تامین دارو و تجهیزات پزشکی ۵۹ بیمارستان/گم شدن یا فروش واکسن کرونا را نداریم

معاون سازمان غذا و داروی استان اصفهان، گفت: ۵۹ بیمارستان تحت پوشش سازمان غذا و داروی استان اصفهان است که تامین دارو و تجهیزات این بیمارستان ها را بر عهده داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل اصلانی ظهر امروز _ سه‌شنبه ۱۹ مردادماه_ ضمن تبریک روز خبرنگار در خصوص اقلام دارویی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: بالغ بر هزار قلم دارو داریم؛ اقلامی به صورت داروهای استراتژیک هستند، اما روز به روز بحث واردات دارو محدودتر می‌شود.

وی ادامه داد: در کل استان یک شرکت‌، تأمین دارو را بر عهده دارد و یکی دیگر از شرکت‌ها بالغ بر ۷۰ قلم نوع داروهای اروپایی را تولید می‌کند و این اتفاق افتخاری برای استان اصفهان است.

وی افزود: از سال ۱۳۶۸ شرکت داروسازی امین شروع به فعالیت کرد و امروز ۲۵ شرکت دارویی مجوز فعالیت دارد و از نظر میزان تولید دارو بالغ بر ۱۰ درصد داروی داخل کشور را در اصفهان تولید می‌کنیم.

فعالیت ۶۰ شرکت پخش دارویی در استان اصفهان

معاون سازمان غذا و داروی استان اصفهان با بیان اینکه کاشان رتبه اول تولید داروی گیاهی را دارد، تصریح کرد: عمده آنتی بیوتیک های خوراکی در اصفهان تولید می‌شود و داروهای گیاهی را هم مرکز گل داروی اصفهان تولید می‌کند.

اصلانی ادامه داد: تعداد ۶۰ شرکت پخش دارویی در سراسر شعبه‌های استان اصفهان، تبریز و شیراز فعالیت می‌کنند و در داروخانه‌های دورافتاده‌ترین مناطق، پخش و توزیع دارو را انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر فعالیت‌های حوزه مدیریت تجهیزات پزشکی، گفت: این بخش تا چهار سال قبل زیر مجموعه معاونت درمان بود و بعد از آن به سازمان غذا و دارو منتقل شد و وظیفه این حوزه تأمین تجهیزات و ملزومات مصرفی بیمارستان‌ها است.

وی افزود: از سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا نگران کمبود ماسک بودیم در حالی که کل تولید ماسک استان قریب ۶۰ هزار ماسک بود و باید ماسک مورد نیاز قریب به هزار بیمارستان را تأمین می‌کردیم و در تولید ماسک پرسنل خودمان هم دچار مشکل بودیم، اما با برنامه‌ریزی لازم اکنون ۷۰ شرکت تجهیزات پزشکی، ۱۲ میلیون قطعه ماسک با بهترین کیفیت و بسته بندی مناسب را تولید می‌کنند و در سطح کشور این اقدام بی نظیر است.

اصلانی تصریح کرد: ماسک N95 را بیشتر کار درمان استفاده می‌کنند و ماسک‌های سوپاپ دار برای محیط‌های آلوده و کارخانه‌ها ضروری است و برای استفاده بیماران کرونایی مناسب نیست و عمده تولید ماسک جراحی سه لایه است.

اصفهان از استان‌های پیشتاز در بخش تولید اقلام بهداشتی

وی تاکید کرد: در دوران کرونا توانستیم واردات ماسک را هم داشته باشیم، اما در حال حاضر در اصفهان روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌شود و در بخش اقلام محافظتی، منسوجات، دستگاه‌های توانبخشی اصفهان از استان‌های پیشتاز بوده و پتانسیل خوبی دارد.

اصلانی با بیان اینکه استان اصفهان دارای پتانسیل بالایی است، ادامه داد: اوایل انقلاب فقط چهار شرکت داروسازی با ۱۸۲ نیروی داروساز داشتیم و امروز این رقم به ۲۲ دانشکده داروسازی با تربیت قریب به دو هزار دانش آموخته داروساز رسیده است.

تأمین دارو و تجهیزات پزشکی ۵۹ بیمارستان

وی با تاکید بر اینکه در اصفهان با کادر شبکه‌ای تمام نسخه‌های پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: نقاط قوت و ضعف در حوزه نسخه نویسی را پیدا کردیم و با تهیه سی دی‌های آموزشی مجوز لازم برای ادامه روند برنامه نسخه نویسی پزشکان صورت گرفته و عوارض ناخواسته داروها بررسی شده و ارائه فهرست دارویی برای بیمارستان‌ها هم در بخش تلفیق دارویی انجام می‌شود.

معاون سازمان غذا و داروی استان اصفهان، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۵۹ بیمارستان را تحت پوشش داریم که ۳۸ بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و ۲۱ بیمارستان وابسته به نهادهای دولتی و خصوصی هستند و تأمین دارو و تجهیزات این بیمارستان‌ها بر عهده معاونت غذا و داروی استان است.

اصلانی خاطرنشان کرد: قریب به هزار و ۵۰۰ واحد خدمات درمانی، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌ها را تحت پوشش داریم که تأمین تجهیزات پزشکی و دارویی آنها بر عهده معاونت غذا و داروی اصفهان است.

فعالیت ۸۲۴ کارخانه و کارگاه مواد غذایی

وی با بیان اینکه اصفهان از استان‌های خودکفا در تولید دارو است، تاکید کرد: در حال حاضر شرکت‌های داروسازی نسبت به سال ۹۸ دو برابر شدند.

ویی افزود: ۸۲۴ کارخانه و کارگاه در حوزه همه فرآورده‌های غذایی در سطح دانشگاه علوم پزشکی فعال هستند و امسال صادرات خوبی داشتیم و روزانه مجوز ۱۰۰ تا ۱۲۰ پروانه صادراتی اخذ می شود.

اصلانی، افزود: بازار کشورهای آسیایی و افغانستان برای فراورده‌های غذایی ایران بسیار خوب است و برای ۵۲ کشور دارو صادر می‌کنیم که در بخش ارزآوری و اشتغال برای سازمان غذا و دارو حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: درآمد بازار آرایشی و بهداشتی کشور سه میلیارد دلار است، قسمت عمده محصولات بهداشتی در کشور تولید می‌شود و در بخش آرایشی نیازمند سرمایه گذرای در محل مناسب هستیم.

لزوم داشتن سامانه «تی تک» برای فراورده‌های داخلی و آرایشی و بهداشتی

اصلانی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های کشور و استان محصولات تقلبی و قاچاق مکمل‌ها است.

وی اظهار کرد: داشتن سامانه «تی تک» برای فراورده‌های داخلی و آرایشی و بهداشتی لازم است در این بخش اعمال قانون برای داروخانه و مراکز توزیع مواد آرایشی و بهداشتی صورت می‌گیرد.

معاون سازمان غذا و داروی استان اصفهان، گفت: سامانه «تی تک» در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به ما کمک زیادی می‌کند و سامانه‌ای پاسخگو است که به هیچ عنوان قابل جعل نیست و تمام روندها و مسیر توزیع دارو و رسیدن آن به دست بیماران تجهیزات پزشکی و بخش مواد آرایشی و بهداشتی در این سامانه قابل رصد است.

چهار شرکت بزرگ و تولید روزانه ۱۰۰ تن محلول ضدعفونی

وی تصریح کرد: سال ۹۸ یکی از دغدغه‌های استان تأمین مواد ضدعفونی کننده و محلول‌ها بود که اکنون در وضعیت مناسبی قرار داریم.

اصلانی اظهار کرد: بهار سال گذشته ۱۸۰ محصول تقلبی ضد عفونی را در استان شناسایی کردیم و با نظارت جدی امروزه محصولات مناسبی در این بازار عرضه می‌کنیم.

اصلانی با بیان اینکه مدیریت نظارت و پایش فراورده‌های سلامت بیشترین نظارت‌ها را بر روی دارو دارد، خاطر نشان کرد: این مدیریت به ورود محصول به کارخانه و خروج آن نظارت می‌کند.

امکان گم شدن و فروش واکسن را نداریم

وی در خصوص اینکه واکسن کرونای کشور به وسیله سازمان غذا و دارو تأمین می شود، اظهار کرد: همه مطالعات فاز یک و دو و میزان اثر بخشی آن انجام شده است، وقتی واکسن وارد کشور شود به معاونت بهداشتی تحویل و در سامانه «تی تک» ثبت می‌شود و امکان گم شدن و فروش آن وجود ندارد.

تأمین داروی «رمدسیویر» بیماران کرونایی

اصلانی در مورد ارائه دارو برای بیماران کرونایی، گفت: در ارائه خدمات دارویی به بیماران کرونایی مشکلی نداریم و شرکت داروسازی کشور توانسته داروی «رمدسیویر» مورد نیاز را تأمین کند، داروی «فابری پر وی» هم به اندازه کافی و با اثربخشی بالایی موجود است.

وی ادامه داد: داروی «رمدسیویر» با قیمت آزاد ۷۰۰ هزار تومان و با خدمات درمانی ۶۳۰ هزار تومان، و داروی «تم زی وا» با قیمت دو میلیون و ۲۴۰ هزار تومان برای بیماران موجود است.

کد خبر 513679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.