اتاق کودک ساده، مدرن و شیک + تزیین، دکوراسیون و عکس چیدمان اتاق نوزاد دختر و پسر ساده

طراحی اتاق کودک در دکوراسیون داخلی اولویت بالایی دارد چراکه معمولا شخصیت و روحیات افراد در زمان کودکی شکل می‌گیرد و ازآنجاکه ممکن است کودک ساعت‌های زیادی را در اتاق خود سپری کند، توجه به نکات روانشناسی و رعایت اصول دکوراسیون در چیدمان و تزیین اتاق کودک و نوزاد اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ایمنا، یکی از تأثیرگذارترین مکان‌ها بر روی حالات روحی و عاطفی کودکان، اتاق آن‌هاست. بنابراین تمامی جزئیات اتاق از نوع و محل قرار گرفتن وسایل مختلف تا رنگ‌بندی آن‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر شادمانی، طراوت روحیه، ویژگی‌های روانی، رشد و سلامت فکری کودک داشته باشد. اگر در چیدمان اتاق کودک به نکات مهم توجه نشود می‌تواند اثرات نامطلوبی بر شکل‌گیری شخصیت کودک بگذارد.

اصول چیدمان اتاق کودک و نوزاد

اصولی که در چیدمان اتاق کودک باید در نظر گرفته شود با اصول طراحی دیگر اتاق‌های منزل متفاوت است. در طراحی اتاق کودک و نوزاد باید به روحیه و عواطف آن‌ها توجه کرد. به گفته روانشناسان تا قبل از دوسالگی کودک، اتاق او باید آرامش و ثبات داشته باشد چون هر تغییر و یا حذف وسایل اتاق در ذهن کودک به معنای نابودی آن است و اگر چیدمان اتاق او دائم تغییر کند کودک احساس آرامش نمی‌کند و نمی‌تواند با فضا ارتباط خوبی برقرار کند. رعایت نکات ایمنی، توجه به روحیات و عواطف کودک، در نظر گرفتن ابعاد، انتخاب رنگ و تم اتاق، انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها ازجمله مواردی هستند که در دکوراسیون اتاق کودک باید به آن‌ها توجه کرد.

رنگ مناسب اتاق کودک و نوزاد

اولین چیزی که در هر اتاق به چشم می‌خورد رنگ دیوارها و وسایل است. رنگ‌های گرم معمولاً باعث تحریک ذهن و افزایش انرژی بدن می‌شوند و برای کودکان پرانرژی، به‌خصوص موقع خواب مناسب نیستند. رنگ‌های سرد و ملایم آرامش‌بخش بوده و فضای اتاق را بزرگ‌تر و راحت‌تر نشان می‌دهند. استفاده زیاد از رنگ‌های تیره فضا را غم‌انگیز می‌کند، رنگ‌های شاد و پررنگ بر خلاقیت کودک تأثیر مثبت می‌گذارد، رنگ‌های ملایم نیز آرامش‌بخش هستند. معمولاً برای زمان نوزادی بیشتر رنگ‌های ملایم پیشنهاد می‌شود و هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود رنگ‌های شاد مانند نارنجی و زرد مناسب‌تر هستند. جنسیت نوزاد نیز می‌تواند در انتخاب رنگ تأثیرگذار باشد مثلاً رنگ‌های بنفش، صورتی و قرمز معمولاً دخترانه هستند و رنگ‌های آبی، نارنجی و سبز بیشتر برای پسرها کاربرد دارد، ولی می‌توان با ترکیب درست این رنگ‌ها این محدودیت‌ها را از بین برد. به‌طورکلی استفاده از رنگ‌های شاد مثل صورتی، آبی، زرد، یاسی، سبز و بنفش در اتاق کودک بیشتر پیشنهاد می‌شود.

اتاق کودک ساده، مدرن و شیک + تزیین، دکوراسیون و عکس چیدمان اتاق نوزاد دختر و پسر ساده

ویژگی‌های برخی رنگ‌ها عبارت‌اند از:

  • رنگ نارنجی: پرحرارت، گرم و راحت است ولی استفاده زیاد از آن خیلی جالب نیست.
  • رنگ زرد: انرژی‌زا، شادی‌بخش و خوشایند است. زرد پررنگ باعث افزایش تمرکز و زرد کم‌رنگ باعث تحریک حافظه می‌شود.
  • رنگ قرمز: استفاده درست و به‌اندازه آن باعث القای احساس شادابی و افزایش انرژی می‌شود ولی زیاده‌روی در استفاده از آن باعث عدم تمرکز، ایجاد خشونت و گاهی سردرد می‌شود.
  • رنگ صورتی: آرامش‌بخش بوده و با احساسات لطیف دخترانه بیشتر سازگار است. استفاده بیش‌ازحد آن می‌تواند باعث آشفتگی و اضطراب شود.
  • رنگ آبی: نقطه مقابل رنگ قرمز شناخته می‌شود. اثر آرامش‌بخش دارد، باعث کاهش فشارخون و استرس و اضطراب می‌شود ولی اگر بارنگ‌های سرد مثل طوسی استفاده شود ممکن است فضا را غم‌انگیز کند.
  • رنگ سبز: تسکین‌دهنده، باعث بالا رفتن تمرکز و مناسب برای فضای مطالعه و یادگیری است.
  • رنگ بنفش: رنگ ملایم آن مانند رنگ آبی آرام‌بخش است.
  • رنگ سفید: به دلیل ساده بودن و ایجاد حس آرامش، در دکوراسیون داخلی زیاد استفاده می‌شود.
  • رنگ طوسی: می‌تواند آرامش‌بخش باشد ولی باید با رنگ‌های گرم استفاده شود تا کسل‌کننده و غم‌انگیز نشود.
  • رنگ مشکی: با توجه به کوچک بودن اتاق کودک از رنگ مشکی کمتر استفاده می‌شود و بیشتر در فضاهایی با پنجره‌های بزرگ با نور طبیعی فراوان از آن استفاده می‌شود.
  • رنگ قهوه‌ای: بهتر است بارنگ‌های روشن استفاده شود تا فضا را یکنواخت نکند.

نور اتاق کودک و نوزاد

کودک در اتاقی که نور کافی دارد احساس امنیت بیشتری می‌کند. نور اتاق باید ملایم و غیرمستقیم باشد تا چشم کودک اذیت نشود. بیشتر کودکان رنگ نور ماه را دوست دارند برای همین می‌توان در نورپردازی‌ها از نورهای شبیه نور ماه استفاده کرد. بهتر است از نورهای تزئینی هم در اتاق کودک استفاده شود. وجود نور مناسب در محل بازی کودک نیز باعث روحیه بخشی و احساس شادمانی می‌شود و برای سلامتی کودک مفید است.

اتاق کودک ساده، مدرن و شیک + تزیین، دکوراسیون و عکس چیدمان اتاق نوزاد دختر و پسر ساده

پرده مناسب برای اتاق کودک و نوزاد

پرده اتاق کودک باید ساده و بدون هرگونه وسایل آویز یا تزئینی که قابل جدا شدن است باشد مثلاً پرده‌کرکره برای این کار مناسب نیست چون ممکن است طناب‌های پرده‌کرکره دور گردن کودک بپیچد و برای او خطرناک باشد.

استفاده از تصویر کودک در اتاقش

می‌توان در دکور اتاق کودک از عکس‌های خودش نیز استفاده کرد، این کار حس خودباوری و اعتمادبه‌نفس را کودکان تقویت می‌کند. می‌توان عکس‌هایی از سنین مختلف او در اتاق قرارداد تا جلوه زیباتری به اتاق او بدهد.

تصاویر روی دیوار اتاق کودک و نوزاد

برخی والدین ترجیح می‌دهند که دیوارهای اتاق کودکشان خالی از تصاویر باشد درصورتی‌که وجود تصاویر مختلف روی دیوارهای اتاق می‌تواند به پرورش تخیلات بچه کمک کند و رویاهایشان رنگ و شکل می‌بخشد. می‌توان روی سقف اتاق کودک آسمانی پرستاره با ابرهای پنبه‌ای طراحی کنید و یا روی دیوار اتاق بچه تصاویر شخصیت‌های کارتونی (ترجیحاً موارد موردعلاقه کودک) را نقاشی کنید. خانه جنگلی، اتاق یک پرنسس، زندگی سرخپوستی و یا زندگی یک دانشمند می‌تواند ایده‌های جالبی برای طراحی اتاق کودک باشد.

اتاق کودک ساده، مدرن و شیک + تزیین، دکوراسیون و عکس چیدمان اتاق نوزاد دختر و پسر ساده

کف‌پوش اتاق کودک و نوزاد

انتخاب کف‌پوش اتاق کودک از مواردی است که بهتر است قبل از راه افتادن کودک برای آن تصمیم‌گیری شود زیرا عوض کردن آن کار آسانی نیست. اتاق کودک معمولاً محل بازی و فعالیت بچه است برای همین باید کف‌پوشی داشته باشد که باعث اذیت شدن کودک نشود. سنگ و سرامیک و در کل کف‌پوش‌های صیقلی باعث لیز خوردن کودک شده و اگر کودک روی آن زمین بخورد بیشتر دچار آسیب می‌شود بنابراین پارکت بهتر است. تا جای ممکن سعی کنید هیچ قسمت کف اتاق خالی نماند تا کودک مستقیم با سرامیک یا کف‌پوش تماس نداشته باشد. در کل بهتر است از فرش یا موکت‌های نرم استفاده کنید تا کودک با زمین خوردن زخمی نشود.

ایمنی اتاق کودک و نوزاد

برای حفظ امنیت کودک نباید از وسایل نوک‌تیز و آتش‌زا در اتاقش استفاده کرد چون ممکن است کودک مدت‌زمانی را در اتاق خود تنها باشد. همچنین موارد ایمنی را باید در لوازم چوبی، اسباب‌بازی‌ها، محل‌های تردد، کمدها، طبقات دیواری، ارتفاع لوازم، جنس و دوام لوازم اتاق کاملاً رعایت کرد.

تخت مناسب اتاق کودک و نوزاد

انتخاب تخت مناسب اهمیت زیادی دارد زیرا کودک تا قبل از راه افتادن زمان زیادی را در تخت می‌گذراند. اگر می‌خواهید مدت بیشتری از تخت کودک استفاده کنید بهتر است اندازه آن را بزرگ‌تر انتخاب کنید تا سال‌های بیشتری کودک بتواند از آن استفاده کند. داشتن نرده، ارتفاع مناسب و وجود کشو در پایین تخت از دیگر موارد مهم در انتخاب تخت هستند. برای حفظ ایمنی کودک باید فاصله بین نرده‌ها حدود ۶۰ میلی‌متر باشد تا کودک نتواند سر خود را از بین آن‌ها رد کند و موجب خفگی و یا آسیب به گردن او نشود.

اتاق کودک ساده، مدرن و شیک + تزیین، دکوراسیون و عکس چیدمان اتاق نوزاد دختر و پسر ساده

چیدمان جزیره‌ای، مدلی برای اتاق کودک و نوزاد

یکی از مدل‌های محبوب در چیدمان اتاق کودک، چیدمان جزیره ا است. در این مدل تخت کودک در وسط اتاق قرار می‌گیرد و سایر وسایل دورتادور اتاق چیده می‌شوند، برای همین به این چیدمان مدل جزیره‌ای گفته می‌شود. این چیدمان که از مدل‌های به‌روز و پرکاربرد است باعث می‌شود فضای دور تخت نوزاد کاملاً آزاد و باز بوده و والدین به‌راحتی بتوانند کارهای کودک را انجام دهند. این چیدمان همچنین به کودک اجازه می‌دهد که دید کاملی از همه قسمت‌های اتاق داشته باشد.

اتاق کودک ساده، مدرن و شیک + تزیین، دکوراسیون و عکس چیدمان اتاق نوزاد دختر و پسر ساده

نکات مهم و کلی در طراحی اتاق کودک:

  • فضا برای استراحت کودک عالی باشد.
  • فضای بازی برای او در نظر گرفته شود.
  • طرح‌ها و المان‌های کودکانه در طراحی وجود داشته باشد.
  • چیدمان ایمن باشد.
  • رنگ‌های کودکانه در فضا حالتی شیک به خود بگیرند.
  • ارگونومی لوازم رعایت شده باشد.
  • ابعاد لوازم اتاق کودک با جثه‌اش هماهنگ و متناسب با نیازهایش باشند. تا او از کودکی حس استقلال و حفظ حریم را درک کند.
کد خبر 511373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.