کرونا دلتا در بین جوانان سرایت پذیری بالایی دارد

یک متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: کرونا دلتا در محیط کمتر زنده می‌ماند و بیشترین انتقال این ویروس از راه تنفس و دهان است، معمولاً در کرونا دلتا بیشتر افراد مبتلا دچار آبریزش بینی، گلو درد و سردرد می‌شوند همچنین در بین جوانان هم با علائم سرماخوردگی و سرایت پذیری بالایی بروز می‌کند.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علائم کرونای دلتا، اظهار کرد: ویروس‌ها مشخصاتی که دارند که هر چند وقت یک بار دیواره‌ها و پروتئین‌های آنها دچار جابجایی و جهش‌هایی می‌شوند تا از سیستم ایمنی بدن فرار کنند و این تنها شامل ویروس کرونا نیست و همه ویروس‌ها به این شکل هستند، ویروس آنفلوانزا نیز به این شکل بوده و هر سال یک نوع آن شایع می‌شود این اتفاق وابسته به تغییر دیواره ویروس برای ادامه حیات است.

ویروس‌ها دائم در حال تغییر شکل هستند

وی افزود: ویروس‌ها به طور دائم در حال تغییر شکل هستند، نوع ویروس کرونا دلتا تغییر شکلی است که در دیواره ویروس ایجاد و باعث افزایش شانس سرایت پذیری ویروس تا ۱۲ برابر نسبت سوش آلفای قبلی شده است، مسئله دیگر اینکه در سوش آلفای قبلی بیشتر افراد مسن مبتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون درگیر کرونا می‌شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: اما در سوش آلفای دلتا به دلیل اینکه شانس سرایت پذیری بیشتر است معمولاً نوجوانان، جوانان و حتی کودکان را هم درگیر می‌کند و کرونا دلتا شانس انتقال بیشتری دارد و درگیر شدن کودکان به این ویروس بیش از کرونای قبلی است.

صلاحی خاطرنشان کرد: همیشه در ویروس‌ها شانس انتقال زمانی شکسته می‌شود که حداقل ۷۰ درصد جامعه واکسیناسیون را انجام داده باشند، در این صورت افراد ایمن هستند و وقتی ویروس به فردی منتقل می‌شود دیگر نمی‌تواند تغییر شکل و ماهیت ایجاد کند و سوی خود را عوض کرده و از سیستم ایمنی بدن فرار می‌کند و کمتر تحلیل می‌رود، بنابراین برای کاهش انتقال این ویروس به بدن باید خودمراقبتی لازم را داشته باشیم.

ابتلای افراد به کرونا دلتا با وجود انجام واکسیناسیون

این متخصص بیماری‌های عفونی در ابتلای افراد به کرونا دلتا با وجود انجام واکسیناسیون، اظهار کرد: اکثر بیماران فکر می‌کند به دلیل اینکه واکسن‌های قبلی را زدند، دیگر ویروس دلتا را نمی‌گیرند، اصلاً این طور نیست و در بهترین شرایط واکسیناسیون حتی سه هفته و یک ماه هم از واکسیناسیون نوبت دوم گذشته باشد افراد حدود ۸۹ درصد در بهترین شرایط ایمن هستند و ۱۱ درصد شانس انتقال این ویروس به بدن آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: مواردی را داشتیم که افراد دو نوع واکسیناسیون را انجام دادند و در حال حاضر مبتلا به کرونا دلتا هم شدند و در بیمارستان بستری هستند، بنابراین همچنان شستشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی تا دو متر، عدم تجمع و قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ به شهروندان توصیه می‌شود.

صلاحی، تصریح کرد: اگر فردی در خانواده‌ای مبتلا به کرونا دلتا شود دیگر افراد خانواده هم مبتلا می‌شوند و باید خانواده از تجمع و دورهمی پرهیز کنند تا شانس انتقال کرونا دلتا در خانواده‌ها کاهش پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: ضروری است شستشوی مرتب دست‌ها و سطوح به طور مرتب انجام شود، خوشبختانه ویروس کرونا دلتا در محیط کمتر زنده می‌ماند و بیشترین انتقال این ویروس از راه تنفس و دهان بوده و استفاده از ماسک برای پوشش مخاط بینی و حلق بسیار مهم است، شستشوی مرتب دست‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرد.

کرونا دلتا در ایران ویروس غالبی است

صلاحی، توصیه کرد: هر سرفه قریب به پنج هزار قطره عفونی و هر عطسه حدود شش هزار قطره عفونی دارد و هر سرفه و عطسه با همدیگر می‌تواند هشت تا ۱۰ متر محیط را به طور مرتب آلوده کند، بنابراین استفاده از ماسک همراه با شستشوی دست‌ها برای کاهش انتقال کرونا دلتا به دیگران توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: متأسفانه کرونا دلتا در ایران ویروس غالبی است، در همه استان‌ها و استان اصفهان بیماران مبتلا به این نوع کرونا را داریم که از نظر کلینیکی و بالینی تغییرات زیادی ندارند که نوع کرونای آنها قابل تشخیص است، معمولاً در کرونا دلتا بیشتر افراد مبتلا دچار آبریزش بینی، گلو درد و سردرد می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: کرونا دلتا در بین کودکان با علائم آبریزش بینی، گلو درد و سردرد همراه است و اگر در بین کودکان چهار یا پنج ساله این علائم را ببینیم احتمال دارد که به ویروس کرونا دلتا مبتلا شده باشند، همچنین کرونا دلتا در بین جوانان با علائم سرماخوردگی و سرایت پذیری بالایی بروز می‌کند.

کد خبر 508868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.