شهرهای دوستدار پیاده‌روی در جهان

صرفنظر از کوچک یا بزرگ بودن یک شهر، میزان کارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی یا هزینه تردد، بسیاری از مردم جهان پیاده‌روی را بهترین رویکرد برای انجام امور روزمره خود در مناطق می‌دانند؛ در این وضعیت برخورداری یک شهر از ویژگی‌های دوستدار پیاده‌روی اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیاده‌روی مزایای بسیاری برای شهر و شهروندان در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش آلودگی هوا، به حداقل رسیدن تغییرات اقلیمی، سلامت روانی و جسمی شهروندان، افزایش آشنایی آن‌ها با مناطق شهری و حتی رونق اقتصادی اشاره کرد. زمانی که مردم پیاده به تردد در داخل شهر می‌پردازند، بیشتر به بازدید از مناطق مختلف آن جذب می‌شوند که این امر به سهم خود منجر به افزایش گرایش آن‌ها به بازدید از مراکز تجاری، مکان‌های گردشگری، کافه‌ها و رستوران‌ها می‌شود و در نهایت، رونق اقتصادی را در پی دارد. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای دوستدار پیاده‌روی در جهان پرداخته می‌شود.

شهرهای دوستدار پیاده‌روی در جهان

پاریس، فرانسه

شاید در نگاه اول قدم زدن در خیابان‌های بسیار وسیع فرانسه چیز جالبی به نظر نرسد و از نظر بسیاری از مردم، فضاهای عمومی بسیار عریض آن بیشتر برای تردد وسایل حمل و نقل مناسب باشد. با این حال، اگر با دقت بیشتری به نحوه طراحی شهری در آن نگاه کنیم خواهیم دید که پایتخت فرانسه مملو از پارک‌ها، باغ‌ها، پل‌ها و مناطقی است که تردد از طریق پیاده‌روی را برای مردم لذت‌بخش می‌کند. قدم زدن در گوشه و کنار محله مون‌مارتر، تپه‌ای در شمال شهر که اغلب به عنوان سکونت‌گاه هنرمندان شهر شناخته شده است، یکی از معروف‌ترین مناطق شهر برای تردد سبز به شمار می‌رود که هر روزه تعداد بسیاری از افراد دوستدار پیاده‌روی را به سمت خود فرا می‌خواند. از سوی دیگر، قدم زدن در امتداد رودخانه سن و روی پل‌هایی که به زیبایی هر چه تمام بر فراز این چشم‌انداز آبی بی‌نظیر نصب شده است در میان ساکنان شهر و گردشگران آن از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

شهرهای دوستدار پیاده‌روی در جهان

نیویورک، ایالات متحده آمریکا

منهتن از بخش‌های پنج‌گانه کلان‌شهر نیویورک و مرکز اقتصادی و اداری آن به حساب می‌آید که به علت طراحی منحصر به فرد زیرساخت‌ها و همچنین تعداد خیابان‌ها و کوچه‌های خود برای پیاده‌روی در میان مردم به محبوبیت دست یافته است. با این وجود طی چند سال اخیر، مدیران نیویرک تلاش کرده‌اند امکان تردد سبز را هر چه بیشتر در این منطقه گسترش دهند و آن را به یکی از نقاط دوستدار پیاده‌روی در جهان تبدیل کنند که البته در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند. این افراد، خیابان‌های بسیار وسیع منهتن را کاربردهایی چندگانه بخشیده و قسمت‌هایی از آن را تنها به تردد عابران پیاده اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر، ساکنان منطقه و گردشگران آن می‌توانند با امنیت خاطر تمام به پیاده‌روی در پارک مرکزی، پارک واشنگتن اسکوئر و میدان وحدت یا به عبارت دیگر، یونیون اسکوئر بپردازند و در مسیر خود از مکان‌های دیدنی، کافه‌ها و سایر نقاط شهر از فاصله نزدیک دیدن کنند.

تبدیل یک مسیر راه آهن مرتفع متروکه به یک پارک خطی از موفق‌ترین پروژه‌های شهری در منهتن بوده که به شهرت جهانی رسیده و در ترویج پیاده‌روی در میان شهروندان، ایمنی منطقه و رونق اقتصادی در آن نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

شهرهای دوستدار پیاده‌روی در جهان

هنگ کنگ

هنگ کنگ کوه‌ها، جزایر و بخش‌هایی از کشور چین را در بر گرفته با این حال، شرایط پیاده‌روی به خوبی تمام در آن فراهم آمده است. تردد مقرون به صرفه از طریق کشتی‌های مسافربری، سیستم‌های مترو و شبکه بزرگ ترابری ام‌تی‌آر بین جزیره هنگ کنگ و منطقه کاولون، بخشی از کشور چین، امکان رفت و آمد برای مردم این دو منطقه را در تمام ساعات شبانه‌روز فراهم آورده است. خود هنگ کنگ یک منطقه شهری کوهستانی محسوب می‌شود که کوهنوردی و تماشای چشم‌اندازهای زیبای شهر از ارتفاع بلند را برای علاقمندان بسیار لذت‌بخش می‌کند. با این وجود سیستم پله برقی عظیم هنگ کنگ نیز که بخش اعظمی از مناطق شهری را در بر گرفته و به عنوان بزرگترین پله برقی فضای باز جهان شناخته شده است، افراد بسیاری را از این طریق به بازدید از نقاط مختلف آن دعوت می‌کند. علاوه بر این، هم هنگ کنگ و هم منطقه کاولون از مراکز تجاری، کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری برخوردار است که ساکنان شهر و همچنین گردشگران را به پیاده‌روی برای بازدید از این مکان‌ها دعوت می‌کند.

شهرهای دوستدار پیاده‌روی در جهان

ملبورن، استرالیا

ملبورن، مرکز ایالت ویکتوریا و یکی از بزرگترین شهرهای استرالیا به حساب می‌آید که به علت برخورداری از کوچه‌های بیشمار به شهرت جهانی دست یافته است. وجود همین فضاهای عمومی کوچک، بسیاری از مردم را به انتخاب پیاده‌روی در شهر برای تردد خود سوق داده است ضمن اینکه دسترسی به مکان‌های عمومی از این طریق را نیز برای آن‌ها تسهیل کرده است. جالب‌تر اینکه دو طرف اغلب این کوچه‌ها را رستوران‌ها و کافه‌هایی مجلل فرا گرفته است که هر چه بیشتر مردم را به حضور در آن‌ها ترغیب می‌کند که البته به علت تنگی فضا، تردد در آن‌ها تنها از طریق پیاده روی و دوچرخه‌سواری امکان‌پذیر است. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد ملبورن که پیاده‌روی را برای همگان لذت‌بخش می‌کند، وجود دیوارنگاره‌هایی است که به زیبایی تمام دو طرف اغلب کوچه‌های شهر را فرا گرفته است و مردم را به تماشای خود در حین قدم زدن دعوت می‌کند.

شهرهای دوستدار پیاده‌روی در جهان

کد خبر 515843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.