوشمندانه عوامل پیشرفت و آمادگی در مناطق ویژه از دیگر برنامه‌های ایشان است.

جعفری بروجنی در ادامه تاکید کرد: توسعه و تقویت تفکر خودباوری و خودکفایی و نوآوری از دیگر مواردی است که در برنامه ایشان دیده می‌شود. برقراری ارتباط و همکاری با دیگر کشورها با در نظر گرفتن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت از دیگر برنامه‌های ایشان است. دفاع از نظریه انقلابی براساس بیانیه گام دوم و توجه به مدیریت جهادی و رفع عیوب ساختاری اقتصاد، کنار زدن وابستگی به نفت، توجه به اقتصاد دانش بنیان و اجرای عدالت از دیگر برنامه‌های ایشان می‌باشد.

وی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی اطلاعات از سالیان گذشته در درون این وزارتخانه کار کرده و اولین وزیری است که از درون این مجموعه معرفی شده است. حضور ایشان و خانواده‌شان در میدان‌های جنگ در دوران دفاع مقدس نشانگر دلدادگی ایشان به نظام اسلامی است. ایشان پله به پله مراحل را در وزارتخانه طی کرده و اکنون به این مرحله رسیده است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مطالبه نمایندگان از وزیر پیشنهادی اطلاعات بیان کرد: همانطوری که رئیس جمهور تاکید کردند ایجاد تحول مهم‌ترین مطالبه ما است که باید حتماً صورت گیرد. خط قرمز ما بحث فتنه و نفوذ است که درخواست داریم وزیر پیشنهادی در محضر نمایندگان برنامه‌های خود را شفاف اعلام نمایند.

رضوانی: آیا ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در دوران مسئولیت خطیب قابل دفاع است؟

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعا ت مدعی شد: حدود ۲۵ ساعت وقت برای بررسی سید اسماعیل خطیب صرف کردم. میران توقعات قانونی ما، شرایط احراز را تعیین می‌کند. می‌توان به حداقل اکتفا کرد یا سراغ بهترین گزینه رفت.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد اقتصادی، خنثی‌کردن عملیات‌های دشمن و مبارزه با تروریسم گفت: هر چه در انتخاب فردی با شرایط احراز حداکثری دقت بیشتری کنیم، به موفقیت نظام کمک بیشتری کرده‌ایم زیرا نقش وزارت در اصلاح سایر دستگاه‌ها کاملاً بی‌بدیل و منحصر به فرد است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شخصیت آقای خطیب حتی از نظر مخالفین، سالم، هوشمند و مجاهد است. تعریضی از سوی مخالفان به ایشان ندیدم؛ چیزی که بعضی به ناحق سعی در انتساب آن به مخالفین دارند. سخن از خوب و بد در تصدی این امر نیست. صحبت از خوب و خوب‌تر است. هر گونه تلاش برای ارائه تصویری غیر از آن خلاف واقع و کذب است. برچسب زدن به کسانی که با وزارت ایشان مخالفت می‌کنند، برخلاف انصاف، وجدان و بر خلاف منویات رهبری است. ایشان همواره بر ضرورت انجام وظایف در ساختارهای قانونی تأکید کردند.

وی افزود: افراد هر گروهی در مقام رأی دادن ممکن است با هم همراهی داشته یا نداشته باشند. تلاش ناجوانمردانه نشریات رسوایی که در ماجرای برجام خباثت خود را در قلب واقعیات نشان دادند نباید موجب اشتباه فردی از ما شود. آیا بروز مفسده‌های نسبتاً بزرگ توسط بعضی مدیران هر چند اندک یا تصدی بعضی سمت‌های مهم توسط عناصر ناصالح سوال برانگیز نیست؟ اگر افرادی بدون داشتن شرایط لازم در سمت‌های کلیدی طی سنوات متمادی و علی رغم آمد و شد با گرایشات سیاسی مختلف، همچنان مشاغل حساس را در قبضه داشته باشند، حق ریشه‌یابی داریم؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ایشان در کمیسیون به درستی گفتند که در طول زندگیشان کار اطلاعاتی کرده‌اند و می‌دانیم که چندین سال در حفاظت قوه قضائیه آن هم در دورانی که هویت روشن‌تر و اختیارات بیشتر پیدا کرده بود، رئیس بودند، اما اقدام موثری از ایشان مشاهده نشده است. آیا ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در دوران مسئولیت ایشان قابل دفاع است؟ آنچه مخالفان مطرح کردند این است که ایشان علی رغم توانایی بالا به موقع وارد نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: می‌گویند خطیب اگر بخواهد، می‌تواند. من هم می‌گویم که پیش‌گیری و اقدام کنید. تعلل جایز نیست.

رضوانی از وزیر پیشنهادی اطلاعات خواست تا مواضعش در مورد اتفاقات سال ۱۳۸۸ را شفاف اعلام کند.

میرزایی: تصدی صندلی وزارت اینقدر ارزش ندارد که نمایندگان را دچار خطای تصمیم گیری کنند

حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات، گفت: آیا رهبر معظم انقلاب از بین گزینه‌های پیشنهادی برای اطلاعات جناب آقای خطیب را برگزیده‌اند؟ مجلس انقلابی مطیع فرامین رهبر فرزانه انقلاب است و فرمایش ایشان را روی چشم می‌گذارد.

وی افزود: اگر معظم له کسی را تایید فرماید مجلس یکپارچه به او رای می‌دهد و اگر کسی را رد بفرمایند مجلس یکپارچه او را رد می‌کند. اما اگر کسانی به لطایف الحیل برخلاف واقع تایید کسی را به حضرت آقا نسبت دهند گرفتار ذنب لا یغفر شده‌اند.

نماینده مردم اصفهان گفت: در این روزها خبرهایی مبنی بر تایید جناب حجت الاسلام آقای خطیب از سوی حضرت آقا مطرح و زبان‌های مختلف بیان شد. بعضی گفتند وقتی آقای رئیسی لیست افراد پیشنهادی برای وزارت اطلاعات را به آقا عرضه داشته‌اند، معظم له انگشت خود را روی اسم آقای خطیب گذاشته‌اند. بعضی گفتند به نظر حضرت آقا وزیر اطلاعات در جناب آقای خطیب متعین است و برخی گفتند سیره آقا معین کردن ۴ وزیر اطلاعات، کشور، دفاع و خارجه است و بعضی سخن حق را گفتند که سیره رهبر انقلاب درباره این چهار وزارتخانه آن است که اگر با فرد خاصی مخالف باشند نهی می‌فرمایند اما در تایید شخص خاصی معمولاً نظر نمی‌دهند.

نماینده مردم اصفهان گفت: درباره نظر حضرت آقا در مورد آقای خطیب چه کسی بهتر از رئیس جمهور محترم می‌تواند پاسخ دهد؟ روز گذشته از آقای رئیسی در این باره سوال شد که فرمودند حضرت آقا درباره آقای خطیب نظر خاصی نداشتند و نیز درباره سایر وزرا. در این باره سردار کوثری از طریق منابع موثق خود هم همان حرف آقای رئیسی را گفتند.

میرزایی خاطرنشان کرد: چرا بعضی از افراد و گروه‌ها از ارادت مجلس انقلابی به آقا و اعتمادی که به این افراد دارد سوء استفاده می‌کنند و دیدگاه‌های خودشان را با نسبت ناصواب دادن به حضرت آقا به کرسی می‌نشانند؟ آیا حساب و کتاب را قبول ندارند و خدای متعال را شاهد و ناظر اعمال خود نمی‌دانند؟

نماینده مردم اصفهان گفت: یعنی تصدی صندلی وزارت اینقدر ارزش دارد که کسانی به نایب ولی زمان خود نسبت دروغ می‌دهند تا نمایندگان محترم را دچار خطای محاسباتی و تصمیم گیری کنند؟

قالیباف: رییس جمهور در مورد برخی وزرا نظر رهبری را نیز گرفته‌اند

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در واکنش به صحبت‌های نماینده اصفهان درباره نظر رهبری پیرامون وزرای حوزه امنیتی دفاعی و سیاست خارجی گفت: آقای میرزایی نکاتی را منتسب به رئیس جمهور و رهبری بیان کردند که لازم است شفاف درباره آن توضیح دهم.

وی ادامه داد: مسئولیت رئیس جمهور تعیین وزرا است که ایشان روال آن را در صحن علنی روز گذشته بیان کرد و توضیح داد که چگونه وزرا تعیین شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق اصول ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی شخص رهبر انقلاب در حوزه مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی مسئولیت دارند این مسئولیتی است که قانون اساسی بر دوش ایشان گذاشته است. روال در دولت‌ها اینگونه بوده که آنها وزرای مربوط به این حوزه‌ها را با هماهنگی معرفی می‌کردند و تنها مربوط به این دوره نیست.

وی در پایان اظهار کرد: در این باره آقای رئیسی گفته که از باب وظیفه قانونی وزرای این بخش‌ها را خدمت آقا مطرح کرده و ایشان هم موافقت کردند. حالا اگر کسی از جایی نسبتی می‌دهد حرف اضافه است.

انتقاد جلالی از عملکرد وزیر پیشنهادی اطلاعات در اتفاقات سال ۸۸

حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات عنوان کرد: آقای قالیباف اشاره کردند لیست ۱۹ نفره وزرا خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شود، نام ۱۹ وزیر در این لیست وجود دارد و حضرت آقا مخالفتی نداشتند و لیست را رد نکردند، در این لیست که آقا تایید فرمودند اسامی آقای باغگلی و سجادی و دیگر وزرای پیشنهادی وجود دارد.

وی افزود: نکته دوم اینکه حوزه علمیه قم کانون انقلاب و قیام امام (ره) است، انقلاب از قم آغاز شد علت حدوث انقلاب قم بوده، به فرمایش مقام معظم رهبری دشمن از سال ۷۰ آنتی تز انقلاب را از قم کلید زد، آنتی تز انقلاب نباید از قم آغاز شود، حضرت آقا ابراز نگرانی فرمودند که حوزه باید انقلابی بماند و نباید غیر انقلابی و شد، این مهم دغدغه حضرت آقا بود، از سال ۱۳۷۰ آقای خطیب مدیر کل اداره اطلاعات قم شدند، همزمان توطئه‌هایی از سوی دشمن، هم از سوی حوزه غیر انقلابی و از سوی آنتی تز انقلاب آغاز شد، انتظار بود پیش بینی، پیش گیری و شناسایی از سوی آقای خطیب انجام شود تا این نفوذ صورت نگیرد.

وی ادامه داد: سال ۱۳۷۰، آقای خطیب به مدت ۱۲ سال به صورت متوالی مدیر کل اداره اطلاعات قم بودند، اداره کل اطلاعات موظف بود از آغاز با پیش بینی و پیش گیری و خشکاندن ریشه‌های توطئه جلوی شکل گیری این نطفه نامبارک را می‌گرفت، موضوع دیگر ارتباط هر دو بخش سنتی و غرب زده سکولاریسم در قم با خارج از کشور می‌باشد، هدایت آنها از سوی بیگانگان و ارتزاق مالی آنها از دوات ها و سرویس‌های بیگانه امری است که اطلاعات نمی‌تواند نسبت به آن پاسخگو نباشد، تشکل‌ها و شخصیت‌های مزبور در مراحل مختلف دارای مصادیق جاسوسی بودند، این در حالی است که این جریانات با نقاب هیچ گاه صورت خود را نمایان نکردند و اداره اطلاعات نیز نقاب از صورت آنها نکشید.

جلالی با بیان اینکه بدنه اطلاعات، سربان گمنام در حسینیه حزب الله هستند و از آنها تشکر و عذرخواهی می‌کنم، در بخش دیگر بیان کرد: مدیریت و معاونین باید انقلابی بشود، مفاسد مالی، اخلاقی و سیاسی از دیگر ابعاد رفتاری آنها است که باید توسط اداره کل اطلاعات کشف و پیگیری می‌شد، گروه‌های مختلف سکولار در قم دارای رفتارهای سیاسی مختلف به مقابله با اصل نظام و ولایت فقیه پرداختند و با شخصیت‌های نفوذی در نظام ارتباطاتی داشتند، این تاسف بار است چرا این موارد به مراجع اطلاع رسانی نشد؟ هیچ گاه این موارد تبیین نشد، فتنه و فتنه گران برجسته می‌شدند و انقلابیون تضعیف و کمرنگ، مجموعه‌های مختلفی در پوشش تحقیق ادیان و مذاهب در حوزه علمیه قم با لباس روحانیت رسماً پلورالیسم دینی و هرمونتیک و نسبی گرایی و قرائت‌های مختلف را مطرح می‌کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: در ادیان و مذاهب قم چه می‌گذرد؟ شما از اینها مطلع هستید؛ چرا پیش گیری نشد؟ برخی از این مجموعه‌ها اکنون هم با انگلستان ارتباط پنهانی دارند و در فتنه ۸۸ برای سقوط نظام اسلامی تلاش کردند، آقای خطیب از دهه ۷۰ به واسطه مسئولیت خود اشراف اطلاعاتی داشت، برای برخی از این جریانات حاشیه امن ایجاد شد، طلاب با سواد قم را چون انقلابی بودند می‌گفتید بی سواد هستند و به خبرگان نروند، نسبت به آنها که سکولار بودند و از انقلاب سخن نمی‌گفتند گفته می‌شد اینها با سواد هستند و برای کاندیداتوری خبرگان شرکت کنند، البته آقای خطیب در قم بیکار نبودند به جای شناسایی اینها، طلاب انقلابی شناسایی و به دادسرا روانه می‌شدند.

وی ادامه داد: این غده سرطانی در قم تا جایی پیش رفتند که رسانه‌های غربی این مجامع حوزوی را امید خود دانسته و اخیراً هم کاردار سفارت انگلستان با یکی از این افراد که محور یکی از این جریانات است در قم دیدار می‌کند، آقای خطیب این فرد را می‌شناسد و از خیانت این فرد خبر دارد، با ایجاد روابط پنهانی با تشیع انگلیسی زمینه مرجعیت این آقا راچه کسی فراهم کرد؟ غیر از شما که از این امر اطلاع داشتید؟

جلالی گفت: فتنه ۸۸ قصه پر غصه‌ای است که بر دامن نظام همچنان چون زخمی وجود دارد، عمیق‌ترین و کوبنده‌تر اینکه دو رییس جمهور آقایان خاتمی و رفسنجانی در بطن این فتنه قرار داشتند، وزیر اطلاعات آقای یونسی در متن فتنه فرماندهی می‌کردند، ۱۲۰۰ استاندار و وزیر و مدیر کل در متن فتنه ۸۸ بودند، عملکرد شما در فتنه ۸۸ در قم چگونه بود؟ چه کسی جلوی ۷۰ خودرویی را گرفت که قرار بود در نماز جمعه ۲۲ تیر آقا شرکت کنند؟ ما جلوی ۱۷ خانم فتنه گر چون تاج زاده و حقیقت پور و راکعی را در مقابل عوارضی گرفتیم. چه کسی اینها را از پشت عوارضی وارد قم کرد؟

این عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: در این دوره حساس اداره کل اطلاعات از تبیین حقایق برای بزرگان پرهیز می‌کرد، چگونه می‌توان از این عملکرد دفاع کرد؟ صدور نامه توهین آمیز به رهبری انقلاب را به یاد دارید؟ چه کسی این نامه را امضا کرد؟ دفتردار دوستان شما، از آقا خواسته شد در فتنه ۸۸ کوتاه بیایید، چه کسی ۱۶ طلبه را به تهران فرستاد که از آقا بخواهند انتخابات را باطل کنند؟

وی اضافه کرد: ایشان در آن زمان ترک فعل یا قصور کرد، قم در معرض خطر است و به داد آن برسید، با توجه به جایگاه مهم وزرات آقای خطیب می‌تواند با این کارنامه این وزارتخانه را مدیریت کند؟ با توجه به این سوابق در صورت وقوع فتنه‌های احتمالی با عناصر فتنه مقابله می‌کند؟

در پایان صحبتهای موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات به دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت اطلاعات پرداخت.

حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه و در دفاع از برنامه‌های خود ضمن تسلیت ایام سوگواری و عزاداری امام حسین (ع) گفت: از بزرگواری رئیس انقلابی مجلس، هیات رئیسه و تمامی نمایندگان که در این مدت تلاش کردند قدردانی می‌کنم و همچنین از کسانی که دفاع و نقد کردند هم تشکر می‌کنم چون همه اینها برای جلب رضایت الهی و خدمت به ملت است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: از همه عزیزان تقاضا دارم که در ادامه راه با نکته سنجی و بیان نقد و پیشنهادات خود ما را مورد حمایت قرار دهند. البته اگر مورد لطف و رای آنها قرار گیرم که رای ملت است.

خطیب ادامه داد: سربازخانه گمنام امام زمان تمام تلاش و زحمت خود را وقف امنیت کشور کردند و در مصاف با دشمنان توطئه‌ها، فتنه‌ها و سرکردگان جبهه استکبار، گروهک‌های مسلح و مزدوران جاسوسی از جان خود مایه گذاشتند و آبرو و نفس و جان خود را تقدیم کردند. لازم است یادی از شهدای مجموعه وزارت اطلاعات کنم که غریبانه به شهادت می رسند و نام مبارکشان نیز غریبانه می‌ماند.

وی با قدردانی از رئیس جمهور برای معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: از آیت الله رئیسی رئیس جمهور مردمی تشکر می‌کنم که اعتماد کرده و بنده را از جمع سربازان گمنام انتخاب کرد تا بتوانم در کابینه مردمی در جهت ایران قوی قدم برداشته و خدمتی ارائه کنم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات، شرایط کشور و امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی را یک منظومه در هم تنیده ای خواند که بطور شتابان همواره در حال تغییر در پدیدارها و عرصه‌های متنوع و متکثر موضوعات امنیتی و راهبردی است.

خطیب افزود: باید وزارت اطلاعات با تولید اطلاعات و دقت نظر در تامین شقوق متنوع امنیتی و هشیاری در دیده بانی و مرزبانی همه جانبه، ابعاد پیچیده در لایه‌های مختلف امنیتی را در مقیاس ملی و فراملی و منطقه‌ای شناسایی کند. لازمه این امر بالندگی تحولی است که پویایی پیشگامی و هوشمندی مستمر در تشکیلات پنهانی اطلاعات کشور را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات نهاد برآمده از انقلاب اسلامی است، گفت: وزارت اطلاعات مجموعه تشکیلات حاکمیتی است که باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز کند و تداوم یابد. همچنین مبتنی بر بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب قدم بردارد و با یک حرکت انقلابی و انقلابی ماندن ۱۰۰ درصد به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب برنامه تحولی خود را عملیاتی کند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: تمام سربازان گمنام نیروهای جهادی انقلابی با مجاهدت‌های خاموش خود این اهداف را در مسیر راه نورانی امام و رهبری و بر اساس خواست ملت در چهارچوب این دولت اجرایی می‌کنند و قدم بر می‌دارند. امیدواریم با حمایت، توجه و اتکا به آرای مردم و حمایت‌های مجلس بتوانیم قدم‌های جدی تر، حساس‌تر، تخصصی‌تر و پیچیده‌تر در اجرای ماموریت‌های امنیتی نظام برداریم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات اضافه کرد: در شرایطی هستیم که دشمن به روش‌های گوناگون خاص، پرچالش و چند لایه عمل می‌کند اما ما با امید به آینده روشن و توام با سرافرازی و تعالی برای ملت عزیزمان این نوید را می‌دهیم که امروز نظام بین المللی و منطقه‌ای در حال پوست اندازی تمام عیار است و مولفه‌های قدرت پوشالی نرم و سخت آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال افول و ریزش است. تسلسل در شکست‌های اطلاعاتی و ناکامی دکترین نظامی شیطان بزرگ و اذناب منطقه‌ای در غرب آسیا موید این موضوع است که نمونه بارز آن در افغانستان و سردرگمی آشکار غرب در مواجهه و رویارویی با قدرت‌های نوظهور آسیا این واقعیت را نشان می‌دهد که این روند به عمق بیداری اسلامی و خیزش در جنبش‌های مردمی و اسلامی در کشورهای منطقه را می‌توان دید که راهبردها و ارزش‌های انقلاب اسلامی در حال گسترش است. این بدان معناست که شیطان بزرگ و نوکران و مزدوران وابسته به آن به شیطنت و فتنه انگیزی در منطقه و طراحی و پیاده سازی توطئه‌های رنگارنگ خود تداوم می‌بخشند.

وی افزود: طی دهه‌های اخیر شاهد بودیم که دشمن قسم خورده با بهره گیری از عوامل نفوذی سکولار وابسته به غرب و جریان‌های غربی با هدف بی ثبات سازی کشور درصدد تقابل گرایی و تحمیل نارضایتی و تبدیل آن به کشمکش و بحران هستند که با درایت، تیزبینی و هدایت حکیمانه رهبر و بصیرت و هوشمندی مردم انقلابی این توطئه‌ها خنثی شده و می‌شود.

خطیب تاکید کرد: نظام اسلامی در مقابل دیدگان و سکوت مرگبار دروغین حقوق بشر با سنگین‌ترین و بی سابقه ترین وجوه تروریسم رسمی دولتی مواجه بوده و از سویی رئیس جمهور تروریسم آمریکا رسماً در جریان تبلیغات انتخاباتی به ایجاد جریان‌های تروریستی تکفیری اذعان کرده و دستور ترور سردار بزرگ مقاومت شهید سلیمانی و ابومهندس را صادر می‌کند. سردمداران رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی ترور دانشمند ما شهید محسن فخری زاده را بر عهده می‌گیرند. اینها بزرگترین پروژه جنگ و تروریسم اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه و حتی تحریم دارویی را در پیش گرفتند و با توان تروریسم تبلیغاتی به منظور تطهیر اقدامات تروریستی شان تلاش می‌کنند.

خطیب در ادامه سخنان خود اظهار کرد: دشمن با امکانات فناورانه در حال توسعه دشمنی و مخاصمه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین در این شرایط با وحدت و اتحاد کامل باید در جهتی حرکت کرد که بتوان از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در جهت مقابله با نفوذ استفاده کرد. باید تمام توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنی آنها را به هم زد پس نیازمند یک اقدام فعال هستیم. از طرفی دیگر باید با وادادگی‌ها و دلدادگی‌ها به غرب و سوء مدیریت‌ها مبارزه کنیم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم ادامه داد: باید علیه بی توجهی به حیف و میل بیت المال، بی توجهی به آستانه تاب آوری مردم در زیر فشار معیشتی تلاش کرد. نفوذ می‌تواند برای دشمن همچنان که تا الان نشان داده زمینه امید باشد.

خطیب در ادامه سخنانش با اشاره به برنامه‌هایی که به کمیسیون‌های مربوطه ارائه کرده، گفت: به چند برنامه ام مجدداً اشاره می‌کنم یکی از وظایف ما صیانت از مردم ایران و حمایت از دارایی‌های این ملت است. یکی از وظایف بنده این است که تشکیلات اطلاعاتی را به صورت انقلابی و مردم پایه اداره کنم. مردم باید در تامین امنیت کشور همیار و همراه یکدیگر باشند. وظیفه دوم بنده حمایت از آزادی‌های عمومی و خصوصی و البته رعایت ادیان و مذاهب مختلف است. از طرف دیگر ما ارزشهای جامعه ایرانی را محترم خواهیم شمرد و از آن صیانت می‌کنیم. همچنین اینجانب در حمایت از تولید ملی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد. در این راه یکی از موانع اصلی ما مفسده و فساد اقتصادی است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات در پایان سخنان خود به ضرورت همراهی با جامعه اطلاعاتی اشاره کرد و خطاب به ریاست مجلس و نمایندگان گفت: امیدوارم بتوانم با تحول مدیریتی شرایطی را ایجاد کنم که وزارت اطلاعات شعار تحول سیدابراهیم رئیسی را به منصه ظهور برساند. متعهد می‌شوم همه تلاشم را برای تحقق رهنمودهای رهبری به کار بگیرم؛ این مهم بسته به اعتماد شما نمایندگان است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و بعد از بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات وارد بررسی صلاحیت احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد شدند.

موافقت کمیسیون اقتصادی با خاندوزی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد.

عباس‌زاده: تیم پیشنهادی اقتصادی دولت، مشروط است

پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امروز تجمیع و تراکم مطالبات مورد انتظار مردم در حوزه اقتصادی می‌باشد. سریع‌ترین، جدی‌ترین، شفاف‌ترین و کارشناسی‌ترین اقدامات باید در این حوزه صورت گیرد. بنده نمی‌خواهم آمار و ارقامی که در خصوص مباحث اقتصادی کشور در مانیتورها وجود دارد در اینجا بازگو کنم.

عباس‌زاده در ادامه خاطر نشان کرد: امروز مردم با پوست و استخوان خود شرایط اقتصادی کشور را لمس می‌کنند. افرادی که با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند این آمار را که از سوی کارشناسان ارائه می‌شود می‌فهمند. برای پاسخگویی به خلأ‌های متعدد موجود در عرصه اقتصادی ایجاب می‌کند یک تیم اقتصادی منسجم و توانمند و هماهنگ به مجلس شورای اسلامی معرفی شود. در تیم اقتصادی معرفی شده این چهار مولفه وجود ندارد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزرای دفاعی، سیاسی و امنیتی کشور تیم مقبولی هستند اما وزرای اقتصادی کشور یک تیم مشروط است و تیم وزرای اجتماعی و فرهنگی نیز مردود می‌باشد ما انتظار داریم با توجه به مطالبات مردم در حوزه اقتصادی یک تیم مقبول‌تر به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شد.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم که وزیر پیشنهادی اقتصاد به طور شفاف بگوید که رئیس کل بانک مرکزی ایشان چه کسی است؟ همچنین به طور شفاف بگوید که چه برنامه‌ای برای افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور و کنترل تورم دارد.

عباس‌زاده در پایان تصریح کرد: واقعیت این است که ما امروز در کشور کسری بودجه داریم و برای جبران آن نیاز به فروش نفت و وارد کردن درآمدهای نفتی داریم که لازمه‌ی آن هماهنگی بین وزرای نفت و اقتصاد است. آیا برنامه‌های وزیر اقتصاد این هماهنگی را با وزارت نفت دارد؟ متاسفانه در برنامه ایشان اشاره ضعیفی به بخشی از مباحث استراتژیک نظیر جذب سرمایه گذار خارجی و یا اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ شده است. ای کاش دولت به جای ارائه صدها صفحه انشا و شعار غیرمنسجم و تکراری برنامه‌ای منسجم و هماهنگ برای کنترل تورم، ایجاد ثبات اقتصادی، ایجاد رشد اقتصادی و رفع فقر ارائه می‌کرد و نقش هر یک از وزرا را در این برنامه به طور صریح تعیین می‌کرد.

پاشایی: خاندوزی شناخت کاملی از اقتصاد ایران دارد

معصومه پاشایی عضو کیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: سوء‌مدیریت‌ها و رانت در فساد و افزایش بی‌سابقه حجم بدهی دولت در کنار تورم ۴۴ درصدی، رشد نقدینگی ۳۷۰۰ میلیاردی و آثار سوء آن شامل گرانی، فقر و بیکاری و همچنین کاهش ارزش پول ملی و خرید مردم وضعیت فعلی مردم را رقم زده است.

وی ادامه داد: باید مبتنی بر سیاست‌های اقتصادی کشور و با نگاه به داخل چهار سال آینده را طی کنیم که این منوط به استفاده از مدیران کارآمد برای بخش‌های اقتصادی کشور است یکی از بهترین گزینه‌ها، آقای خاندوزی برای وزارت اقتصاد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با برشمردن ویژگی‌های مثبت خاندوزی اظهار کرد: آقای خاندوزی تجربه سیاست‌گذاری در مرکز پژوهش‌ها، ارتباط و تعامل مناسب با نمایندگان و پیوند با جامعه دانشگاهی را دارد. نیرویی جوان با روحیه‌ای انقلابی، عدالت محور، فسادستیز و دارای فعالیت‌های ارزشمند است. یکی از دروس ثابتی که در دانشگاه تدریس می‌کرده کتاب اقتصاد ایران بوده، آقای خاندوزی از اقتصاد ایران شناخت کافی دارد و اهل تعامل و کسب و کار است.

پاشایی داشتن روحیه کار را به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت خاندوزی برشمرد و گفت: فعال کردن ستاد اقتصادی دولت و ایجاد هماهنگی بین دانشگاهیان با دولت، اصلاح نظام بانکی و گمرکی به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصاد کشور در زمره برنامه‌های اقتصادی آقای خاندوزی قرار دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در سال گذشته سرمایه مردم در بازار سرمایه به تاراج رفت که نظریه‌های آقای خاندوزی نوید اصلاح این روند را دارد.

وی با تاکید بر لزوم شفاف سازی اظهار کرد: علی‌رغم این‌که می‌گویند آقای خاندوزی اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد باید گفت که تعاملات ایشان و برنامه‌هایشان در مرکز پژوهش‌ها حکایت از تاکید بر اقتصاد مقاومتی است.

پاشایی در پایان گفت: انتظار می‌رود آقای خاندوزی بعد از وزیر شدن دچار روزمرگی نشده و با حفظ روحیه تحول‌گرایی و شجاعت جلو رود. مردم از این همه مشکلات اقتصادی به ستوه آمده و سفره‌هایشان کوچک شده است. امیدواریم اقتصادی که به دست ۶۰ ساله‌ها دادیم به دست جوانانی مثل خاندوزی احیاء شود.

طغیانی: خاندوزی فرزند عزیز مجلس است

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: دکتر خاندوزی فرزند عزیز مجلس است و از ۱۴ سال پیش تا به امروز در مرکز پژوهش‌های مجلس و در یکسال و نیم گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال تلاش است. ایشان به عنوان معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌ها کوشیده و بیش از ۱۵۰ گزارش نظارتی مجلس را تهیه کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: همکاری ایشان با مرکز پژوهش‌های مجلس بر هیچکس پوشیده نیست و ایشان از مدیران اجرایی دستگاه‌ها به خوبی شناخت دارد که در عملکرد وزارت اقتصاد می‌تواند موثر باشد. همکاری ایشان در تهیه طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی کاملاً مشهود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایشان بیش از ۳۷ مقاله علمی و پژوهشی دارد که کلید واژه آن اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است. آیا فردی با چنین توانایی نمی‌تواند از عهده این وزارتخانه بر بیاید.؟

طغیانی در ادامه تاکید کرد: بنده به عنوان معلم کوچک اقتصاد شهادت می‌دهم که ایشان هم در اقتصاد اسلامی و هم در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی می‌تواند بسیار موثر باشد. وزارت راه و یا وزارت جهاد کشاورزی نیازمند وزرای با تجربه است. وزارت اقتصاد انسجام فکری و نظری می‌خواهد که خوشبختانه ایشان برخوردار است. ایشان نگاه ویژه‌ای به تحریم‌ها داشته و تاکنون چندین جلسه در این زمینه برگزار کرده است. بنده شهادت می‌دهم دکتر خاندوزی هم جوانی توانمند و متعهد و هم فردی متخصص است.

ویس‌کرمی: وزیر اقتصاد باید علاوه بر فن، فوت را هم بلد باشد

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که اقتصاد اسلامی نیاز امروز و فردای ما است، تصریح کرد: بسیاری از وزرایی که جوان خوانده می‌شوند میانسال هستند و برخی برای این‌که بیشتر در قدرت بمانند و نتیجه زحمات انقلابی خود را حفظ کنند مفاهیمی مثل میانسالی، جوانی و پیری را تأویل و تفسیر می‌کنند.

وی با بیان این‌که جنگ امروز جنگ علم و اطلاعات است، تاکید کرد: یک جوان می‌تواند بیش از یک پیر، کارکشته باشد. وضعیت آشفته اقتصاد کشور را کسی می‌تواند نجات دهد که چند خصوصیت داشته باشد؛ اول این‌که از نظر علمی کارآمد باشد و صاحب نظریه بومی اقتصاد باشد.

ویس کرمی با اشاره به مدرک دانشگاهی و سمت دانشگاهی احسان خاندوزی اظهار کرد: ایشان صاحب نظریه نیستند اما انسان فاضل و باسوادی هستند. ما باید در حوزه‌های مختلف اقتصاد مثل بیمه، بانک، خصوصی سازی، مالیات و گمرک تجربه داشته باشیم در واقع وزیر اقتصاد باید علاوه بر فن، فوت را هم بلد باشد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اقتصاد مثل هوا است و این روزها پاشنه آشیل انقلاب اسلامی شده است، گفت: این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست، آیا بهتر نبود آقای خاندوزی مدتی به عنوان مدیر میانی انتخاب شوند و بعد که پخته‌تر شدند به وزارتخانه می‌رسیدند؟ آقای خاندوزی صاحب تالیف هستند اما باید دید که این نظریات تا چه اندازه قابل اجراست بین نظریه تا اجرای آن فاصله زیادی وجود دارد.

ویس کرمی با اشاره به این‌که اقتصاد اسلامی نیاز امروز و فردای ما است، تصریح کرد: تا به حال نظر شفافی از آقای خاندوزی در خصوص اقتصاد اسلامی نشنیده‌ام، البته چند تالیف و مقاله از ایشان منتشر شده است که تا تولید علم اقتصاد اسلامی فاصله زیادی دارد. راه نجات کشور در اقتصاد مقاومتی است بنده در تالیفات و مقالات ایشان این شاه کلید را کمرنگ دیده‌ام. آیا آقای خاندوزی این نظر را قبول دارند که نقطه لیبرال دموکراتیک اقتصاد برای کشور ما مشکل‌گشا نیست؟ چه راهکاری برای این مشکل وجود دارد؟.

خاندوزی: اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم

سیداحسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد در جلسه علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در ابتدا بسیار سعی کردم بار وزارت را بر دوش نکشم، ولی بعدها به دلایلی این موضوع را پذیرفتم تا پس از توکل و توسل جامه رزم اقتصادی بر تن کنم و تجارب ۱۷ ساله در سیاست گذاری اقتصاد را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی دراورم.

وی افزود: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم، البته سختی کار و سنگینی بار را می‌دانم ولی به فضل خدا با ایده‌های تحولی و تیم متخصصان سالم بنا داریم که گذر کنیم و می‌دانیم که چاره جز گذرکردن موفقیت امیز جمهوری اسلامی از تنگه اقتصادی نداریم، شرط این گذار مواجهه صادقانه با ناجی واقعی یعنی مردم است.

وی ادامه داد: مردم سخن صادقانه و رفتار غیرکاسب کارانه را خوب تشخیص می‌دهند، مانند دوران نمایندگی در میان مردم خواهم بود و به مشکلات مردم به خوبی توجه خواهم داشت.

خاندوزی بیان کرد: در دهه اخیر دشمنان عرصه اقتصاد را میدان جنگ علیه ملت ایران قرار دادند و خیال دارند با تحریم و فضار ملت ما را به کرنش وادار کنند، غافل از اینکه بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب تنها راه غلبه بر مکر دشمنان تکیه بر موازین اقتصاد مقاومتی است، دولت سیزدهم با استعانت از خدا و امید نبستن به کدخدا، با به میدان آوردن مردم، رفع تعارض منافع مسئولان، گسترش شفافیت و فهم از اقتصاد به عنوان مسئله‌ای ملی و فراجناحی و به کارگیری نخبگان در این تقابل پیروز خواهد شد.

وی افزود: دشمن اتاق جنگ خود را خزانه داری آمریکا قرار داده است پس وزارت اقتصاد باید در خط مقدم خنثی سازی تحریم باشد، از این جهت اینجانب به کمک صاحبان تجربه و بدنه وزارتخانه، وزارت اقتصاد را در دولت سیزدهم با ارایش تحریم ناپذیری نوسازی خواهم کرد، هر چند تیم دیپلماسی اقتصاد باید به دنبال تحریم زدایی باشد ولی ما اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهیم داد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: مسیرهای جدیدی خواهیم گشود و علامت‌های امیدبخشی به همپیمانان صادر خواهیم کرد و شرکای راهبردی دیگری خواهیم افزود.

وی ادامه داد: باز طراحی سیستم‌ها با هدف مقاوم سازی مالیه دولت و پشتیانی از بخش‌های مولد و مانع زدایی از تولید ساختارها و فرایندهای معیوب موجود را با تکیه بر فناوری‌های نوین جزو ضروریات اداره شرایط جنگ اقتصادی می‌دانیم، حذف مجوزهای زائد، بهبود محیط کسب و کار و تسهیل امور گمرکی و مالیاتی مسیری برای مشارکت برای همه مردم در فرایند تولید و پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد فراهم می‌کنیم، مهم‌ترین اولویت وزارت اقتصاد کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم می‌باشد، اینجانب به عنوان فردی برخاسته از قشر متوسط و آشنا با آلام اقتصادی مردم وظیفه خود را ایفای حقوق اقتصادی مردم می دانم.

خاندوزی گفت: تورم و کاهش درامد، شکاف بزرگی میان درامد و هزینه برای خانوارها ایجاد کرده و سفره مردم را کوچک و معیشت مردم را به خطر انداخته است، از روز اول تمام تلاش خود را برای تامین کسری بودجه از روش‌های غیرتورم زا، کنترل نقدینگی و مدیریت بازار ارز به کار خواهم بست.

وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت سیزدهم بیان کرد: این دولت در پایان دهه‌ای اقتصاد را تحویل می‌گیرد که می‌توان آن را دهه از دست رفته اقتصادی نام نهاد، بر اساس اسناد بالادستی قرار بود تولید داخلی کشور در دهه ۹۰ به دوبرابر افزایش پیدا کند ولی در عمل این اتفاق رخ نداد، با افزایش جمعیت درامد سرانه خانوارها کاهش هم پیدا کرد، امروز شاهد تورم نقطه به نقطه نزدیک ۵۰ در صد و جمعیت دانش‌آموختگان فاقد شغل و فاقد امید هستیم، چگونه به سوی رونق ولید حرکت خواهیم کرد؟ وظایفی در این خصوص تعریف شده است، مانند کاهش هزینه تولید و مبادله و باز کردن بندهایی که بر پای فعالین اقتصادی تنیده شده است، این موضوع شامل بسیاری از مجوزهای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف خواهد بود، بخش زیادی از اینها قابل مانع برداری می‌باشد. صاحبین کسب و کارها منتظر خبرهای خوش باشند.

وی یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های خود را بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تامین مالی توسعه اقتصادی و احیای اعتماد از دست رفته مردم به این بازار و ایجاد تجربه مثبت برای سهام داران خرد عنوان کرد و راهکارهایی را برای این مهم ارائه داد و در بخش دیگر گفت: با همکاری وزارت صمت و وزارت خارجه تلاش می‌کنیم سرمایه‌های خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور را مورد توجه قرار دهیم، البته بیش از سرمایه گذاران خارجی، ایرانیان آماده به سرمایه گذاری مورد توجه خواهند بود.

وی در ادامه به موضوع تحرک بخشی عمرانی در استان‌ها اشاره کرد و گفت قرار است این مهم به سرعت عملیاتی شود.

خاندوزی همچنین بیان کرد: ناکارایی قوانین حوزه بانکی، نظارت بانکی، خلاء جدی حاکمیت شرکتی، عدم مدیریت تعارض منافع میان مقام ناظر و بانک مرکزی با بانکدارها موجب شده است شاهد نارضایتی نسبت به مسئله بانک‌ها باشم، با اصلاح بانکداری و تلاش برای جایگاه هماهنگ ساز بازارهای مالی و ساده سازی دستیابی به تسهیلات برای بنگاه‌ها و … تلاش می‌شود این مشکل رفع شود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد در ادامه گفت: به زودی دوران رهاسازی شبکه بانکی خاتمه خواهد یافت و به آقای عباس زاده شفاف عرض خواهم کرد که این از شروط بنده برای معرفی رئیس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی افزود: نتیجه عدم اتکای بودجه به درآمدهای پایدار مالیاتی این شده که اقتصاد ما از مسیر تحریم‌ها کاملاً آسیب پذیر است. نظام مالیاتی نه تنها از این مسیر می‌تواند کمک کند و می‌تواند نقش مهمی در بهبود توزیع درآمد ایفا کند. تمام رانت‌هایی که از سالهای ۹۷ تا امروز به واسطه سیاست‌های رانت‌زا ایجاد شد محل اخذ مالیات عادلانه برای کاهش فاصله درآمد قرار نگرفت.

خاندوزی افزود: بهبود توزیع درآمد و کاهش نابرابری و فاصله طبقاتی و تنظیم رفتارهای سوداگرانه در بازار دارایی‌ها از دیگر اهدافی است که ابزار مالیات می‌تواند به آنها منجر شود. البته ما رونق بخشی اقتصاد ضد برابر مقدم تر از مالیات ستانی می‌دانیم.

خاندوزی گفت: باید اعتراف کرد که سیستم مالیاتی ما با سه ویژگی شناخته می‌شود پایین بودن نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالصی داخلی، فرار مالیاتی بالا و تحمیل عمده بار مالیاتی بر دوش گروه‌های شفاف، قانونمند و تولیدکنندگان.

وی برنامه وزارت دارایی برای این ویژگی‌ها را اینگونه اعلام کرد: افزایش شاخص مالیات GDP به یک ونیم برابر وصعیت فعلی تا پایان دولت، استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و عایدی سرمایه، هوشمند سازی نظام مالیاتی، و مودی محوری به جای پرونده محوری و ممیز محوری، اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که اینها باید به لحاظ اجرایی واقعی باشد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد: گریزی نیست غیر از اینکه ما ابتدا حکمرانی ریال، تفکیک دو دسته حساب‌های تجاری و غیر تجاری را انجام دهیم و بر این مبناست که می‌توانیم قانون پایانه‌های فروشگاهی را تحقق بخشیم.

خاندوزی با اشاره به اینکه حوزه مهمی که در اقتصاد ایران عمدتاً مورد غفلت قرار گرفته، بیمه است، گفت: پایین بودن ضریب نفوذ همیشه مطرح است و شعارهایی در این رابطه داده شده است. این تعهد روشن وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود که از طریق اصلاح در ساختار و عملکرد بیمه مرکزی صورت خواهد گرفت و نداشتن برنامه آن را اصلاح خواهیم کرد و به سمت تقویت ساختار بیمه اتکایی داخلی، توسعه محصولات بیمه‌ای، تسهیل ورود فناوران بیمه‌ای و… خواهیم رفت.

خاندوزی گفت: در شرایطی که کشور با فشار ناشی از تحریم و معضلات کرونا دست به گریبان است، مبادلات تجاری و ترخیص کالاها به ویژه کالاهای اساسی برایمان اولویت است. از این مسیر نیازمند اصلاح گمرکات هستیم و برای کاهش زمان تشریفات گمرکی از فناوری‌های نوین استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: همه اینها با فرض شعار مبارزه با فسادی است که در ابتدا عرض کردم.

خاندوزی در رابطه با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از برنامه ششم در ذیل وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفته است اما متاسفانه عملکرد مناطق آزاد و ویژه نتوانسته اهداف قانون‌گذار در بخش پایگاه صادرات بودن، جذب سرمایه گذاری و… را تامین کند و موفق نبوده است. برای حل این مساله تلاش بر این است که به جای تمرکز کردن بر اصلاحات غیر اولویت‌دار بر بهبود کیفیت مناطق آزاد تمرکز کنیم تا نقش خود را ایفا کنند هم به جهت زیرساخت‌هایی که باید داشته باشند و هم به این جهت که بخشی از منابع درآمدی منطقه آزاد به فرایند واردات گره خورده است و باید از محل‌های مولد تامین شود.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: مسئله دارایی‌های دولت مانند سایر کشورها از مسائل بسیار مهم است و تلاش ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی این خواهد بود که بر مدیریت مبتنی بر بازده دارایی‌های دولت و مولدسازی دارایی‌های دولت که در اختیار هر مجموعه‌ای قرار می‌گیرد، نظارت کنیم. متاسفانه در مقابل اموال ۸۵ میلیون نفر هموطن بی مبالات هستیم.

خاندوزی ادامه داد: موضوع دیگر مسئله اصلاح قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است که به فضل خدا در مدت ۳ ماه آینده تقدیم هیات وزیران خواهد شد و بسیاری از مشکلات خصوصی سازی ها و حکمرانی سهام عدالت در دل آن لایحه اصلاح خواهد شد.

وی گفت: من فرزند مجلس هستم و امیدوارم نماینده مقتدر و شایسته شما نمایندگان مجلس در دولت سیزدهم باشم و امیدوارم یکی از ارکان همگرایی دولت و مجلس انقلابی به شمار بروم و با قوت پیگیری می‌کنم که طبق اصل هماهنگی در تیم اقتصادی به فضل خدا کمترین چندصدایی و چند آهنگی از تیم اقتصادی دولت شنیده شود و آموخته‌ایم که طبق قاعده اسلامی توازن حق و تکلیف، هر کس در برابر قانون پاسخگو است، همان صاحب حق است.

خاندوزی در پایان گفت: همکاران عزیز بدانید فرزند مجلس این مسئولیت خطیر را جز برای اولاً کمک به مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر جنگ خزانه داری آمریکا و ثانیاً کمک به برقراری عدالت و ارتقای معیشت به ویژه در اقشار ضعیف و متوسط نپذیرفته است، پس در این مسیر یاری‌اش کنید، امیدوارم با سرانجام یافتن اقدامات کوتاه مدت و شروع اقدامات بلندمدت، مردم بزرگ ایران اسلامی از سال آتی ثمرات شیرین و مبارک تحول اقتصاد را در کامشان احساس کنند. به فضل خدا و به دعای صاحب عصر (عج) بر سرآنیم که طرحی نو دراندازیم.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه) بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار دادند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی با وزیر پیشنهادی امور خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خارجه ابراز امیدواری کرد: امیرعبداللهیان رای قاطعی کسب کند.

ذاکر: چرا امیرعبداللهیان در مسیر تقویت دیپلماسی اقتصادی گام برنداشته است؟

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد:

براساس ماده ۱۰۵ قانون برنامه ششم توسعه وظایف ذاتی وزارت امور خارجه تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر ورود بازارهای جهانی جهت صادرات کالا و جذب سرمایه گذار خارجی و ایجاد زمینه‌ی لازم برای حضور بخش غیردولتی در سایر کشورهای منطقه یا برعکس می‌باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه که در مسئولیت‌های مهمی نظیر معاون وزیر خارجه سابق، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه، نماینده ویژه وزیر در امور عراق، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل نقش داشته است، چرا نسبت به اجرای مفاد قانونی برنامه ششم توسعه گام برنداشته است؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی چه برنامه‌ای دارد؟ ایشان در کمیسیون امنیت ملی قول دادند تا دیپلماسی اقتصادی را تقویت کنند و به همسایه‌ها توجه داشته و از ظرفیت آنها استفاده کنند. حال سوال من این است که چرا ایشان در دوران مسئولیت‌شان نسبت به اجرای مفاد قانون برنامه ششم توسعه پیشقدم نشدند؟

وی در ادامه تاکید کرد: آیا ایشان می‌توانند از برنامه خود در برابر عملکرد گذشته‌شان دفاع کند؟ چرا در طول این سال‌ها به مناطق مرزی توجه نداشته‌اند؟ چرا انجمن‌های پارلمانی را با کشورهای همسایه تقویت نکرده و از دولت این مطالبه را به طور جدی دنبال نکرده است؟

علیزاده: وعده امیرعبداللهیان تبدیل وزارت خارجه‌ای در تراز انقلاب اسلامی است

محسن علیزاده نماینده سپیدان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: وزیر پیشنهادی خارجه دیپلمات برجسته انقلابی و مدیر شایسته موفقی است که از رده‌های پایین در وزارت خارجه شروع کرده و با تلاش و سعی مجدانه و مخلصانه در عرصه‌های مختلف روابط خارجی به یک مدیر برجسته تبدیل شده است. سوابق اجرایی امیر عبداللهیان نشان می‌دهد که او مدیری پلکانی و نه آسانسوری است که طی مدت حضورش در مجلس نیز توانسته دیپلماسی پارلمانی را در تراز انقلاب اسلامی فعال نگه دارد. او مایه مباهات مجلس است.

وی با بیان اینکه امیر عبداللهیان رویکرد تحول خواهانه انقلابی و فعال را سرلوحه کار دارد، گفت: روح کلی عزت خواهی در برنامه ایشان وجود دارد. آقای امیر عبداللهیان این اطمینان را داده که از افرادی در وزارت خارجه استفاده کند که برنامه‌ها را دنبال می‌کند. انتخاب دستیاران ویژه در حوزه اقتصادی از نوآوری‌های او است.

این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی در چینش نیروها به موضوع انقلابی گری توجه کند. ایجاد توازن در سیاست خارجی با محوریت همسایگان آسیایی و بسط دیپلماسی فرهنگی و ارتباط با حوزه‌های مربوطه و تعامل ویژه با جهان و غرب آسیا به ویژه محور مقاومت از نکات اصلی برنامه امیر عبداللهیان است.

علیزاده ادامه داد: ایشان اعلام کرده در روز اول حضورش در وزارت خارجه ستاد ویژه مقابله با کرونا را تشکیل داده تا ظرفیت‌های سیاست خارجی در خدمت بهداشت قرار گیرد که مشکل واردات واکسن و اقلام پزشکی در سریع‌ترین زمان حل شود.

به گفته وی رساندن وزارت خارجه به یک وزارت خارجه در تراز انقلاب اسلامی از وعده‌های امیر عبداللهیان است لذا رای قاطع و بالا به او می‌تواند به تبیین و اجرای دیپلماسی در سطح منطقه و بین الملل کمک کند.

علیزاده خاطرنشان کرد: کشور نیاز دارد که وزارت خارجه از وزارت برجام نافرجام به وزارت خارجه در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود. طبیعتاً کسی که در راس وزارتخانه قرار می‌گیرد باید شرایط مدیر انقلابی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برجستگی‌های امیر عبداللهیان اقتدار او در مذاکرات است که این را در مذاکرات بغداد نشان داد.

وی گفت که امروز اتاق‌های فکر بسیاری توسط سرویس‌های جاسوسی، صهیونیستی و منافقین تشکیل شده که هدفشان تحت تاثیر قرار دادن رای بالا به امیر عبداللهیان است.

علیزاده در پایان گفت: درخواست ما از آقای امیر عبداللهیان این است که اقتدار و عزت ایران در سطوح بین المللی را برگرداند، همچنین دیپلماسی ذلت به عزت تبدیل شود. مجلس انقلابی خونخواه حاج قاسم سلیمانی است که می‌خواهیم با تمام توان در مجامع بین المللی این موضوع دنبال شده که آمران و عاملان شهادت حاج قاسم سلیمانی مجازات شوند.

گلرو: امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارتخانه امور خارجه را دارد

عباس گلرو نماینده مردم سمنان در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت:

در خصوص گزارش کمیسیون نسبت به آقای امیرعبداللهیان عرض می‌کنم، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی متشکل از حوزه‌های مختلف امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی کشور می‌باشد، حضور آقای امیرعبداللهیان و پاسخ ایشان به سوالات در کمیسیون نشان از تسلط ایشان به این حوزه‌ها می‌باشد، جمع بندی کمیسیون هم این بود که ایشان صلاحیت تصدی این وزارتخانه امور خارجه را دارد.

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان دارای تحصیلات و تخصص اجرایی این حوزه می‌باشد، برای تحلیل این مهم نگاه به موضوع بازیگران خارجی، چالش‌های موجود در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی و ابرچالش های این حوزه، ضرورت‌ها و الزامات فعلی سیاست خارجی و برنامه‌های ایشان از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

نماینده مردم سمنان در مجلس ادامه داد: به تحلیل‌ها و نگرانی‌های رسانه‌های ضدانقلاب نگاهی بیندازید که ایشان را به عنوان تهدیدی جدی علیه رژیم صهیونیستی عنوان کردند و علیه ایشان به میزان زیادی رپرتاژ خبری کار کردند، محور مقاومت و فعالین منطقه‌ای و همسایگان ما از معرفی ایشان استقبال قابل توجهی داشتند.

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان دیپلماتیک توانمد، کارآزموده، انقلابی است. در این مدت که با ایشان از نزدیک همکاری کردم شاهد بودم ایشان در بسیاری از مذاکرات بین المللی و منطقه‌ای حاضر بودند و شاهد هنر دیپلماتیک ایشان بودم، مشاور امین حاج قاسم سلیمانی بودند و مورد اعتماد ایشان، در حوزه منطقه‌ای هم بر ضرورت تقویت همکاری‌ها تاکید داشتند و بنده شهادت می‌دهم در این مدت تحرک و پویایی ایشان در این حوزه شاهد بوده‌ام.

گلرو گفت: برای اینکه بدانیم از وزیر خارجه چه انتظاراتی داریم باید به وضعیت روابط خارجی خود و چالش‌های منطقه نگاهی داشته باشیم، آنچه در کشور ما مورد تاکید همه ما است این است که ما در حوزه خارجی چالش‌هایی داریم، ضرورت دارد وزیر در تراز حل این چالش‌ها تلاش کند، مهم‌ترین چالش ما در جهان، چالش گفتمانی و روایتی می‌باشد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب تاثیرگذار در جهان پرچم دار ابر جنگ گفتمانی با آمریکا است و چالش ما هم در گفتمان با امریکا منطقه غرب آسیا و منطقه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ابرچالش دوم در خصوص موضوع فلسطین و موجودیت خطرناک رژیم صهیونیستی می‌باشد که منافع ملی ما را تهدید می‌کند و موجب بی‌ثباتی در منطقه و حوزه‌ها فرامنطقه ای شده است، رژیم صهیونیستی مخرب‌ترین عامل در منطقه علیه منافع جمهوری اسلامی ایران و ملت ما می‌باشد و استراتژی ایران هم در این حوزه مشخص است، اول حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت، دوم ابتکار سیاسی در قالب طرح رفراندوم که وزیر پیشنهادی در هر دو حوزه به خوبی خوب درخشیدند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در منطقه ریز چالش‌هایی هم وجود دارد، غرب تلاش دارد مسئله هسته‌ای را به مسائل منطقه گره بزند، از سوی دیگر تنش با برخی همسایگان و برخی مداخلات خارجی و حضور نظامی آمریکا در منطقه و …از جمله این چالش‌ها می‌باشد، مجموع این موارد در حوزه منطقه‌ای ما متمرکز می‌شود که حوزه اصلی وزیر معرفی شده می‌باشد، سکاندار وزارت امور خارجه در درجه اول باید مرد میدان باشد و به حقانیت گفتمان و روایت جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشته باشد.

وی در پایان خطاب به وزیر معرفی شده بیان کرد: وزیر ملتی می‌شوید که صاحب تمدنی غنی است و پرچم دار گفتمان و روایت تمدنی است و چشم ملتی به شما می‌باشد که منافع آنها را در منطقه و در عرصه‌های بین المللی تامین کنید.

عمویی: امیرعبداللهیان اشراف کافی به مذاکرات منطقه‌ای و بین المللی دارد

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی خارجه گفت: در دوره پیش رو در مقطع بسیار حساس و مهمی از سیاست خارجی و کشور قرار داریم در ۴ سال آینده تحولات بین المللی از شرق و غرب کشور ایران را به یکی از موضوعات بین المللی تبدیل خواهد کرد.

وی افزود: تحولات افعانستان، لبنان و عراق در کنار مذاکرات بین المللی بین جمهوری اسلامی و کشورهای مختلف در جریان است، علاوه بر آن پیگیر اجرای سند همکاری‌های بلند مدت ایران و چین، گفت و گوهای راهبردی ایران و روسیه، مذاکرات پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید باشیم و پیگیری مذاکرات وین همه نشان می‌داد که در انتخاب وزیر خارجه باید نهایت دقت صورت گیرد.

نماینده تهران ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری وزارت خارجه نیمی از دولت است وزارت خارجه مجری سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی بوده و در این شرایط برای داشتن سیاست خارجی هوشمند به ایده مرکزی برنامه منسجم ساختار هماهنگ و مدیریت انسانی نیاز داریم که بتواند ایده را در کنار ساختار پیش ببرد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم سیاست خارجبای خود را بر پیگیری دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی و توازن بخشی و اطراف معرفی کرده که این سیاست کل نظام است. پس ما به کسی نیاز داریم که قدرت هماهنگی دیدگاه‌های مختلف نظامی و سیاسی امنیتی و دیپلماتیک را داشته باشد که اینها در شخصیت امیرعبداللهیان جمع شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه وزارت خارجه به تحول نیاز دارد، افزود: برنامه آقای امیرعبداللهیان بر ضرورت تحول ساختاری در وزارت خارجه تاکید دارد، باید وزارت خارجه از وزارت برجام به وزارت سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر کند برجامیزه کردن سباست خارجی ایران با انتخاب دولت سیزدهم پایان یافت، پس باید کسی در مسند سیاست خارجی باشد که این رویکرد را دنبال کند. آقای امیز عبداللهیان این ویژگی‌ها را دارد.

عمویی در پایان گفت: آقای امیرعبداللهیان اشراف کافی به مذاکرات منطقه‌ای و بین المللی داشته و تجربیات ذی قیمت دارد و امیدواریم رای بالای مجلس پشتوانه کار او باشد.

امیرعبداللهیان: دیپلماسی عزت‌مند حقوق، منافع و اقتدار ملی را تأمین خواهد کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت خارجه گفت: استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزت‌مند می‌تواند در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق کند. ما سعی خواهیم کرد با توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت سیاست خارجه متوازن پویا و هوشمند داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما معتقدیم که با فعلیت بخشیدن به شعار "ما می‌توانیم" می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق کرد. سیاست متوازن در نظام بین الملل یعنی با در نظر داشتن اولویت‌های سیاست خارجی که سیاست همسایگی و آسیا محور است، اقداماتی انجام دهیم که منافع ملی را تامین کند. ما اخیراً شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در آسیا هستیم. ما در غرب آسیا به دنبال نهادینه کردن دستاوردهای میدانی مقاومت هستیم. همچنین در شرق آسیا و شبه قاره و در حوزه تمدنی ایران به دنبال استفاده از قدرت‌های نوظهور اقتصادی هستیم، تا معیشت مردم و تجارت بین الملل را ارتقاء بخشیم. سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست ما متمرکز بر یک نقطه نباشد بلکه در تمام قاره‌ها و در تمام حوزه‌های جهان چند کشور را به عنوان اولویت سیاست خارجی در نظر بگیریم و سپس بر اساس برنامه و زمانبندی در راستای سایر اهداف گام خواهیم برداشت.

امیر عبداللهیان ضمن تاکید بر تقویت رابطه با کشورهای مسلمان، افزود: دیپلماسی اقتصاد و تجارت بین الملل وجود ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را تشکیل خواهد داد. مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم رویکرد غلطی بود که اقتصاد محور نبود. رویکرد وزارت امور خارجه دولت سیزدهم اقتصاد محور است.

وی با اشاره به تمرکز و توجه به بخش خصوصی صادرات غیر نفتی، توجه به توریسم، امنیت غذایی و کمک به ارز آوری، گفت: اینها مجموعه اقداما ت ما خواهد بود. در کشور ما برنامه نویسان خوبی وجود دارند اما ما نیازمند تیم و افرادی هستیم که بتوانند برنامه‌های بزرگ را عملیاتی کنند.

وی ضمن تاکید مجدد به این مسئله که رویکرد اقتصاد محور در چند دهه گذشته بر وزارت امور خارجه حاکم نبوده است، گفت: در دولت قبل معاونت اقتصادی سفارتخانه‌ها تاسیس شده است، اما همه بخش‌ها به کمک هم نیامده و با هم هماهنگ نیستند. ما نیازمند این هستیم که در برنامه بودجه سال آینده وزارتخانه‌هایی که ماموریت تجارت بین الملل دارند بتوانند کارشناسان زبده خودشان را به دستگاه دیپلماسی معرفی کنند و متناسب با هر رویکردی آنها را در سفارتخانه‌های ما مستقر کنند. ممکن است در سفارتخانه‌ای به رایزن کشاورزی برای تامین امنیت غذایی نیاز داشته باشیم و در جای دیگر به رایزن بازرگانی.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم در مورد برجام گفت: وزارت امور خارجه ما وزارت برجام نخواهد بود. ما مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره منطقی و توام با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد، اما وزارت امور خارجه را به برجام گره نخواهیم زد. ما همه تلاش خود را برای بی اثر کردن تحریم‌ها بکار خواهیم بست اما با مذاکره‌ای همراه می‌شویم که فرسایشی نباشد و تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد. این سیاست صریح دولت الکترونیک خواهد بود.

امیر عبداللهیان در ادامه سخنان خود گفت: ما به سایر بخش‌ها مثل دیپلماسی انرژی، دیپلماسی آب، دیپلماسی گردشگری و … برنامه داریم. بنده با توجه به تجربیات گذشته‌ام به ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی پی برده‌ام. این دیپلماسی همه مجلس اعم از هیات رئیسه، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها را شامل می‌شود. اگر به بنده اعتماد کنید منتظر نخواهم ماند که نمایندگان مرا به کمیسیون‌ها دعوت کنند. در هر برنامه‌ای که ببینم می‌توان از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده کرد از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد.

وی گفت: ما کادرسازی خوبی برای شکل گیری سیاست متوازن بین الملل و در تراز انقلاب اسلامی انجام خواهیم داد. همه دولت‌ها در خصوص ایرانیان خارج از کشور سخنان زیادی گفتند. در گفت وگویی که با رئیس جمهور داشتم ایشان با انگیزه اعلام کردند که علاقه دارند شورای عالی ایرانیان را احیاء خواهد کرد. دبیرخانه این شورا وزارت امور خارجه خواهد بود. نگاه ما حل مشکلات ایرانیان در خارج از کشور است. آقای قالیباف در فروردین ۱۴۰۰ دستوری مبنی بر دفتر ایجاد ارتباط مردمی ایرانیان خارج از کشور با مجلس شورای اسلامی را صادر کردند. به زودی با دستور ایشان گزارشی از عملکرد این مهم ارائه خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه فعال سازی بازارچه‌های مرزی را از جمله برنامه‌های خود برشمرد و گفت: تلاش برای تقویت جبهه مقاومت موضوعی است که بی تردید در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد، محور مقاومت متحدان جمهوری اسلامی برای امنیت پایدار در منطقه و کشورهای خود هستند که به طور خودجوش به وجود آمده‌اند و ظرفیت بزرگی در تامین حداکثری امنیت کشورهای منطقه دارند که مورد توجه ماست.

وی افزود: ما با افتخار از متحدان خود و جبهه مقاومت در کمک به تامین امنیت حداکثری منطقه و همکاری حداکثری در منطقه حمایت می‌کنیم، جمهوری اسلامی در منطقه ثبات ساز و امنیت آفرین است و هیچکس در این موضوع تردیدی ندارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: به عنوان کسی که با تمام رهبران منطقه دیدار داشتم می گویم اگر مداخلات خارجی از منطقه دور شود، دوستان ما در منطقه باور دارند که جمهوری اسلامی امنیت آفرین بوده و رویکرد ارتقایی مناسبات ما با همسایگان امری راهبردی و نه تاکتیکی است.

وی افزود: دست دوستی و برادری خود را با همه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان یعنی ۱۵ کشور همسایه و کشورهای پیرامون با قوت فشرده و معتقدیم که می‌توانیم به منطقه امن تر و توسعه یافته تر برسیم. معتقدیم زمان آن فرا رسیده که همه کشورهای منطقه در راستای همکاری با هم تلاش کنند، سرنوشت دولتهایی که به آمریکا اعتماد کردند را بار دیگر مرور کنیم.

وی با اشاره به تحولات افغانستان گفت: تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم، ما بر گفت و گوهای بین افغانی تاکید داریم، اعتقاد داریم سرنوشت افغانستان باید به دست مردم و تشکیل دولت همه گیر و به کمک کشورهای همسایه تعیین شود.

وی درباره عربستان گفت: مسلمانان، عربستان را سرزمین نزول وحی می‌دانند، همکاری دو کشور مسلمان در منطقه ضروری است و در عین حال جنگ علیه یمن که ۷ سال طول کشیده باید با آتش بس فوری و گفت و گوی یمنی_یمنی پایان یابد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به موضوع همکاری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: همکاری ایران را با کشورهای حوزه خلیج فارس پیوند دیرین می‌دانیم. روابط تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس یک ظرفیت فزاینده پیش روی کشورهای منطقه ایجاد می‌کند، امنیت منطقه باید توسط کشورهای درون منطقه تامین شود، ما از هر طرح و ابتکاری استقبال می‌کنیم البته که خود جزو اولین مبتکرین برای پیشگامی در این عرصه بودیم.

امیرعبداللهیان افزود: مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم، اما نه زیر سایه تهدید و معطل سازی و مذاکره برای مذاکره بلکه از موضع منطق حکیمانه و با نگاه به تامین منافع حداکثری و حقوق ملت ایران.

وی گفت: در وزارت خارجه تمرکز بر اصلاح ساختار، استفاده از تمام ظرفیت نیروی انسانی، جذب نیروهای جدید، احیای دانشکده روابط بین المللی و توجه به آموزش و ابعاد مختلف سیاست خارجی را مدنظر داریم.

امیرعبداللهیان در پایان یاد و خاطره سردار مبارزه با تروریسم سردار سلیمانی را گرامی داشت.

کد خبر 516320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    آقای رئیسی اول امید ما به خدا بود بعد به رئیسی ولی با معرفی این وزیران وبا چینش جابجا و بعضی واقعا بدرد اداره کشور نمی خورند.خدا رحم کنه به این مملکت و امید وارم نماینده گان مجلس درست و خدا رو شاهد و ناظر بر اعمال خود ببینند به افراد کاردان و متخصص وفسادستیز رأی بدهند