اختلال آگورافوبیا چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان گذر هراسی

آگورافوبیا یا برزن‌ هراسی که به آن بازارهراسی یا گذرهراسی نیز گفته می شود، از اختلال های اضطرابی است که امروزه برخی افراد را درگیر کرده است و آگاهی درباره چیستی، تشخیص، علائم، نشانه ها، درمان، عوارض و خسارات ناشی از این اختلال برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، امروزه تنوع بیماری‌های ذهنی و شخصیتی تا حدی شده است که باید با اطلاع از آنها به موقع به رفع آنها اقدام کرد. یکی از این اختلال‌ها، اختلال آگورافوبیا است که در آن فرد از مکان‌ها و موقعیت‌هایی هراس دارد به طوری که احساس درماندگی کرده و این شرایط فراری می‌کند.

اختلال آگورافوبیا چیست؟

اختلال آگورافوبیا (Agoraphobia) یک اختلال استرس گونه است که در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرد. در این اختلال، افراد از فضاهای باز و بسته و یا موقعیت‌هایی مثل حضور در جمع‌های شلوغ دچار ترس و استرس می‌شوند. این استرس‌ها در افراد به میزان‌های مختلفی ظهور می‌کند تا جایی که فرد، امنیت خود را تنها هنگامی احساس می‌کند که در خانه بماند. در مواردی که فرد در این موقعیت‌ها و مکان‌ها به ترس دچار شود ممکن است دچار درماندگی و شرم شده، ترجیح بدهد که از آن شرایط فرار کند. اختلال آگورافوبیا بیشتر پس از چندین حمله پانیکی اتفاق می‌افتد.

اختلال آگورافوبیا چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان گذر هراسی

علائم و انواع اختلال آگورافوبیا چیست؟

اختلال آگورافوبیا گونه‌ای از اختلال‌های اضطرابی است که فرد در آن کنترل خود را هنگام رو به رو شدن با شرایط و مکان‌های خاص از دست می‌دهد و احساس درماندگی می‌کند. در این اختلال افراد نشانه‌هایی همچون ترس از وسایل نقلیه و مکان‌های عمومی و شلوغ، ترس از فضاهای باز مانند بازار و بسته مانند آسانسور، ترس از تنها بودن و مهم‌تر از آن میل به ماندن در خانه دارند و فرد به دلیل آنکه دچار احساس شرم ناشی از عدم کنترل خود می‌شود، از حضور در این شرایط اجتناب می‌کند. اختلال آگورافوبیا دو دسته است و بیشترین افراد مبتلا به این اختلال در دسته اول قرار می‌گیرند: این افراد پس از حملات مکرر پانیکی به این اختلال دچار می‌شوند که گمان می‌کنند دوباره این حملات ممکن است آنها را درگیر کند بنابراین واکنش‌های هراس گونه از خود بروز می‌دهند. دسته دوم که کمترین افراد مبتلا را داراست، دسته افرادی است که از وقایع کوچک اضطرابی به این اختلال دچار شده‌اند و به دلیل تصادف، بیماری و تنبیه یا حتی انتقاد بدون وجود حملات پانیکی در دسته مبتلایان قرار بگیرند.

عوامل و تشخیص اختلال آگورافوبیا

عوامل مختلفی از جمله عوامل ارثی و زیستی در ایجاد این اختلال در افراد نقش دارند. در این عامل، پیام‌آور عصبی افراد می‌تواند به سطحی زیادی برسد و این در ایجاد اختلالات اضطرابی مانند آگورافوبیا قابل توجه است. از آنجا که با تکرار حالت‌های ترسناک، فرد مبتلا به نوعی تلقین دچار می‌شود بنابراین بهتر است با مراجعه به مراکز درمانی به فرد در مقابله با این احساس کمک شود. برای تشخیص اختلال آگورافوبیا باید به نشانه‌های ابراز شده توسط افراد مشکوک به ابتلاء توجه کرد.

اختلال آگورافوبیا چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان گذر هراسی

علائم اختلال آگورافوبیا

اختلال آگورافوبیا یا گذر هراسی، اختلالی است که افراد را در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف دچار ترس کرده و به مرور او را به مشکلات فیزیکی-روانی حساس می‌کند. مبتلایان در این اختلال با ایجاد ترس، کنترل خود را از دست می‌دهند و احساس شرم می‌کنند. افراد در این حالت به درماندگی می‌رسند و دچار ضربان قلب، سرگیجه و لرزش می‌شوند. این افراد از مکان‌های شلوغ بدون وجود یک فرد آشنا گریزان و در حالت‌های ابتلای شدید به خانه و امنیت خانگی وابسته هستند.

درمان اختلال آگورافوبیا

اختلال گذر هراسی یک اختلال مهم و جدی در دسته انواع اختلال‌های اضطرابی است که افراد زیادی را دچار خود می‌کند. این اختلال درمان پذیر است اما به دلیل آنکه یک بیماری پیش رونده و گسترده‌ای است، توصیه می‌شود به زودی افراد مبتلا، به درمان آن اقدام کنند. اختلال آگورافوبیا اختلالی است که در آن افراد به محیط‌های شلوغ و مختلف واکنش‌های حساس نشان داده و از آن گریزان می‌شوند تا جایی که دیگر جز خانه مکانی برایشان امن نخواهد بود بنابراین باید سریعاً تشخیص داده شده و درمان شود. از آن جایی که اختلال آگورافوبیا یک عامل زیستی دارد بنابراین در تجویز و درمان به وسیله دارو می‌توان نوعی امید به بهبود را پیدا کرد. کمک درمانگر به فرد به تقویت اراده و عزت نفس منجر می‌شود و این به مرور می‌تواند بسیاری از آسیب‌های ایجاد شده را ترمیم کند. ایجاد شرایطی برای رو به رو کردن درمان‌جو با واقعیت به کمک تکنیک حساسیت زدایی منظم به فرد برای غلبه با اضطراب خود کمک می‌کند. درمان شناختی رفتاری از مهمترین درمان‌ها برای اختلال گذر هراسی است.

اختلال آگورافوبیا چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان گذر هراسی

عوارض و خسارات ناشی از آگورافوبیا

اختلال آگورافوبیا یک اختلال اضطرابی است که افراد را از حضور در اجتماع و یا مکان‌ها و موقعیت‌هایی که آنها را دچار ترس می‌کند، گریزان کرده و به روابط‌های اجتماعی، کاری و حتی فعالیت‌های ساده روزانه آنها لطمه وارد می‌کند. دوری از مهمانی‌ها، جشن‌ها، مکان‌های دوستانه و کاری و حتی خرید می‌تواند از این افراد یک افسرده بسازد بنابراین باید هرچه سریع‌تر فرد با تحت درمان قرار گرفتن به این اختلال پایان دهد.

کد خبر 510326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.