تکه‌های قاب صنایع دستی ایران

سفال‌های کلپورگان و لالجین، کلاش های مریوان، ملیله‌های زنجان، گلیم‌های سیرجان یا زیلوهای میبد، همگی تکه‌هایی از قاب بزرگ و ارزشمند صنایع دستی ایران است که هر کدام به ثبت جهانی رسیده‌اند و نمادی از عشق و هنر ایران زمین به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گوشه گوشه این سرزمین جلوه گاه هنر است که حاصل زحمت دستانی است که با ظرافت و مهارت تمام به کار می‌افتند تا نقشی در تابلوی هنر بر جا بگذارند. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، آوازه هنر ایرانیان گوش جهان را می‌نوازد، شکوه و جلال آن زبان‌ها را بند می‌آورد و زیبایی‌های آن، چشم‌ها را خیره می‌کند. اما افسوس از این که هنوز هم هستند کسانی که کشور خود را نمی‌شناسند، قدرش را نمی‌دانند و "مرغ همسایه" برایشان غاز است! هنوز هم هستند کسانی این آوازه را نمی‌شنوند. صنایع دستی ایران ظهور شکوه و عظمت فرهنگ این کشور است.

تکه‌های قاب صنایع دستی ایران

از زخم تیغ تا خلق نبات

شهر آباده استان فارس جایی برای جولان نقش و نگارهای چوبین است که در سال ۱۳۹۷ به عنوان پایتخت منبت جهان انتخاب شد.

منبت، هنری عجین با زندگی مردم آباده است و هنرمندان آن نقش پیچ و خم گل‌ها و گیاهان رنگین را بر تن خشکیده چوب پیاده می‌کنند. منبت هنری است که در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و شاید عمر آن در آباده به ۷۰۰ سال برسد.

درختان گردو و راش، چنار و افرا خود را به دست هنرمندان این شهر می‌سپارند و زخم تیغه را به جان می‌خرند تا هنری ماندگار و چشم‌نواز چون سیمرغ افسانه‌ها خلق شود. آفرینشی با شکوه!

تکه‌های قاب صنایع دستی ایران

لالجین، سفره سفالی در شمال همدان

در شمال همدان و در شهرستان بهار، شهری سفالی بر زمین سفره پهن کرده است. شهری که با قدمت صدها ساله‌اش خرابی‌ها و ویرانی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و هر بار، به مثال همان سیمرغ، دوباره از نو متولد شده است.

لالجین، در سال ۱۳۹۵عنوان شهر جهانی سفال را کسب کرد و با سفال‌هایش توانست هنر و اصالت را اثبات کند، هنری که به راستی حاصل نوازش و شفقت است، حاصل عشق ورزی به خاک و گل و حاصل صبوری و شکیبایی.

با این وجود بسیاری از اهالی لالجین معتقدند این عنوان آنطور که باید و شاید در عمل کمکی به لالجین نکرد و تأثیر چندانی نداشته است. بلکه فقط "نام" این شهر را جهانی کرد.

تکه‌های قاب صنایع دستی ایران

جامه رنگین زمین خشک

در آب و هوای گرم و خشک شمال یزد، زمین جامه‌ای از جنس نخ و الیاف پنبه بر تن کرده است. جامه‌ای که زیلو نام دارد و در میبد یزد متولد شده است. شهری که ۷ هزار سال قدمت دارد.

زیلو نوعی زیرانداز و کفپوش دستباف است که با نخ پنبه بافته می‌شود که به‌علت خنکی پنبه، مناسب مناطق کویری است و شباهت زیادی به گلیم دارد. بسیاری این هنر را تکامل یافته حصیر بافی می‌دانند.

میبد یزد در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی زیلوبافی انتخاب شد. حرفه‌ای که سال‌ها پیش راهی برای امرار و معاش خانواده‌ها بود و به گونه‌ای خیال و فرهنگ، مذهب و آئین مردم یزد را در بطن خود جای می‌داد.

تکه‌های قاب صنایع دستی ایران

زنجان، شهر گره‌های نقره‌ای

زنجان، شهر جهانی گره‌های نقره‌ای، یعنی ملیله کاری است و از سال ۱۳۹۸ با این عنوان در جهان شناخته می‌شود. زنجان شهری است که ملیله‌سازی در آن از هزاره اول «هجری قمری» به عنوان هنر دستی بومی رواج داشته است.

هنرمندان زنجانی طرح‌های اسلیمی و منظم، مصنوعاتی شامل شمعدان، گلدان، سرویس چایخوری، شکلات خوری، قاب عکس و انواع زیورآلات را با مفتول‌هایی از جنس نقره می‌سازند و خانه‌ها و کاشانه‌ها را با آن مزین می‌کنند.

کد خبر 509778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.